Ensimmäinen talvi BMW K1300S:n omistajana lähestyy. Nyt kiinnostaa, miten ja millaisilla vehkeillä laitteen akkua tarvittaessa ladataan. Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta ei pistänyt silmään.
R1200GS, F700GS
Akun napoihin suoraan (sulake väliin) kytketty liitin,joka tuli älylaturin mukana.Siihen sitten laturi kiinni sillointällöin.
Itse olen lataillut yleensä 1vrk/kk.En ole pohtinut,onko hyötyä vai haittaa akulle,mutta hyvin on ainakin toiminut.
Akku kiinni koko talven ja pyörä lämpimässä tallissa n.6kk.
Sama metodi edellisissä mopoissa.
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Ei kai tuossa äSsässä sen kummpia kuvioita ole kuin (korkeintaan CAN-väyläisissä). Eli jos haluat ladata mopon oman lisävarustetöpselin kautta, niin pitää investoida BMW:n laturiin. Muuten mikä hyvänsä laadukas (Optimate, CTEK) ylläpitolaturi suoraan akkuun kiinnitettynä hoitaa homman paremmin kuin hyvin.
<p>2002-2014</p>
Voi sitä ladata can väyläpyörää vaikka cetekillä bemun oman pistokkeen kautta.Ite olen jo muutaman vuoden sitä harrastanut.Elikkä virrat päälle avaimesta niin että väylä aukee ja laturi kiinni ja virta avaimella pois ja se pistokkeen linja ainakin jää auki ja lataa sitä kautta.(C-A-D @ Syys. 18 2011,17:51) kirjoitti
Juu
Homma menee aivan kuten Kalle sanoo, mutta se jäi sanomatta, että C-tekin todetessa akun olevan täysin varattu se lakkaa syöttämästä jännitettä. Tällöin CAN-väylä irtikytkee pistorasian aikaviiveen jälkeen ts. CAN_väylä pitää pistorasian kytkettnä niin kauan kun siihen syötetään ulkoinen jännite. Toki talvenaikainen ylläpitolataus hoituu mainiosti käyttämällä virta-avaimesta virrat päällä silloin tällöin, jolloin latausprosessi käynnistyy aina uudelleen.
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Kun otsikko on ylläpitolataus, niin käsitteellisesti kai puhutaan ylläpitolaturistakin, joka on enemmän tai vähemmän jatkuvasti kiinni pyörässä. Akun varauksen laskiessa tarpeeksi alas, käynnistyy lataus ja noustessa riittävän ylös katkeaa. Sitä ei CTEKillä voi tehdä Bemarin oman lisävarustetöpselin kautta.
<p>2002-2014</p>
Ja paras. Mitään muuta en ole "ikinä" tehnyt. Seisontaan laittaessa pitää vaan varmistaa, että akku on täynnä ja maakaapeli irti. Muuta ei tarvita, sillä geeliakun itsepurkautuminen on erittäin hidasta.(hidas57 @ Syys. 20 2011,08:46) kirjoitti
Keväällä akun jännitteen mittaus ja jos on (käytännössä ei ole) laskenut alle 12,5 voltin, niin ennen käynnistystä lataukseen. Jos haluaa hifistellä, niin akun jännitteen voi mitata talvellakin pari kertaa ja laturi tarvittaessa kiinni. Koskaan ei ole ollut välilatauksen tarvetta ja keväällä akusta on aina löytynyt 12,7 v lukemat.
Näillä konsteilla Bemun akku kestää ja tämä ei ole mutua. Ässän akku toimii tällä menetelmällä ainakin 4 kesää/40 tkm. Akkutesti jäi tosin kesken, sillä mopo vaihtui - mutta täysin toimiva akku pyörään jäi kiinni.
Joku viisas on myös kertonut (ja ilmeisesti mitannutkin), että virtalukossa oleva avain kuluttaa virtaa. Tai siis paremminkin käynnistyksen eston elektroniikka.
Jos näin, niin avainta ei pitäisi koskaan säilyttää virtalukossa. Talvisäilytyksessä ei väliä, kun vaan sen akkukaapelin irrottaa.
Helpoin konsti tuhota akku on se, että käynnistää pyörän lähes tyhjällä akulla. Silloin pyörän laturi tuuppaa akkuun sähköä isolla virralla ja todennäköisesti tappaa ainakin geeliakun.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kun tuntuu olevan akkuasiantuntemusta niin kysymys?
Vaikka eri merkillä ajankin.
Tarkoitukseni on laittaa pyörä kerran kuussa käyntiin ja käyttää sitä normaaliin käyntilämpötilaan.
Kuivaa samalla pakoputkiston, äänenvaimentajan jne...
Eikös tuon pitäisi pelkästään riittää, vai onko jotain muuta, että ei pitäisi käyttää noin?
<p>.</p>
Lämmin vai kylmä talli? Ensinmainitussa varmaan aika se ja sama, kunhan huolehdit akun kondiksesta. Kylmässä en käynnistelisi lämpötilavaihteluihin liittyvän kondensiokosteuden takia.
(tämäkin on tosin netissä vissiin sellaista tiedettä, että todettakoon tässä olevan vain ja ainoastaan omat 0.02...)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Turhaa touhua.(Motoristi1958 @ Loka. 12 2011,13:48) kirjoitti
Mikä sitä putkistoa kastelee, jos tila on edes lähimain tasalämpöinen, eikä ole esim pesuhallin nurkka?
Päinvastoin "kastelet" putkiston joka kerran käynnistäessäsi kylmän koneen. No niin, silloinhan se pitää kuivata.
Eli jos haluaa kuivata eikä ole märkää, niin kastellaan ensin.
Pannaan haisemaan.
Kylmässä en ehkä minäkään käynnistelisi. Lämpimässä tallissa pyörittelen minäkin kerran kuussa. Tekosyynä se, etteivät suuttimet tukeudu.![]()
<p>2002-2014</p>
Jaa, tosiaan jäi laittamatta säilytyspaikka, tasalämmin n. 10 astC. Lähinnä ajatus, että polttoainejärjestelmä tuoreutuu sisältä tuoreella bensalla, laakeripinnat, sylinterien pinnat jne saa uuden voitelun (öljyt vaihdettu tuoreisiin), sähköjärjestelmä aktivoituu ja akku latautuu. Eli ei siitä ainakaan haittaa ole kun kerran kuussa pyöräyttää lämpimäksi.
<p>.</p>
Moottorin kannalta normaali varasto / autotalli lämpötila on "kylmää". Sen voi todeta siitä, jos pakoputken aukko kostuu heti käynnistyksen jälkeen. Normaali käyntilämpötilaksi ei riitä se että veden lämpö nousee normaaliin. Myös öljyn tulisi lämmetä käyntilämpöön, ja se ei paikallaan käyttäen tapahdu hetkessä. Ei edes silloin kun flekti käynnistyy. Kampikammio "kastellaan" joka kerran, kun konetta käytetään eikä öljy lämpene niin kuumaksi, että kosteus haihtuu pois. Ei riitä, että öljypohja tuntuu käteen lämpimältä. Sen on oltava kuuma (min. 70 - 80 astetta)
Ruiskupeleissä ei ole pa:n sakkautumisen vaaraa talviseisokin aikana. Jos pelaa varman päälle, niin stabilisaattoria loraus tankkiin ja akku ylläpitolaturiin, niin avot. Salli koneellesi rauhallinen talviuni kuivassa ja tasalämpöisessä pesässä. Onneksi tekniikka kestää liiallisenkin huolenpidon ilman katastrofeja. Tähän pätee vanha sanonta: Peruna kasvaa jatkuvasta hoidosta ja huolenpidosta huolimatta.
Pannaan haisemaan.
No niin, kiitoksia Herculeelle, näemmä tietoa on.
Mikäpä olisi hyvä ylläpitolaturi?
<p>.</p>
Optimate.C-tek jne onhan noita
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05
Ctek(Motoristi1958 @ Loka. 13 2011,08:56) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Olen huomannut saman ilmiön. Seuraavaksi ostan kokeeksi jonkin muun merkkisen.(mchuurre @ Loka. 14 2011,07:35) kirjoitti
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Tuonhan on huomannut valmistajakin.(Ekku @ Loka. 14 2011,07:48) kirjoitti
Jotain kieltoja/rajoituksia ohjeissa oli/on ulkokäyttöä koskien, koskien tosin vain suomea...
Paitsi että pakoputkisto/vaimentimet ja Hondien putkissa olevat läpät kastuu ja kostuu (ruostuu?) turhista käynnistelyistä ja moottoriöljyyn kertyy kondenssivettä. Haitallista vai ei, jokainen päättää itse.(Motoristi1958 @ Loka. 13 2011,07:24) kirjoitti
.
Asiahan on tässä jo aikaisemmin selvitetty ja perusteltu, että ei kannata suotta käynnistellä kesken talvea.(Hercules @ Loka. 13 2011,07:38) kirjoitti
Keväällä sitten tulille, kun ajokausi alkaa...![]()
<p>.</p>
Jas laturisi johto on murunut alle -20 pakkasessa, voit lähettää sen meille Ruotsiin korjattavaksi.
Korjaus on maksuton, mutta lähetyskulut on asiakkaan maksettava.
Murtuneita johtoja ei saa käyttää. Siitä on maininta käsikirjassa.
Reklamaatiolomakkeen ja -osoitteen löydät kotisivuiltamme, tai tästä
http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/complaints
Kirjoita haluavasi korjata johdot ja
mainitse syyksi huonolaatuisuus materiaalissa jne.
Tänä syksynä CTEK tuo markkinoille uuden POLAR- laturin, joka on tarkoitettu erityisesti talvikäyttöön.
Oheistan tuotelehtisen.
Hyvää jatkoa,
Terv.,
Teresa
CTEK
Tossa vastaus johdosta C-Tekiltä![]()
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05
On samaa paskaa johdot Optimatessakin taitaa olla vielä jäykemmät koppurat varmaan ei kestä väännellä pakkasella.
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05