Sivu: 11 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 910111213 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 474:sta
  1. #301
    Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu? Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  2. #302
    Lainaa (Suzu-ukko @ Loka. 14 2011,19:17) kirjoitti
    Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu? *Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF
    Niinpä. Kyllä se kaatuu etunen lukossa jos pyörä on kalellaan. Esim. jos edellä ajava auto iskee kurvissa omat ABSit kiinni.

    Keula vaan nätisti luisuu pois alta ja sitten luistellaan kyljellään, sekä sinä & pyörä ja toivotaan ettei mitään kovaa tule eteen



  3. #303
    Lainaa (pecha @ Loka. 14 2011,12:41) kirjoitti
    Lainaa (Jac0 @ Loka. 14 2011,11:33) kirjoitti
    Nyt sitten väännetään kättä siitä
    1.) onko ABSittomuudesta enemmän haittaa kuin hyötyä kokonaisuudessaan
    Tuossa ei nähdäkseni ole yhtikäs mitään vääntämistä. Paitsi tietysti heidän mielestään, jotka on abseilla ajaneet todella vähän tai ei ollenkaan. Ja netissä nyt on joka päivänselvässä asiassakin aina loputtomasti vääntämistä.... *
    Ehkä se nytt vaan on niin että kaikki ei aja auringon paisteessa (jos ei ole silmis) 3 kuukautta vuodes ennen kuin kylmää tulee eikä muutenkaan poistu asfaltista mikä nytt pakolliset lyhkäset tietyömaat eteen tulee vahingossa.

    Jos nytt ajaa ympäri vuoden ja ihan joka hemmetin eri alustalla motarista suohoon kesät talvet,niin onhan siinä eroa jo vaikka yleistät kaikki motoristit ilmeisesti samaan kastiin?

    Kyllä sitä vääntämistäkin löytyy heti kun suostut kattoo oman nokan toiselle puolelle.

    En ummarra miten hengissä selvittiin tostakin reissust ilman absia?

    http://www.youtube.com/user....44cHgF0

    http://dwkolatour.wordpress.com/2011...dmovie-part-2/



  4. #304
    Lainaa (Suzu-ukko @ Loka. 14 2011,19:17) kirjoitti
    Hämäristi muistan että juttu ois lähteny abautten otsikosta = Pyörä ei kaadu etunen lukossa..Noh? Mitä hittoa? kait tuo nyt kaatuu jos kurvis tempoo etusen lukkoon? Vai olenko vaan väärässä? Suoraa tempoo menee ja hetkellisesti lukittaa jarrun ni tuskin kaatu? *Juttu karkas ABS ei ABS ...WTF
    No ainakin mun mun puolesta ABS - ei ABS -kysymykset on tarpeeksi lähellä alkuperäistä aihetta (ks. 4. viesti tään ketjuun ) Varsinkin kun se alkuperäinen taitaa olla jo loppuunkaluttu.

    Musta tuntuu, että ABS:n ja moottoripyörien suhteessa on jotain hyvin mystistä. Autoissa ABSit ovat olleet pakollisia jo ties mistä vuodesta. Miten on siis mahdollista, että ne eivät vieläkään ole pakollisia (edes nappulasta päälekytkettävissä) moottoripyörissä, siihen lienee joku syy... En tiedä mikä se on.
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  5. #305
    Absit liittyy aiheeseen (pyörän lukkiutumiseen), joten eiköhän keskustelu niistä sallittane

    Lainattu aloitusviestistä:
    Lainaa kirjoitti
    Kaatuuko helpommin jos samaan aikaan on takapyörä ilmassa, niinkuin maksimijarrutuksessa melkein pitää ollakin?
    Tähän oma mielipide: takapyörän nousemisella ei liene vaikutusta, perustelu; koska nousee se vaikka etupyörä ei lukkiutuisi.

    Kuten muutamassa edellisessä kommentissa on hieman viitattu, absit tuskin tulevat pakkolisiksi tai ainakaan "EI poiskytkettäviksi" moottoripyöriin ennen kuin tekniikka kehittyy niin, että juuri soralla jarruttaminen on TURVALLISEMPAA absien kanssa kuin ilman. Tässä vielä toviksi purtavaa teknologialle.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  6. #306
    ^ Vähän väärä sanavalinta minulla tuo "pakollisuus". Se ei ollut se mun pointti. Ajoin oikeastaan takaa sitä, että miksi sitä ei ole ollut jo kauan aikaa sitten vakiona kaikissa uusissa pyörissä ilmiselvän turvallisuusparannuksen vuoksi. Ihan ok jos siellä olis myös se nappula mistä sen saa haluttaessa pois.

    Ja miksi ABS ei ole ollut markkinointi- ja myyntivaltti moottoripyörävalmistajille?

    Tämä ihmetyttää hyvinkin kun tulee uutena tähän moottoripyöräilyn maailmaan, kuten itse olen tänä kesänä tullut.

    Ilmeisesti ilman ABS:iä olemista puoltavia asioita ovat (satunnaisessa järjestyksessä):
    - paino
    - hinta
    - toiminta soralla
    - joku muu?

    Se varmaankin vaihtelee sitten henkilökohtaisesti kuinka merkittävinä niitä pitää. Tuosta soralla haitallisuudesta olisi mielenkiintoista saada vähän lisää tutkittua faktaa, täytyy varmaan pistää google laulamaan... Toki orggilaisten kokemuksetkin ovat arvokkaita.

    PS. Itse en ajanut metriäkään soralla tänä kesänä. Pari kertaa tein U-käännöksen kun tuli sellainen yllättäen vastaan.



    edit: löytyikin jo jotain: Motorcycle safety: The case for ABS. Juttua jarrujen toiminnasta, tienpinnoista, onnettomuustilastoista, jne.



    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  7. #307
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #308
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,09:20) kirjoitti
    ...onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa

    On.


    @korhosenpete
  9. #309
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,09:20) kirjoitti
    Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa * Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
    tähän nyt yksi *Double Facepalm*, kiitos
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  10. #310
    Lainaa (pecha @ Loka. 15 2011,10:20) kirjoitti
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,09:20) kirjoitti
    Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa * Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
    tähän nyt yksi *Double Facepalm*, kiitos *
    Ei taida tupla riittää

    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  11. #311
    Lainaa (exhaust @ Loka. 15 2011,07:08) kirjoitti
    Ja miksi ABS ei ole ollut markkinointi- ja myyntivaltti moottoripyörävalmistajille?
    Uskoisin, että vastaus piilee teknologiassa. Vasta nyt viimeisen sanotaanko 10 vuoden aikana on saatu järjestelmän toiminta, toimintavarmuus, systeemin vaatima tila/paino, ja toisaalta valmistuskustannukset sellaiselle tasolle, että absit on alkaneet yleistyä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  12. #312
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 15 2011,10:24) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Loka. 15 2011,10:20) kirjoitti
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,09:20) kirjoitti
    Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa * Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
    tähän nyt yksi *Double Facepalm*, kiitos *
    Ei taida tupla riittää

    kuvalainaus
    Tämä on *eka kerta* kun en tajua elämässäni annettua facepalmia... *

    Tuohan on sama asia jos auton käsijarrussa olisi ABS. Normi jarru takana saattaa pelastaa sen marginaalitilanteen että ABS ei jarruttaisi kunnolla esimerkiksi soralla tms.



    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #313
    Ei soralla käytetä takajarrua vauhdin hiljentämiseen vaan takapuolen sivulleheitossa
    Kyllä sen etujarrun voi ihan huoletta käyttää soralla kunhan kysessä ei ole kävelyvauhtia.
  14. #314
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Adve @ Loka. 15 2011,14:47) kirjoitti
    Ei soralla käytetä takajarrua vauhdin hiljentämiseen vaan takapuolen sivulleheitossa *
    Kyllä sen etujarrun voi ihan huoletta käyttää soralla kunhan kysessä ei ole kävelyvauhtia.
    Kyse kai oli paremminkin hätätilanteista kuin normaaleista ajotilanteista.. Siinä vaiheesa ku absi antaa etusen pyöriä vaikka soralla hätäjarrussa (?) olisi minusta aivan perkeleen mukavaa jos takajarrujärjestelmässä pääsylinterin ja jarrusatulan välissä olisi vaan "pelkkä letku", ilman mitään tekojarruälyä.

    No, en sitte tiedä ku ittellä läks etunen alta soralla vaikka en edes jarruttanu tai ajanu vauhdilla. Saattaa olla että en ihan mielelläni vähänkään kaltevalla pinnalla soralla ala etusella jarruilemaan (katurenkaalla ainakaan).
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #315
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,15:18) kirjoitti
    Lainaa (Adve @ Loka. 15 2011,14:47) kirjoitti
    Ei soralla käytetä takajarrua vauhdin hiljentämiseen vaan takapuolen sivulleheitossa *
    Kyllä sen etujarrun voi ihan huoletta käyttää soralla kunhan kysessä ei ole kävelyvauhtia.
    Kyse kai oli paremminkin hätätilanteista kuin normaaleista ajotilanteista.. Siinä vaiheesa ku absi antaa etusen pyöriä vaikka soralla hätäjarrussa (?) olisi minusta aivan perkeleen mukavaa jos takajarrujärjestelmässä pääsylinterin ja jarrusatulan välissä olisi vaan "pelkkä letku", ilman mitään tekojarruälyä.

    No, en sitte tiedä ku ittellä läks etunen alta soralla vaikka en edes jarruttanu tai ajanu vauhdilla. Saattaa olla että en ihan mielelläni vähänkään kaltevalla pinnalla soralla ala etusella jarruilemaan (katurenkaalla ainakaan).
    Sama mieltä siit jarrujutusta paitsi absit pois *

    Niin no,mä nytt kommentoin lähinnä mun näkökannalta miten mun ajaminen menee ja misä(samoin kun muut omista pikitikurvailusta eikä ole tietoa abseista soralla),ja kun mulla on aina nappularenkaita ja 21 tuuman etuvanne niin ......

    Mut joo,nurin olen minäkin mennyt muutamia kertoja,välillä hidasvauhtisia ja välillä et saa kauempaakin sitä pyörää hakea kun lähetään eri suuntiin *

    Selventääkseni vielä niin ikinä ei ole etunen pettänyt alta vaikka oliskin ollut hetkittäisiä lukkojarrutuksia,mulla on lähinnä se että takanen haluaa mennä etusen edellä ja kokeile itse ajella taakseppäin,ei se kovin monta metriä onnistu ennenkuin löytää itteensä sammakko perspektiivist

    Tahkon rinnettä kun tultiin kerran ales jyrkimmästä kohdasta niin oli molemmat lukossa puolet matkasta ja silti vauhti nousi vaan,mitenhän olis mennyt absien kaa kun rengas ei edes kaivaudu alustaan samalla tavalla kun pyörii?

    Kyse on tosiaan siitä että kovassa vauhdissa absit soralla ovat hengenvaarallisia!!!
    Jos nytt vaan istuu kyydissä matelen paikasta toiseen niin on ihan samaa onko pyörässä jarruja ollenkaan kun moottorijarrukin (jos sitä edes tarvii?) *toimii suht hyvin,etenkin 1 mukisis *



  16. #316
    Tässä vielä yksi aika hätäinen pannutus, absit olisi vissiin pitänyt mopon pystyssä -tuubi-



    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  17. #317
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 16 2011,08:39) kirjoitti
    Tässä vielä yksi aika hätäinen pannutus, absit olisi vissiin pitänyt mopon pystyssä -tuubi-
    ^
    Ehkä tommoset olis parempi liikkua julkisilla
    Kyll on kuski ainakin seurannut ihan kaikkea muuta paitsi eteenpäin.
  18. #318
    Lainaa (Adve @ Loka. 16 2011,08:45) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 16 2011,08:39) kirjoitti
    Tässä vielä yksi aika hätäinen pannutus, absit olisi vissiin pitänyt mopon pystyssä -tuubi-
    ^
    Ehkä tommoset olis parempi liikkua julkisilla *
    Kyll on kuski ainakin seurannut ihan kaikkea muuta paitsi eteenpäin.
    Totta turiset
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  19. #319
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 16 2011,10:08) kirjoitti
    Lainaa (Adve @ Loka. 16 2011,08:45) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 16 2011,08:39) kirjoitti
    Tässä vielä yksi aika hätäinen pannutus, absit olisi vissiin pitänyt mopon pystyssä -tuubi-
    ^
    Ehkä tommoset olis parempi liikkua julkisilla *
    Kyll on kuski ainakin seurannut ihan kaikkea muuta paitsi eteenpäin.
    Totta turiset
    Vielä ihmetyttää sitä jarrun käyttöä kun hyvin olis mahtunut kiertääkin ilman jarruttamista?
  20. #320
    Ekalla omalla abs-pyörälläni (DL650AK7) keli hieman ´yllätti´, joten tuli pääsiäisenä 2007 tehdyllä reissulla ajeltua jonkin verran lumisilla ja osin myös jäisillä hiekka- ja asfalttiteillä, ja siis ihan suvikumeilla, mitä en välttämättä kokeilisi uudestaan jos vaan voin välttää.

    Mutta se täytyy sanoa, että olin todella yllättänyt nimenomaan siitä, miten _hyvin_ pyörä pysähtyi absien kanssa jopa aivan umpijäisellä pinnalla. Sen todellakin voisi luulla olevan sellainen paikka, missä absipyörä tuntuu "jarruttomalta", mutta niin ei ollut asian laita. Ainakin omasta puolestani voin varmuudella sanoa, että en normijarruilla olisi noin liukkaalla alustalla pystynyt pysäyttämään pyörää yhtä ripeästi, ja myös nurinmeno olisi ollut todella iso riski. Isona plussana oli myös se, että pyörä kulki jarrutusten aikana täysin suoraan. Kyseisessä pyörässä ei edes ole mitkään kovin kehittyneet absit, jos niitä vertaa vaikka nykyisiin Hondan/Bemun race-abs:eihin, mutta ilmeisestikin ne on onnistuttu säätämään varsin toimiviksi myös huonolla pidolla.

    Voi ihan hyvin olla, etteivät kaikki absit suoriutuisi samasta tehtävästi ollenkaan noin hyvin, eli tosiaan puhe on vain tästä yhdestä nimenomaisesta pyörämallista. Sekä tietysti vain omista kokemuksista, enkä ole mikään hiekkateiden tai talviajon asiantuntija, kuten varmasti esim. Adve on. Joskus vuosia sitten tosin ajoin muutaman talven nastarenkailla.

    Ja tämä ei siis edelleenkään tarkoita suinkaan sitä, että absit olisi parhaat joka paikkaan (tai jokaiselle kuskille).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #321
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,14:14) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 15 2011,10:24) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Loka. 15 2011,10:20) kirjoitti
    Lainaa (shyhander @ Loka. 15 2011,09:20) kirjoitti
    Anteeks muuten tyhmä välikysymys, mutta onko mopojen ABS-jarruissa siis ABS myös takajarrussa * Jos, niin mitä ihmeen järkeä siinä on??? Se jos mikä on turhaa kustannusta ja sanoisinpa jopa turvallisuuden vaarantamista.
    tähän nyt yksi *Double Facepalm*, kiitos *
    Ei taida tupla riittää

    kuvalainaus
    Tämä on *eka kerta* kun en tajua elämässäni annettua facepalmia... *

    Tuohan on sama asia jos auton käsijarrussa olisi ABS. Normi jarru takana saattaa pelastaa sen marginaalitilanteen että ABS ei jarruttaisi kunnolla esimerkiksi soralla tms.
    Pakko todeta, että olen tässä shyhanderin kanssa samaa mieltä. Itse asiassa olen heittänyt nimeltä mainitsemattomalle D:llä alkavalle italialaiselle moottoripyöräfirmalle ehdotuksen, että ottaisivat Multistradansa enska -moodissa takajarrun ABS:n automaattisesti pois päältä.

    Muutaman kerran on tullut hätä soratiellä, kun se perhanan takapyörä ei lukkiudukkaan / luistakaan, ja tämä taas tarkoittaa sitä ettei pyörä käänny. Ei hauska tunne satkun vauhdissa, kun on tottunut ohjaamaan takapyörällä.

    Samalla pyörällä EAK-koulutuksessa kouluttajat kysyivät jarrutusharjoituksessa, että jarrututko sinä? Häveten myönsin jarruttaneeni ABSeilla sen minkä pystyin, pyörä ei vain pysähdy. Otin ABSit pois päältä, ja jarrutusmatkasta lähti pois kolmannes (tämä siis sitten asfaltilla). Laskettiin, että jos kahdeksankympin nopeudesta aloitettuna ilman ABSeja olisin jo pysähtynyt, ABSeilla mentäisiin vielä jotain viittäkymppiä.

    Lopputuloksena ABSeista johtunut kuolonkolari.

    Onneksi IsoD päivitti ABSin ohjelmiston, nyt pysähtyy helkutin nätisti.

    Kun vain vielä poistaisivat ne ABSit siitä takapyörästä...
  22. #322
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mun mielestä jos on sellaiset jarrut missä etujarru vaikuttaa myös takajarruun, niin silloin vois kaikissa pyörissa absit hakata. Sitten ku polkasee jalkajarrusta, niin absia ei olis. Tai ainakin absin tulis kytkeytyä pois jos nopeus ei ala hidastumaan.

    Joo, mulla ei ole metrinkään kokemusta millään absijarruvehkeellä, mutta kahdensentin ajatuksia vaan..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  23. #323
    Lainaa (undertow @ Marras. 23 2011,22:27) kirjoitti
    EAK-koulutuksessa kouluttajat kysyivät jarrutusharjoituksessa, että jarrututko sinä? Häveten myönsin jarruttaneeni ABSeilla sen minkä pystyin, pyörä ei vain pysähdy. Otin ABSit pois päältä, ja jarrutusmatkasta lähti pois kolmannes (tämä siis sitten asfaltilla). Laskettiin, että jos kahdeksankympin nopeudesta aloitettuna ilman ABSeja olisin jo pysähtynyt, ABSeilla mentäisiin vielä jotain viittäkymppiä.

    Lopputuloksena ABSeista johtunut kuolonkolari.
    Jarrutusmatkan lyheneminen ei suinkaan ole ABS:n tärkeimpiä plussapuolia, ei ainakaan kaikissa olosuhteissa. Omankin pyöräni user manualissa korostetaan sitä, että tietyillä alustoilla voi olla mahdollista pysäyttää mp lyhyemmällä matkalla ilman abseja, kuin niiden kanssa.

    ABS:n tärkeimmät edut on
    a) että se tekee kaikenlaisista hätäjarrutuksista turvallisia, pyörä siis ei kaadu huonosti suoritetun jarrutuksen seurauksena, vaikka nämä onkin netissä aina "hallittuja kaatoja" ja
    b) että ohjattavuus säilyy jopa tällaisen hätäjarrutuksen aikana, jolloin on huomattavasti helpompaa sekä jarruttaa voimakkaasti, että väistää samaan aikaan.

    Varsinkin tuo kohta b) on sellainen, mitä ei ehkä oikein edes hahmota kunnolla, jollei ole koskaan joutunut suorittamaan tällaista manööveria. Väitän, että abs:eista on siinä vaiheessa ylivoimaiselle valtaosalle kuskeista paljonkin hyötyä.

    Älkääkä unohtako sitä yllätysmomenttia – juuri se on nimittäin sellainen asia, jota on lähes mahdotonta missään tervejärkisissä harjoitusolosuhteissa saada aikaiseksi. Kuskit voivat jarrutella treeneissä vaikka kuinka tehokkaasti, mutta he voivat silti paskoa housuihinsa, kun tositilanne pomppaa niskaan tien päällä. Monilla tuntuu kyllä olevan suuret luulot omasta osaamisestaan juuri tuolla hetkellä, mutta saavatko he tosiasiassa itsestään 100% irti juuri sillä sekunnin murto-osalla kun sitä vaaditaan? Rohkenen epäillä, että kaikki eivät saa.

    Ja sitten on vielä ne muuttuvat olosuhteet: eli jos sattuu olemaan vaikka vähän vaihtelevasti pitävää tienpintaa alla juuri tuolla hetkellä, niin kyllä saa jo olla melkoinen Ihmemies puikoissa, jos vielä pieksee automatiikan. Ja jos tilanne vaatii jarrutusta ja väistöä, niin yhä vaan vaikeammaksi se menee.

    Ja nyt edelleen: puhe on siis asfaltilla tai korkeintaan hyväpintaisilla hiekkateillä ajamisesta. Eli ne vähänkään raffimmat ja kovavauhtisemmat off-road tyyppiset ajelut on ihan toinen maailma, ja jos alkaa tarviimaan takapään lukitsemista jarruun tai ohjaamiseen (tämä on muuten hyvin kuljettajakohtaista), sitten ne absit ilman muuta kannattaa kytkeä pois päältä.

    Vielä muistuttaisin siitä, että ABS-sukupolvia ja teknisiä eroavaisuuksia järjestelmien kesken on tänä päivänä jo varsin paljon, esim. vanhimmat ja uusimmat eroaa toisistaan joka suhteessa hyvinkin paljon. Ja lisäksi käytännön toimintaan vaikuttaa erittäin merkittävästi myös muun muassa, mikä ABS-pyörämalli on kyseessä (esim. akseliväli, minkälainen painojakauma, ja myös kuinka pyörä on kuormattu).

    Eli vaikka netissä onkin aina yleensä kova tarve tehdä jostain asiasta ´totaalisen yksiselitteinen´, esimerkiksi ABS ei suinkaan ole mikään yksi ja sama asia kaikkialla.

    ps. Kyllä väite, että kuivalla asfaltilla 80 alkunopeudesta jarrutettaisiin normijarruilla pysähdyksiin, kun taas absijarruilla mentäisiin vielä siinä kohti 50km/h, kuulostaa hieman liioitellulta, ainakin jos on moderni pyörä, ja nykyaikaiset abs-jarrut kyseessä. Sitten jos vertailtaisiin nykypäivän parhaita perinteisiä jarruja vaikkapa 20 vuotta vanhoihin abseihin, voisi tuo kuulostaa uskottavammalta.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #324
    Ekassa suomenkielisessä Motorradissa on testattu abseja erilaisilla pyörillä ja erilaisissa vaihtelevan pidon _katu_olosuhteissa... eli juuri siellä, minne ne on suunniteltukin.

    Se tuossa jutussa oli jopa kohtuullisen yllättävää, että 100km/h nopeudesta pysähtymisessä kuivalla asfaltilla kärkikolmikoksi todettiin tasatuloksella R1200GS, H-D Night Rod, ja Bandit 1250. Ja näiden taakse jäi, joskin pysähtymismatkassa vain alle 2 metriä, mutta kummiskin, mm. BMW S1000RR, CBR1000RR ja VFR1200F. Mielestäni osoitus siitä, kuinka painojakauma merkitsee enemmän kuin massa (esim. Banditin ja RR-Bemun painoero kun on varmasti lähemmäs 50 kiloa).

    Samoin se todettiin ihan ansiokkaasti Essonbaarin jutuiksi, että etupyörä lähtisi jotenkin absien takia alta mutkassa jarrutettaessa. Tämän tosin kyllä tiesin jo ennen tuon jutun lukemista lähinnä käyttäjävirheestä poikivaksi ´meriselitykseksi´.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #325
    Lainaa (pecha @ Joulu. 01 2011,09:25) kirjoitti
    Ekassa suomenkielisessä Motorradissa on testattu abseja erilaisilla pyörillä ja erilaisissa vaihtelevan pidon _katu_olosuhteissa... eli juuri siellä, minne ne on suunniteltukin.

    Se tuossa jutussa oli jopa kohtuullisen yllättävää, että 100km/h nopeudesta pysähtymisessä kuivalla asfaltilla kärkikolmikoksi todettiin tasatuloksella R1200GS, H-D Night Rod, ja Bandit 1250. Ja näiden taakse jäi, joskin pysähtymismatkassa vain alle 2 metriä, mutta kummiskin, mm. BMW S1000RR, CBR1000RR ja VFR1200F. Mielestäni osoitus siitä, kuinka painojakauma merkitsee enemmän kuin massa (esim. Banditin ja RR-Bemun painoero kun on varmasti lähemmäs 50 kiloa).
    Tuossa oli varmaan jarrutettu molemmilla jarruilla, etu+taka?
    Pelkällä etujarrulla vaikea kuvitella että hoodee pysähtyisi paremmin kuin kyykky.
    Käytännön (hätä)tilanteissa, moniko käyttää molempia tehokkaasti?
    Mulla jää ainaskin, ikävä kyllä takajarru käyttämättä.. pitäisi opetella niin että se menisi selkärankaan. Ja tämän takia jarrutusmatkat on aika pitkiä, kun oman mopon perä painaa ja pyörällä on pituutta niin paljon ettei painoa siirry riittävästi eteen jarruttaessa.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  26. #326
    Tuo V-Rodin lyhyt jarrutusmatka perustuu nimenomaan takajarrun lisätehoon, kun perä ei kevene paljoa, saatikka nouse, noin pitkässä ja matalassa pyörässä. Alkuperäisessä Motoraradissa oli joskus koottu taulukko kautta aikojen mitatuista jarrutusmatkoista, V-Rod keulilla. Yleensä mittaavat ainakin pyöräkohtaisessa Top-testissä jarrutusmatkat yhdessä ja erikseen (etu/taka).

    Jotkut ratamiehet opastaa käyttämään takajarrua hitusen ennen etujarrun aktivointia, jolloin saadaan painonsiirto eturenkaalle alulle ennenkuin se alkaa jarruttaa. Aika vaikeeta tuo kyllä on...
  27. #327
    Lainaa (hidas57 @ Joulu. 01 2011,09:51) kirjoitti
    Jotkut ratamiehet opastaa käyttämään takajarrua hitusen ennen etujarrun aktivointia, jolloin saadaan painonsiirto eturenkaalle alulle ennenkuin se alkaa jarruttaa. Aika vaikeeta tuo kyllä on...
    Kyllä, optimaalitilanteessahan se ainakin useimmilla pyörillä tapahtuu noin.

    Mutta saattaa jäädä haaveeksi varsinkin hätätilanteessa, kun hiukan turahtaa juuri samalla pöksyyn, ja aikaa on muutenkin aivan liian vähän. Jos sitä aikaa olisi enemmän, niin silloin kyseessä varmaankaan ei edes olisi hätätilanne.

    edit.
    Jutun luettuani minulle jäi sellainen käsitys, että esim. CBR1000RR:n tapauksessa race-absit kärsivät epätasaisella asfaltilla tehdyssä jarrutuksessa yllättävän paljon siitä, että ne on jouduttu säätämään ottamaan aika varovasti siinä vaiheessa, kun takapää alkaa pomppimaan. Sen takia, ettei takapyörä tulisi yläkautta ympäri, elikkä mopo menisi niin sanotusti katolleen (ja tälle ei kaiketi ole mitään varsinaista tunnistinta, koko toiminta perustuu renkaiden nopeussensoreihin, eli järjestelmä ´arvailee´ onko peräpää nousemassa ilmaan). Kun taas esim. RR-Bemun race-ABS:n käytössä taitaa olla gyroskoopit, jotka haistavat sen, mikäli tällainen tapahtuma uhkaa. Eli silloin jarrun voidaan antaa purra huomattavasti aggressiivisemmin, ja painetta höllätään vasta, mikäli ympärimeno uhkaa oikeasti. Eli siis termiä "abs" ei voi mennä yleistämään edes silloin, jos on kaksi pyörää, joista molemmista löytyy ns.race-abs.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  28. #328
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pecha @ Joulu. 01 2011,10:20) kirjoitti
    hätätilanteessa, kun hiukan turahtaa juuri samalla pöksyyn, ja aikaa on muutenkin aivan liian vähän.
    Ei kaikilla tuu ekaks aina kakka kun jotain tapahtuu. Mulla ainakin on ne äkkipaikat olleet semmosia että vasta jälkeenpäin ihmettelen jotta miksi jarrutus, kun analyysi sitten vasta paljastaa peuran tien vieressä tai muuta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  29. #329
    Näkisin, että shyhander on jäljillä... Varsinkin paljon ajaneet, tunnistavat tämän, jälkeenpäin "heräämisen"... Allekirjoittaneelle, käynyt monta kertaa näin, eli toiminta tulee refleksinä, siis ei reaktiona/reaktioaikana, jolloin puhutaan 1-2 sekunnin reaktio ajoista...



    Kawasaki 1100 ZZR -91
    Suzuki GSX 1300 R *-00
    Suzuki GSX 1300 R *-08
    +300 km/h Club of Finland
  30.  
  31. #330
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pecha @ Joulu. 01 2011,10:20) kirjoitti
    Jutun luettuani minulle jäi sellainen käsitys, että esim. CBR1000RR:n tapauksessa race-absit kärsivät epätasaisella asfaltilla tehdyssä jarrutuksessa yllättävän paljon siitä, että ne on jouduttu säätämään ottamaan aika varovasti siinä vaiheessa, kun takapää alkaa pomppimaan.
    Juu, toi Hondan ABS:n tuntuma on ensimmäisia kertoja hieman yllättävä, kun jarrutetaan röykkyjen päällä. Esim. Alastarossa Las Palmasiin jarruttaessa saa normaalijarruilla huomattavasti terävämmän tuntuisen jarrun aikaiseksi, mutta toisaalta kyllä se Honda sinne mutkaan pysähtyi ihan samalta jarrumerkiltä, vaikka jarrutuksen alkuvaiheessa tuntuu, että vauhti ei hidastu ollenkaan. En sitten tiedä kummasta on kyse: Hondan jarrujen hyvyydestä vai omasta kädettömyydestä perinteisillä jarruilla. Nuo Bemarin ABS:t olisi kyllä mukava päästä myös kokeilemaan.
    Superbike #7
Sivu: 11 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 910111213 ... ViimeinenViimeinen