Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Huomasin, että muutamalla muullakin on ollut samantapaista ongelmaa, mutta kun tämä poikkesi kuitenkin jonkin veraan edellisistä ketjuista niin päätin aloittaa uuden.

    Eli pyöränä vm-91 suzuki gs500, jolla itse ajoin 20k km ilman mitään ongelmia ennenkuin bensansuodatin hajosi ja tässä mitä tähän mennessä tehty:
    - Ensin pyörän bensansuodatin rikkoitui, joka tukki kaasarit ja siitä alkoi sitten erinäköiset käyntihäiriöt ja alamäki muutenkin
    - Sen jälkeen näin lyhyesti kerrottuna tehtiin seuraavaa:
    - Tulpat tarkastettiin, olivat vaaleat, mutta eikös nyky 98:lla se pidä ollakin kun siinä ei lyijyä ole?
    - kaasarit putsattiin paineilmalla
    - vaihdettiin bensansuodatin ja ilmansuodatin
    - tarkastettiin kaasuttimien synkronointi (oli ok) ja kohokammion korkeus (säädettiin haynesin kirjan arvoon 14.6mm ja sieltä takaisin olikohan noin 12mm)
    - Alipainekalvot ja ne pienet o-renkaat tarkastettiin ja näyttivät olevan ok ja ei vuotanut ainakaan kannen välistä starttipilotilla kokeiltaessa
    - Bensahanakin imeskeltiin ja vaikutti olevan ok
    - kaasarin ja moottorin välissä olevat kumit? katsottiin starttipilotilla ja ei vuotanut
    - neulaventtiili käytettiin joka asennossa ja toimii parhaiten ohjearvossa keskellä
    - pilotti/tyhjäkäyntiruuvit säädettiin ohjearvoon 1 ja 1/4 kierros
    - sytytyksen ajoitus tarkastettiin ja oli ok, vähän pätki kun päästi revityksen jälkeen irti kaasusta mutta taitaa kuulua asiaan

    Eli muuten pyörä toimii huomattavasti paremmin kuin ennen ja alhaalla käy ja vääntää paremmin kuin ennen kuten myös ylhäällä ja kaasu täysin auki kiihdyttäsessä samoin. Ongelma on siinä, että välikaasulla vapaalla paukkuu putkessa paljon kun kierrokset 5.5-7k ja liikkeessä kutosella 4-5k kierroksilla nykii kevyesti ja paukkuu jonkin verran. Samalla myös ryypyssä ongelmia, sillä nyt se ryntää täydellä ryypyllä 7k kierroksiin lämpimällä koneella kun eikös lämpimänä tyhjäkäynnin pitäisi ryypyn kanssa jopa huonontua. Myöskin alle 70km/h nopeudessa moottorijarrutus on käytännössä olematon ja kaasun vastaus tulee moottorijarrutuksen jälkeen alhaalla viiveellä. Todennäköisesti kaikki johtuu yhdestä ja samasta ongelmasta?

    Tosiaan on yritetty säätää neulaa kaikissa asennoissa ja samoin pilottiruuvia, mutta ruuvia säätämällä ongelmat vain vaihtoivat kierrosaluetta ja tyhjäkäynti muuttui tietenkin huonompaan joten se jätettiin takaisin ohjearvoon kuten neulakin

    Eli mitähän tässä pitäisi seuraavaksi katsoa/tarkastaa uudelleen? Alkaa loppumaan ideat kesken

    Kenelläkään ideoita tai arvauksia?



    Suzuki GS 500E -91
  2. #2
    Niin joo tosiaan pyörässä on bensahanan ja kaasarin välissä suodatin kun tankin oma on mennyt rikki ajat sitten ja tankki niin ruosteessa ettei ole hyvä ilman suodatinta ajaa, mutta hyvin on mopo kulkenut suodatin välissäkin pitempiäkin matkoja eli hyvin imee bensaa
    Suzuki GS 500E -91
  3. #3
    Veikkaisin, että jommankumman kaasarin välikierrossuutin on vielä
    tukossa.

    ja edit: Huomaa vielä, että suuttimeen liittyy kanava, joka voi olla myös tukossa.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  4. #4
    Epäilyttää vähän, mutta voihan se olla, että ongelma sittenkin olisi noin yksinkertainen.
    Harmi vaan että menee viikonloppuun ennenkuin seuraavaksi pääsee kompuraan käsiksi
    Suzuki GS 500E -91
  5. #5
    Terve,

    Minulla on täsmälleen samanikäinen GS, ja siinä oli noin 95 000 kilsan jälkeen vastaavat oireet: Keskikaasulla, sillä millä mieluiten ajelisi, nykii ja käynti on hiukan sekaisin. Joskus saattaa auttaa, kun avaa hiukan ryyppyä.. Itselläni näihin oireisiin liittyi vielä se, että välillä toisessa kaasarissa neulan pidikeclipsi irtosi, jolloin neula putosi alas ja käynti sekosi vallan.

    Melkoisen selvittelyn jälkeen päädyin seuraavaan: Vika johtui kuluneista luistin vastakappaleista. Kun katsot kolossaan olevaa luistia ylhäältäpäin, näet, että se nojaa eteenpäin harmaata muoviosaa vasten. Tämä osa, ja jonkin verran itse luistikin, oli kulunut. Pala kuluu eniten juuri siitä kohdasta, missä se eniten hengaa, eli siltä matkakaasu-kohdalta. Sitten luisti alkaa takellella, jolloin se ei vastaa toivottuihin kaasun muutoksiin heti.
    Paukkuminen pakoputkessa johtuu yleensä siitä, että seos on liian laiha. Tässä tapauksessa laihuus johtuu siitä, että ilmaa pääsee tietyllä kaasun asennolla puhaltamaan luistin ohi.

    Osa on englanniksi slide holder. Pari vuotta sitten osaa ei saanut suomesta erillisenä ostaa, vaan myyjät tarjosivat uusia kaasareita tonnilla. Noh, sain vinkin, että saksasta saa, ja sieltä ne sitten tilasin - hinta oli joitakin kymppejä.. Uusien luistien kanssa yhdistelmä on toiminut, ja oireet hävisivät kokonaan.

    Eli, ropella kaasarit irti, ja syvenny luisteihin. Kaasarin kurkussa on aikamoinen puhuri kohti moottoria, joten sinne se luistikin nojaa, kuluttaen itselleen koloa vastakappaleeseen. Kun tutkii luisteja ja vastakappaleita irrallisena, niin huomaa miten ne sopivat yhteen, ja samaten kuluneisuus näkyy, sillä pinnat ovat vinot.

    Tämä oli siis mun pyörässä vastaavien oireiden takana, en sano että sinulla on sama vika pyörässä. Mutta katso nyt tämäkin jos muut viat on eliminoitu.
  6. #6
    Lainaa (mosteri @ Elo. 23 2011,13:10) kirjoitti
    Melkoisen selvittelyn jälkeen päädyin seuraavaan: Vika johtui kuluneista luistin vastakappaleista. Kun katsot kolossaan olevaa luistia ylhäältäpäin, näet, että se nojaa eteenpäin harmaata muoviosaa vasten. Tämä osa, ja jonkin verran itse luistikin, oli kulunut. Pala kuluu eniten juuri siitä kohdasta, missä se eniten hengaa, eli siltä matkakaasu-kohdalta. Sitten luisti alkaa takellella, jolloin se ei vastaa toivottuihin kaasun muutoksiin heti.
    Paukkuminen pakoputkessa johtuu yleensä siitä, että seos on liian laiha. Tässä tapauksessa laihuus johtuu siitä, että ilmaa pääsee tietyllä kaasun asennolla puhaltamaan luistin ohi.
    Tuliko/paheniko oireet yht'äkkiä vai pitemmän ajan kuluessa? Sillä itsellä ongelmat tosiaan alkoivat siitä rikkoutuneesta bensansuodattimesta. Onhan itselläkin hyvin lieviä oireitä ollut ennenkin, mutta nyt ne paljon pahempia.

    Viikonloppuun menee ennenkuin pääsen katsomaan, mutta veikkaan että tuo mainitsemasi voisi vähintään osasyyllinen olla, kiitos vinkistä

    Mielenkiintoista on tuo moottorijarrutus, kun välillä se pelaa hyvin alakierroksillakin ja sitten välillä ei jarruta juuri yhtään

    Toivon tosiaan että syy olisi vain yksi roska lisää jossain *



    Suzuki GS 500E -91
  7. #7
    Lainaa (mosteri @ Elo. 23 2011,13:10) kirjoitti
    Osa on englanniksi slide holder. Pari vuotta sitten osaa ei saanut suomesta erillisenä ostaa, vaan myyjät tarjosivat uusia kaasareita tonnilla. Noh, sain vinkin, että saksasta saa, ja sieltä ne sitten tilasin - hinta oli joitakin kymppejä.. Uusien luistien kanssa yhdistelmä on toiminut, ja oireet hävisivät kokonaan.

    Onko sulla nettiosoitetta liikkeeseen *josta noita saa?



  8. #8
    Lainaa (moris @ Elo. 28 2011,07:54) kirjoitti
    Lainaa (mosteri @ Elo. 23 2011,13:10) kirjoitti
    Osa on englanniksi slide holder. Pari vuotta sitten osaa ei saanut suomesta erillisenä ostaa, vaan myyjät tarjosivat uusia kaasareita tonnilla. Noh, sain vinkin, että saksasta saa, ja sieltä ne sitten tilasin - hinta oli joitakin kymppejä.. Uusien luistien kanssa yhdistelmä on toiminut, ja oireet hävisivät kokonaan.

    Onko sulla nettiosoitetta liikkeeseen *josta noita saa?
    Itsekin yritin etsiä vaikka mistä ja ei löytynyt. Veikkaisin että japanin markkinoilta voisi onnistaa jos kieltä taitaa, mutta kun ei osaa ni päätin turvautua purkaamoihin ja tilata koko kaasarin uusiksi

    Kävi meinaan tuuri kun löyty 17000 ajetut kaasarit jotka lähti 100€ hintaan. Keskihinta taitaa olla 180€

    Olen nyt 95% varma, että itselläkin tuo kulumisesta johtuva vika on, kun kaasari tulee postista niin sittenhän se selviää *
    Suzuki GS 500E -91
  9.  
  10. #9
    Dodii,

    Tästä löytyy linkkiä kyseiseen palaan:
    http://www.bike-teile.de/index.php?s...&teilid=931715

    Mun osat tuli Richard Wirtgren - nimisestä firmasta. Palvelu toimi sähköpostitse, ja oli todella sujuvaa. Hinta näyttää olleen 78 euroa, piti maksaa ennakkoon nettipankin kautta, mutta sitten palat tulivat heti.

    Kannattaa ottaa sekä luistit, että vastakappaleet. Ja mainita erikseen, että molempiin kaasareihin.

    (Tää ei ole mainos. Tää vaan toimi mun pyörään pari vuotta sitten.)