Muutama vuosi tullut nyt omistettua K5 GSX-R1000 ja on käynyt useammin kuin kerran mielessä, että pyörä ei vastaa käyttötarkoitusta.
Ajot on jakaantunut suunnilleen tähän malliin:
30% työmatkaa Helsingin sisällä
65% mutkapätkää 100km sisällä Helsingistä 1 päällä
5% mutkapätkää 100km sisällä Helsingistä 2 päällä
2 päällä ajettu osuus olisi varmasti suurempi, jos omistaisi pyörän, jolla olisi lystimpää ajaa kaksin. Omassa pyörässä pelkääjä istuu lähtökohtaisesti liian kaukana kuskista, joten jarrutukset ja kiihdytykset on tuskaa.
En käy radalla, en aja 300km/h, en makaa tankilla. Pidän mutkaisista teistä, väännöstä, tehosta ja siitä että voin halutessani ottaa lyylin tarakalle.
Eli hakusessa olisi joku pystyasennossa ajettava pyörä, jolla on mukavaa ajaa mutkapätkää tarvittaessa kaksi päällä. Mielessä on pyörinyt CB1000R ja vastaavat, mutta ajokokemusta näistä ei ole.
Ehdotuksia koeajettaviksi pyöriksi?
KTM 950/990 SM.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Iso Bandiitti ruiskukoneella,halpa,luotettava ja kiva ajettava vaikka kaksin.
990 SuperDuke on vastaus kaikkeen, jos enemmän matkustelee niin 990 SM-T![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Katuenduro? Voit mennä lyylin kanssa sorateillekin
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Joku iso matkaenduro, ja alle katurenkaat.
Ovatten yleensä tiloiltaan ja kantokyvyltään 2-päällä aika eteviä, reissata voi sydämensä kyllyydestä, kulkuakin riittää ihan kohtalaisesti, vaikkei kilokyykylle pärjääkään, eivätkä ole tylsiä ajaa myöskään kaupungissa hiljaa. Lisäboonuksena pysty ajoasento, joka on paitsi ryhdikäs, myös mahdollistaa sen, että kaupunkiajossa näkee paremmin henkilöautojen kattojen yli.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
CB1000R ja muut vastaavat (Yamahan FZ1-N, Triumph Speed Triple jne.) kuulostavat hyvältä kuvailtuun käyttöön, jos haluaa tuo kakspäällä osuuden pysyvän jatkossakin 5% tienoilla. Jos taas haluaa kasvattaa tuota kakspäällä osuutta, niin sitten katse noihin isompiin perinteisiin nakuihin.
Niin ja juu toi Multistrada, jos tänään Viking Lotto on antoisa *![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Multistrada 1200:lle ääni täältäkin.
Kotari on sikahyvä yksin ajettaessa, mutta MS touring-versiona öhläreillä on vielä parempi. Tehoja on kiitettävästi, alustan voi säätää napista, ja sillä on tosiaan vaikutusta. Laukut tulee mukaan ja jos ne irrottaa niin pyörää ei jää mitään törröttäviä telineitä.
Itsekin pähkäilen parhaillaan mikä olisi Adventure990:n manttelinperijäksi paras. Odottelen tietoa Kotarin uusista malleista. Ellei uutta Advea tule ensi keväänä niin melko varmasti ryhdyn tohon multiin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Multistrada tai Kotarin SMT. Molempia tyypätty ja kummallisia tuntemuksia on silloin tällöin kun nykyistä matkapyörää olisi tilaisuus käskeä kiivaammin. Toisaalta, Bemarin K12S alkaa olla aika edullinen, ja pyörähän on kokonaisuutena aika namu...
Se on sitten se busa.Käy kokeilemassa niin varmasti ostat,loistava peli 2 päällä ja mutkissa-!
Elämäntapatyhmä
Vielä tuosta Multistradasta...
Kuten edelle todettiinkin, niin mutkapätkillä on hyvä. Ajoasento on pysty ja toimii erittäin hyvin myös kaks päällä. Tehtiin emännän kanssa heinäkuussa tuommonen parin tkm kotimaan kierros ja pyörä toimi hienosti. Piti välillä pidemmillä siirtymillä kurkata, että tulikos se matkustaja mukaan ollenkaan kun olo kuin yksin ajaisi *![]()
Muutenkin on ihan tarmokas laite *
-
Taikka sit se ripeempi versio, eli Diavel.
Ulkonäkö vain tsiljoona kertaa paree ku multistarbassa...
No eikä varmaan tykkää. Katsovat vaan, että mikäs homppeli se tuollaisella nahkasohvalla ajelee(-Aki- @ Elo. 10 2011,20:01) kirjoitti
![]()
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
jaa, mistähän Multistradan versiosta nyt puhumme? aiempaa 1100:sta moni piti vähän omituisen näköisenä, nykyinen 1200 on aivan eri peli, ja on sitä myös muotoilultaan – sekä tietysti hinnaltaan.(Köpi @ Elo. 10 2011,20:43) kirjoitti
Ja jos on haussa vähän enduromaista ajoasentoa, mutta pitkälti katupyörän ominaisuuksin, niin sitten ainakin Triumph Tiger 1050 myös listalle.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nonnii, kiitoksia ehdotuksista. Jotain mietteitä:
Smotot ja Endurot - Ehkä vähän vielä ulkona mun comfort zonelta, mut ei sitä tiiä jos pääsis joskus kokeilemaan
HD - Night Rod näyttää ihan hyvältä.. mutta kääntyykö HD mutkaan?
Super Duke - Onko jollain kokemusta verrattuna kilokyykkyyn, riittääkö potku (lähinnä puhun väännöstä keskialueella), oisko jollain jotain vääntö/tehokäyriä linkata?
Multistrada 1200 - Hinta esteenä ja vois viedä aikansa että silmä tottus ulkonäköön
Diavel - Hieno vehje, mut eikse oo ykspaikkanen? Hinta myös esteenä
Bussi - Ajokaverilta löytyy ja kyllähän se hyvin menee, niin 1 ku 2 päällä. Saattaa olla, että valinta kääntyy tähän suuntaan, jos en löydä jotain pystympää ajettavaa vastaavilla ominaisuuksilla
Ehei, Diavel on ihan kakspaikkainen kyllä, ihan ok vielä sellaiseksi.(babuuni @ Elo. 12 2011,11:36) kirjoitti
Totuuden nimessä on silti tunnustettava, että kyllä meillä naisväki oli sitä mieltä että Gen2 Busassa oli huomattavasti parempi paikka istuskella ku Diavelissa.
Bussi alle ja siihen tällainen setti kiinni.(babuuni @ Elo. 12 2011,11:36) kirjoitti
Matkaominaisuudet tuntuvat olevan melko pienellä painotuksella, joten joku Busa / ZZR1400 voipi olla turhan overkilliä touringiominaisuuksiensa puolesta. Et vissiin tarvitse mitään suurempaa tavarakapasiteettiakaan.
Siispä ääni Bandiittiosastolle tai mikä jottei Super dukekin. Niiden takapenkistä ei tosin ole omakohtaista kokemusta.
Suosittelen myös tyyppäämään tuota supermoto-osastoa, voi olla että ajamisen jälkeen alkaa silmäkin tottua kummasti...
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Jos noi matkaohjukset on overkill niin mites nuo "pienet" matkapyörät kuten 1050 Triumph Sprint (ilman GT´tä) ja vanhempi VFR, jos ihan uutta ei hae. TAi muiden valmistajien vastaavat?(Eroz @ Elo. 12 2011,12:25) kirjoitti
Kumpakaan en oo ajanu mut noin sivuste kattoen vois osua specseihin. Ei niin kyykky mut ei ihan pystykään ja takapenkillä näyttäs olevan tilaa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Alkuperäiseen verrattuna tuo on vähän sama kun menisi vesisateesta seisomaan räystäsvuotoon(babuuni @ Elo. 12 2011,11:36) kirjoitti
![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
BUSA, ehdottomasti! kulkee, vääntöä riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen, yksin tai kaksin!
Itse olen busan ohjaksissa sekä hellun kyydittämäni viihtynyt todella hyvin
Mutta nämä on maku asioita... kannattaa käydä kuitenkin busa ajamassa, vaikka ihan kaksinkin!![]()
Jos kenkä puristaa, kulje avojaloin XD
Nykyinen ~ Hayabusa K9 ~ alias haisuli
Ex "Darth Wader" GSX-R 1000 K8
Busa on hyvä kahdestaan ajelussa ja voimaa on riittävästi. Vaihdoin sen Gixxeriin, kun tykkään ajella mieluummin yksin...Uusimmassa Bike lehdessä oli neljä mopoa vertailussa (Kawasaki Z1000SX, Honda CB1000FA, Suzuki GSX1250FA ja Yamaha FZ1-S) ja ajoivat niillä kahdestaankin. Kawasaki Z1000SX oli jousitukseltaan asiallinen. Jos tällasen pyörän tehot riittävät, niin siitä vaan koeajolle...
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Niin juu, tota Z1000SXää on kehuttu hirveästi. Mutta kestääkö hanuri sitten uutta pyörää ei selvinnyt tästä yltä.(Henry67 @ Elo. 12 2011,13:55) kirjoitti
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kaikki näyttäisivät kehuvan omia pyöriään tilanteesta riippumattaJos itse olisin rennonpaan kulkineeseen vaihtamassa niin toi z1000sx olisi kyllä vahvoilla.
Bandit 600 -03 -> Gsx-r 1000 -07
Eikohan noissa tehot riita valtaosalle bikereista. Ellei sitten aio hinata asuntovaunua mukana.(Henry67 @ Elo. 12 2011,13:55) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Vetää kuin juna ja tasaisesti, jos vain käyny säädätyksessä(babuuni @ Elo. 12 2011,11:36) kirjoitti
mutta tottahan sitä kaikkeen tottuu.. ajossa ainakin 1,5 x hauskempi kuin kyykky
![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com