No liikenneturvahan ei päätä mitään tierakenteiden osalta kun taas liikennevirasto vastaa "kaikesta" eli valtion teistä, rautateistä ja hallinnoimistaan vesiväylistä, siksi liikenneturvan vastaus oli odotettu. Mitä sitten liikennevirasto eli valtio vastaisi samaan kysymykseen onkin eri asia..tuskin mitään järkevää.(3JJ @ Syys. 20 2011,22:02) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
http://www.google.fi/search?....8&hl=en
Google: motorcycle guardrail study
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Jenkit tekivät täysin päinvastaisen johtopäätelmän kuin Liikenneturha:(exhaust @ Syys. 20 2011,22:33) kirjoitti
5. *Approximately, one in eight motorcyclists who *struck a guardrail were fatally injured – a fatality risk over 80 times higher than for car occupants involved in a collision with a guardrail.
* *
6. *Guardrail collisions pose a substantially greater risk for motorcyclists than do concrete barrier collisions. *The fatality risk in motorcycle-guardrail collisions is 12%. *The fatality risk in motorcycle-concrete barrier collisions is 8%.
7. *Motorcycle-roadside barrier crash fatalities are an unmet and growing safety problem in the U.S. *
There is a critical need for the development and / or implementation of new safety programs, advanced barrierdesigns, and enhanced vehicle-based countermeasures to protect motorcyclists in collisions with guardrails. *
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tieliikenteen turvallisuussuunnitelmassa 2011-2014 todetaan mm. seuraavaa:
kirjoitti
Tuosta voisi nopeasti päätellä, että vaikuttamisen aika on nyt. Noita 500-800km matkalta korjattavia kaiteita ei tulla enää tämän peruskorjauksen jälkeen muuttamaan ainakaan 20 vuoteen...kirjoitti
Lähde
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
jossain mönkijöiden turvakaaritutkimuksessa todettiin, että yleinen turvalaitteiden vaatimus on kai se, että turvalaite on 10 kertaa turvallisempi kuin haitallinen. jos se ei täytä tätä, niin se ei ole turvalaite.
nykyisetkin kaiteet täyttävät tämän JOS ne estävät 10 kertaa todennäköisemmin jonkun toisen tienkäyttäjän törmäämästä moottoripyöräilijään TAI moottoripyörän suistumasta jorpakkoon.
JT
(mönkijöiden kohdalla turvakaari aiheuttaa yhtä todennäköisesti kuoleman tai loukkaantumisen kuin se suojaa siltä). joten siinä ei ole mitään mieltä laittaa niitä mönkijöihin. Itse asiassa samaisessa tutkimuksessa sanottiin, että mönkijän tärkeinpiä turvavarusteita on törröttimien minimi määrä, tämä perustui johonkin mp tutkimukseen jossa oli todettu, että moottoripyörässä olevien törröttiminen määrä on suoraan verrannollinen pyörän vaarallisuuteen ulosajossa. sissybar... no no. lisäksi satula pitää olla ei g voimia muodostava kuskiin. eli selkänojalliset satulat ovat vaarallisia. ja suomi suuressa viisaudessaan vaatii selkänojallisen penkin traktorimönkijään. se selkänoja on juuri se törrötin ja g voimia kuskiin kohdistava rakenne mitä valmistaja on yrittänyt välttää..
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos vanhoja kaiteita haluaa hyödyntää, ei siihen tarvitse nelivuotisia projekteja, eu-miljoonia tai Lapin mökkejä. Viisi sekuntia Googlen seurassa riittää:(Juutana @ Syys. 20 2011,23:02) kirjoitti
Kaidelisäke
Ei edes tuollaisen uuden kehittäminen veisi montaa kuukautta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiköhän tuo "peruskorjaus" ole = Destian Sisu käy HIABilla nykimässä vanhoja kaiteita pystyyn/suoraksi johon on autot nojanneet ja kokonaan uutta vaihdetaan tuolle 500-800km osuudelle 5% ..tjsp. Kaidelisäkkeistä ne kuulee v.2020 ja silloinkin ne on liian kalliita.(Juutana @ Syys. 20 2011,23:02) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Mulle kans tuli Liikenneturvasta "ei kuulu meille" vastaus, joten lähetin uuden viestin sitten tuonne:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu....stiedot
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita. Meinas itsellä lähteä ,muutama päivä sitten , lapasesta n. 55km/h vauhdilla!! Mieletön riskitekijä oli renkaat uudet vai ei!! Mulla siis alla about tonnin ajetut lähes uudenveroiset renkaat.(TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
"En ole kuitenkaan pitänyt keskikaiteita uhkana, koska niiden takana on yleensä jotain yhtä uhkaavaa ja vammauttavaa. "
Joskus on, mutta usein ei. Kyllä tuolla näkee kilometri toisensa perään kaiteita, joilla lähinnä suojellaan putoamasta ojaan.
Mikä muu kuin uhka voi tuollainen kaide olla motoristin kannalta? Millä tavalla kaiteeseen, tai lähinnä niihin tolppiin, voi törmätä ilman helvetillistä uhkaa?
Törmäämisen taas voi aiheuttaa ihan jonkun muun pakottaman väistöliikkeen aiheuttama kaatuminen. Ei siinä motoristin tarvii aina niitä jonglööritemppuja yksin tehdä.
Huolimatta siitä mikä ajoradalta ulos ajautumisen aiheuttaa, pyritään nykyisin panssariautojen kuljettajia ja matkustajia suojelemaan pahalta nurmikolle ajautumiselta silmiinpistävän aktiivisesti. Heitä pitääkin suojella, koska he ovat kunniallisia ihmisiä, kun taas motoristit ovat pääsääntöisesti rosvoja. Jos ihminen omistaa molemmat ajoneuvot, hänen statuksensa muuttuu sen mukaan, millä ajoneuvolla hän ajaa.(hidas57 @ Syys. 21 2011,09:06) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kehityksen lopputulos saisi olla jotain tämmöistä, pysyy kädet paremmin kiinni kropassa.(vetomies @ Syys. 20 2011,23:20) kirjoitti
(linkki)
1000
Millä ajattelit korvata pikipaikat?(Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.
Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
No siinähän se on, hyvä talouden elvyttämiskeino tilauksia kaipaaville konepajoille.(Hannula @ Syys. 21 2011,09:28) kirjoitti
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Joo, eli onko tuo sitä peltiä, jota vähän aiemmin esitin kiinnitettäväksi noihin tolppiin? Ei ole mahdottoman kallista rullatavarana ja asennuskin nopeaa, myös vanhoihin tolppiin.
Halkeamaan voikin valuttaa pikeä. Se, miksi sitä pitää levittää halkeaman lisäksi 50 cm leveäksi letuksi sen ulkopuolelle, on jäänyt epäselväksi. Ehkä sillä säästää 5 s työaikaa? Sulan pien päälle voi myös juntata sepeliä, tai siihen voi sekoittaa karkeaa hiekkaa, jolloin se ei ole yhtä liukas, kuin pelkkä piki.(redhat @ Syys. 21 2011,09:45) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hiekkaa näkeekin joskus noissa, valitettavan usein vaan ei kiireessä oo osunu pien kohalle kun siellä täällä tai on ollu liian kallista et sitä olis voinu enemmän kuin ruokalusikallisen levittää siihen tien poikki olevalle halkeamalle tai *on niin hienojakoista et pöllähtää pois kun eka auto ajaa yli.(vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
(joskus tullu tuommonen hiekka silmille edellä ajavan auton ilmanpyörteistä.)
Ratkaisuja on ja niitä "käytetäänkin" *- jos vaan tehtäisiin kunnolla.
En tiedä voiko tuo sopivan karkean hiekan hommaaminen ja sen levittäminen kohtuu *säntillisessti olla niin iso kustannus kysymys vai onko ongelma ohjeistuksessa, *tekijöiden asenteessa tai ammattitaidossa
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ja minkähän takia pitää ajella niiden paikkojen päältä. Paikkoja näkee usein puolikin m leveinä. Kyllä siihen jää ajouraa moottoripyörän renkaiden mentäväksi yllin kyllin.(vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
Sama se on routaheitoissa ja paikkaamattomissa halkeamissa.
Pitää opetella aktiivinen ajaminen, väistämistekniikat jne... Ja sitten ajella ajoväylällä semmoisessa kohdassa, että kunnollista pintaa on renkaan alla, eihän sitä tarvitse olla kuin kymmenisen sentin leveydeltä.
Ja tarkkavaisuutta ynnä aktiivisuutta se vaatii.
Turha kuvitellakaan, että Härmässä hirmuisesti kiinnitettäisiin huomiota motoristiystävälliseen tien tekoon jne...
Kaikki on kiinni niistä ratkaisuista joita siinä penkin päällä tehdään sarvista kiinni pidellen.
<p>.</p>
Noinhan se on. Ei silloillekaan tarvita kaiteita, jos noudattaa liikennesääntöjä ja pysyttelee omalla kaistallaan. Myöskään turvavöitä tai kypärää ei tarvita, koska tieliikennelain mukaan kuljettajan on ajettava niin varovasti, ettei onnettomuuksia synny.(VoihanVihveli @ Syys. 21 2011,10:55) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Motoristiystävällisemmistä kaiteista äänestettiin EU:ssa taannoin.
Ei saatu standardia. Saatiin suositus, jota kukin jäsenmaa saa itse noudattaa tai jättää noudattamatta.
Suomi oli vastustajien rivistössä...
Linkki
K1200RS
Suomen kannattaisi ottaa asiassa mallia Espanjasta jossa noita lisäkaiteita jo näkyy monissa kaarteissa ja ympyröissa.(puh @ Syys. 21 2011,11:17) kirjoitti
Sinänsä Suomen kielteinen asenne tuohon motoristien turvallisuutta parantavaan asiaan ei tule minään yllätyksenä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Periaatteessahan kaide on hyväksi motoristille.. Ei päse vastaantuleva auto nokittan mopon kanssa, jos kaatuu niin ei liu'u vastaantulevien kaistalle... Mutta tuo toteutus. Jos realisteja ollaan, niin tuskin mitään mopokaiteita aletaan tekemään.. ajokausi kun on mitä on jne... Mutta periaatteessa edes kurvien kohdalle noihin kaiteisiin motoristisuojaus, jos ei joka paikkaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Entäs jos tulee etelässä sellainen talvi kuin oli 2009-2010 tai 2010-2011? Meinaan vaan, että onhan se aivan varmasti testattu, ettei suurenkaan lumimäärän auraaminen noita vasten meinaa sitä, että koko kaide löytyykin sitten kevään tullen jostain ihan muualta kuin oikealta paikaltaan? Vai käydäänkö nuo alakaiteet kenties kerran vuodessa asentamassa ja poistamassa?(räme @ Syys. 21 2011,10:16) kirjoitti
Jossain Keski-Euroopassa (korkeat vuoristoalueet tietenkin poislukien) niiden tarvitsee huolehtia ehkä maksimissaan 20-30 cm lumimääristä, jotka nekin sulaa yleensä äkkiä, jolloin tuollaista ongelmaa ei varmastikaan ehdi muodostua. Pari viimeisintä talvea on osoittaneet, että meillä voi lumikuormat olla aivan toista luokkaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuossa direktiivin/standardin pohjalla on juurikin Epsanjalaisten kaideratkaisu.(qazwsx @ Syys. 21 2011,11:28) kirjoitti
K1200RS
Aika älykäs lumiaura saa olla, jos se tunkee nykyiset lumimäärät kaiteen alta. Joku 3 cm loskakerros saattaisi sieltä välistä lentää, mutta mikä tahansa normaali lumikuuro tekee jo sen, että lumi on lennätettävä kaiteen yli. Johan keskimääräinen lumipeitteen paksuuskin on jo korkeampi, kuin kaide.(pecha @ Syys. 21 2011,11:36) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
osassa paikkaa on jo betonikaiteitakin ja kyllä se aura heittää sen yli ne lumet.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eli et aja märällä? Ei paljoa tarvita märällä asfaltilla kun molemmat pyörät luistaneet (esim kehä II kaistojen välinen pikikaistale pari vuotta sitten pintakaasulla 80 km/h (tihkusade)) puhumattakaan kun asfaltin pinnassa jotain ylimääräistä ja sen päällä märkä kalvo.(Juutana @ Syys. 20 2011,17:44) kirjoitti
Viimeisen 5 vuoden aikana uusiin asfaltteihin on alkanut jäämään sellaisia sileitä "läimäreitä" (mutu), joista muutaman kerran on takanen irronnut, enkä ole pitänyt tapana ajella huonoilla renkailla.
Jo mainittu tapa vaihtaa rinkulat loppukesästä sopii meikäläisen n. 15000/vuosi tahdille hyvin.
Puhtaalla asfaltilla pito on ennakoitavissa vaikka se olisi märkäkin. (ottaa pattiin kun samoilla reiteillä aina joka aamu joku kyvää dieseliä pitkin teitä).
Taidat kuulua niihin täydellisiin kuljettajiin, jotka ei koskaan aja ylinopeutta ja ottavat kaiken muutenkin huomioon, ainakin omasta mielestään.
En ole vielä kaatunut, mutta tuntuu renkaiden parantumisesta ja maltin kasvamisesta huolimatta se päivä lähestyy ja toivon, ette ko kohdassa ole kaiteita missään.
Eli ihmettelen myös kovasti, miksei kaiken tämän vahtimisen, *rankomisen ja rajoittamisen liikenneturvaa edistävillä vaikutuksilla ratsastamisen sijaa tehtäisi oikeasti jotain parannuksia, esim. lisättäisiin se leveä alakaide joka paikkaan (onhan niitä jo siltojen kohdalla, ettei alla oleva tie saa tavaraa niskaan).
Pitäisi varmaankin myös ostaa uusi mopo kun >120000 ajettu mopo on jonkun mielestä turvaton, vaikka jarrut, renkaat, valot ja tuulilasi ovatkin olleet ykköshuomion kohteena kaikissa kulkuneuvoissa, riippumatta niiden iästä (paria ekaa korttivuotta lukuunottamatta).
Taisi se toinenkin kolari, joka Kouvolassa (19.9.2011) sattui kun auto tuli oikealta kolmion takaa vanhan luokkakaverini eteen, olla täysin kaverini vika? Hän ei ole enää täällä puolustamassa itseään.
Joskus vaan vi...taa.
2004 Musta Triumph Tiger
Ihmettelen kanssa noita öljysoran paikkaajia keväällä. Tuodaan autolla kylmäpikeä jota laitetaan lapiolla holeen ja sitten koputellaan lapiolla pari kertaa päälle. Ja sama uusiksi seuraavana vuonna. Ja koko ajan pyörii pikkukiviä tiellä.(vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
Onko kukaan (muu) kokeillut vetäistä 50kg lätkällä kylmäpien päältä kun se on laitettu öljysoraan, itse reippaana alle nelikymppisenä tein noin kotipolulla ja kaupungin miesten ihmeeksi ne kohdat ovat nyt pysyneet nelisen vuotta kunnossa.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sullä on kohtalainen kyky ns jeesustella, vai mitä se oli.(VoihanVihveli @ Syys. 21 2011,10:55) kirjoitti
Miten ennakoit esim pimeässä märällä tiellä, että mistä kohden se pikiraita kiemurtelee? Niitä kun menee sekä ajoradan suuntaisesti että poikittain. Kerran ajoin sellaiseen pitkittäiseen (yhteen niistä) pikkusateen juuri alettua, pyörä melkein pystyssä, vaikka loiva mutka olikin, nopeus 70. Koko pyörä oli hetken aikaa sivuluisussa ja ulkokurvissa oli myös ystävämme kaide. Kyllä säikäytti. Aikamoista kiemurtelua oli ajo hetken aikaa, kun yritin väistää ne kaikki pikiraidat, nopeus varmaan max 50.![]()