Kumpaa reittiä suosittelisitte: Laivalla Puolaan vaiko Saksaan?
Ajatuksena käydä Tsekissä sekä Unkarissa ja Sloveniassa.Ehkä sit Baltian kautta ajellen pois?
rengas
Jos Tsekkin on meno, niin Gdyniastahan sinne laskettelee suorimpaan. Alkupätkällä tarjolla tuoretta motaria, mutaman euron joutuu tuosta maksamaan, muutenkin tiestö hyvin ajettavassa kunnossa.
Puolassa paljon meneillään olevia tietöitä, saattaa tuottaa yllätyksiä, kun vilkas liikenne ohjataan jonnekin kyläpoluille. Mut splittaamalla varmaankaan ei jää jumiin, niin kuin minä kotilolla muutaman kerran kolme viikkoa sitten..... Polttoaine ja eläminen halvempaa, kuin Saksassa, hotellit siistejä, hintavaihtelu suuri. Pörräsin maan pohjois-osia viikon.(Rengas @ Elo. 30 2011,08:27) kirjoitti
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
No tietöitähän kesäisin piisaa maassa kuin maassa, myös Saksassa. Kesällä Puolan läpi Tsekkiin ajoimme ihan vauhdikkaasti.
Muuten suoraan Puolaan, mutta jos meinaat ajella takaisinkin Balttian kautta, niin siinä tapauksessa menisin Saksaan. Puola on hauska, mutta kyllä se riittää yksi läpiveto, kerran kesässä ja saat enemmän vaihtelua.
... jotain piti muistaa
Juuri viime viikon lopulla tuli ajeltua Rostockista Saksan,Tsekin,Slovakian ja Unkarin läpi.
Suosittelen välttämään moottoritietä Prahasta -> Brno Kaupunkiin,
Tien on tehty n.5m pätkistä ja välissä on jotain sikamassalla täytettyä saumaa..
Voin kertoa että on todella V-mäinen tie ajella ja persiissä tuntee homman! Ohituskaistalla tuntui tästä syystä juuri porukka ajelevan.
[
Juu, Puola on splittaajan unelma, kun rekatkin splittaavat.(PSmo @ Elo. 30 2011,09:42) kirjoitti
Viime talvena jouduin kotilollani ajamaan Virttaalla puoliksi penkalle, kun vastaantulevat polakit ajoivat kilpaa, siis puoliperävaunullisilla rekoillaan, ja ohitusta yrittänyt joutui tietysti splittaamaan tavallisella suomalaisella valtatiellä.![]()
Riippuu varmaan mm. siitä, onko väliä, missä järjestyksessä noita Tsekkiä, Unkaria ja Sloveniaa aiotaan kiertää.(Rengas @ Elo. 30 2011,08:27) kirjoitti
Ja ainakin -10 kesällä Finnlinesin kippo meni ensin Gdyniaan ja sieltä Rostockiin. Me poistuimme vasta Rostockissa, koska määränpää oli hieman lännempänä, eikä maksanut pahasti extraa olla 1 lisäyö laivassa, ja sitten pääsi aikaisin aamulla suoraan saksanbaanalle. Gdyniaan jäädessä olisi majapaikan etsinnän saanut kumminkin aloittaa jo 2-3 h ajon jälkeen.
(vaan en tiedä, kulkeeko paatit vielä samanlaisella systeemillä).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tämä on vain oma mielipiteeni mutta ajoimme kesällä Baltiasta Bialystokin ja Lublinin kautta Krakovaan ja siitä sitten etelään. Tiet olivat selvästi parantuneet siitä kun n. 3 vuotta sitten ajoimme maassa. Kaupungeissa kadut olivat pääosin yhtä paskat kuin ennenkin.
Teiden parannuttua mielestäni kuitenkin polakit ovat tulleet entistä hulluimmiksi auton ratissa. En muista useilla aikaisemmilla maan läpiajoilla läheskään niin paljon näitä kaahauksia ja järjettömiä ohituksia ja kiilauksia kun oli tänä kesänä 2011.
Päätimme eukon kanssa yhdessä että Puolaan emme enää moottoripyörällä lähde. Sinänsä harmi koska maa on muuten mielenkiintoinen ja mukava.
kotka
Kotiuduin juuri tänä aamuna Gdynia-Helsinki lautalta. Takana on ensimmäiset ajelut kaksipyöräisellä Suomen rajojen ulkopuolella. Tulimme Tsekeistä päin ja Puolassa ajoimme E67:aa Wroclawin ohi kohti Bydgoszcziä ja sitten Gdyniaa.
Puolan liikenne ei ollut niin paha, mitä ennalta odotin. Toki kamikaze-ohittelijoiden kanssa saa olla tarkkana ja pieniä väistöjä joutui tekemään. Ehkä meillä oli pehmeä lasku, kun alla oli Kroatiaa ja Tsekkiä, kyllä sielläkin hulluja ohituksia näkee, tosin ei lähellekään niin paljon kuin Puolassa.
Tiet olivat vaihtelevassa kunnossa. Valoisalla ja kuivalla kelillä ei ollut ongelmia huonommillakaan pätkillä. Reitille osui yksi pidempi tietyöpätkä.
Valinta reittivaihtoehtojen välillä riippuu siitä mitä asioita painottaa, toki Saksa on yllätyksettömämpi. Itselle jäi sellainen kuva, että Puolassa voisi ajaa toistekin.
Finnlinesin aikataulujen mukaan järkevämpi mennä Rostockiin. Perillä aamulla ja uusi kokonainen ajopäivä ja hyvät tiet edessä.
Lautta on Gdyniassa iltapäivällä ja ajopäivä on vajaa ja majoitus pian edessä, jos ei tykkää pimeässä ajaa.
Ja sitten: Puolassa ajo on vieläkin seikkailu-urheilua, niin teiden kuin kanssaliikkujienkin osalta.
Pannaan haisemaan.
Vain OSA Finnlines-laivoista tulee järjelliseen aikaan Saksaan. Rostock Gnydian kautta on esim. OK.(Hercules @ Syys. 12 2011,19:16) kirjoitti
Puola on toisille karmea kokemus, mutta ainakin puolet nauttii suunnattomasti. Jos ei tiedä kumpaan puoliskoon kuuluu, kannattaa kokeilla.
... jotain piti muistaa
Joo helposti käy niin että jos jää Gdyniassa pois niin yö menee siinä melko lähistöllä ja sitten seikkailumielellä lounaaseen ja seuraavana iltana löytää itsensä Tsekin länsiosasta tai Mynchenin tienoilta.(Hercules @ Syys. 12 2011,19:16) kirjoitti
Jos menee Rostockiin on helppo olla samassa paikassa saksan motareita pitkin. Tosin jos menee Unkarin suuntaan tuo Gdynia on nopeampi
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tjaa, miksei ajaisi tuota reittiä toisinpäin? Eli ensin Balttian läpi, ja takaisin tulisi laivalla. Itse tykkään alussa vetää "löysät pois" eli siirtymät, ja loppua kohti hieman rauhallisemmin. Jos olet vielä tälle syksyä menossa, niin laivoissakin on varmasti tilaa.
Alla vielä nuo aikataulut. Traven reitti on hyvä ja halpa, jos on karvalakkibudjetilla matkalla ( = lepotuoli).
Hki - Travemünde 27h, perillä 20:30
Hki - Gdynia, 21h, perillä 15:00
Hki - Rostock, 36,5h, perillä 07:00
Trave - Hki 27h, perillä 7:30
Gdynia - Hki 27h, perillä 9:00
Rostock - Hki 36,5h, perillä 9:00