Zonsson & Jouni K - Taitaa tosiaan olla tämän pyörän kohdalla se, että joko pitää ulkonäöstä tai sitten likimain vihaa sitä. Mä olen aina pitänyt näistä varttikatetuista eniten ja erityisesti tämä pyörä on ollut ulkonäöllisesti mun silmään varsin nätti. Tosin HP2 Sport on paljon nätimpi..
s&s kyllä mä ajattelin päivittää jos vaan onnistuu. On kuitenkin pakko käyttää testerissä tuon rpm ongelman takia. Jos saan uuden takarenkaan ens viikolla alle, niin yritän vielä saada viikolle 15 huoltoaikaa Tampereen Heinolle. Pitkien - tässä ketjussakin moneen kertaan monologilla selvittämieni - pohdintojen jälkeen ohjelmassa on tuolloin:
- Testeri + päivitykset + rpm vian etsintä
- Ruiskurunkojen synkkaus
- Perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto
- Tulppien ja ilmanpuhdistimen vaihto ja venttiilien säätö
Lisäksi jarrunesteet on vielä OK, mutta kytkinneste on mustaa, joten sen vaihdattamista vielä mietin. Rengas tosiaan vaihtuu jo ennen noita.
Kertoilen toki sitten tuloksista. Viimeisimmän sähköpostittelun mukaan testerillä pystyy tsekkaamaan ainakin sen, että aukeaako kaasu 100%:sti ja mikä on oikea rpm luku rajoittimelle tultaessa. Sikäli kyllä vähän mietityttää tuo päivitys, kun tuota ongelmaa lukuun ottamatta pyörä toimii todella nätisti ja toimivaa ei yleensä kannata korjata...
Edit: 25tkm kohdalla vaihtelen sitten itte öljyt ja suodattimen, jatkossa muutenkin ne huollot itse mitkä pystyy. Gulf teema houkuttelee edelleen, mutta budjetti tuskin sallii sitä vielä kauden 12 ja 13 välissä.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 26.03.2012 klo 03:32.
Retired
HP2S on kuin karamelli, syksyllä mietiskelin tosissaan että myisinkö ässän ja aloittaisin hp2s:n hankintaprojektin... Mutta harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseeseen etten ole varma miten hannoisin hp2s:llä ajaa, itseni tuntien se menisi linjalle vähintään pilvipoutainen sunnuntai, lämpötila min +22, planeetat linjassa ja edellisyönä onni suosinut rohkeaa ;) Ja pakko sanoa että kyllä tuo tavan ässän komeankolho muotoilu on ehkä miehekkäämpi kuin "liian fiini" hp2s.
Mua polttelis candy cane...Gulf teema houkuttelee edelleen, mutta budjetti tuskin sallii sitä vielä kauden 12 ja 13 välissä.
No joo. Duunarin liksoilla on kyl toisaalta parempi ettei ole liian arvokkaita laitteita alla, että raaskii ajaa.
Lisäsin tuon keväthuoltolistaan ilmansuodattimen. Kannattaako ostaa ihan alkuperäinen Heinolta vai joku K&N tai vastaava?
Edit: vai kannattaako tuota edes vielä 20tkm kohdalla (tosin 6 vuotta myös) vaihtaa. Stormilla on näemmäs K&N 69e ja Pipercross 52e.
Alkuperäinen Heinolta 26e.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 03.06.2012 klo 01:34.
Retired
Ok. Pitää kysyä mitä maksaa ja kannattaako vaihtaa jo. Kiitoksia.
Retired
Pari kysymystä heräsi.
1.) Jos tuon ilmanputsarin ottaisi itte irti ja puhaltaisi puhtaaksi irtopaskasta, niin mitä kaikkea pitää purkaa, että tuohon pääsee käsiksi? Katteet veks?
2.) Sain nyt kuitenkin tallin kattoon taljanostimen jolla saan Bemarin nostettua ylös vanteen irroitusta varten. Onko tuo takapää niin helppo miltä näyttää? 5kpl Torxeja auki ja vanne käteen? Onko siellä jotain irto-osaa mitä pitää huomioida? Jarrulevyt sun muut käsittääkseni jää pyörään kiinni.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 03.04.2012 klo 23:51.
Retired
Ilmanputsari on ilmeisesti oikealla puolella tuossakin. Ei varmaan tarvitse ottaa kuin oikeanpuoleinen kate pois.
Dixi et animam levavi
Vanne on just noin helppo ottaa pois miltä näyttääkin.
Dixi et animam levavi
Kiitoksia! Nyt kun näyttää takatalvi tulevan niin joutaisi tuon putsarin kunnonkin tsekkaamaan.
Tänään taitaa olla hyvä päivä ottaa ilmanputsari kätöseen ja takavanne irti. Perjantaina pitäisi saada Z8 alle. Sitten täytyykin alkaa katselemaan huoltopäivää Heinolta.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 04.04.2012 klo 14:42.
Retired
Joo'o. Takarengas irroitettu ja täytyy sanoa, että homma on aika paljon miellyttävämpi kuin esim. Scramblerissä.Samoin putsarin saa esille juurikin kuten ek@ ohjeisti, eli oikean puolen kate irti ja sitten imuputkesta yksi pultti irti ja hakaset auki. Putsari oli mielestäni originaali, ainakin siinä oli BMW:n logo, made in Austria notuli ja helmikuu 2006 valmistuspäivä. Paineilmalla puhdistelin ja mielestäni menee kyllä vielä. Kannattaa vaihtaa itse, ettei turhaan maksa siitä, että joku ottaa katteita irti 79e tuntipalkalla. Viimeistään talvella vaihtoon siis tai sitten kun teen öljynvaihtohuollon. Kävin samalla pultteja läpi ja kiristelin, kun yksi (takalokasuojan) pultti oli kadonnut. Löytyi miljoonalaatikosta sopiva sentään tilalle. Mukavaa pikku puuhastelua. Ajamassakin kävin pienen lenkin.
Vannetta takaisin laittaessa kiristys ristiin ja 60nm kireyteen sanoo ohjekirja. Ilmeisesti kannattaa jälkitarkastaa tuo parin lenkin jälkeen, kuten autojen aluvanteissakin. Sellaisen panin merkille, että ei ole yhtään tasapainoituspainoa takavanteessa. Ei kovinkaan tavanomaista?
Ek@:lle vielä kiitokset neuvoista.![]()
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 03.06.2012 klo 01:35.
Retired
Takavanteissa on monessa paikkaa muutenkin ongelma löytää trengasliikkeen koneeseen sopivaa palikkaa, että saa vanteen koneeseen. Monta kertaa on mullakin jäänyt tasapainoittamatta. Takavanne ei oikeastaan tunnu missään, vaikkei ole tasapainoitettu, jos ei nyt ihan perseellään ole. Käsittääkseni tehtaalta nuo lähtevät tasapainoittamattomina - en ainakaan itse muista painoja huomanneeni uusissa mopoissa.
Dixi et animam levavi
Mieteinkin tuota, että onko tarpeen edes tasapainottaa. Noh perjantaina näkee. Vanteesta päätellen siinä ei koskaan ole ollut tasapainoja, tai sitten on saatu liimat hyvin pois. Tosin kilsoista päätellen lienee toinen tai maksimissaan kolmas takarengas alla.
Kattelin samalla, että tuostahan saisi härskin Mad Max figterin melkein ihan vaan katteet riisumalla..
Edit: Z8 alla, tasapainotettuna.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 06.04.2012 klo 23:20.
Retired
Alkaisi olemaan huoltoaika viimeistä lukkoonlyöntiä vaille sovittuna. Aika sompailua tämä on, kun on matkaa huoltopaikkaan kuitenkin jonkunverran ja itsellä vuorotyö, joka toisaalta kyllä auttaa sopivan päivän löytymisessä. Ongelmana on vielä se, että venttiilit pitäisi säätää kylmänä ja mun on pakko ajaa pyörä huoltoon, joten joutuu odottamaan (tunteja) koneen jäähtymistä.. Eli pitäisi näillä näkymin keksiä jotain tekemistä koko päiväksi. Muistaakseni tuo Heino on vielä syrjässä, joten hyviä ideoita vastaanotetaan. Joitain koeajoja kysyn kyllä jos on esim. K1200R:ää myynnissä.
Z8 ajettu sisään ja hyvältä vaikuttaa. Jos vielä kestää kulutusta kuten on kerrottu niin oivallinen rengas katukäyttöön.
Retired
No mulla on kolmas z8 menossa matkalehmässä. takanen kestää noin 5tkm ja etunen 7,5tkm. ihan hyvin kun suurimmakseen vuorilla kurvailua. Sportilla kestää sporttikumit 2.5-3tkm näillä teillä. Z8 on kyllä hyvä kumi touringkumiksi.
Dixi et animam levavi
Mä haaveilen +10tkm kestosta takarenkaalle ja pidempää eturenkaalle. Katotaan.
Edit: Huoltoasia edelleen auki. Tosin talvikin näyttää olevan edelleen päällä. Kele.
Edit: 7.5 huolto. Eturengas kulunut aika nopeasti.. Menee ehkäpä vaihtoon jo toukokuussa. 510km tänään kylmässa paskakelissä.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 22.04.2012 klo 01:17.
Retired
Kevensin raidoitusta vielä lisää: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/BMW_7.jpg
Melko varmasti kattelen tota taas kuukauden ja sitten lähtee loputkin - poislukien takakate.
Retired
Nätti - raidoilla tai ilman.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Huollossa käyty. Pääosin positiivinen kuva jäi (edelleen) Tampereen Heinosta. Aika pitkän tovin siellä kyllä sitten vietinkin. Reilun tunnin koeajoa (K1200R) lukuun ottamatta 9:15 - 14:15 tuolla. Pyörä tuli huollettua niiltä osin mitä pystyttiin, eli perä- ja vaihteistoöljyt (Castrol), tulpat ja venttiilien säätö. Testerissä oli kiinni ja asentajan mukaan mitään ohjelmistopäivityksiä ei tuohon ole. ??? 06 pyörä, eikä kertaakaan päivitetty. Joko on tullut kerralla hyvä tai sitten päivityksien kanssa on jotain ongelmia Heinolla. Tiedä sitä sitten. Ainoa pieni fiba tuli siinä, että pyörään vaihdettiin myös moottoriöljyt (Castrol) ja suodatin, vaikkei pitänyt. Periaatteessa mun ei kai olisi tarvinnut noista mitään maksaa, mutta suostuin maksamaan öljyistä ja suodattimesta nettohinnan, työtä ei laskutettu. Käytännössä sain öljynvaihdon halvemmalla kuin mitä itse tehtynä. Toisaalta olisin vaihtanut vasta n. 4-5tkm kuluttua. Ja taas toisaalta, eipä tarvitse itse vaihtaa.
Venttiilien säädössä oli lisälaskutettuna jokin lisätyö nimellä keinuvipujen välysten säätö. Kuulemma aika harvinaista, että joutuu tekemään. Ruiskurunkoja yritettiin synkata, mutta se ei onnistunut. Lopulta kävi ilmi, että ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin on täysin pimeä ja sotkee tuon säädön. Samalla se on todennäköisin syy RPM ongelmalle. Tuon selvittämisestä hiukan tuli lisää työtunteja (minuutteja). Hyvä että syy löytyi. Alunperin ei antanut edes vikakoodia tuolle (mutta oli ollut vikamuistissa kampiakselin asentotunnistimen häiriö, joka kuittaantui..).
Valitettavasti anturia ei ollut hyllyssä, eli joudun ajelemaan Heinolle vielä toisen kerran kevään aikana. Huollon hinnaksi jäi kohtuulliset 316,40e. Anturi maksaa reilut 50e ja työ + synkkaus toiset samanverran.
Mielenkiinnolla odotan millainen pyörä on, kun se toimii oikein. Itse olisin ollut täysin tyytyväinen suorituskykyyn näinkin, jos joku olisi piirtänyt punarajan vaikkapa 7500rpm kohdalle.Nyt pyörä siis joko toimii jonkinlaisessa limpmoodissa tai sitten (niin kuin itse veikkaan BMW autoihin noita antureita vaihtaneena) se ei vain pysty toimimaan yläpäässä ilman anturin signaalia.
Tulpat oli aika kalliit, veikkaan että siinä kun ne ostaa itse jostain saattaa säästää. (yli 60e / 4kpl)
Edit: Eturengas tilattu. Z8 tulee eteenkin.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 08.05.2012 klo 01:06.
Retired
Kuulostaa kummalta etenkin kun maailmalla on tietoa että päivitys on olemassa. Pitää ensi kuussa käydä näyttämässä omaa mopedia Espoon Heinolla ja katsoa saako heiltä saman vastauksen.
No toivottavasti vika löytyi, melko edullisestihan se korjaantuu jo anturin hinnalla pääsee.Lopulta kävi ilmi, että ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin on täysin pimeä ja sotkee tuon säädön. Samalla se on todennäköisin syy RPM ongelmalle. Tuon selvittämisestä hiukan tuli lisää työtunteja (minuutteja). Hyvä että syy löytyi. Alunperin ei antanut edes vikakoodia tuolle (mutta oli ollut vikamuistissa kampiakselin asentotunnistimen häiriö, joka kuittaantui..).
Joo, ei paha - harmi vaan kun ei ollut hyllytavaraa. Nyt kun uutta aikaa varailin ja kysyin vielä tuosta vikakoodista (että pitäisikö tilata varmuuden vuoksi myös kammen tunnistin), niin veikkailivat, että asentaja on ekalla kertaa sekoittanut crankshaftin ja camshaftin - eli että alunperinkin olisi ollut oikea vikakoodi tuo nokka-akselin asentotunnistin. Ilmeisesti jos hajoaa tuo kammen tunnistin, niin ei käy pyörä sen jälkeen enää.
Aika täystyöllistetty taitaa Heinon huolto olla. 31.5 seuraava mulle sopiva aika. Onneksi pyörä on ajokuntoinen.
Edit: Huomasin muuten vasta ihan äskettäin, että oman pyörän etulokasuoja on maalattu jälkikäteen. On musta, kun orkkis on keltainen (tällä värityksellä siis). Minusta musta sopii paremmin.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 14.05.2012 klo 01:11.
Retired
Eturenkaan irroitus oli lähes yhtä helppo homma kuin takarenkaankin. Ohjekirja neuvoo irroittamaan etulokarin etulipan, mutta ainakin näin "kattoon" nostettaessa, ei moista tarvitse tehdä. Jarrusatulat on aika ahtaasti tuossa, mutta muuten ei mitään ihmeitä. Ehkä vartin homma. Sellasta rupesin miettimään, että kannattaako tuohon akseliin lisätä jotain rasvaa paikalleen laitettaessa?
Retired
Onko tuohon joku erityinen "akselirasva" vai mitä siihen kannattaa laittaa? Motonetti lienee auki vielä kun renkaanlaitosta lähden kotio ajamaan, niin voisin käydä jotain ostamassa. Vai meneekö ihan joku tuollainen WD40 tyyppinen ruiskutettava voiteluaine?
Retired
Ihan yleisrasva(vaseliini) piisaa ja jos akseli näyttää saaneen pinttynyttä paskaa niin kannattaa myös putsata se
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
OK, kiitoksia!
Edit: Paikoilleen laitto sujui jopa poisottoa paremmin, kun tein hommat oikeassa järjestyksessä. Eli ensin vanne kiinni, sitten jarrusatulat kiinni. Ihan helposti ne sieltä olisi lähteneetkin, jos en olisi pudottanut vannetta ensin alas. Hiukan ylös ja ulospäin ja se on siinä. Ohjekirjasta löytyi selkeiden ohjeiden lisäksi myös kiristysmomentit ja vaseliiniakin löytyi Motonetistä, putsasin akselin ja holkin ja laitoin uudet rasvat pintaan. 55km koeajo ja renkaan sisäänajo suoritettu. Pyörä tuntuu ketterämmältä - niin kuin aina uusilla renkailla. Paineet 2,6/3,0. Vielä kun saa tuon bokserin täyteen iskuun, niin loppukesän saakin sitten vaan ajella.![]()
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 19.05.2012 klo 22:48.
Retired
Taisi löytyä hyvä saitti vahingossa. http://www.bmw-motorrad.com/com/en/i...html¬rack=1 tuolta pääsee katsomaan esim. moottorin räjäytyskuvia, hakemaan osien sijainteja yms. Itse paikansin pienellä etsimisellä kampiakselin asentotunnistimen. Nythän on niin, että mittasin tuon nokka-akselin asentotunnistimen ja se näytti ehjältä.. Saapa nähdä saadaanko BMW kuntoon torstaina vai ei. Yritän vielä löytää tuon johdon (nokka-akselin tunnistin siis) toisen pään, jotta voisin varmistaa, että liitin on OK siellä päässä. Voi olla joko johto poikki, tai sitten liitin auki, taikka sitten mittaamalla ei saa luotettavaa tulosta ja tunnistin vaan on rikki. Tai sitten se on kuitenkin se kammentunnistin joka oireilee...
Retired
Nonih. Nyt on karanneet hevoset saatu takaisin. Tunnistin oli ehjä, eli ei tarvinnut vaihtaa.. Piti vain kääntää oikeinpäin.Lisäksi siis läppärunkojen synkkaus (jota tosin ei mystiseksi jääneestä syystä saatu 100%:n hyvin tehtyä) ja jarrunesteiden vaihto. Itse vaihdoin huoltoa odotellessa ilmanputsarin. Kelpaa taas ajaa, käy paremmin tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun paremmin ja pykimättä, kiertää sinne minne pitääkin, keulii, paukkuu jne.
8500rpm isompaa, 8500rpm isompaa, 8500rpm isompaaaaa. Oivoi, hauskaa piisaa... Tai siis teoriassa piisaa, eihän noin missään oikeasti tehdä voi.
Ettei kaikki olisi niin auvoista ja ihanaa kotona päätin pestä pyörän - kun Tampereella hiukan sateli - ja onnistuin painepesurilla pesemään toiselta puolelta katteista maalia pois sellaisen nyrkin kokoisen pläntin verran. Ihan kuin siinä vanhassa automainoksessa... Suihkuttelin sitten saman tien melko pitkälti kaiken maalin pois tuosta mihin polvi tulee. Pitänee keksiä siihen nyt sitten jotain. Katteet otin jo pois, kun sadetta lupailevat.
Pääasia että tekniikka pelaa!
Retired
Germaani-Hermanni oli kasannut sun pyörän perjantaina, kiire biergarteniin niin eihän sitä ehdi katsomaan miten päin kikkareet asentuu
No nythän sulla on hyvä syy miettiä josko gulf-ässä muuttuu sanasta lihaksi... Mutta väliajaksi esim. tuosta jos vaan peittää ongelmakohdan: http://www.ebay.com/itm/TechSpec-Gri...20b37e&vxp=mtrEttei kaikki olisi niin auvoista ja ihanaa kotona päätin pestä pyörän - kun Tampereella hiukan sateli - ja onnistuin painepesurilla pesemään toiselta puolelta katteista maalia pois sellaisen nyrkin kokoisen pläntin verran. Ihan kuin siinä vanhassa automainoksessa... Suihkuttelin sitten saman tien melko pitkälti kaiken maalin pois tuosta mihin polvi tulee. Pitänee keksiä siihen nyt sitten jotain. Katteet otin jo pois, kun sadetta lupailevat.
Hyvä tietää että maalipintaa pitää kohdella hellävaroen. Tosin painepesurilla en ole pyöriä pessyt 10 vuoteen, riitti kun aikoinaan hajotin yhden pyörän hälyttimen painepesutoihuissa (oli muuten kiva vika, mopo pyöritti starttia kun painoi vasemman vilkun päälle).
Mulla piti olla se hellempi suutin käytössä. Oli tasan viimeinen kerta painepesurilla mullakin. Lähti kyllä todella oudosti pois maalit, ihan kuin ei olisi ollut kiinnittynyt kunnolla. Olisi varmaan siepannut enemmän, ellei noissa katteissa valmiiksi olisi pientä jälkeä tarrojen jäljiltä ja mikäli ei tuota Gulf suunnitelmaa olisi ollut. Gulf tosin tulee vasta talvella jos on varaa, tuskin on. Sitä mietin, että maalauttaisiko sitten etulokasuojan etuosan ja tuon takarenkaan päällä olevan pikkulokasuojan oransseiksi vai jättäisikö mustiksi.
Tuo linkin suoja ei ihan riitä enää kun präiskytin menemään vähän enemmän... (edit: Mikä näin jälkikäteen ajatellen oli kyllä iso virhe.) Ostin Motonetistä pari erilaista tarralevyä. Pitää koittaa tehdä rauhassa muotit ja leikata sopivat. Hiilikuitujäljitelmää oli vain yksi laatta, enkä tiedä riittääkö se. Metallinväristä on sitten enemmän. Lopputuloksesta (huono se on joka tapauksessa) tulee kuvaa kyllä jossain vaiheessa. Ehkäpä myös tuosta tämän hetken tilanteesta...
Mä epäilen kanssa, että Gyntter on uutena jo laittanut tuon tunnistimen väärin, mutta toisaalta luulisi että se oltaisiin huomattu jossain huollossa jo ennen.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 03.06.2012 klo 01:40.
Retired
Pari kuvaa:
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/IMG_8418.JPG
Tuollaista saa aikaan ihan peruslaadun pesurilla... Mietin tässä, että millä noita loppuja alkaa poistamaan, mutta varmaan hion ne puhtaaksi. Maalarille menee kuitenkin jossain vaiheessa.
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/IMG_8413.JPG
En tiedä. Jollain perverssillä tavalla minusta tuo olisi komea ilman katteita. Perä vielä paljaaksi ja raakaa ajoa.
Toisaalta mulla olisi paljon MadMax tyylisiä ideoita tuohon, mutta täysi kädettömyys toteuttamispuolella haittaa asiaa.
Sen verta olen nyt tuon koko potentiaalin haltuun saamisen jälkeen päättänyt, että tätä paremmin mulle sopivaa pyörää tuskin löydän. Joten yritän kovasti tyytyä tähän.YRITÄN!
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 02.06.2012 klo 02:38.
Retired