Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 124:sta
  1. #91
    Lainaa (3JJ @ Syys. 20 2011,22:02) kirjoitti
    Ihmeellinen vastaus kyllä. Tai oikeastaan aika tyypillinen. Kehotetaan ottamaan yhteyttä toiseen virastoon, jossa taas sanotaan että ei kuulu meille, vaan jollekin muulle, kunnes käsketään ottamaan yhteyttä taas Liikenneturvaan.
    No liikenneturvahan ei päätä mitään tierakenteiden osalta kun taas liikennevirasto vastaa "kaikesta" eli valtion teistä, rautateistä ja hallinnoimistaan vesiväylistä, siksi liikenneturvan vastaus oli odotettu. Mitä sitten liikennevirasto eli valtio vastaisi samaan kysymykseen onkin eri asia..tuskin mitään järkevää.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  2. #92
    http://www.google.fi/search?....8&hl=en

    Google: motorcycle guardrail study
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  3. #93
    Lainaa (exhaust @ Syys. 20 2011,22:33) kirjoitti
    http://www.google.fi/search?....8&hl=en

    Google: motorcycle guardrail study
    Jenkit tekivät täysin päinvastaisen johtopäätelmän kuin Liikenneturha:

    5. *Approximately, one in eight motorcyclists who *struck a guardrail were fatally injured – a fatality risk over 80 times higher than for car occupants involved in a collision with a guardrail.
    * *
    6. *Guardrail collisions pose a substantially greater risk for motorcyclists than do concrete barrier collisions. *The fatality risk in motorcycle-guardrail collisions is 12%. *The fatality risk in motorcycle-concrete barrier collisions is 8%.

    7. *Motorcycle-roadside barrier crash fatalities are an unmet and growing safety problem in the U.S. *
    There is a critical need for the development and / or implementation of new safety programs, advanced barrierdesigns, and enhanced vehicle-based countermeasures to protect motorcyclists in collisions with guardrails. *
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #94
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Tieliikenteen turvallisuussuunnitelmassa 2011-2014 todetaan mm. seuraavaa:

    Lainaa kirjoitti
    A) Tehdään uudentyyppisten edullisten keskikaideratkaisujen kokeiluja ja käynnistetään pääteiden keskikaideohjelma
    Yksiajorataisille pääteille rakennetaan keskikaiteita vaiheittain siten, että
    kokeilemalla löydetään edullisimmat ja turvallisuuden kannalta hyvät kaideratkaisut. Kokeiluissa voidaan myös yhdistellä keskikaide- ja leveitä keskialueratkaisuja.
    VASTUU: LVM, Liikennevirasto, ELY-keskukset, Trafi
    ETENEMINEN:
    x Liikenne- ja viestintäministeriö esittää nelivuotista keskikaideohjelmaa seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon. Ohjelma käsittää kokeilujen toteuttamista ja seurantaa sekä tärkeimpien keskikaidekohteiden toteuttamista.
    x Liikennevirasto ja ELY-keskukset kokeilevat ja seuraavat
    edullisia kaikkien tiekäyttäjäryhmien turvallisuutta parantavia
    keskikaideratkaisuja käyttäen ratkaisuissa hyväksi mahdollisimman pitkälle nykyisiä tierakenteita
    10
    . Leveitä keskialueita kokeillaan sekä kaiteellisiin jaksoihin liitettyinä että erillisinä kohteina.
    Kohteet kokeiluun valitaan lähinnä nykyisiltä leveiltä kaksikaistaisilta pääteiltä, keskikaiteettomilta ohituskaistoilta ja niiden jatkeilta. Liikennevirasto laatii kokeilulle lähemmät periaatteet, valitsee ELY-keskusten kanssa yhdessä ja priorisoi kokeilukohteet
    sekä seuraa kokeilun turvallisuus- ja liikennevaikutuksia

    Alustavat kokeilukohteet ovat selvillä alkuvuodesta 2011. Kohteet
    ja alustavat kustannusarviot selvillä vuoden 2011 lopulla.
    x ELY-keskukset laativat alustavat toteutussuunnitelmat vuoden
    2011 aikana. Lopulliset suunnitelmat ja toteutuskilpailutus vuoden 2011 lopulta alkaen edellyttäen, että keskikaideohjelmaa varten on osoitettu erillinen määräraha.
    x Liikennevirasto ja ELY-keskukset toteuttavat vuodesta 2012
    lähtien tärkeimpiä keskikaidekohteita kokeiluja hyödyntäen ja niiden rinnalla. Lisäksi Liikennevirasto toteuttaa leveitä keskialueita
    jo vuodesta 2011 lähtien osin keskikaidekohteisiin liittyvinä jaksoina ja osin itsenäisinä jaksoina.
    x Liikennevirasto käynnistää vuonna 2011 tutkimussarjan, joka
    tähtää suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkon ja päätieverkon
    kehittämisen yhteen sovittamiseen. Tutkimus tehdään yhteistyössä erikoiskuljetusluvista vastaavan Pirkanmaan ELY-keskuksen ja
    liikenteenohjaajakoulutuksesta vastaavan Trafin kanssa.
    OSATAVOITE:
    x Edullisista keskikaideratkaisuista ja keskikaiteellisiin osuuksiin liittyvistä leveistä keskialueista toteutetaan 100+100 kilometrin kokeilu. Lisäksi yksiajorataisille pääteille toteutetaan yhteensä 50
    kilometriä keskikaidetta ja 100 km leveitä keskialueita vuoden
    2015 loppuun mennessä.
    Lainaa kirjoitti
    C) Vilkasliikenteisten teiden reunakaiteiden kunnostus
    VASTUU: LVM, Liikennevirasto, ELY-keskukset
    ETENEMINEN:
    x ELY-keskukset korjaavat Liikenneviraston toimintalinjauksen
    mukaisesti turvallisuusperusteisesti moottoriteiden ja vilkasliikenteisimpien pääteiden vanhoja tiekaiteita korkeimpien nopeusrajoitusten alueilla.
    OSATAVOITE:
    x Vilkasliikenteisten pääteiden kaiteita korjataan 500–800 km vuoden 2014 loppuun mennessä. Kaiteita on yhteensä yli 4300 km.
    Tuosta voisi nopeasti päätellä, että vaikuttamisen aika on nyt. Noita 500-800km matkalta korjattavia kaiteita ei tulla enää tämän peruskorjauksen jälkeen muuttamaan ainakaan 20 vuoteen...

    Lähde
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  5. #95
    jossain mönkijöiden turvakaaritutkimuksessa todettiin, että yleinen turvalaitteiden vaatimus on kai se, että turvalaite on 10 kertaa turvallisempi kuin haitallinen. jos se ei täytä tätä, niin se ei ole turvalaite.

    nykyisetkin kaiteet täyttävät tämän JOS ne estävät 10 kertaa todennäköisemmin jonkun toisen tienkäyttäjän törmäämästä moottoripyöräilijään TAI moottoripyörän suistumasta jorpakkoon.

    JT

    (mönkijöiden kohdalla turvakaari aiheuttaa yhtä todennäköisesti kuoleman tai loukkaantumisen kuin se suojaa siltä). joten siinä ei ole mitään mieltä laittaa niitä mönkijöihin. Itse asiassa samaisessa tutkimuksessa sanottiin, että mönkijän tärkeinpiä turvavarusteita on törröttimien minimi määrä, tämä perustui johonkin mp tutkimukseen jossa oli todettu, että moottoripyörässä olevien törröttiminen määrä on suoraan verrannollinen pyörän vaarallisuuteen ulosajossa. sissybar... no no. lisäksi satula pitää olla ei g voimia muodostava kuskiin. eli selkänojalliset satulat ovat vaarallisia. ja suomi suuressa viisaudessaan vaatii selkänojallisen penkin traktorimönkijään. se selkänoja on juuri se törrötin ja g voimia kuskiin kohdistava rakenne mitä valmistaja on yrittänyt välttää..
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #96
    Lainaa (Juutana @ Syys. 20 2011,23:02) kirjoitti
    Tieliikenteen turvallisuussuunnitelmassa 2011-2014 todetaan mm. seuraavaa:

    Lainaa kirjoitti
    .
    x Liikennevirasto ja ELY-keskukset kokeilevat ja seuraavat
    edullisia kaikkien tiekäyttäjäryhmien turvallisuutta parantavia
    keskikaideratkaisuja käyttäen ratkaisuissa hyväksi mahdollisimman pitkälle nykyisiä tierakenteita
    Tuosta voisi nopeasti päätellä, että vaikuttamisen aika on nyt. Noita 500-800km matkalta korjattavia kaiteita ei tulla enää tämän peruskorjauksen jälkeen muuttamaan ainakaan 20 vuoteen...

    Lähde
    Jos vanhoja kaiteita haluaa hyödyntää, ei siihen tarvitse nelivuotisia projekteja, eu-miljoonia tai Lapin mökkejä. Viisi sekuntia Googlen seurassa riittää:

    Kaidelisäke

    Ei edes tuollaisen uuden kehittäminen veisi montaa kuukautta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #97
    Lainaa (Juutana @ Syys. 20 2011,23:02) kirjoitti
    Tuosta voisi nopeasti päätellä, että vaikuttamisen aika on nyt. Noita 500-800km matkalta korjattavia kaiteita ei tulla enää tämän peruskorjauksen jälkeen muuttamaan ainakaan 20 vuoteen...
    Eiköhän tuo "peruskorjaus" ole = Destian Sisu käy HIABilla nykimässä vanhoja kaiteita pystyyn/suoraksi johon on autot nojanneet ja kokonaan uutta vaihdetaan tuolle 500-800km osuudelle 5% ..tjsp. Kaidelisäkkeistä ne kuulee v.2020 ja silloinkin ne on liian kalliita.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  8. #98
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  9. #99
    Mulle kans tuli Liikenneturvasta "ei kuulu meille" vastaus, joten lähetin uuden viestin sitten tuonne:

    http://portal.liikennevirasto.fi/sivu....stiedot
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  10. #100
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita. Meinas itsellä lähteä ,muutama päivä sitten , lapasesta n. 55km/h vauhdilla!! Mieletön riskitekijä oli renkaat uudet vai ei!! Mulla siis alla about tonnin ajetut lähes uudenveroiset renkaat.
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  11. #101
    "En ole kuitenkaan pitänyt keskikaiteita uhkana, koska niiden takana on yleensä jotain yhtä uhkaavaa ja vammauttavaa. "

    Joskus on, mutta usein ei. Kyllä tuolla näkee kilometri toisensa perään kaiteita, joilla lähinnä suojellaan putoamasta ojaan.

    Mikä muu kuin uhka voi tuollainen kaide olla motoristin kannalta? Millä tavalla kaiteeseen, tai lähinnä niihin tolppiin, voi törmätä ilman helvetillistä uhkaa?

    Törmäämisen taas voi aiheuttaa ihan jonkun muun pakottaman väistöliikkeen aiheuttama kaatuminen. Ei siinä motoristin tarvii aina niitä jonglööritemppuja yksin tehdä.
  12. #102
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,09:06) kirjoitti
    Törmäämisen taas voi aiheuttaa ihan jonkun muun pakottaman väistöliikkeen aiheuttama kaatuminen. Ei siinä motoristin tarvii aina niitä jonglööritemppuja yksin tehdä.
    Huolimatta siitä mikä ajoradalta ulos ajautumisen aiheuttaa, pyritään nykyisin panssariautojen kuljettajia ja matkustajia suojelemaan pahalta nurmikolle ajautumiselta silmiinpistävän aktiivisesti. Heitä pitääkin suojella, koska he ovat kunniallisia ihmisiä, kun taas motoristit ovat pääsääntöisesti rosvoja. Jos ihminen omistaa molemmat ajoneuvot, hänen statuksensa muuttuu sen mukaan, millä ajoneuvolla hän ajaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #103
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (vetomies @ Syys. 20 2011,23:20) kirjoitti
    Kaidelisäke

    Ei edes tuollaisen uuden kehittäminen veisi montaa kuukautta.
    Kehityksen lopputulos saisi olla jotain tämmöistä, pysyy kädet paremmin kiinni kropassa.



    (linkki)
    1000
  14. #104
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita.
    Millä ajattelit korvata pikipaikat?

    Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.

    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
  15. #105
    Lainaa (Hannula @ Syys. 21 2011,09:28) kirjoitti
    No siinähän se on, hyvä talouden elvyttämiskeino tilauksia kaipaaville konepajoille.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  16. #106
    Joo, eli onko tuo sitä peltiä, jota vähän aiemmin esitin kiinnitettäväksi noihin tolppiin? Ei ole mahdottoman kallista rullatavarana ja asennuskin nopeaa, myös vanhoihin tolppiin.
  17. #107
    Lainaa (redhat @ Syys. 21 2011,09:45) kirjoitti
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita.
    Millä ajattelit korvata pikipaikat?

    Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.

    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
    Halkeamaan voikin valuttaa pikeä. Se, miksi sitä pitää levittää halkeaman lisäksi 50 cm leveäksi letuksi sen ulkopuolelle, on jäänyt epäselväksi. Ehkä sillä säästää 5 s työaikaa? Sulan pien päälle voi myös juntata sepeliä, tai siihen voi sekoittaa karkeaa hiekkaa, jolloin se ei ole yhtä liukas, kuin pelkkä piki.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #108
    Lainaa (vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
    Lainaa (redhat @ Syys. 21 2011,09:45) kirjoitti
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita.
    Millä ajattelit korvata pikipaikat?

    Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.

    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
    Halkeamaan voikin valuttaa pikeä. Se, miksi sitä pitää levittää halkeaman lisäksi 50 cm leveäksi letuksi sen ulkopuolelle, on jäänyt epäselväksi. Ehkä sillä säästää 5 s työaikaa? Sulan pien päälle voi myös juntata sepeliä, tai siihen voi sekoittaa karkeaa hiekkaa, jolloin se ei ole yhtä liukas, kuin pelkkä piki.
    Hiekkaa näkeekin joskus noissa, valitettavan usein vaan ei kiireessä oo osunu pien kohalle kun siellä täällä tai on ollu liian kallista et sitä olis voinu enemmän kuin ruokalusikallisen levittää siihen tien poikki olevalle halkeamalle tai *on niin hienojakoista et pöllähtää pois kun eka auto ajaa yli.
    (joskus tullu tuommonen hiekka silmille edellä ajavan auton ilmanpyörteistä.)

    Ratkaisuja on ja niitä "käytetäänkin" *- jos vaan tehtäisiin kunnolla.
    En tiedä voiko tuo sopivan karkean hiekan hommaaminen ja sen levittäminen kohtuu *säntillisessti olla niin iso kustannus kysymys vai onko ongelma ohjeistuksessa, *tekijöiden asenteessa tai ammattitaidossa



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19. #109
    Lainaa (vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
    Lainaa (redhat @ Syys. 21 2011,09:45) kirjoitti
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita.
    Millä ajattelit korvata pikipaikat?

    Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.

    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
    Halkeamaan voikin valuttaa pikeä. Se, miksi sitä pitää levittää halkeaman lisäksi 50 cm leveäksi letuksi sen ulkopuolelle, on jäänyt epäselväksi. Ehkä sillä säästää 5 s työaikaa? Sulan pien päälle voi myös juntata sepeliä, tai siihen voi sekoittaa karkeaa hiekkaa, jolloin se ei ole yhtä liukas, kuin pelkkä piki.
    Ja minkähän takia pitää ajella niiden paikkojen päältä. Paikkoja näkee usein puolikin m leveinä. Kyllä siihen jää ajouraa moottoripyörän renkaiden mentäväksi yllin kyllin.

    Sama se on routaheitoissa ja paikkaamattomissa halkeamissa.

    Pitää opetella aktiivinen ajaminen, väistämistekniikat jne... Ja sitten ajella ajoväylällä semmoisessa kohdassa, että kunnollista pintaa on renkaan alla, eihän sitä tarvitse olla kuin kymmenisen sentin leveydeltä.

    Ja tarkkavaisuutta ynnä aktiivisuutta se vaatii.

    Turha kuvitellakaan, että Härmässä hirmuisesti kiinnitettäisiin huomiota motoristiystävälliseen tien tekoon jne...

    Kaikki on kiinni niistä ratkaisuista joita siinä penkin päällä tehdään sarvista kiinni pidellen.
    <p>.</p>
  20. #110
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 21 2011,10:55) kirjoitti
    Ja minkähän takia pitää ajella niiden paikkojen päältä. Paikkoja näkee usein puolikin m leveinä. Kyllä siihen jää ajouraa moottoripyörän renkaiden mentäväksi yllin kyllin.

    Sama se on routaheitoissa ja paikkaamattomissa halkeamissa.

    Pitää opetella aktiivinen ajaminen, väistämistekniikat jne... Ja sitten ajella ajoväylällä semmoisessa kohdassa, että kunnollista pintaa on renkaan alla, eihän sitä tarvitse olla kuin kymmenisen sentin leveydeltä.

    Ja tarkkavaisuutta ynnä aktiivisuutta se vaatii.

    Turha kuvitellakaan, että Härmässä hirmuisesti kiinnitettäisiin huomiota motoristiystävälliseen tien tekoon jne...

    Kaikki on kiinni niistä ratkaisuista joita siinä penkin päällä tehdään sarvista kiinni pidellen.
    Noinhan se on. Ei silloillekaan tarvita kaiteita, jos noudattaa liikennesääntöjä ja pysyttelee omalla kaistallaan. Myöskään turvavöitä tai kypärää ei tarvita, koska tieliikennelain mukaan kuljettajan on ajettava niin varovasti, ettei onnettomuuksia synny.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  21. #111
    Motoristiystävällisemmistä kaiteista äänestettiin EU:ssa taannoin.
    Ei saatu standardia. Saatiin suositus, jota kukin jäsenmaa saa itse noudattaa tai jättää noudattamatta.
    Suomi oli vastustajien rivistössä...
    Linkki
    K1200RS
  22. #112
    Lainaa (puh @ Syys. 21 2011,11:17) kirjoitti
    Motoristiystävällisemmistä kaiteista äänestettiin EU:ssa taannoin.
    Ei saatu standardia. Saatiin suositus, jota kukin jäsenmaa saa itse noudattaa tai jättää noudattamatta.
    Suomi oli vastustajien rivistössä...
    Linkki
    Suomen kannattaisi ottaa asiassa mallia Espanjasta jossa noita lisäkaiteita jo näkyy monissa kaarteissa ja ympyröissa.

    Sinänsä Suomen kielteinen asenne tuohon motoristien turvallisuutta parantavaan asiaan ei tule minään yllätyksenä.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  23. #113
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Periaatteessahan kaide on hyväksi motoristille.. Ei päse vastaantuleva auto nokittan mopon kanssa, jos kaatuu niin ei liu'u vastaantulevien kaistalle... Mutta tuo toteutus. Jos realisteja ollaan, niin tuskin mitään mopokaiteita aletaan tekemään.. ajokausi kun on mitä on jne... Mutta periaatteessa edes kurvien kohdalle noihin kaiteisiin motoristisuojaus, jos ei joka paikkaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  24. #114
    Lainaa (räme @ Syys. 21 2011,10:16) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 21 2011,09:28) kirjoitti
    No siinähän se on, hyvä talouden elvyttämiskeino tilauksia kaipaaville konepajoille.
    Entäs jos tulee etelässä sellainen talvi kuin oli 2009-2010 tai 2010-2011? Meinaan vaan, että onhan se aivan varmasti testattu, ettei suurenkaan lumimäärän auraaminen noita vasten meinaa sitä, että koko kaide löytyykin sitten kevään tullen jostain ihan muualta kuin oikealta paikaltaan? Vai käydäänkö nuo alakaiteet kenties kerran vuodessa asentamassa ja poistamassa?

    Jossain Keski-Euroopassa (korkeat vuoristoalueet tietenkin poislukien) niiden tarvitsee huolehtia ehkä maksimissaan 20-30 cm lumimääristä, jotka nekin sulaa yleensä äkkiä, jolloin tuollaista ongelmaa ei varmastikaan ehdi muodostua. Pari viimeisintä talvea on osoittaneet, että meillä voi lumikuormat olla aivan toista luokkaa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #115
    Lainaa (qazwsx @ Syys. 21 2011,11:28) kirjoitti
    Lainaa (puh @ Syys. 21 2011,11:17) kirjoitti
    Motoristiystävällisemmistä kaiteista äänestettiin EU:ssa taannoin.
    Ei saatu standardia. Saatiin suositus, jota kukin jäsenmaa saa itse noudattaa tai jättää noudattamatta.
    Suomi oli vastustajien rivistössä...
    Linkki
    Suomen kannattaisi ottaa asiassa mallia Espanjasta jossa noita lisäkaiteita jo näkyy monissa kaarteissa ja ympyröissa.

    Sinänsä Suomen kielteinen asenne tuohon motoristien turvallisuutta parantavaan asiaan ei tule minään yllätyksenä.
    Tuossa direktiivin/standardin pohjalla on juurikin Epsanjalaisten kaideratkaisu.
    K1200RS
  26. #116
    Lainaa (pecha @ Syys. 21 2011,11:36) kirjoitti
    Entäs jos tulee etelässä sellainen talvi kuin oli 2009-2010 tai 2010-2011? Meinaan vaan, että onhan se aivan varmasti testattu, ettei suurenkaan lumimäärän auraaminen noita vasten meinaa sitä, että koko kaide löytyykin sitten kevään tullen jostain ihan muualta kuin oikealta paikaltaan? Vai käydäänkö nuo alakaiteet kenties kerran vuodessa asentamassa ja poistamassa?

    Jossain Keski-Euroopassa (korkeat vuoristoalueet tietenkin poislukien) niiden tarvitsee huolehtia ehkä maksimissaan 20-30 cm lumimääristä, jotka nekin sulaa yleensä äkkiä, jolloin tuollaista ongelmaa ei varmastikaan ehdi muodostua. Pari viimeisintä talvea on osoittaneet, että meillä voi lumikuormat olla aivan toista luokkaa.
    Aika älykäs lumiaura saa olla, jos se tunkee nykyiset lumimäärät kaiteen alta. Joku 3 cm loskakerros saattaisi sieltä välistä lentää, mutta mikä tahansa normaali lumikuuro tekee jo sen, että lumi on lennätettävä kaiteen yli. Johan keskimääräinen lumipeitteen paksuuskin on jo korkeampi, kuin kaide.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  27. #117
    osassa paikkaa on jo betonikaiteitakin ja kyllä se aura heittää sen yli ne lumet.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28. #118
    Lainaa (Juutana @ Syys. 20 2011,17:44) kirjoitti
    Lainaa (Suzuintruder @ Syys. 20 2011,17:27) kirjoitti
    On ennenkin tullut kommentoitua kun joku kaatunut ja "syyllinen" ollut vaikka lehmänpaska traktorin renkaasta, saatana aivan hullu pitää olla jos ei tajua että moottoripyörällä kaatumiseen syyllinen on kuljettaja. Jos tuosta kaatumisesta aiheutuu kuolema niin myös se on kuljettajan vastuulla.
    Mikään otus ei ole niin tyhmä kuin suomalainen mies, periaatteettomia omaa etuaan ajavia viinanhimoisia piilorunkkareita, varsinkin ne jotka pitävät kaiteita/hiekkaa/öljyä/savea syyllisenä omaan törttöilyynsä.
    Oikea tilannenopeus, havainnointi, riskien ymmärtäminen.
    Autokouluun takaisin jos ei pystyssä pysy.
    Just. Haluaisin nähdä kommenttisi sen jälkeen kun nykäset nutullesi jonkun muun kylvämistä glykoleista tai öljyistä.

    Periaatteessa olen itsekin sitä mieltä, että peiliin pitää aina tuijottaa kun nutullaan käydään. Eri asia on sitten, että olisiko joka kerta tilanne ollut mahdollista havaita? Esim. tielle kylvettyä glykolia on käytännössä mahdotonta nähdä kuten moottoritielle kylvetty dieselkin. Tässä tapauksessa huhupuheiden mukaan rengastus on ollut mallia "hiihtoliiton suositusten mukainen" joten erityinen varovaisuus märällä olisi ollut tarpeen.

    Nyt meni näin ja se on erittäin ikävää.
    Eli et aja märällä? Ei paljoa tarvita märällä asfaltilla kun molemmat pyörät luistaneet (esim kehä II kaistojen välinen pikikaistale pari vuotta sitten pintakaasulla 80 km/h (tihkusade)) puhumattakaan kun asfaltin pinnassa jotain ylimääräistä ja sen päällä märkä kalvo.

    Viimeisen 5 vuoden aikana uusiin asfaltteihin on alkanut jäämään sellaisia sileitä "läimäreitä" (mutu), joista muutaman kerran on takanen irronnut, enkä ole pitänyt tapana ajella huonoilla renkailla.

    Jo mainittu tapa vaihtaa rinkulat loppukesästä sopii meikäläisen n. 15000/vuosi tahdille hyvin.

    Puhtaalla asfaltilla pito on ennakoitavissa vaikka se olisi märkäkin. (ottaa pattiin kun samoilla reiteillä aina joka aamu joku kyvää dieseliä pitkin teitä).

    Taidat kuulua niihin täydellisiin kuljettajiin, jotka ei koskaan aja ylinopeutta ja ottavat kaiken muutenkin huomioon, ainakin omasta mielestään.

    En ole vielä kaatunut, mutta tuntuu renkaiden parantumisesta ja maltin kasvamisesta huolimatta se päivä lähestyy ja toivon, ette ko kohdassa ole kaiteita missään.

    Eli ihmettelen myös kovasti, miksei kaiken tämän vahtimisen, *rankomisen ja rajoittamisen liikenneturvaa edistävillä vaikutuksilla ratsastamisen sijaa tehtäisi oikeasti jotain parannuksia, esim. lisättäisiin se leveä alakaide joka paikkaan (onhan niitä jo siltojen kohdalla, ettei alla oleva tie saa tavaraa niskaan).

    Pitäisi varmaankin myös ostaa uusi mopo kun >120000 ajettu mopo on jonkun mielestä turvaton, vaikka jarrut, renkaat, valot ja tuulilasi ovatkin olleet ykköshuomion kohteena kaikissa kulkuneuvoissa, riippumatta niiden iästä (paria ekaa korttivuotta lukuunottamatta).

    Taisi se toinenkin kolari, joka Kouvolassa (19.9.2011) sattui kun auto tuli oikealta kolmion takaa vanhan luokkakaverini eteen, olla täysin kaverini vika? Hän ei ole enää täällä puolustamassa itseään.

    Joskus vaan vi...taa.
    2004 Musta Triumph Tiger
  29. #119
    Lainaa (vetomies @ Syys. 21 2011,10:38) kirjoitti
    Lainaa (redhat @ Syys. 21 2011,09:45) kirjoitti
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 21 2011,02:00) kirjoitti
    Lainaa (TommoKe @ Syys. 21 2011,01:01) kirjoitti
    Miksi motoristi osui kaiteisiin? Lähtikö "200m-kastelukannu-piki-paikasta" lapasesta, niinkuin meinasi minultakin...
    On muuten noi stnan pikipaikat aivan helvetin liukkaita.
    Millä ajattelit korvata pikipaikat?

    Roudan katkoma asfaltti on pakko tilkitä tai muutoin tien runkoon valuva vesi tuhoaa koko tien rakenteen.

    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jokin toimiva ja mieluusti halpa vaihtoehto pielle!
    Halkeamaan voikin valuttaa pikeä. Se, miksi sitä pitää levittää halkeaman lisäksi 50 cm leveäksi letuksi sen ulkopuolelle, on jäänyt epäselväksi. Ehkä sillä säästää 5 s työaikaa? Sulan pien päälle voi myös juntata sepeliä, tai siihen voi sekoittaa karkeaa hiekkaa, jolloin se ei ole yhtä liukas, kuin pelkkä piki.
    Ihmettelen kanssa noita öljysoran paikkaajia keväällä. Tuodaan autolla kylmäpikeä jota laitetaan lapiolla holeen ja sitten koputellaan lapiolla pari kertaa päälle. Ja sama uusiksi seuraavana vuonna. Ja koko ajan pyörii pikkukiviä tiellä.
    Onko kukaan (muu) kokeillut vetäistä 50kg lätkällä kylmäpien päältä kun se on laitettu öljysoraan, itse reippaana alle nelikymppisenä tein noin kotipolulla ja kaupungin miesten ihmeeksi ne kohdat ovat nyt pysyneet nelisen vuotta kunnossa.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  30.  
  31. #120
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 21 2011,10:55) kirjoitti
    Ja minkähän takia pitää ajella niiden paikkojen päältä. Paikkoja näkee usein puolikin m leveinä. Kyllä siihen jää ajouraa moottoripyörän renkaiden mentäväksi yllin kyllin.

    Sama se on routaheitoissa ja paikkaamattomissa halkeamissa.

    Pitää opetella aktiivinen ajaminen, väistämistekniikat jne... Ja sitten ajella ajoväylällä semmoisessa kohdassa, että kunnollista pintaa on renkaan alla, eihän sitä tarvitse olla kuin kymmenisen sentin leveydeltä.

    Ja tarkkavaisuutta ynnä aktiivisuutta se vaatii.

    Turha kuvitellakaan, että Härmässä hirmuisesti kiinnitettäisiin huomiota motoristiystävälliseen tien tekoon jne...

    Kaikki on kiinni niistä ratkaisuista joita siinä penkin päällä tehdään sarvista kiinni pidellen.
    Sullä on kohtalainen kyky ns jeesustella, vai mitä se oli.

    Miten ennakoit esim pimeässä märällä tiellä, että mistä kohden se pikiraita kiemurtelee? Niitä kun menee sekä ajoradan suuntaisesti että poikittain. Kerran ajoin sellaiseen pitkittäiseen (yhteen niistä) pikkusateen juuri alettua, pyörä melkein pystyssä, vaikka loiva mutka olikin, nopeus 70. Koko pyörä oli hetken aikaa sivuluisussa ja ulkokurvissa oli myös ystävämme kaide. Kyllä säikäytti. Aikamoista kiemurtelua oli ajo hetken aikaa, kun yritin väistää ne kaikki pikiraidat, nopeus varmaan max 50.
Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen