Päivittäin. Mikä on äänenvaimentaja? *Mikä tahansa voi olla äänenvaimentaja, jopa tyhjä putki, jos sitä vertaa siihen, ettei putkea ole lainkaan. Lopputulos ratkaisee, liika meteli on liikaa. Mouho käyttäytyminen on mouhoilua. Turha metelöinti on ehdottomasti mouhoilua.(SuKaHo @ Syys. 06 2011,23:15) kirjoitti
Tarkoitatko, että mikä tahansa äänenvaimennin, paitsi alkuperäinen hyväksytty, kelpaa? Miksei se alkuperäinen kelpaa?
Paino, teho, turvallisuus vai joku muu bullshit?
Pace and Flow
Asiaa taas ehkä hieman sivuten mutta helsingin kaupungin asettamia melu-rajoja kalasataman työmaalla, koska myös melu mielletään saasteeksi elikkä ihminen ei ole luotu kova-ääniseen ympäristöön
"Viranomaisten myöntämien lupien mukaisesti melua aiheuttavaa työtä tehdään maanantaista perjantaihin klo 7.00 ja 18.00 välisenä aikana. Töitä voidaan tehdä arkisin jo kello 6:sta alkaen kello 22:een asti sekä lauantaisin kello 6.00 ja 21.00 välillä ja sunnuntaisin kello 8.00 ja 21.00 välillä, mikäli melutaso työmaan lähiympäristössä pysyy alle 55 desibelin. Keskimääräinen liikenteen aiheuttama melu on 70-90 desibeliä"
ja älkää kysykö onko tuo mitattu/mitataan 45 asteen kulmassa puolen metrin etäisyydeltä![]()
Eiköhän ne siellä perheautossa apsien ja sipsien suojissa saa nauttia kakaroitten ja akkojen metelistä, niin ettei ulkomaailman äänet häiritse... Liikenteessä on muitakin kuin näitä tyhjiöpakattuja perheunelmia, mitkä myös sinkoilee miten sattuu, kuten esim. jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, skoottereita, mopoautoja, hirviä ym. Muistelisin että esim. hybridit ovat tällaisten suhteen liian äänettömiä, niihin pitää lisätä keinotekoisesti ääntä, ettei ihmiset ryntäile eteen/alle.(parjan_fin @ Syys. 06 2011,23:34) kirjoitti
Tuota Santunkin viestiä kannattaa puntaroida ajatuksella, perustuuko uusi laki laki standardiin, josta myös uudella pyörällä on vaikeuksia päästä läpi? Pitää muistaa että on olemassa tahoja, jotka haluavat kieltää moottoripyöräilyn.
Mutta sanotaan nyt tähänkin etten kannata meteliä metelin vuoksi, sitä ääntäkin on monenlaista. Ducati, Vmaxi, Ktm, HD, Rocketti tms kun lähtee valoista niin hyvältähän se kuulostaa! Moporallit ja turha yöaikainen kierrättäminen on oma lukunsa, oikeastaan siinäkin pitäisi puuttua ennemmin käytökseen kuin ääniin. Yksisilmäisyys ja kaikkiin pyöriin yleistäminen tässä hiertää. Äänen taajuuksista puhuttaessa omaa korvaa ärsyttää eniten moottorisaha, oli kyse kaupungista tai maaseudusta. Ja muutenkin ottaa pattiin kun lintujen pesäpuut kaadetaan... *![]()
Niin kauan kun se Yoshimura ei puhu/huuda ihmisen äänellä se hirvi ei siitä lotkauta korvaa/tajua paskan vertaa oli se killereillä tai ilman. Henk.ko ole mitään ääniä vastaa, mutta kyllä se miehen pitää rehellisesti myöntää, että se kirkas tippa terskan päähän tulee niistä meteleistä kun kahvaa kääntää eikä höpistä täällä mitään turvallisuus valistuksia.(Järkäle @ Syys. 07 2011,02:37) kirjoitti
Onhan se tietty keski-ikäisen vaikea myöntää, että isillä ja pojalla (corolla ja tuplaputket) on samat mieltymykset, mutta kyllä sen voi rohkeasti tunnustaa.
Kommentti ei siis ollut edelliselle kirjoittajalle tarkoitettu vaan ihan kaikille meille +35v kääkille johon itsekin lukeudun.. *
Edit. eli vaan peilin eteen ja katsoo itseään silmiin ja kysyy miksi minulla on kovat äänet ja jos ei harrasta itselle paskanpuhumista veikkaan, että kohta 1. ei saa montaa ääntä.
1. sen takia, että ajoneuvoni on turvallisempi kovaäänisenä.
2. pieni tehonlisäys.
3. siksi, että kovat äänet on "reteet".
"loud pipes saves lives"
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Vuonna 2007 Ake toteutti yhdessä LP:n ja muutaman moottoripyöräkerhon kanssa selvityksen moottoriajoneuvojen äänitasoista Lähde
Jatkoehdotuksessa todetaan näin:
Keskustelut liikkuvan poliisin kanssa antoivat käsityksen, etteivät äänitason mittaukset tieliikenteessä ole helposti toteutettavissa. Tähän on useita syitä. Mittauspaikalle on asetettu tietyt vaatimustasot standardissa, jotta mittaustu-lokset olisivat luotettavia. Näitä ovat esimerkiksi taustamelutaso, jonka tulee olla 10 dB mitatun kohteen tasoa pienempi ja riittävän aukea ympäristö, jotta äänen heijastukset eivät vaikuttaisi mittaustuloksiin. Ratsioiden yhteydessä, mikäli paikkaa ei ole valittu myös ääniteknisin perustein, ei ole mahdollista tehdä välttämättä ajoneuvojen äänitasomittauksia. Käytettävissä olevat resurssit ja tarvittava koulutus voivat olla myös esteinä mittausten suorittamiseksi tieliikenteen seurannan yhteydessä. Katsastusasemilla suoritettavat moottoriajoneuvojen melutason mittaukset olisivat tältä kannalta parempi ratkaisu. Mittaukset olisi ehkä mahdollista suorittaa katsastuksen yhteydessä niille tarkoitetuissa tiloissa. Jatkossa olisi hyvä selvittää voitaisiinko melumittauksia suorittaa kat-sastusasemien olemassa olevissa tiloissa, millaisilla tarkkuuksilla ne olisivat tehtävissä ja minkälaisia laitteita mittauksiin tarvittaisiin.
Tosta vois taas kyseenalaistaa muutaman pointin suosituksen ja nyt toteutuneen valvonnan välillä. Mutta toisaalta niin moni ajaa ilman mitään äänenvaimenninta että mitä noista mittausympäristön vaatimuksista välittämään *![]()
Litranen sisävessa
Parjis... ooksä tullu wanhaks?(parjan_fin @ Syys. 06 2011,23:34) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Yoshimurasta en tiedä, mutta muutoin väitän, että hirvi todellakin reagoi prätkän ääneen. On kokemusta.(jamas @ Syys. 07 2011,07:04) kirjoitti
High Stuck Are Wit To
KYLLÄ!(mcmies @ Syys. 07 2011,08:17) kirjoitti
Ja riisseli ransiitin ääneen kans. Kolme kertaa on sarvellinen saanut sätkyn, kun kolina on saavuttanut sen korvat![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
No toyota hilux 2.4 TD eikä sen äänimerkki aiheuta mitään reaktiota. Eli oli ajoin tossa muutama vuosi sitten VT15 mikkeliin aamuhämärässä ja hirvi seisoo pientareella. Autoi seis pakkia hirven kohdalle KAASUA/TORVEA ei mitään reaktioita tämä isopää vaan seisoo ja toljottaa, auton ovi auki ja huuto PAINU HELVETTIIN siitä ja välittömästi tuli vauhtia kinttuihin. Sitä säikähtikö se mun rumaa olemusta vai ääntä en tiedä, mutta autoon se ei reagoinut yhtään millään tavalla. Jos ne sitten moottoripyörään/fordiin reagoi sitä en tiennyt ja myönnän virheeni.(dYNY @ Syys. 07 2011,08:21) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kelkalla ajelin pari talvea sitten treitillä lähellä Kihniötä. Katsoin suoralla eteenpäin ja ihmettelin että mikä helvetti siellä seisoo. No hirvihän se siellä seisoi.(jamas @ Syys. 07 2011,08:53) kirjoitti
Pääsin kelkalla n. kymmenen metrin päähän rääkkää painellen ja huitoen. Hirvi ei kuitenkaan välittänyt yhtään mitään ennekuin nousin pois kelkan päältä jolloin se lähti ripeästi metsään.
Eli ei kai ne kulkuneuvoista paljoa välitä, toisaalta vanha transiitti toimiessaan on jo lähes inhimillinen olento![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Juu. Pahimmassa tapauksessa panikoi ja juoksee suoraan eteen, kun rintamasuunta on valmiiksi sinne tielle päin.(mcmies @ Syys. 07 2011,08:17) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Kyllä mä arvasin, että tässäkin ryhdytään heti keksimään kaikenlaista...(3JJ @ Syys. 07 2011,10:00) kirjoitti
Tässä mun tapauksessa kävi niin, että hirviö vaihtoi suuntaa 180 astetta ja lähti vauhdikkaasti poispäin mun kulkusuunnasta. Muiden kokemuksiin en ota kantaa.
Systemaattista tutkimusta metelin turvallisuusvaikutuksista ei taida oikein olla. Siksipä aiheesta on paha sanoa mitään muuta kuin olettamuksia. Valistuneesti voisi esittää hypoteesin, että metelillä on turvallisuusvaikutuksia ainakin eläinvahinkojen osalta ja kaupunkiliikenteessä/kaupunkinopeuksissa.
High Stuck Are Wit To
Olen suorittanut tutkimusta omilla prätkillä ja autoilla ja trendi on selvä: aasit huomaavat mökäputkilla varustetun pyörän ja reagoivat siihen, vaikka eivät välitä autosta tuon taivaallista. Liikehdintä alkaa ehkä noin 100-150 metriä ennen paikalle saapumista, joten siihen ehtii myös reagoida. Yleisin reaktio hirvellä on ollut kurkata pusikosta ja juosta sitten takaisin tulosuuntaan pakoon 2-pyöräistä petoa. Autolla tekevät tuollaista hyvin harvoin.(mcmies @ Syys. 07 2011,10:35) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo ei jaksa vääntää joku hirvimies/tutkija voi tulla oikomaan virheelliset kommentit, mutta one question eli hän nimenomaan säikähti ääntä ei sitä, että näki ihmisen? mopossahan varsinkin naku eritoten HD tuo ihminen on näkyvillä toisin kun autossa.(mcmies @ Syys. 07 2011,10:35) kirjoitti
Edit. vetomiehen tutkimuksiin pitää liittää blade vakio putkella ja auto ilman vaimentimia niin tutkimus on kattava...näkö..vai..kuulo.. havainto.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Välimatkaa oli aika paljon, näin sen hirviön itse jo kaukaa. En osaa sanoa, säikkyikö se meteliä vai mun pahaa katsetta, tiedän vain että himmasin vauhdin ja kaasuttelin kytkin pohjassa pontevasti, jolloin hirviö vaihtoi kulkusuuntaansa.(jamas @ Syys. 07 2011,10:45) kirjoitti
High Stuck Are Wit To
Twini taitaa olla mökäputken kanssa paras pelote. Hirvi todella reagoi. Nelisylinterin pörinä on omien havaintojeni mukaan vähäisempi pelote. Toki customissa on kyllä isoimmat desibelitkin.
... jotain piti muistaa
Off topiccia, tarkkana niitten hiluxien ja hirvien kanssa...
Hirven ajoa
Hirven haukkua
No jollet sä tota tiedä, ni miten voit väittää nähnees?(pasii @ Syys. 07 2011,00:03) kirjoitti
Sitäpaitsi tämänkin ketjun alkuperäisessä tapauksessa kyse oli E-hyväksytystä vaimentimesta, siis laillinen vaimentaja, meneekö jakeluun?
Jos killeri nyt ei ollu paikoillaan, ni se on just sitä turhaa nipottamista.
Silloin ei voida puhua samana päivänäkään mistään suorista putkista.
GSF 1250SA -09
Tunnustan syyllistyneeni aihepiirin melusaastesyntiin. Tämän Suuria tunteita herättäneen kirjeenvaihdon perusteella - ja aikuismaiseen johtopäätökseen "kykenevänä" - pudotan killerit pönttöihin tämän päivän mutkatiesession jälkeen *
-Vaikka tiedänkin yksilönvapauttani rajoitetun... *
prkl, jos oikeen äänimaailma vaimenee, saatanpa jopa pussittaa mopottimeni tallin perukoille - ja soitan vakuutusyhtiöön... *Onneksi meidän ihmisten poliittinen muisti on vain n.3kk, saahan ne (killeritkin) sitten keväällä taas vedettyä ulos, pölyn laskeuduttua desibeliaiheen tiimoilta...
Mielenkiinnolla odottelen - josko äänimaailman vapaudenriisto antaa aihetta tarkailuun ensi ajokaudella?!
MAD (mean absolute deviation)
Kysymys oli sinulle, et tosiaan taida tietää, mikä on äänenvaimennin?(SuKaHo @ Syys. 07 2011,13:41) kirjoitti
Mitä ongelmaa on laillisessa E-hyväksytysssä äänenvaimentimessa, ei mitään.
Jos killeri ei ole paikoillaan, äänenvaimennin ei ole laillinen, eikä E-hyväksytty.
Nipottamista on itkeä, kun pahapoliisi vie kilven, kun itse on sen saanut omalla tötöilyllään aikaiseksi. Jos taas pahapoliisi on syyllistynyt virkavirheeseen, tutkintapyyntö tai haaste oikeuteen, niin asia saa onnellisen lopun?
Pace and Flow
Kunnon perusteillakaan ei taida saada viralta.(pasii @ Syys. 07 2011,15:23) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Pasii:lle tiedoksi että oman vakioputken vaihtuminen ns. mökäputkeen (E-hyväksytty Barracuda Germaniasta) oli seurausta muutamasta jo mainitusta seikasta ja yhdestä jonka jätit mainitsematta. Tuossa järjestyksessä:(pasii @ Syys. 07 2011,00:03) kirjoitti
1: hinta
2: paino
3: teho (oletettu ja myöhemmin todettu)
Muun bullshitin saat keksiä ihan itse.
Enpä usko että kukaan tässä topicissa kirjoittaneista vastaisi tuohon kysymykseesi myöntävästi...
"Tarkoitatko, että mikä tahansa äänenvaimennin, paitsi alkuperäinen hyväksytty, kelpaa?"
Vaikka vaikeahan sitä on ihan kaikkea luettua ymmärtää...
Voihan tuolla mukana olla joku, joka ei kerta kaikkiaan voi sietää viheltävää vakioputkea omassaan.
Itse en tullut lukeneeksi sitä tarvikeputken mukana tullutta saksankielistä dokumenttia läpi ja ajelinkin ihan tyytyväisenä ilman db-killeriä, kaikkialla muualla paitsi Ahveniston radalla, viime viikkoon asti.
Täytyy käyttää tuo laite Samin pajalla, joskohan sieltä saisi tietoon killerin vaikutuksen kulkupuoleen...ääneen sillä ei ollut isoa vaikutusta..
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Sen verran otan kantaa ääniasiaan että kyllä pyörästä pitää jonkun verran ääntä lähteä, vallankin jos on kyse V2 cruiserista eikä mielestäni ole kyse mistään lapsellisuudesta jos tälläistä ominaisuutta pyörässä arvostaa. Toki raja tässäkin kulkee jossain kohtaa. Lapsellisuus tulee kuvioon vasta siinä vaiheessa kun aletaan huudattamaan laitetta kapeilla kaupunkikaduilla korkeiden talojen välissä tai siltojen alla (esim. rautatiesilta Tampereella). Näiden alueiden asukkaista se vitutus sitten kumpuaa ja aletaan puhumaan rajoittamisesta, kieltämisestä, katsastamisesta yms. motoristien elämää hankaloitavista toimenpiteistä.
Eli kaikella on aikansa ja paikkansa.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
- lainaa ''Sitäpaitsi tämänkin ketjun alkuperäisessä tapauksessa kyse oli E-hyväksytystä vaimentimesta, siis laillinen vaimentaja, meneekö jakeluun?
Jos killeri nyt ei ollu paikoillaan, ni se on just sitä turhaa nipottamista.
Silloin ei voida puhua samana päivänäkään mistään suorista putkista. ''' laina loppu
Tarvikevaimentajat on E-hyväksyttyjä vain killerin ollessa paikoillaan ( niiden mukana on kuvalliset hyväksyntätodistukset josta asian voi tarkastaa jos ei muuten ymmärrä) ja yleensä ne ovat absorptiovaimentajia jolloin ne nimenomaan ovat suoria putkia kun killerin ottaa pois...
TRX850 -96
XT500 -80
Tuli tossa tehtyä kolmen viikon matka Saksa-Itävalta-Italia- Saksa-Ruotsi ja samalla havainnoitua tota motoristien suhtautumista mökäputkien tarkastamiseen. Meillä oli lisäksi killerit kiinni ja se oli ensimmäinen kerta, se ja toivottavasti viimeinen.
Ruotsi havainnot jäivät melko ohuiksi, mutta muuten kyllä vaikutti siltä, ettei paikalliset olleet mitenkään rajoittaneet äänimaailmaa. Samalla tuli -etenkin splittaillessa huomioitua, että pyörämme olivat oleellisesti turvattomampia meluttomina. Autoilija on ilmeisen tottunut kuulemaan moottoripyörän ja kun hiljaisella putkella sitten ilmestyy staussa rinnalle, ne säpsähtää.
Vain Zell am Seessä oli poliisien täyssulutus molemmin puolin kylää, mutta se tuli haistettua ja me oltiin vissiin about ainoat, jotka ei käyneet haaviin. Rysä oli siinä, missä taajama vaihtu 70 alueeseen. Siinä olis tullu testatuksi, kyttääkö ne putkia. Nyt ei kiinnostanu ketään, missään ja kyllä urku soi kaikkialla, missä paikalliset paineli. En nähny yhdenkään poliisin havahtuvan äänekkään pyörän perään.
... jotain piti muistaa
Kyllä mä ainakin pidän tulppia ihan sen kypärään tulevan yleisen melun (lue: tuulen suhina) takia.(andestone @ Loka. 05 2011,09:51) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Yritin ton empiirisen menetelmän loppupäätelmänä sanoa, että EU-motoristi ei lotvauta korvaansa kaiken maailman poliisikampanjoille ja että käytännössä poliisi ei myöskään sivistymaissa priorisoi "rikosta" puuttumiskynnästä ylittäväksi. Kun mutkamäkibaareista lähdettiin, niin seuraavat kolme kehreä kuuli hyvin, millaisella kierrosalueella kone paikallisilla kävi. Siellä tosin mökä häiritsi korkeinaan kauriita, tuskin niitäkään, koska ovat tottuneita.
Toivottavasti nämä meilläkin jäävät kampanjaluonteisiksi ja poliitikoille/poliiseille annetaan määrärahoja, jotta direktiivien tulkinnat harmonisoituvat, eikä Suomi taas tässäkin vedä överiksi.
... jotain piti muistaa
Joo mun pointti oli se, että uuvatit imuttaa taajamissa, mökäputkillaan, ei ole ihme että siihen puututaanSe että jossain muualla päin maailmaa homma on ok, ei lienee tarkoita että täällä pitäs?
Eli kyllä meteliä mahtuu, paikka vaan pitää osata valita, sen vaan meille minäkeskeisille kusipäille on kovin vaikeaa....
Itellä on taasen vähän enempi mökää putkessa eikä ikuna ole ollu mitään ongelmia äänien kanssa....
Elä ja anna muiden roudata.
Eihän se,ettei Sekua pysäytetty tarkoita,ettei juoroopassa valvota mökäputkia. Mulla on kokemusta Sveitsistä,jossa mun putket on tsekattu 3 kertaa.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Just ton takia väistän Sveitsin visusti. Kuten huomasit, listassa ei ollu Sveitsiä.(raider @ Loka. 05 2011,12:07) kirjoitti
... jotain piti muistaa