Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 56:sta
  1. #1
    Ja nyt kosahti... Olo on kuin sillä proverbiaalisella Sciurus vulgaris -lajin edustajalla jolla on käpy jäässä ja hampaat kipeät.

    Gessuhan siis on kokonaiset 2 viikkoa vanha ja piirua alle 2000 km ajettu. Käytetty tonnin huollossa merkkiliikkeessä jne.

    Tuuttasin siihen viime viikolla vajaan tonnin lisää sen huollon jälkeen ja sitten perjantaina toin kotiin ja pistin pressun alle.

    Tänään sitten piti lähteä vähän pöristelemään ja rouheasti vaan gessu tulille. Vaan mitäpä käykään. Normaali startup-sekvenssi jonka jälkeen punainen kolmio jää vähäksi aikaa päälle (käytyään sen keltaisen valon kautta) ja sitten kaikki kuolee. Ei valon valoa mittaristossa, ei mitään reagointia mihinkään avaimeen eikä muuhunkaan.

    Soitto siis satulan alla olevaan BMW Mobility Service -numeroon ja parin tunnin venailun jälkeen tulee hinausauto paikalle. Booster pack kiinni ja sama tauti.

    Mopo lavalle ja kohti korjaamoa. Että osaa ottaa kupoliin. Ja tietty olisi reissuun lähtö noinniinkuin perjantaina.

    Argh!
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  2. #2
    Lastentaudithan tulee aina alussa, parasta aikaa mopoilla on 5000-100000 kun ei ole kun kuluvien osien vaihtoja.
    Onhan tuo jo perjantaiksi kunnossa, ei nyt ruuhkia ole
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  3. #3
    Oliko sulla jotain elektroonista lisälaitetta kiinni vai kuoliko akku/sähköhengetär ihan itsestään?
  4. #4
    Näin maalaisjärjellä ajateltuna viittaisi siihen että akun jännite on liian alhainen *mutta se tuntuu kummalta jos apusähköstä ei ollut apua.
    Eiköhän se merkkihuollossa nopeasti selviä testerillä .
    Toivotaan että saat pyörän viikonlopuksi ajoon.



    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  5. #5
    Joo - ainakin huollossa oltiin sama todettu ettei akusta lähde mitään puhtia. Ensimmäinen syytös oli että navigaattorin piuha oli kostea ja siksi siis maattanut pikkuhiljaa akun.

    Sanoin siihen että homma on hieman mahdoton koska olette itse asentaneet sen CAN-väylään juuri tämän tilanteen estämiseksi ja CAN-väylässä on automaaginen virrankatkaisu tietyn viiveen jälkeen.

    Lisäksi se ei selvitä sitä miksi pata ei lähtenyt tulille apukaapelien kanssa. Vaan meni taas ihan mykäksi.

    Odotellaan diagnostiikan etenemistä. Odottavan aika on vaan nii-in pitkä....
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  6. #6
    Tuohon väylän ohjaamaan plugiin saattaa olla ohjelmaversion ominaisuus ettei katkaise navin virtaa,
    tiedän ainakin yhden gessun jossa näin käy ajoittain,,ei aina, mikä viittaisi viesteihin maailmalta joissa on kerrottu että tietyllä sekvenssillä sytytysvirtaa kytkemällä/katkomalla saa virtaplugin pysymään hengissä niin että voi käyttää tavallista laturia.

    Ai niin tässä samaisessa gessussa meni akku samalla tavalla, tankkauksen jälkeen ei inahtanutkaan eikä apuvirta auttanut asiaan.Pyörä hinurilla korjaamolle,uusi akku paikalleen ja menoks!

    Kari



  7. #7
    Navin virtajohtoon se tuntuu viittaavan - kuulemma oli ihan hapettunut sekä zümon säilytyspesä että navin liitin. Silti olen kauhian hämmästynyt sillä mielestäni zümo muutaman kerran todistetusti ilmoitti että nyt lähtee virrat pois...

    Tosin välittämättä avaimen asennosta niin se kyllä lähti tulille aina kun hetken seisomisen jälkeen pisti tökkelin naviin. Olisikohan toiminta niin että kun mopon sammuttaa ja ottaa avaimen pois niin jonkun ajan kuluttua tulee virralle aikakatkaisu ja sen jälkeen mennään "seurantamoodiin" että jos piuhaan tuleekin laite niin lyödään väylää auki "for your convinience". Tällöinhän veden kanssa oikosulussa oleva navin liitin alkaisi hissukseen valuttaa virtaa harakoille.

    Sinänsä mielenkiintoista että huoltomies soitteli että yrittävät vielä ladata akkua ja tarkastaa josko se pitäisikin virtaa. Kun se uusi akku on kuulemma niin arvokas. Ainoastaan se seikka että mun on ihan pakko saada se pyörä huomenna alle ettei reissu mene aivan /cc:n niin annoin olla avautumatta... Kun on noita tuttuja erilaisissa huoltokorjaamoissa duuneissa niin olen kuullut sivusta että ne helpoimpien asiakkaiden vehkeet tulee aina nopeimmin korjattua.... Jos avaudut liikaa niin voi olla "ettei varaosa ole tullutkaan tämän päivän kuormassa"...

    Jos nyt sitten kaikki menee putkeen niin sitten ei tarvitsekaan ratkaista kuin yksi asia - kuinka saada huomenna mopo Vantaalta Hyvinkäälle... Ironisuutta lisää se että olen tietenkin duunissa muutaman kilsan päässä korjaamosta mutta kun on sellainen päivä että pitää olla puku päällä töissä ja ne ajokamatkin pitäisi saada kulkemaan. Eikä oikein autoakaan viitsisi jättää torstaista maanantai-iltaan liikkeen pihalle jossa on Q-Parkin tunnukset.

    Että voi joskus olla haasteellista...
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  8. #8
    Joo vittuilemalla ja huutamalla, ei kaiva kuin verta nenästään, eli niin se metsä vastaa.....

    Varmaan parhaansa yrittävät, varsinkin jos asiallisesti kertoo, miten kiirus olisi....


    Ja kannattaa miustaa, ettei ne mekaanikotkaan mitään ihmeittentekijöitä ole...
    Elä ja anna muiden roudata.
  9. #9
    Lainaa (strider @ Elo. 24 2011,14:59) kirjoitti
    Navin virtajohtoon se tuntuu viittaavan - kuulemma oli ihan hapettunut sekä zümon säilytyspesä että navin liitin. Silti olen kauhian hämmästynyt sillä mielestäni zümo muutaman kerran todistetusti ilmoitti että nyt lähtee virrat pois...

    Tosin välittämättä avaimen asennosta niin se kyllä lähti tulille aina kun hetken seisomisen jälkeen pisti tökkelin naviin. Olisikohan toiminta niin että kun mopon sammuttaa ja ottaa avaimen pois niin jonkun ajan kuluttua tulee virralle aikakatkaisu ja sen jälkeen mennään "seurantamoodiin" että jos piuhaan tuleekin laite niin lyödään väylää auki "for your convinience". Tällöinhän veden kanssa oikosulussa oleva navin liitin alkaisi hissukseen valuttaa virtaa harakoille.

    Sinänsä mielenkiintoista että huoltomies soitteli että yrittävät vielä ladata akkua ja tarkastaa josko se pitäisikin virtaa. Kun se uusi akku on kuulemma niin arvokas. Ainoastaan se seikka että mun on ihan pakko saada se pyörä huomenna alle ettei reissu mene aivan /cc:n niin annoin olla avautumatta... Kun on noita tuttuja erilaisissa huoltokorjaamoissa duuneissa niin olen kuullut sivusta että ne helpoimpien asiakkaiden vehkeet tulee aina nopeimmin korjattua.... Jos avaudut liikaa niin voi olla "ettei varaosa ole tullutkaan tämän päivän kuormassa"...

    Jos nyt sitten kaikki menee putkeen niin sitten ei tarvitsekaan ratkaista kuin yksi asia - kuinka saada huomenna mopo Vantaalta Hyvinkäälle... Ironisuutta lisää se että olen tietenkin duunissa muutaman kilsan päässä korjaamosta mutta kun on sellainen päivä että pitää olla puku päällä töissä ja ne ajokamatkin pitäisi saada kulkemaan. Eikä oikein autoakaan viitsisi jättää torstaista maanantai-iltaan liikkeen pihalle jossa on Q-Parkin tunnukset.

    Että voi joskus olla haasteellista...
    Mä olen tulosssa aamulla Hyvinkäältä vantaalle..... laita privalla puh numero, niin katsellaan, voinko olla avuksi.
    tai ile.lehtinen(at)gmail.com



    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  10. #10
    Kun saat reissun heitetyksi (toivottavasti) niin varaa sitten vielä puheenvuoro siitä akusta.
    Jos se on geeliakku ja mennyt täysin tyhjäksi, niin se on menetty kalu! Kyllä sen latauskeplottelemalla saattaa saada vielä nippa nappa henkiin, mutta se on kaukana vastaavanikäisestä ei-syväpuretusta akusta. Murheesi jatkuvat...

    Tarviit takuuseen uuden akun ja sillä sipuli! Älä tyydy korjaamon lataamaan kerran purettuun geeliakkuun.
    Ja tietysti se syväpurkauksen syy pitää selvitä - vai jokos se selvisikin...?

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #11
    Nonniiiin.... Gessu taas kotipihalla. Olihan jumppa.

    Kaiken muun hyvän lisäksi niin Trafi oli sekoillut vanhan pyöräni siirtopapereissa ja vakuutusyhtiö tietenkin rallatteli vielä hyvän kolme viikkoa laskuja.... Oikaisupyyntöön tietenkin tarvittiin vakuutuusyhtiöön päin kopio luovarista tai kauppakirjasta. No - kaaosarkistointini ei tuottanut tulosta joten oli lähdettävä hakemaan kopiota myyntiliikkeestä.

    Nokivasara käyntiin ja turbo punaiseksi kohti Vantaata. Sattuikin vielä myyjä joka muisti Trafin sekoilun joten se puoli hommasta meni helposti kuntoon. Faxilla suoraan vakuutusyhtiöön.

    Ei kun sitten viideltä korjaamon puolelle kyselemään notta mites sen akun kanssa... Juu täysin kaput. Ei ota täyttä latausta.

    No mikä oli vika? Ei kuulemma tarvinnut testailla kun oli niin selvästi tuo navigaattorin johto hapettunut että vihersi. Se-e-e-lvä.

    Laitetaan sitten uusi akku - takuuseen tietenkin - kun oli ihan teidän asennus omilla sarjoilla jne. Ai ei vai, olisi pitänyt olla ihan oikea BMW Navigaattori BMW kilkkeillä jotta menee takuuseen. Nyt ei voi kuin laittaa laskulle, juu hintahan on sitten reilun huntin Asiakas vetää syvään henkeä ja sanoo että excusez-moi ja menen tuonne myymälän puolelle keskustelemaan hieman myyjän kanssa ja katoan savun noustessa korvista.

    Samalla kopiolla kauppakirjasta lähestyn lempeimmällä mahdollisella äänellä myyjää vaikka otsasuonieni tykytyksellä olisi soittanut vaikka erään heviyhtyeen kappaleen missä viitataan tietyn kuuman paikan kellojen kuminaan... Lyhyt keskustelu jossa palautettiin mieleen tärkeät faktat 1) pyörä oli uusi ostettaessa - 2) luovutus tapahtui 2 viikkoa sitten - 3) kaikki sähkötyöt tekivät teidän omat mekaanikot - 4) 1000 km sisäänajohuolto tehtiin teidän liikkeessänne omien mekaanikkojenne toimesta. Myyjä soitti huollon puolelle ja hetken keskusteltuamme todettiin että uusi akku paikalle - liike huolehtii kustannuksista - mutta lostonaattorin piuha irroitetaan. Tästä eteenpäin olisin omilla vastuilla sen kanssa.

    Ja sitten odotettiin että uusi akku hapotettiin ja laitettiin pyörään ja kohta pääsikin sitten kotiin taas omalla Gessulla. Erityiskiitos jo etukäteen Ilelle joka heittää minut aamulla hakemaan auton pois Vantaalta...

    Disclaimer 1: Tällä vuodatuksella en tosiaan halua kritisoida huollon toimintaa. Moottorikäyttöisten vehkeiden huoltoja sivusta seuranneena tiedän että päämiesten asettamat vaatimukset takuurahojen saamiselle on kovia.

    Disclaimer 2: Pointsit myynnille. Hyvin hoidettu tilanne jossa asiakas tunsi päätyneensä väliinputoajaksi.

    Disclaimer 3: Kuka v**tu BMW:llä on kehittänyt sellaisen CAN-bus -järjestelmän joka pumppaa virtaa kokoajan järjestelmään vaikka avain on irti pyörästä ja ohjauslukko päällä?


    Toisen G&T:n jälkeen tässä alkaa pikkuhiljaa rauhoittumaan. Enää pitää ihmetellä miten moinen saadaan estettyä tulevaisuudessa ja kuinka saan sen hapettuneen USBipiuhan puhdistettua taas toimivaksi.... Saa antaa vinkkejä!

    strider
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  12. #12
    Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.

    Itsellä tuo navi ottaa virran suoraan akulta tulevalta piuhalta releen ja sulakkeen kautta. Rele ottaa herätteensä siitä diagnostiikka plugin piuhasta, se kun ei ole känniväylässä kiinni. Aluksi oli siinä satulan alla olevassa, mutta havaitsin vähän samaa että satunnaisesti jätti virran siihen päälle ja päätin tehdä näinkin radikaalin muutoksen.

    Siis mistä se on hapettunut? Olen koko ajan laittanut crc:tä noihin liittimiin, toimii paremmin.

    Toisaalta1, PCV ottaa nykyisin virtansa tuosta navin pistokkeesta edestä ja se ei ole jäänyt päälle. Voi tietysti kuluttaa niin vähän ettei siitä tuo akku mitään välitä...

    Toisaalta2, akkuja menee ja tulee, osa niistä on susia jo tehtaalta lähtiessä. Ei olisi eka bmw akku joka simahtaa ennen takuuajan umpeutumista. Eikä viimeinen.



    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  13. #13
    Lainaa (iaj @ Elo. 24 2011,20:45) kirjoitti
    Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
    Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.

    Ja ne USBin päät on oikeasti hapettuneet. Jos (ja todennäköisesti ovatkin) uineet telineeseen rakennetussa holderissa niin jos tuo überälykäs CANbussi puskee helatiden virtaa sinne niin varmaan on alkanut purkamaan...

    Pitää ensimmäiseksi puhdistaa ja hioa USBi puhtaaksi ja varmaan porata pieni reikä tuon holderin pohjaan ettei vesi jää sinne. Ja sitten käyttää spraytä varmistamaan kosteuden poistuminen...

    Mitenköhän se kama toimisi mitä hierotaan akkunapojen päälle. Dielectric grease vai mitä se nyt olikaan.... Voisi olla syytä miettiä Centech AP1 tai Touratech TPS 15 -tyyppistä sulakkeellista relerasiaa jos tästä tulee ongelma....
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  14. #14
    Lainaa (strider @ Elo. 24 2011,20:57) kirjoitti
    Lainaa (iaj @ Elo. 24 2011,20:45) kirjoitti
    Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
    Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.

    Ja ne USBin päät on oikeasti hapettuneet. Jos (ja todennäköisesti ovatkin) uineet telineeseen rakennetussa holderissa niin jos tuo überälykäs CANbussi puskee helatiden virtaa sinne niin varmaan on alkanut purkamaan...

    Pitää ensimmäiseksi puhdistaa ja hioa USBi puhtaaksi ja varmaan porata pieni reikä tuon holderin pohjaan ettei vesi jää sinne. Ja sitten käyttää spraytä varmistamaan kosteuden poistuminen...

    Mitenköhän se kama toimisi mitä hierotaan akkunapojen päälle. Dielectric grease vai mitä se nyt olikaan.... Voisi olla syytä miettiä Centech AP1 tai Touratech TPS 15 -tyyppistä sulakkeellista relerasiaa jos tästä tulee ongelma....
    Ei vanhanaikainen kytkin tai rele olisi mitään katkaisemaan tuo navin virta. Ei tarttis miettiä mitä se känniväylä älykkyydessään tai älyttömyydessään puuhaa...
    <p>2002-2014</p>
  15. #15
    Laita se CAN-bus ohjaamaan relettä. Esimerkiksi mulla HP2 Sportissa oli tuosta otettu suoraan virta navigaattorille, Power Commander V:lle ja Autotunerille. Jostain syystä virta jäi päälle ainakin kymmeneksi minuutiksi aina virran katkaisun jälkeen. Ennen PCV:n asennusta huomasi navigaattorin saavan joku puoli minuuttia virtaa, mutta heti PCV:n ja Autotunen asennuksen jälkeen navi pysyi päällä tuon jonkun reilu 10 min. Tuossa Autotunessa on lämmitysvastus laajakaistalambdassa. Varmaan vie hyvin virtaa, jos vastus on päällä. Kun siirsi releen taakse kaikki, niin ongelmat hävisivät. Aivan turha kapine tuo CAN-bus.
    Dixi et animam levavi
  16. #16
    Lainaa (strider @ Elo. 24 2011,20:57) kirjoitti
    Lainaa (iaj @ Elo. 24 2011,20:45) kirjoitti
    Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
    Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.
    Kyllä tuo garminin virtalähde (P/N 320-00322-40) on aina päällä olevaa mallia, eli se 5 V löytyy sieltä usb liittimestä jos vaan 12 V sähköä on tarjolla.

    Ilman navia 5,2 V ja 3,52 mA, mitattuna.



  17. #17
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 24 2011,21:15) kirjoitti
    Kyllä tuo garminin virtalähde (P/N 320-00322-40) on aina päällä olevaa mallia, eli se 5 V löytyy sieltä usb liittimestä jos vaan 12 V sähköä on tarjolla.

    Ilman navia 5,2 V ja 3,52 mA, mitattuna.
    Näin se on todettava.... Mulla ei virtamittaria ole käytössä mutta volttejahan se puskee kyllä ulos. Viddu minkä riesan pukkasi. Joko rupean rakentamaan koko johdotuksen (releen CANniväylästä ja johdot akulta) uusiksi huomenna illalla ennen reissua tai sitten kolvaan jonkun kytkimen piuhan väliin tai sitten reissussa koitan muistaa irroittaa sen CANniliittimen.

    Kohta lähtee CANnin puolelle....
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  18. #18
    Lainaa (ek@ @ Elo. 24 2011,21:13) kirjoitti
    Laita se CAN-bus ohjaamaan relettä. <clip>
    Siis... Releen herätevirta sieltä CAN-busin päästä ja syöttövirta akusta? Ja toimii varmasti?
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  19. #19
    Nyt olen varma. En ikinä päivitä 2002 antiikkigessuani mihinkään.



  20. #20
    Lainaa (strider @ Elo. 24 2011,21:41) kirjoitti
    Lainaa (ek@ @ Elo. 24 2011,21:13) kirjoitti
    Laita se CAN-bus ohjaamaan relettä. <clip>
    Siis... Releen herätevirta sieltä CAN-busin päästä ja syöttövirta akusta? Ja toimii varmasti?
    Eikös tuossa tule sama ongelma taas eteen?

    Väylässä pysyy virta ja rele vetää...

    Herjaako systeemi valovikaa jos esim. parkin rinnalle ilmestyy hitusen lisää kuormaa releen kelan muodossa?
  21. #21
    Lainaa (strider @ Elo. 24 2011,21:41) kirjoitti
    Lainaa (ek@ @ Elo. 24 2011,21:13) kirjoitti
    Laita se CAN-bus ohjaamaan relettä. <clip>
    Siis... Releen herätevirta sieltä CAN-busin päästä ja syöttövirta akusta? Ja toimii varmasti?
    Varmin paikka ottaa herätevirta on yhdestä diagnostiikka pistokkeen piuhoista.

    Siellä on kahdenlaita virtaa: yhdessä on koko ajan päällä (ei tietenkään siitä) ja yhdessä on virta päällä kun virta-avain on poweri asennossa. Tuosta häviää virta heti kun virta-avaimesta sammuttaa pyörän.

    Mittarilla selviää oikea piuha, en nyt ulkoa muista minkä värinen se oli.

    Tämä piuha ei ole känniväylässä kiinni eli ei aiheuta ylläreitä.

    Edit: Tuossa tarkemmin ohjetta, värit ja kaikki.



    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  22. #22
    ...kannattaa pysyä erossa CAN-väylistä
    Örk
  23. #23
    Siis ymmärsinkö oikein? garmin 220 ram telineessä ei ole kiinteätä kaapelia missä olis paljaat karvat toisessa päässä kuten 660 zumossa? Eli joku ihmeen usbipalikka jollain muuntajalla tökätään siihen telineeseen joka ottaa sitten virran mistä ottaa?

    Ei ihme jos vähän pääsee hapettumaan.
    Älä itke ruma lapsi. Ota rusina. Huomenna mennään naamarikauppaan.

    BMW K1300S Black Edition -14
    BMW K1200S -06 ex
    Honda Blackbird -03 ex (Varastettu)
    Kawasaki ZX-6R -05 ex
    Honda CBR 600F Sport -03 ex
  24. #24
    Lainaa (bareheels @ Elo. 24 2011,23:53) kirjoitti
    ...kannattaa pysyä erossa CAN-väylistä *
    Ei väylä tätä vikaa aiheuttanut, vaan huonot "liitokset".

    Se on sama mistä se virta tulee, jos liittimet ovat kosteudelle altiita, niin hapettuuhan ne.

    Nuo navitkaan ei paljon tuota virtasta ota, niin eipä nuo liitokset edes lämpene minkä seurauksena edes kuiva.

    Väylä tekniikka on toimiva ratkaisu, kunhan sitä oikein käytetään.
    IsoPoika
    R1200GS"ADV" -05
  25. #25
    Lainaa (Taavi @ Elo. 25 2011,00:45) kirjoitti
    Siis ymmärsinkö oikein? garmin 220 ram telineessä ei ole kiinteätä kaapelia missä olis paljaat karvat toisessa päässä kuten 660 zumossa? Eli joku ihmeen usbipalikka jollain muuntajalla tökätään siihen telineeseen joka ottaa sitten virran mistä ottaa?

    Ei ihme jos vähän pääsee hapettumaan.
    Ei ole garminin omassakaan telineessä mitään kiinteitä kaapeleita.
    Navissa mini-usb, ja virtalähteen 12v puolella johdonpäät jotka voi kytkeä pyörään.
  26. #26
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 25 2011,08:30) kirjoitti
    Ei ole garminin omassakaan telineessä mitään kiinteitä kaapeleita. Navissa mini-usb, ja virtalähteen 12v puolella johdonpäät jotka voi kytkeä pyörään.
    Just tuollainen minulla on. Mutta lienee niin että tuo virtalähde pystyy "hyödyntämään" pientäkin jännitettä.

    CAN-bus näyttää työntävän koko ajan pientä herätettä väylään ja muuntaja sitten aktivoituu ja valuttaa hissukseen akun tyhjäksi.

    Ampeerimittaria minulla ei valitettavasti ollut mutta ilman navigaattoria etusulakkeen yli mitattuna piuhassa kulki 0.8V.

    Katkomatta johtoja niin en pääse mittaamaan johtuuko virrankulkeminen siitä että ne USB-johdon päät on hapettuneet ja pääsee johtamaan sitä kautta vai johtuuko se muuntajasta joka muuntaa sen 12 V => 5 V ja tuo siis kuormaa CAN-busiin.

    Ja hapettunutta mini-USB-liitintä muuten on ihan pirullista puhdistaa. Vinkkejä vastaanotetaan siihenkin
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  27. #27
    Omasta kun mittasin tuon pelkän virtalähteen viemän virran ilman navia niin oli vain 3,52 mA...

    Kuinkas pienellä jännitteellä tuon luvattiin toimivan?
    30 V taisi olla yläraja, alaraja jossain 6 V tienoilla?

    Kovapuu tikuilla ja jollain kontakien puhdistus aineella melkein aloittaisin varovaisen putsailun.
  28. #28
    Lainaa (strider @ Elo. 25 2011,08:46) kirjoitti
    Ja hapettunutta mini-USB-liitintä muuten on ihan pirullista puhdistaa. Vinkkejä vastaanotetaan siihenkin *
    Käy suosiolla ostamassa uusi liitin ja heität vanhan liittimen menemään. Muutaman piuhan juottaminen ja päälle kutisukkaa...menee ehkä 5 minuuttia koko hommaan...
    ~R6R-06~
  29. #29
    Lainaa (sebulban @ Elo. 25 2011,09:30) kirjoitti
    Lainaa (strider @ Elo. 25 2011,08:46) kirjoitti
    Ja hapettunutta mini-USB-liitintä muuten on ihan pirullista puhdistaa. Vinkkejä vastaanotetaan siihenkin *
    Käy suosiolla ostamassa uusi liitin ja heität vanhan liittimen menemään. Muutaman piuhan juottaminen ja päälle kutisukkaa...menee ehkä 5 minuuttia koko hommaan...
    Kannattaa ottaa huomioon tuo garminin käyttämä lataus/data tunnistus, hiukan lisää juottamista...

    Eikä noita telineeseen sopivia kulmamallisia liittimiäkään ole ihan joka kaupassa...



  30.  
  31. #30
    Nyt muuten meni sitten merkilliseksi.... Kuten mainittu niin uusi akku oli pistetty paikalleen liikkeessä (Yuasa eikä BMW...), CAN-bus-haltijoille syötetty taikapölyä ja se paheellinen Garmin vedetty irti tökkelistä niin kaikkihan taas toimi niinkuin pitikin.

    Koska keikkaa pukkaa ja olisihan se lostonaattori kiva saada paikalleen niin päätin sitten tänään vähän urakoida sen kanssa. Purin atomeiksi koko asennuksen ja rupesin mittailemaan yleismittareiden kanssa ja koitin saada henkistä yhteyttä CAN-bus-haltijoiden kanssa että miten tämä oikein pitää laittaa wörkkimään. Vaikka netti on täynnä relesysteemejä niin nyt vaan aika ei anna periksi ja pitää homma saada skulaamaan.

    Siispä.... Ekaksi silpaisin sen CAN-bus-plugi/johtohässäkän pihdeillä irti navista. Jeps, about 1V pinnien välissä - mutta taikapölyn syöttäminen lienee auttanut sillä vaikka kuinka yritin oikosulkea pinnejä, laittaa toista mittaria, lamppua tms niin ei siinä vaan mennyt yhtään virtaa. Ei ampeerin ampeeria - ja mittasin sentään viimeiseksi 200mikron asetuksella. CAN-bus-haltijoille taidettiin syöttää tukeva annos Imodiumia .

    Koskapa huollon pojat olivat niin vakuuttuneita että saksalainen insinööri ei suunnittele eikä mekaanikot valmista viallisia osia niin seuraavaksi iskin tuon paheellisen Garminin kimppuun. Tuleehan se sentään samasta maasta mistä Micro$oft... Jos kerran tuo kaikkien matolaatikkojen äiti on se syypää joka pystyy imemään 12 Ah tyhjäksi muutamassa päivässä valuttamalla sen ilmaan ilman että missään on varsinaisia jälkiä pientä kuparihapettumista lukuunottamatta niin pitäisihän sitten vuotovirran näkyä ampeerimittarilla...

    Ei siellä mitään virtaa näkynyt. Kaikki toimi niinkuin pitikin. Ei kulkenut virtaa kun ei ollut virrat päällä mopossa ja kun avaimen käänsi päälle ja navigaattori oli päällä niin imi huisat 0.107 A väylästä. Ja jos navin nyppäsi irti niin virrat putosi nollille. Sama juttu kun otti avaimet pois niin aikakatkaisun jälkeen kaikki sammui niinkuin pitikin.

    Vähän alkoi lämmittämään.... Ei kun kolvi käteen ja kutistesukat kouraan ja kaikki takaisin paikoilleen. Ynnä tietty nippusiteillä sitten paikoilleen.

    Jos lasketaan yhteen kaikki ne tunnit mitä tähän operaatioon meni (siis joko mopon ympärillä tai sitä nyprätessä tai liikkeessä tai kolvatessa) niin ei yhden vuorokauden tunnit riitä. Positiivista on kuitenkin se että uskallan (melkein) rauhallisin mielin lähteä reissuun....
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen