Pitäs säätää venttiilit GPZ 500 ja siitähän pittää jäähdytin nesteet ottaa poijes. Tuli vaan mieleen se seikka, että pittääkös neste olla saman väristä, kun mitä sisällä on. Ja saakos ihan motonetistä sitä ainetta vai vai ?
Eli minkälaista ainetta olette yleensä laittanu sisälle, että pitääkö sillä olla jotain erityis luokituksia ?
Jee Jee
Kunhan laitat vaan yhtä ja samanväristä pakkasnestettä koneeseen niin se on tärkeintä. Samanvärisiä ei nykyään kuulemma saisi sekoittaa keskenään. Se että onko sillä OIKEASTI merkitystä en tiedä. Ennen ainakin kaikki toimi ihan ok vaikka sinistä ja vihreää sekoittelikin. Nykyään taitaa olla punaistakin pakkasnestettä. Voi tietty olla että nesteiden koostumuksessa on joitain eroa tai sitten tässäkin on vain kyseessä valmistajien omien tuotteiden myynnin varmistaminen *(samba2 @ Syys. 05 2011,22:31) kirjoitti
*Mulla tosin ei ole kahdeksaan vuoteen ollut Hornetissa muuta kuin vettä. Hyvin on pelittänyt ilman mitään ongelmia. No mulla ollut syynä se että kun olen turbon takia pelännyt kannentiivisteen palamista ajon aikana niin olen ajatellut että jos kansipahvi palaa ja nestettä alkaa pääsemään sylinteriin niin on paljon vähemmän paha asia jos sinne pääsee pelkkää vettä kuin glykolia. Glykoli kun on todella tuhoisaa moottorin öljykalvolle sylinterien seinämissä ja tietty muissakin osissa jotka vaativat hyvää voitelua. Tämä on tullut karvaasti kerran koettua! *
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Sumekolta saat kawasaki GPZ:taan tarkoitettua merkki- ja mallikohtaista erikoisjäähdytysnestettä.
Kaikkiin moottoreihin soveltuvia nesteitä saat esimerkiksi motonetistä.
Punanen longlaiffi ei sekotu minkään kanssa yleensäkkään eikä muistaakseni oranssikaan. Sininen ja vihreä sekottuu keskenään. Motonetissä on niitä ohjekylttejä niitten jäähdytysneste putelien lähellä.
Jos huuhtelet järjestelmän niin voit laittaa mitä väriä vaan. Vaikka vesivärejä![]()
1300cc Suzuki
Onko tämä sama kun esim. Husqvarna 2-T bensiini..? Ainoa erikoisuus on hinta.(Roadkill @ Syys. 06 2011,08:13) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Veikkaan että tulevat samalta tehtaalta nämä tuotteet.(jamas @ Syys. 06 2011,08:48) kirjoitti
1300cc Suzuki
Glykoli on glykolia oli väri sitten mikä tahansa!! Minua on aina huvittanut erilaiset "merkkikohtaiset" litkut joita jotkut liikkeet ja merkit "pakkomyyvät" asiakkaille jotka eivät ajattele asiaa sen pidemmälle.(Roadkill @ Syys. 06 2011,09:00) kirjoitti
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ei todellakaan ole ihan noin, eli löytyy sekä etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia.(cool´eri @ Syys. 06 2011,09:40) kirjoitti
Ja siksi noita ei tulisi sekoittaa keskenään (siis jos puhutaan jäähdytysnesteistä), kun pakkasenkeston mittaaminen menee sen jälkeen hankalaksi.
Ja oikeasti molemmat ovat värittömiä, ne nesteet värjätään valmistajan toimesta ilmeisesti enemmänkin lisäaineistuksen perusteella, olen nimittäin tavannut molempia punaiseksi värjättynä.
Väri ei siis ei 100% kerro mistä jäähdytysnesteestä on kyse.
Tämä on totta, mutta niin on myös se, että esim. kawasakin propyleeniglykoli on ihan samaa kamaa kun motonetin propyleeniglykoli.(zepe @ Syys. 06 2011,10:26) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Noiden "lisäaineistus" vaihtelee aivan vastaavasti kuin öljyjenkin.(jamas @ Syys. 06 2011,10:35) kirjoitti
Esimerkiksi osa propyleeniglykoleista on esim. silikaattivapaita, mutta ei kaikki.
Itse ainakin seuraan luokituksia esim. G11, G12, G12+ kun lisään/vaihdan nesteitä.
Oppia ikä kaikki...NÄMÄ tuli viimeksi vaihdettua/jos tarvetta lisätä..ei hajuakaan luokituksista, mutta on toiminut ainakin toistaiseksi.(zepe @ Syys. 06 2011,10:47) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tuota noin, joskus kevariaikaan koko glykolin pointti oli estää jäätymistä ja joku essonbaarin kavereista mainostikin, että pelkkä vesi jäähdyttää parhaiten. Toki joku osasi kertoa, että glykoli estää korrosiota, mutta että tämä on nykyisin mennyt näin monimutkaiseksi, huh huh??
Mopoon pitäisi huoltomanuskan mukaan laittaa Triumph HD4X Hybrid OAT myrkkyä ja vettä. Halpaa varmaan tuo tuollainen ja mahtaako huoltoliikekään moista käyttää vaan laittavat kaikkiin mopoihin samaa, häh??
Onhan se toisaalta niinkin, että mun auton ohjekirjan mukaan auton kusipoikaan ei saa laittaa kuin auton valmistajan stanssaamaa ns. merkin omaa pesunestettä. Arvatkaa olenko noudattanut ohjetta?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Tuossakin saa olla tarkkana, ettei sekottele vääriä nesteitä keskenään sinne pissapoikaan, tai kippo on täynä valkosta mömmöä/ saippuahiutaleita.(harald73 @ Syys. 06 2011,11:36) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Punainen G-12 yms.. menee sekoitettaessa esim. vihreään, vaseliinin omaiseksi mönjäksi.. Järjestelmän täydellinen pundistaminen on todella v-mäinen homma, jos suuria määriä on sekaisin..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Wait what?
Siis onko ihan oikeasti olemassa merkkikohtaista jäähdytysnestettä!Jos on niin uskomatonta...
Sen verran näytti ton mun ekan viestin sarkasmi upota että kyllä näin taitaa olla.. Itse kun vaihtelin noita ja kyselin viisaammilta neuvoa niin aivan uskomaton vääntö saatiin tästäkin aikaan.. Siis nesteen väreistä ja valinnasta.
Ei toi jäähdytysnesteen valinta mitään salatiedettä ole.
1300cc Suzuki
IHAN OIKEASTI tämä on uskomatonta, mutta niitä on.. suzukihan sulla kai oli.(Roadkill @ Syys. 06 2011,13:12) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Pakko se on uskoa!(jamas @ Syys. 06 2011,14:38) kirjoitti
Oon sitten näköjään laittanu jotain ihan "väärää" Motulia ite viimeks. Vahannukkin jollain autoglymillä vai mikä ny olikaan kun oneidalta olis saanu ihan Suzuki vahaakin!
Pesuaineet ja ketjurasvakkin meni nyt uusiks![]()
1300cc Suzuki
Kyllä pakkasnesteiden vaihdostakin voi tehdä kovin monimutkaista JOS haluaa noudattaa eri valmistajien "oman merkin myynninedistämistä"-sisälläänpitäviä ohjeita. **Mutta ei siinä mitään. Kukin tulkoon toimillaan onnellisiksi. Eipä valmistajan ohjeita noudattamalla mitään ongelmia aikaan saa mutta lainatakseni erästä mainosöausetta "..se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa..!" *
Ja varmaan sitä jokainen haluaa antaa "kullalleen" aina sitä parasta huolenpitoa *
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
En ole toistaiseksi vielä nähnyt vanhempaa pyörää (uusin omani on ollut ´04 ja suurin osa 80-90 -lukujen tuotteita) jossa ei olisi ollut tätä perinteistä vihreää/sinistä nestettä. Jos systeemin huuhtelee kunnolla niin suht huoletta voi laittaa mitä vain...suosittelen perustavaraa koska jos tarvitsee joskus lisäillä niin sitä saa mistä vain.
Kronoby Racing Team
Itse olen mopoihin järjestelmän täyshuuhtelun jälkeen laittanut punaista G12:sta ja akkuvettä. Tämä ihan vain laiskuuden takia, ei tarvitse sitten enää vuosiin vaihdella noita nesteitä. Autossa vaihtosuositus on mulla viisi vuotta ja pyörässä varmaan vielä pidempi kun talvet jää väliin.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Vaihtelin taannoin nesteitä ja huomasin sitten pullojen pohjilla erivärisiä ja merkkisiä vanhoja jäähdytysnesteitä. Laitoin limpparipulloon kaikki sekaisin (sinistä, vihreää ja punaista) eikä litkussa tapahtunut mitään näkyviä muutoksia. En tiedä sitten vaatisiko se pidempää aikaa tai kuumuutta jotta "keitos" olisi valmis, mutta mitään liisteriä, paakkuntumista, saostumista tai muutakaan siitä ei tullut.
Yöunien vuoksi en kuitenkaan tuota cocktailia omaan pyörään laittaisi.
Älkää ny ihmeessä mitään auton jäähdytysjärjestelmään tarkoitettua nestettä, niinhin prätkiinne laittako. Vaan prätkän logolla varustettua kamaa. Prätkän vesipumppu vispaa niin kovilla kierroksilla, että autoon tarkoitettu neste aihettaa kavitaatiota ja motti ylikuumenee ja leikkaa kiinni
P.S: Ei kukaan tietäs mistä sais Kawasaki merkkistä Bensiiniä![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Vaikka keskustelu onkin taas mennyt tyypilliselle tasolleen, niin otan osaa: glykolin sekoitus veteen alentaan seoksen ominaislämpökapasiteetin alemmaksi kuin mitä pelkän veden ominaislämpökapasiteetti on. Mitä enemmän glykolia sitä parempi pakkasenkesto ja sitä huonompi lämmönsiirtokyky. Mutta ei hätää, lämmönsiirtopinnat ja kiertopumppu on suunniteltu toimimaan tuolla alemmalla lämmönsiirtokyvyllä. Kohtuus tietysti kaikessa, muistaakseni 40% glykolipitoisuudella hyytyminen alkaa -40C paikkeilla. Kesämopoissakin glykolia käytetään kun mukana tulee korroosiosuoja-aineita, joista taas onkin vaikeampi saada kunnon tietoa. Noiden korrosiosuoja-aineiden toimivuuden / keston takia pelkkää pakkasenkestoa ei pidä tuijottaa kun pitoisuutta arpoo. Manuaalista saattaa löytyä tarkempaatietoa kuin Esson baarista. Tai täältä...(harald73 @ Syys. 06 2011,11:36) kirjoitti
T. G
NL-AD-(AU)-BE-(GB)-(BG)-EE-ES- HR-(ZA)-NL-IT-AT-(CN)-CY-LV-LI-LT-LU-MC-NO-PT-PL-FR-SE-DE-(SM)-SK-SI-FI-CH-DK-CZ-HU-(US)-NZ-VA-RU-EE
Minuutin googletuksella Nesteen sivulta:
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Tiheyskg/m3 20oC 1131
Pakkaskestävyys, 33 til-% seos -18 °C
Pakkaskestävyys, 50 til-% seos -35 °C
pH, 50 til-% seos 8,4
Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 33 til-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Maksimi pakkaskestävyys saavutetaan 68 til-%:n seoksella jolloin sitä suurempaa seossuhdetta ei suositella.
Ei nyt ihan vuosittain tule vaihdettua
Honda XL1000VA 2006
Voi ziisus mikä viidakkoEi mitään hajua mitä litkua fazussa on edellisen omistajan jäljiltä, taitaa mennä huuhteluksi ihan varmuuden vuoksi.
Yhdestä autosta sain puuroutettua nesteet aikoinaan, oli aika viileetä kyytiä talvella kun ei puhaltanut lämmintä juurikaan
-Tomi
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Mä voin myydä sulle Kawasaki merkkistä bensiiniä kanisterista jahka haen sen ensin tuosta essolta(andestone @ Loka. 14 2011,19:37) kirjoitti
![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kuikahan yksinkertaisen asian täällä pitäisi olla,jotta
siitä ei saataisi monisivuista avaruustiedettä.
Mikähän mahtaa olla paras ote kehosta tislatun nesteen
heittoon?
Tervetuloa Interwebbiin! Täällä tehdään yksinkertaisista asioista monimutkaisia. Ja myös monimutkaisista yksinkertaisia(polip @ Loka. 20 2011,21:33) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä