Kaikki on loppujen lopuksi aika suhteellista.
Tää menee nyt taas tähän.... elämää juoksuhaudoissa,
mutta muistellaanpa 70-luvun alkupuolta vaikka pk-seudulla.
Pyöriä oli "paljon" silloinkin. Lentokentällä oli parhaimmillaan
varmaan parisataa mopoa ilta/yökaffella.
2-tahtisia oli todella paljon ja monessa "paisarit" pelkillä
pilleillä ilman mitään vaimennusta.... tai joku Volkkarin
huilu päässä. Mopokanta oli paljolti samaa lajia.
Tuuteissa ja yseissä oli trendiputkena usein
lyhyt, suora pätkä kollektorien jälkeen.... ja soundi
aikasen..... riipivä.
Koko hommassa oli tosiaan vielä bonarina 2-tahtisen
hetkittäin näkyyvyyttäkin rajoittava savu.
Onko niin, että nykyisin ollaan niin helvetin ahdistuneita,
että ei kestetä enää omaa pieruakaan ilman peltoreita päässä?
.....ja huomioliivejä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Melu nyt vaan on saastetta ja häiritsee muita, jokainen lienee kuullut kun yläkerran Tarmo Timpuri vetää Black&Deckerillä reikää elementtiin isku päällä; tykkäisitkös kun Tarmo piikkaisi sitä seinää kellonaikaa katsomatta vaikkapa baarista tultuaan neljältä yöllä?
Ei kauaa, ihan vaan pari proppua, vartin homma ja omahan on seinänsä, ei pitäisi ketään häiritä... vai kuinka?
Dirty Nasty Furriner
Näin on. Kukaan ketjussa kirjoitteleva ei ole ilmoittanut mihin voi tulla antamaan ääninäytteitä. Miksi?(Staga @ Loka. 15 2011,15:44) kirjoitti
Tarkoitus on siis demota niille, jotka eivät koe melusta olevan mitään haittaa, että kyllä se on mahdollista.
Kuten aikaisemmin jo pyydettiin, kotiosoite, makuuhuoneen puoleinen katuosoite mihin voi tulla antamaan ääninäytteitä? Demonstraatio suoritetaan moottoripyörällä, aika on jokin sattumanvarainen arkipäivä yö, kellonaika 02:00, 04:00 ja 06:00.
Vai onko niin, että oma meluaminen ei ole häiritsevää, mutta muiden on? Melu on melua, sama kaikille?
Pace and Flow
Haa.....(pasii @ Loka. 15 2011,22:51) kirjoitti
.
Kuulkaas kultakorvat, noita "ääninäytteitä" on tuossa alhalla
kadulla makkarikin kohdalla, ihan joka päivä, käytännössä kellon ympäri.
Ei siinä muutama demo enää elämää muuta.
Milloin tuuninkiauto, milloin iso kasi, milloin mopo kiljuu
sisuksiaan ulos, milloin kyykkäri täräyttää mökäpöntöllä....
harrikka suorilla putkilla.... milloin bussin jarrut kiljuu ja diisseli
punnertaa pysäkiltä liikkeelle.
Jossain vaiheessa kadulla vaeltaa känninen mölyävä paviaanilauma kapakasta.... johonkin.
Hissi kolisee rapussa.... Hesarinjakaja läpyttelee postiluukkuja....
Vittu hei..... oikeesti.....
Normaalia urbaanin ympäristön äänimaailmaa!
Voihan tuota "kuunnella" vuorokaudet läpeensä ja
ahdistua poishaettavaan kondikseen.... mutta
ehkä on parempi olla kiinnittämättä moiseen sen enempää
huomiota..... ja NUKKUA yöllä.
Jos niin puristaa, että kohta ajattaa partsille kiljumaan:
Saatanan itsekkäät paskat.... ajatelkaa vähän muitakin...
kannattaa kyllä paeta sinne pöheikköön vittuuntumaan
siitä talitintistä, tai hankkia ongelmaan toimiva lääkitys.
Oikeesti!
Mistä se Tarmo muuten tähän pötkähti?.
Eikös se ole tolkun mies... ja ymmärtää että öisin porailusta
tulee häätö kohtuu nopeasti.... siksi se porailee ennen
23.00 tai 07.00 jälkeen.
Taitaa kohtuus ja suhteellisuus olla liian vaikeita käsitteitä
hahmottaa.... yllättävän monelle.
Pilkunnussiminen taas tuntuu olevan varsinainen kansallislaji ja urheilu..... jota harrastetaan käsi nyrkissä ja verenmaku suussa.... mieluiten vielä vormupukuisen viranomaisen
saappaan alla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
ÄHh.. *mitä jos elettäisiin niinkuin keskieuroopassa, moottoripyöräilyn mekassaja noudatettaisiin lakia, pidettäisiin ne DB killerit kiinni
taijos valitettaisiin netissä poliisin mielivallasta motoristeja kohtaan eikä valitettaisi poliisin toiminnasta poliisisi viranomaisia valvovalle taholle
![]()
Alat olemaan asian ytimessä, tiedät jo Tarmonkin noudattavan sääntöjä koska muuten sanktiot paukahtavat päälle ja silloin ei oo kellään kivaa, kaikkein vähiten Tarmolla istuessaa talvella hangessa kun taloyhtiö vei kämpän, akka lähti neekerin mukaan ja työpaikan Railillakin on sääret ristissä :/(BadToThe Bone @ Loka. 15 2011,23:50) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Noin käy vaan vakioputkilla varustetuille, jotka ei osaa pitää ääntä.(Staga @ Loka. 16 2011,00:41) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Miksi selität?(BadToThe Bone @ Loka. 15 2011,23:50) kirjoitti
Mikä on osoite?
Pace and Flow
Koittakaa nyt hyvät ihmiset pitää mielessä, mistä tässä oikeasti on kyse. Nimittäin siitä että poliisin toiminta ei ole ollut oikeutettua, jos kilpiä on viety pelkin meluperustein.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Poliisia ei kiinnostaa mielipide oikeutetusta toiminnasta. Poliisi toimii lain edellyttämin valtuuksin ja velvollisuuksin.(PoS @ Loka. 16 2011,13:54) kirjoitti
Jos taas joku kokee toiminnan laittomaksi, niin jatkotoimenpiteet ovat selvät. Oikeuslaitos ratkaisee asian ja jokainen voi saattaa asiansa käsittelyyn. Onko joku tehnyt niin?
Epäilen, että suurimmalta osalta joiden mielenkiinnon kohteena on mopon pakoputket, kannattaa unohtaa koko asia, voi olla liian vaikeaa.
Pace and Flow
Sitä tässä minäkin olen ihmetellyt että minkä takia siitä moposta pitäis saada ihan helevetinmoinen meteli aikaiseksi? Vingutella kierroksia liikennevaloissa ynnä muuta pakonomaista metelöintiä. Onko se pelkkää huomion hakua, vai mikä siinä on taustalla ja kaiken liikkeelle panevana voimana? En ole vielä kässännyt enkä sisäistänyt tuota asiaa. Että jos joku voisi valaista.(oliver hardy @ Loka. 15 2011,09:53) kirjoitti
Onpa tullut jopa nähtyä ihan livenä puoli litrainen virago täysin suorilla ja lyhennetyillä putkilla. Ja tietenkin kaikilla mahdollisilla tarvike hipsuilla ja hapsuilla. Huomio tuli saatua ja ansaittua. Paljon ääntä ja lisukkeita.
Ja jos on ollut virittely mielessä niin kyllä siihen hommaan löytyy vähän hiljaisempiakin putkia, ellei sen "virityksen" tarkoitus ole pelkästään sen äänen maksimointi.
Tai sitten voi ostaa kerralla tarpeeksi tehokkaan vakio mopon.
Ja ps. : yleensä melko hiljaisia. Eikä niillä sitten enää tarvitse sen enempää yleensä edes huomiota hakea.![]()
Murjaanien kuningas!
Kyse ei olekaan mielipiteestä, vaan lainmukaisuudesta. En jaksa enää toistella samoja asioita.(pasii @ Loka. 16 2011,14:35) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Siirry silloin kohtaan: jatkotoimenpiteet. Oikeuskäsittely. Se on paikka, jossa lainmukaisuus selvitetään.(PoS @ Loka. 16 2011,15:40) kirjoitti
Pace and Flow
Jos viranomainen ei toimi lain mukaan, tai toimii kohtuuttomasti, sitä voitaneen tutkia kyllä oikeussalin ulkopuolellakin.
... jotain piti muistaa
Totta. Kuten myös laillista ja kohtuullista toimintaa. Väärinymmärrettyä mopopoikaa se lohduttaa, kun toinen samanlainen taputtaa selkään. Se on sitä vertaistukea ja kriisinhoitoa.(seku @ Loka. 16 2011,17:06) kirjoitti
Pace and Flow
Poliisilla on mm. tämmöinen eettinen vala.
Lupaan parhaan kykyni ja taitoni mukaan käyttäytyä aina ja kaikissa tilanteissa poliisin arvolle sopivalla tavalla.
Kunnioitan jokaisen ihmisarvoa ja oikeuksia.
Käytän poliisin valtuuksiani lainsäätäjän tarkoittamalla tavalla.
Noudatan esimiesteni käskyjä ja olen valmis kohtaamaan poliisin ammattiin liittyvät vaarat.
Toimin avoimesti ja sovinnollisuutta edistäen.
Käyttäydyn rehdisti, auttavaisesti ja ammatillista yhteishenkeä vahvistaen.
Olen oikeudenmukainen ja toimin koko työyhteisön parhaaksi.
Tällä tavalla tahdon poliisina palvella.
Sitä, miten tuo toteutuu, punnitaan myös oikeussalien ulkopuolella. Tuomioistuin ei ole aina ainoa riippumaton instituutio.
... jotain piti muistaa
Se, että täällä varsin moni "vetää huomionhakukortin esiin"
hiemankin tunnelmallisten soundien yhteydessä, kertoo oikeastaan kaiken ihmisen ajatuksen kulusta ja logiikasta.
Vetää kyllä..... aika hiljaiseksi![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
alkaa mennä jo vakavaksi keskustelu.. *entä jos laittomalla putkistolla ajellessa lähtee kilvet? ketä syyttäminen?
Aoliisia?
B:itseä?
C:lain säätäjää?
mitenköhän itse vastaisit miljoonan euron viimeisessä kysymyksessä
tästähän joku voisi tehdä äänestyksen... *miljoonan euron viimeinen kysymys...
Kysehän olikin siitä, että itse kilpien poisto, tuossa tilanteessa, oli mahdollisesti väärä tulkinta siitä, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut.(sammy76 @ Loka. 16 2011,22:28) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Mikä on mopopoikien tulkinta oikeasta toimenpiteestä, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut?(seku @ Loka. 17 2011,09:43) kirjoitti
Mikä on mopopoikien tulkinta oikeasta toimenpiteestä.
Mikä oli se paikka, missä tulkintaerimielisyydet VOI ratkaista?
Pace and Flow
^Mikäli malttaisit lukea tämän keskustelurimpsun alusta alkaen niin kukaties vastauksiakin löytyy.
Tästä aiheesta muuten löytyy täältä orgin kätköistä tapaus jossa orgilaisten ylistämä ja palvoma polliisi oli poistanut kawasakista kilven pirkkalan ohitustien varressa tehdessään desibelimittauksen nokialaisella matkapuhelimen desibelimittarilla suoraan pakoputken päästä mitattuna. Tuohan se on tosi oikeudenmukaista virkamiestoimintaa myös.
Ja suurin osa ei varmaan muista 90-luvun chopper-vainoa, järjestelmällisesti kaikista harrikoista lähti kilvet minkä poliisi tienpäällä tapasi, millon milläkin perusteella. Ja tämä virkamiestason kiusantekohan johti siihen että meillä on nyt MMAF ja pykälät pyörärakentajan turvana.
Joko seuraavaksi aletaan kivittämään jenkkiautoilijoita? Miksi he eivät voisi ajaa priuksella, veisi vähemmän bensaakin.. Ainiin, he ovat huomionhakuisia niin eihän se käy...
Tyyli ennen tarkoitusta.
Kun alkaa huutamaan oikeudenmukaisuuden puolesta, olisi hyvä olla varma oman asiansa oikeutuksesta. Laittakaa MMAF asialle, palkatkaa lakimiehiä, tehkää kaikkenne, jotta vääryys poistuu.(JaZZo @ Loka. 17 2011,11:19) kirjoitti
Aika heikot on edellytykset, ei jää muuta kuin suunsoitto.
Kuka on sanonut, että virkamies ei tee virheitä? Näyttövelvoite on mopopojalla. Siihen saakka, kilvet lähtee.
Btw. onko tullut mieleen, miksi niitä kilpiä viedään?
Pace and Flow
Näkökulma jää vähän vajaaksi, jos ainoana ongelmana tässä katsotaan olevan poliisin toiminta lain rajamailla (tai toisten mielestä väärällä puolella).(PoS @ Loka. 16 2011,15:40) kirjoitti
Jos lain kunnioitus tässä on se pääasia, niin kai silloin pitää tasapuolisuuden vuoksi mainita, että tilanne lähti siitä kun motoristi tietoisesti ja tahallaan rikkoi lakia. Eli 'tasapeli' *. Ja melurajoja ei ole säädetty sen vuoksi, että poliisi voisi niistä rangaista, vaan ihan muita ihmisiä ajatellen.
Yleistietoni tämän maan virkamiespolitiikasta on hallussa, tiedän enemmän kuin haluaisin. En silti ole niin naiivi että nielen ihan kaiken pureksimatta, saati hyväksyn omien oikeuksieni tallomisen kunkin mielipiteeseen perustuvan päätöksen perusteella. Vain virkamies on tässä maassa se, joka osaa ajatella oikein. Liian monta virkaa ei voi olla väärässä. *
Olen muutoskatsastanut yhden pyörän ja kun kaikki muutokset putkineen oli virallisella paperilla, ei irronnut kilpi koska tiesin miten voin siihen itse vaikuttaa. Tämmöinen rekisteriote oli hyvä esittää tienvarsikatsastukseen aikeissa ryhtyville poliisimiehille, edes mielivalta ei auttanut heitä tässä pyrkimyksessään vaikka yritys oli kova. Ja koko episodi kulminoitui yhteen kysymykseen: "miksi näitä pitää rakennella?"
Oletko itse, pasii, miettinyt mihin tämä lobattu kilpien ratsaaminen voi pahimmillaan johtaa? Kun tarpeeksi ratsataan ja rakennetaan tuloksista tilasto, saadaan tekaistua näyttöä siihen että uudelle määräykselle on todellakin tarvetta, niin mikä mörkö tuolla tulevaisuudessa häämöttää joka voisi olla meidän oman turvallisuutemme (ja rahojen) tähden erittäin välttämätön jokavuotinen pakko? Sinä varmasti olet asiasta enemmän kuin innoissasi, että joku toinen osapuoli voi todeta sinulle pienestä nimellisestä maksusta: turvallista matkaa.
Suvaitsevaisuuteni alkaa väistyä ja niskakin alkaa pian punoittamaan tämän typerän jankkaamisen myötä joten lähden nauttimaan syyslomastani tietoverkon ulottumattomiin. Soronnoo.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Tiedän varsin hyvin mihin laittomilla putkilla ajaminen tulee johtamaan. Lopputulokseen voi jokainen mopopoika vaikuttaa.(JaZZo @ Loka. 17 2011,15:09) kirjoitti
Poliisi, poliitikot ja virkamiehet toimivat yhteisön paineen ja tarkkailun alla. Mitä useampi kansalainen saa tarpeekseen meluhäiriöstä, sitä kovempi on paine tehdä asialle jotain.
Mitä se jotain voisi olla?
Se on juuri niitä asioita mitä moottoripyöräilyn harrastaja ei halua.
Se on valintakysymys. Pitää ymmärtää, että harastajina me tämän asian kärsimme nahoissamme, ei kukaan muu. Totuus on, että nämä pakoputkifetissimopopojat, jos jotkut, tekevät eniten hallaa harrastukselle. Suurin uhka minun harrastukselleni on meluava mopopoika.
Pace and Flow
PoS, seku ja BadToTheBone, hienosti olette jaksaneet yrittää selittää asiaa kohtuullisen kansantajuisesti
ja toisinaan jopa erittäin selkokielellä jotta nekin ymmärtäisivät, joille ei ole kauhalla annettu.
Aina ei vaan voi voittaa.
Aina riittää niitä joille lakiin kirjoitettu on ehdoton totuus.
Vaikka lähihistoriasta varmaankin löytyy sellaisiakin lakeja jotka on todettu toimimattomiksi ja sittemmin poistettu.
Myös sellaisia lakeja löytyy joiden valvominen on niin hankalaa että sitä ei kukaan tee,
tai sellaisia jotka ovat niin kaukana todellisuudesta ettei niitä juuri kukaan noudata... kukkahattulakimies poislukien... *
Oletko muuten vienyt Jerrykannulla bensaa kaverillesi joka on jäänyt tienpäälle bensamittarin hajoamisen vuoksi??
Jos olet niin hyi sinua RIKOLLINEN..
Prätkien ja mopojen aiheuttama melu on saastetta ihan samoin kun lentokoneiden, känniääliöiden, junien, tuuningautojen tai iskuporien melu.
Se miten melu tulkitaan häiritseväksi on tulkitsijasta kiinni.
Samassa rapussa missä BadToTheBone nukkuu yönsä hyvin voi asua joku viherpiiperö tai muuten vaan herkkä henkilö
jonka on ihan pakko valittaa kun yläkerran emäntä leipoessaan aamupullaa osuu kaulimellaan puupöytään.
"EIHÄN SITÄ SAA**NA KESTÄ SITÄ KOLINAA!!!"
Niin, toiset kestää ja toiset ei.
Pakkoko sitä on muuttaa kaupunkiin valittamaan kaupungin äänistä tai jonnekin lentokentän viereen tms valittamaan ympäristön melusta?
Muuta muualle.
Btw. onko tullut mieleen, miksi niitä kilpiä viedään?
Tuohon taitaa olla montakin vastausta.
Itse luulisin että kyseessä on viranomaisen antama pelote jotta tarvikeputkilla ajelijat "saataisiin ruotuun",
toiset sanoo "mökäputket" / "suorat putket" / meluputket.. tai jotain muuta. *
Pari tuollaista ääniratsiaa joissa muutaman db:n takia saa tuntuvan sekä ajallisesti että rahallisesti vaikuttavan rangaistuksen,
tuottaa varmaan tarvittavan vaikutuksen kun sana leviää keskustelupalstojen välityksellä.
Sillähän ei ole mitään väliä että rangaistus ei ole juurikaan suhteessa "rikoksen" vakavuuteen. Ainakaan "kunnon ihmisten" mielestä.
Itse ajelen tarvikeputkella kun olen tällainen köyhä joka halus ostaa bensaa sillä tonnilla jonka verran alkuperäinen oli kalliimpi.
En hommannut sitä "metelin ja sen perässä saavutetun uskottavuuden" vuoksi vaan siksi että hinta oli halvempi.
Olisiko minulla kuitenkin itsetutkiskelun paikka?? Mitäs mieltä olet oliver hardy?
Jottei tämä mene ihan pelkäksi "laittomuuksien lietsonnaksi" niin täytyy tämä vielä sanoa...
On paljon porukkaa jotka asuu ns. mukavien prätkäreittien varrella.
Olisi ihan kohtuullista ja suotavaa että näiden ihmisten kunnioitus olisi sillä tasolla
ettei ko. reittejä ajeltaisi kierrokset punarajan tuntumassa ainakaan öiseen aikaan (oli sitten mökäputket tai ei).
Ihan maalaisjärjellä ajatellen, ja ajellen.
Lisäksi soisin että sellainen todella reipas kanttailu voisi hoitua moottoriradalla
ja huippujen kokeilu vaikka lpr:n tai hallin kentällä...
Näin ainakin itse olen saanut vauhdinnälän tyydytettyä.
Varttimailiakin on kiva kokeilla, sekin on yllättävän hauskaa...
Paitsi tietysti "suoraa ajoa, senhän osaa kuka vaan..." - henkilö. Älä sinä kokeile.
Kausi jatkuu ja noisekilleri otti hatkat toissapäivänä...
Onneksi kävi taajamassa, pysty hakemaan pienellä vaivalla kanttarin vierestä takas.
Eikä edes jäänyt auton alle...
Kiinnitysruuvia en löytänyt ja mieleen tulikin tuossa että mitäs poliisi sanoo jos nyt tulee desipelimittarin kanssa??
Kertokaas viisaat onko se takavalon/jarruvalon polttimon hajoaminen paljonkin yleisempää kun noisekillerin tippuminen.
Mulla on 1/1 tilanne tän 74500 kilsan jälkeen tuolla pyörällä.
Ottaako poliisi kilvet haltuun myös siinä tilanteessa kun takavalo on pimeä.
Ainakin se vaikuttaa enemmän liikenneturvallisuuteen kun 5desibeliä...
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
PoS on osin vastannut jo noihin. Lainaan sen siksi tähän.(PoS @ Elo. 26 2011,21:26) kirjoitti
On myös alkupuolelta luettavissa, että Trafin kundit koetti estellä kilpien vientiä, mutta "setä sininen" tiesi paremmin. Kun kilvet viedään, niin mimmoinen oli poliisin toiminnastaan jakama valitusohje? Pyydettiinkö kaikilta nimi, jossa hyväksyi melumittauksen -joka tehtiin ileisen väärin, jne?
Koomista tässä tulee olemaan ens kesänä se, että sallitu melutason määrää pyörän vuosimalli. Tulee vanhemmille pyörille uutta kiinnostavuutta.
Poliisikin saa oikein mittalaitteet, vaan jatkossa lienee todennäköisempää ne sakot ja korjauskehoitus. Kilpien lähtö jatkossa ei sitten ole todennäköistä, jollei laiminlyö sitä kehoitusta.
Vekkulia on sitten konttorilla kuunnella mittaustulosta, jos pyörä poliisin testaamassa kunnossa täyttääkin normin.
... jotain piti muistaa
Näinköhän on yhtään mp:n kilpeä on viety poliisin toimesta VAIN sen takia että on asennettu tarvikeputki?(Piippuz @ Loka. 17 2011,16:23) kirjoitti
Todennäköisesti siinä on sitten sitä ääntäkin huomattavasti yli sallitujen rajojen? Ja sehän tässä ilmeisesti pointtina just on ollut?
Tuskin sitä pönttöä edes katsottaisiin, ellei aihetta olisi? Luulen vahvasti asian olevan näin. Johonkin se raja on vedettävä, tässäkin asiassa. Maailmassa on paljon noudatettavia sääntöjä.
Vertaisin tätä meteli asiaa 20 vuotta vanhaan tuunattuun corollaan missä on aivan helevetin moinen meteli ULOSPÄIN (sisällä tietty vielä stereot täysillä, varustettuna kaikenmaailman jumps-jumps lisävahvistimilla. Ja samaa korttelin keskim. 48 kieppiä illassa, ja naapurit tykkää.
Mutta kyllähän maailmaan ääntä mahtuu.
Kyllä se siitä ajan kanssa hiljenee, yleensä iän myötä
Ja seuraava sukupolvi jatkaa.
Murjaanien kuningas!
Jos laitteessa on kiinni laittomat putket niin kait se lähtökohtaisesti on omistajan vika.(sammy76 @ Loka. 16 2011,22:28) kirjoitti
Mutta hommassa on myös kyse siitä, että ei poliisi voi napata kilpiä perusteella että "kuulostaa aika kovilta noi sun mopon äänet". Vaikka kansalainen olisi millainen ketku hyvänsä niin virkamiehen ei soisi ryhtyvän oikomaan, vaan todentavan äänenvaimennuksen laillisuuden / laittomuuden niinkuin säädetty on.
Ja toisekseen jos / kun on protokollan mukaisesti todettu että äänenvaimennus ei täytä vaatimuksia, niin onko kilpien vienti oikea toimenpide? Aiheuttaakko metelöivä mopo sellaista vaaraa, että sen käyttö liikenteessä on välittömästi estettävä? Vaikka kilven vienti ehkä sinällään olisi laillista, niin eikö tilannetta voisi yhtälailla laillisesti ratkaista sakolla + korjauskehoituksella otteeseen.
Periaatteessa valtiovalta voi käyttää lainsäädäntöä paitsi ratkaisemaan eron oikean ja väärän välillä, myös ohjailemaan kansalaisten käytöstä hyödylliseksi miellettyyn suuntaan, esim. kypäräpakko tai varoitukset tupakka-askeissa. Ja valtiolla on oikeus säätää myös epäsuosittuja lakeja. Mutta että varmaan 75 % (?) maailman moottoripyöristä on vaihdettu äänenvaimennus kertonee kuitenkin siitä että mopoilijat eivät koe säädösten osuneen ihan kohdilleen?
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Pointti on se, että kilpien vienti on TURVAAMISTOIMENPIDE, eikä sitä saa käyttää sakkorangaistuksen sijasta tai katsastusmääräyksen alleviivaamiseksi. Millainen melu aiheuttaa vaaraa? Ei sellaista taida moottoripyörästä irti saadakaan.
Laittomilla putkilla ei saa ajaa. Se on ihan selvä. Jos laittomasta putkesta narahtaa, oikea seuraus on sakko ja katsastusmääräys. Jos seurauksena on jotain muuta, kannattaa ottaa yhteys MMAF:än. Lisäksi kannattaa olla perillä mittausympäristön vaatimustenmukaisuudesta. Jos tuo ketjun aloitusviestin tapaus olisi omalle kohdalleni sattunut, olisin nostanut nimenomaan mittausympäriston epäkelpoisuudesta tarvikeputket alleen hukuttavan metelin.
Melurajojen mielekkyydestä ylipäänsä voidaan tietenkin olla montaa mieltä, mutta vaikka niitä en ihan loppuun asti fiksuina pidäkään, ovat ne harrastajille vähintäänkin kohtuulliset.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *