Koitin tänään herätellä kawasaki KLE 500:sen talviunilta ja kone lähtikin käymään heti ensimmäisellä yrityksellä. Ongelmat alkoivat sen jälkeen, kun yritin ajaa pienen lenkin pyörällä. Hyppäsin pyörän päälle, puristin kytkimen sisään ja naksautin ykkösvaihteen sisään, pyörä pomppasi puoli metriä eteenpäin ja sammui. Tämä tuli toistettua ainakin 5 kertaa ja aina sama tulos. Yritin säätää kytkinvaijerin säätöjä molemmista päistä, mutta mikään ei auttanut.
Vaihdoin pyörään uudet öljyt ennen talviseisontaa ja silloin pyörä toimi moitteetta. Mikä mahtaisi olla ongelmana? Onko mahdollista että öljyt ovat jotenkin "jumittaneet" jonkin osan kytkimissä?
Pyörä on vuosimallia 1992 ja ajettu n. 40tkm.
Kevät tulee, tosiaan
No niin, asiaan, eli märkäkytkimen liimaantuminen on ihan normaalia (vanhemmissa) mopoissa talven aikana. Kone sammuksiin. Vaihde päälle (joku iso niin vääntää paremmin), kytkin pohjaan ja ees-taas työntelet kunnes kytkin irroittaa. Sitten menoks. Niin ja ne kytkinvaijerien säädöt silleen kun ne oliki alunperin, tai paremmin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitokset nopeasta vastauksesta!
Pitääkin mennä kokeilemaan jospa tuo auttaisi. Pelkäsin jo, että pitää alkaa kytkinremppaa tekemään juuri kun ajokelit alkavat olla suotuisat moottoripyöräilyyn.![]()
Kawastahan ei saa paikaltaan kuin 1. vaihteelle tai vapaalle. Takarenkaan pitää pyörähtää, ennenkuin 2. vaihteen saa päälle.
Mineraaliöljyillä tuo kytkinlevyjen liimaantuminen on vähäisempää, jättää kai paksumman kalvon tms. levyjen pintaan pitkässä seisonnassa.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Voihan sitä pyörää työnnellä eestaas kun nostelee isompaa vaihdeta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kytkin irtosi hienosti muutaman minuutin nytkyttelyn jälkeen!
Aluksi ei meinannut tapahtua mitään, mutta koneen kunnollinen lämmittely auttoi.
Kiitokset vielä avusta!
![]()