Täällä VFR1200 ketjussa on jo useampaan kertaan keskusteltu rengasvalinnoista. Olen niitä käynyt läpi ja myös muita ORGin "mikä rengas on paras"-keskusteluja. Rohkenen kuitenkin laittaa uuden rengasvalintoihin liittyvän kysymyksen
Minulla on vielä tämän kauden loppupuolella tulossa vastaan uusien renkaiden valinta ja siksi toivoisin erityisesti pidempään VFR:llä ajaneiden kokemuksia tai kommentteja seuraavista renkaista, jotka ovat tällä hetkellä minun vaihtoehtoni seuraaviksi renkaiksi.
Michelin Pilot Road 3
Metzeler Roadtec Z8
Nyt minulla on alla Metzeler Z6 ja niihin ainakin olen tyytyväinen eli siltä pohjalta olisi helppo valita nuo Z8t.
Niin ja minun ajeluni ovat yli 90% touringia. Eli 2 päällä matkaa. Radalla en ole kertaakaan käynyt enkä todennäköisesti käy jatkossakaan (never say never)
Eli kiitoksia etukäteen subjektiivisistä kommenteista ko renkaista ja pahoitteluni jos joku kokee tämän taas yhdeksi uudeksi turhaksi kysymykseksi samasta aiheesta
Jos joku muu merkki/malli on ehdottomasti VFR:ään sopivampi touring rengas kuin nuo edellämainitut, niin niitäkin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Viimeksi muokannut: YKa; 01.08.2013 klo 19:54.
ex VFR 1200F 2010
Minulla on nyt Z8:t ja osoittautuneet ihan mukaviksi. Kestävyys samaa luokkaa kuin aikaisemmin alla ollut SportSmart (siihen kasvoi kulumisen myötä outo koholla oleva rantu takarenkaaseen, joka ei kyllä tuntunut ajossa). Nyt on koemielessä tilattu PP3:t. PR3:t kuulemma ovat parhaat sadekelillä, mutta jotkut ovat moittineet eturenkaan tuntumaa (hetularakenne). Testeissä on pärjännyt uusi Pirellin Angel GT, jos tourinkikumia haluaa.
Paha noita renkaita on verrata. Aina kun vaihtaa uuden alle niin tuntuu paremmalta.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
On vanhaa tietoa, että PR3 olisi paras sadekelillä. Esimerkiksi PP3 on parempi, varsinkin jarrutuspidossa, ja Pirelli Angel GT vähintäänkin yhtä hyvä. Z8 on samaa luokkaa häviten vain hiukan ajotuntumassa. Nämä tiedot ovat peräisin testeistä ja PP3:n osalta myös omasta kokemuksesta. PP3 eturengas on PR3:a parempi pidoltaan ja tuntumaltaan, kestäen myös vähintäänkin saman.
Ja kuka haluaa satsata pelkästään märkäpitoon, jos samalla häviää kuivan kelin ominaisuuksissa selvästi?
Katsokaapa:
Kuivalla
http://www.motorradonline.de/motorra...457093?seite=2
Märällä
http://www.motorradonline.de/motorra...457093?seite=4
Varmaan se juuri noin on eli kun on tottunut jo siihen kuluneemman renkaan huonompaan tuntumaan, niin uusi tuntuu aina hyvältä.
Jotenkin tuo Z8 on ollut minun omassa mielessä se "jonon ensimmäinen" vaihtoehto. Pitää varmaan seuraavaksi katsoa mihin hintaan noista merkeistä saa setin kasattua.
ex VFR 1200F 2010
PR3:lla kahden setin aikana n. 22 tkm takana ja onneksi kohta vaihtuu uutta toisen mallista alle.
PR3:sta en laittaisi, vaikka ilmatteeksi saisin.
Sitä paitsi: Suurin osa meistä on Pertsa Perusmotoristia, jotka sateen sattuessa, tai tien pinnan ollessa märkä tipauttavat nopeudet niin että ei olla lähelläkään noitten renkaiden äärimmäisiä sadekeliominaisuuksia.
<p>.</p>
Nimenomaan. Nykyiset renkaat ovat pääsääntöisesti jo niin hyviä märällä, että ei heti tule rajat vastaan. Oli yllättävää todeta asia omakohtaisesti keväällä ajoharjoitteluradalla, jossa käsittelykokeet jarrutuksineen, väistöineen ja pujotteluineen tehtiin märällä. Renkaita ja pyöriä oli monenlaisia, eikä kellään ollut merkittäviä ongelmia.
Yleistyksenä voisi todeta, että renkaan kuvioinnin määrä kertoo nykyään jo pitkälti märkäominaisuuksista. Ja varsinkin suoraan ajettaessa erityisesti eturengas ratkaisee, koska se syrjäyttää veden takarenkaaltakin.
Tuo on kyllä ehdottomasti totta monen motoristin kohdalla ja ehdottoman varmasti minun kohdalla
Eli siinä mielessä tuo rengasmerkeillä spekulointi on hieman turhaa. Mitkä tahansa noista em rengasmerkistä varmasti ominaisuuksiensa puolesta toimii hyvin paljon "pidemmälle" kuin mihin minun tapauksessa kuskin kapasiteetti riittää. Ehkä sitä kautta voisi painottaa valintakriteerinä tuota kulutuskestävyyttä. Joka sekin taitaa noissa olla aikalailla tasainen.
Edelleenkin taidan pitäytyä tuossa Metzeler Z8 tavoitteessa mikäli paikallisen Honda dealerin kautta sellaiset on mahdollista hankkia.
ex VFR 1200F 2010
Saat kyllä ehkä satasen halvemmalla kun tilaat itse (vaikka suoraan sinne vaihtajalle) ja maksat diilerille vain vaihdosta. Esim. mprengas-online 314,- Z8-setti kotiintuotuna (halvemmallakin saa). Siihen vaihto 30,- päälle tekee 344,- jos näkee sen vaivan että irroittaa pyörät itse ja vie vaihtoon.
Venttiilivälysten tarkistus/säätö. Oletteko uusineet kannenkoppien tiivisteet joka kerta, eli arvaisko vaihtaa joka toinen. Maksaa meinaan 75 egee/kpl ja niitä menee kaksi. Jotenkinjoka kerran vaihto tuntuu hätä varjelun liioittelulta. Edessä on 48 tkm huolto ja pakollisin on tulppien vaihto, sekä ilmanputsarin vaihto sekä öljyt ja suodatin. Kun jäähdytysneste vaihdettu hetki sitten, niin josko tekis nuo hommat itse. Vai veisikö sittenkin välysten tsekkaamiseen ja kaikki muu lisäksi.![]()
<p>.</p>
CBF1000 en vaihtanut kun näytti hyvältä. Vähän taitaa olla omantunnon kysymys. Sittenhän siellä on joitakin O-renkaitakin jotka on suositeltu myös vaihtaa, mutta ne on tietysti halvempia. Tuskin se siitä rupeaa vuotamaankaan jos huolella puhdistaa. Itse ehkä nyt vaihtaisin kun ei noita kilsoja nyt niin hirveästi tule.
Takaiskaria on ilmeisesti kahta versiota (eri varaosanumero).
Mulla molemmissa versioissa esijännityksen säätönuppi jäänyt jumiin.
Vika alkaa siillä ettei ei toimi lämpimänä, mutta yön yli kun jäähtyy toimii taas.
Jossain vaiheessa menee täysin jumiin.
Ps: Virallisesti Hondalta ei 2010 malliseen hopean väriseen ( NH-A14M) pyörään saa 45l takalaukkua, mutta ratkaisuna käy NSS300 Forza skootterin laukku (sama kuin VFR:n lauku mutta hopeisena).
![]()
Viimeksi muokannut: IPa; 09.08.2013 klo 02:16.
Oletko kokeillut, että mitä tekee aeorodynamiikkaan reiluissa nopeuksissa? Orggislaukku ja vetää 210 - 220 kmh mittarinopeutta vakaasti ja pitkään Siis semmoista 200 kmh bahnnopeutta kymmeniä kilometrejä ilman huolen häivää, eikä sitä, että vedetään hetkeksi kahteen markkaan suoranpätkällä ja kiirusti himmaillaan sitten ja todetaan: joo joo, kyllä se vakaa on.
Näistä tarvikevirityksistä + kahden markan nopeuksissa liikkuu aika hurjiakin juttuja.
Edit, Mistä olet hommannut nuo tankin polvisuojapalat? Aika asiallisen näköiset, onko ne kuinka paksua kumia?
<p>.</p>
En ole kerennyt reilumpia nopeuksia kokeilemaan. Täysin sama laukku kuitenkiin saatavilla virallisesti VFR1200F:n lisävarusteena 2012/13 mallien väreissä, joten olettaisin että ok.
Tankinsuojat alkujaan PanEuropean:n lisävarusteita (osa# 17505-MCS-315). Paksua kumia, ulkomuistista n. 2.5mm.
Itse tilasin täältä www.speedycom.co.uk. Hyvät ja asialliset ja tehty VFR1200:lle. Paksua kumia.
edit: sivulla näkyy vähän huonosti, mutta "Snake Skin" on koodi "62-2000-SS HONDA VFR1200 (10 - 11)". Osa koodista jää pahasti piiloon.
Viimeksi muokannut: Pete2; 09.08.2013 klo 11:44.
Olen yrittänyt tuota alustaa saada omiin ajoihin mukavaksi ja näillä mennään nyt. Keulassa öljy 15W, esijännitys tehtaan arvosta poiketen, kaksi pykälää ulos - kolmeen pykälään, siis pehmeämmäksi, paluuvaimennus 6-7 napsua, hyvältä se tuntuu. Keulan painuma antoi 32 mm, Siis nippusidetesti. Takasen paluuseen laitoin tehtaan arvoista 3/4 kierrosta poiketen yhden kierroksen, ja esijännitys tarpeen mukaan. No en tiedä sitten, kun mistäänhän en mitään tiedä, mutta nyt uskaltaa vetää routapaskaisilla teillämme yli heittojen ja railojen tuosta vaan, siis kaksi päällä, over se kuuluisa.
Edit, korjattu nippuvaijeri, tietysti nippuside.
<p>.</p>
Tämän saman tunteen saa aikaiseksi yhden päivän rata-ajossa. Minkä tahansa rata-ajoa järjestävän poppoon esim. Hidas-ryhmässä kun ajaa muutaman setin vahvaa, siis pienillä vaihteilla / korkeammilla kierroksilla - tyylillä,
sen jälkeen maantiellä "tuntuu taas avarammalta". Ja kyllähän sen teoriassakin pitäisi näin olla. Myös vaihteet tuntuvat napsuvan tarkemmin päälle.
Siis ei sinne bahnoille asti tarvitse mennä isoa kovaa vetämään saadakseen moottorin putsattua karstasta - siis sopivan laillisuuden puitteissa.
Rata-ajo ajaa saman asian, eikä se moottori siitä huonoa tykkää, särkemistä peläten.
<p>.</p>
Ainakin W-P ja Pete2 ovat haeskelleet parempaa ohjausgeometriaa. Lukekaapa nyt kiiruusti ja ajatuksella tohtori Nitrouksen opit alustan säädöstä ja toimenpiteitä sitten ihan jo olevilla säätömahdollisuuksilla.
<p>.</p>
Pientä fiilistelyä.http://www.youtube.com/watch?v=pBbLigiT6qg
Niin, onhan se penkki liukas, mutta moneen kertaanhan on käsitelty, miten homma skipataan.
<p>.</p>
48 tkm huolto tehty, - ei kun teetetty. Strategiset käytetyt osat tallessa. Analyysit sitten joskus, loppukesän reissujen jälkeen, siis syyskuun loppupuolella. Kirjotelkaahan jokunen muukin tähän, luuleevat höpöukoksi muuten.
<p>.</p>
Teetitkö normaalin 48tkm huolto-ohjelman mukaisen huollon? Mitä tuo mahtoi kustantaa ?
Itsellä tuo on tulossa vastaan viimeistään ensi talvena. Samalla tulee renkaiden vaihto + etupään iskareiden huolto + perän öljyt (jos ei kuulu 48 tkm huolto-ohjelmaan). Olisi hyvä jo henkisesti varautua tuohon menoerään![]()
ex VFR 1200F 2010
Höpötellään nämä nyt ennen reissua.
Eikö sinulla ole käytössäsi manuaalia, tai huoltokorttia? Niissähän nuo on tarkasti selvitetty.
48 tkm huollon ohjeaika on 3,4 h ja siihen pystyäkseen on oltava huippu Honda-mekaanikko, käytännössä aikaa menee enemmän, mutta velottavat vain 3,4 h:sta.
Venttiilien välykset. 1-, ja 4-sylintereissä kahdessa pako-, siis ruuvisäätöisessä venttiilissä säätöä, olivat plussalla, niin kuin olettaa saattaa. Muut OK. Koppien tiivisteitä ei uusittu
Sytytystulpat, manuaali antaa kärkivälin 0,8 - 0,9 mm. Mittasin 0,8 mm, elektrodit OK, ja väri vaalean maitokahvin ruskea eli upeassa kunnossa 48 tkm jälkeen. Uudet laitettiin NGK. Siis tulpille hyvin tuo n. 50 tkm ajoa.
Imuilman suodatin. Manuaali sanoo 24 tkm välein puhdistus. Nyt ajettu 24 tkm, mainittavaa huokosten tukkeentumista ei näkyvissä, ötökkää ja muuta kärpästä oli huomattavasti lamellien juurisyvänteissä. Tietenkin vaihdettiin uusi.
Etujarrupalat. Ed. vaihd. 24 tkm, nyt kulumat olivat epätasaiset. Pienimmillään pintaa n. 1/4-osaa jäljellä, ja enimmillään puolet.
Huomattava, että ajettuna rata-ajoa minulla n. 500 -600 km ja päin persiistä, eli jarruttamalla vahvasti mutkiin.
Käytyäni Ajotaito II:sen aloin ymmärtämään moottorijarrutuksen päälle, mutta eiköhän tuo 24 tkm etupaloilla ole optimaalinen.
Sitten öljyt+suodatin ja jäähd.nesteet.
Renkaat alta alle, omat, ostettu MNM:stä.
Em. työt osineen 811 €.
Aiemmin kesällä vaihdatin jarru- ja kytkinnesteet, sekä huollatin keulan.
Eiköhän reilun tonnin kieppeillä ole nuo mainitsemasi hommat.
Siitä vähän fiilistelyä:http://www.youtube.com/watch?v=7xhEwWhnZ44
Ajossahan tuo perä ei noin nouse, tien päällä tilanne täysin toinen.
Edit. Tällä kokemuksella ounastelen pitkäikäistä ystävyyssuhdetta 12Vifferiin meidän perheessä.
<p>.</p>
Kiitos kommenteista ja tiedoista
Joo on minulla tuo omistajan käsikirja mistä olen noita huoltojen sisältöjä lueskellut. Tuo huolto-ohjelman mukaisten töiden kustannus kuitenkin kiinnosti kun siitä saa jonkinlaista pohjatietoa arvioksi omille tulossa oleville kustannuksille.
Varmaan tuo 1000€ (tai hieman ylikin) kustannus on minullekin tulossa talvisäilytyksen aikana. Toisaalta pitää saada pyörä iskuun kevääksi kun on alustavat suunnitelmat jo olemassa ensi kesän reissun varalle.
Onko jollain VFR omistajalla käytössä tankkilaukkusysteemi joka on osoittautunut toimivaksi. Pitäisi ainakin tankkilaukun verran kasvattaa kuljetuskapasiteettiä kun on ajatus tehdä 3 viikon 2 hengen reissu ja silloin pienikin lisä olisi tervetullut.
Kyllä täytyy yhden kauden perusteella todeta, että on tuo VFR osoittautunut niin minulle sopivaksi pyöräksi kuin alkuun arvelinkin. Tällä mennään toivottavasti vielä pitkään![]()
ex VFR 1200F 2010
Minulla on QUICK-LOCK EVO Vina ilman tuota Vinan lisäpussukkaa. Voisihan se kauniimpikin olla, mutta on pieni sillä ajatuksella että siihen mahtuu lompsa, kamera, vesipullo ja tärkeimmät paperit. Ne on sitten kätevä ottaa mukaan/esille kun käy kahville tai tulee eteen hyvä kuvauskohde jne. Ei niinkään lisätilaksi vaan kaipasin jotakin paikkaa mistä saa nuo jutut kätevästi esiin ettei tarvitse tunkea nahkapuvun sisään. Jos on isompi niin tulee liian hiki kun kanniskelee pikkubreikeillä ympäriinsä (kokemusta sellaisestakin on).
Ja kyllä. On edelleen paras pyörä mitä markkinoilla on.
Kiitos W-P ja Pete2 noista tankkilaukku-vihjeistä.
Minäkään en halua sellaista "perinteistä" torniksi venyvää tankkilaukkua siihen eteen. Taitaa olla niin, että parasta totutella ajatukseen että tuo ei ole keino lisätä "kuljetuskapasiteettiä" vaan pikemminkin saada erilaiset usein käytetyt tavarat pois taskuista ja takalaukusta helpommin saataville
Pitää siis edellen kehittää pakkaustekniikkaa ja miettiä vielä kerran pakatessa mikä on tärkeää ja tarpeellista![]()
ex VFR 1200F 2010
Vinkkinä; jälkeenpäin ajateltuna valitsisin tuon Vinan. Mulla oleva Engage tulee liikaa mahaan.
ps. tuohon sun edeltävään huoltoviestiin koskien peräöljyjä. Ne kannattaa vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä. Työaika n. 2 min ja ölppäkustannus n.1e. Jos vaihdatat öljyt niin melkein samaan hintaan menee. Aiemmissa tredeissä ammattilaiset ovat näin ohjeistaneet ja näinhän se kait on. Syy on se, että jos perään kondensoituu/muuten pääsee kosteutta niin ne öljythän menee liruksi; joten varmuuden vuoksi..
vielä edit, kun alkoi runosuoni pullistumaan. Olin just 3,5 viikon Euroturneella ja jälleen kerran huomasin, että mulla oli aivan liikaa tavaraa![]()
T7
Kerran kauteen vaihtuu täälläkin perän öljy. Lähinnä mielenrauhan vuoksi ja pikku ropausta on ihan kiva tehdä.
<p>.</p>
Morjensta,
kerta ajokaudessa peräöljynvaihto on itellä ohjelmassa,senverta halpaa ja helppoo etten siinä mitään säästä jos en vaihda.Tossa kun oma ajokausi on pulkassa niin koneeseen ja perään uudet öljät.Viimeksi laitettiin koneeseen 10w40 mineraaliöljät joita käytän jatkossakin,toimii paremmin kun pualsynteettine ja täyssynteettist en laita,kun en aja pakkasel enkä muutenkaan.(ei aloiteta öljä vääntöä niit on jo tarpeeksi).Takajousipaketti on vaihdettu,tuntuu napakammalta entiseen verrattuna,aika paljon ruuvasin auki jousta vanhaan verrattuna. jotta tuli sopivaksi.Saa kuormata aika helvatisti näköjään ennenkuin loppuu vieteristä vara.Vaimennusta myös reilusti softimmalla kuten etupäässäkin omanmassan mukaisesti.Onhan tässä laitteessa aikas laajat säätövarat molempiin suuntiin kummassakinpäässä,joten ihme on jollei saa itelleen sopiviksi.Taitaa monella mennä säädöt liian tiukoiksi![]()
<p>VFR 1200F-11/12</p><p> </p><p> </p><p> </p>