Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 47:een 47:sta
  1. #31
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JIMJAK @ Elo. 31 2011,21:24) kirjoitti
    On se saatanan tyhmää porukkaa tää nykynuoriso kun pitää käydä koulua niin helvetisti enemmän oppiakseen sen mikä ennen opittiin paljon vähemmällä.
    Vai onkohan tuossa sittenkin rahastuksen makua..??

    Noh, yhteenveto:
    HAISTAKAA PASKA SUOMALAISET POLIITIKOT JA VIRKAMIEHET, TEIDÄN JEESUSTELUT ON TEHNYT AJOKORTISTA NIIN KALLIIN HYÖDYKKEEN NUORISOLLE, ETTÄ LUVATON AJMINEN JA LAKIEN YNNÄ MÄÄRÄYSTEN KIERTÄMINEN ON KOHTA HYVÄKSYTTÄVÄMPÄÄ KUIN YLIHINTAISEN AJO-OPETUKSEN MAKSAMINEN!!


    Itseasiassa, eiköstä päätöksiä nykyisyyteen taidetaan tehdä aikaisemmista kokemuksista...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #32
    Lainaa (J@ck @ Elo. 31 2011,21:22) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Elo. 31 2011,14:16) kirjoitti
    + 1 ^ Reagointikyky ja näkö heikkenee tuossa 40 vuoden iässä. ja tähän samaan soppaan vedetään häksätin jollaista ei ole juurikaan ajettu. Pojan maastofillarilla korkeintaan.

    Kyllähän sen huomaa tuolla liikenteessä ketkä on noviiseja +40 ikäisiä ja nämä ovat niitä vaarallisimpia tuolla liikenteessä.

    Niin ja liian "ylpeitä" ottamaan ajotunteja osaamattomuuteen. Kautta rantain kyllä kysellään vinkkejä käsittelystä ja liikennekulttuurista mopolla liikuttaessa. *
    No jaa.. Teija exäni oli 44, kun häntä 4 vuotta sitten opastin moottoripyöräilyn saloihin - eikä ollut ikinä ajanut edes mopolla.
    Ja hyvinhän tuo opetus meni perille, ainakin näin yhden kesän perässä ER kutosen perässä ajelleena sanoisin. Jopa ja todella helposti omaksui niin katseen käytön, vastaohjauksen, hidasajon, jarrutuksen, kuin muutkin alkeet. Maantielläkin homma näytti sujuvan ihan mallikkaasti ja mainitsinko jo soratien - ei mitään ihmettelemistä siinäkään..

    Vaan tuskinpa minusta itsestä enää mp:n sarviin on, saati sitten opettamaan ketään. Aivan liian vanha ja kun korttikin on lahjaksi saatu. Kevarikortin sain samana päivänä, kun täytin 16. Se tosin oli kaikkea muuta kuin lahjaksi saatu ja sekin piti ajaa faijalta salaa, vuosi oli 1972.
    Jos olisin 9 pv vanhempi, olisin saanut sen B kortin suoraan. Laki muuttui 16>18 v juuri silloin.
    ABC kortti tuli 2 pv sen jälkeen, kun täytin 18. Ja että lahja se B? Kukaan mitään mp-opetusta silloin järjestänyt, eli mitä ihmettä olisi pitänyt tehdä, kieltäytyä siitä Beestäkö? Eipä olisi tainnut olla edes mahdollista.

    Vai että 40 heikkenee iässä.. Ainakin edellä mainittu ja sanoisin, että omasta mielestäni minäkin olin joskus 40-45 v parhaimmillaan, muuten kyllä pitkälle samaa mieltä.
    Pelkän iän perusteella (kuten täälläkin usein näkee) ei pitäisi vedellä mitään johtopäätöksiä kenenkään liikennekelpoisuudesta. Faijakin ajelee autoa vielä täysin ok, vaikka täyttää ensi kesänä 80.
    Juu ei 45 v vielä tunnu muussa kuin lähinäössä ja sitä ei mp:llä ajossa juurikaan tarvitse. On nähty puskurissa riippujia ja päättömiä ohituksia ikähaarukassa 21-70 v, että enempi se on asennepuoli mikä vaikuttaa kuin esim: lahjakortti. ja kun ikää ja lapsia siunaantuu niin sitä oma kuolemattomuus illuusio katoaa ja nopeutta menettää niin suorilla kuin mutkissakin ihan siitä yksinkertaisesta syystä että ei uskalla niinkuin ennen. Kavereita on jo senverta monta lähtenyt, että realiteetit vahvistuu. 20-30 -vuoden iässä pystyi autollakin vetämään aivan päättömästi mutkatiellä jos vaan sille tuntui. nykyisin tulee järki väliin, onneksi, ja se korvaa puutteelliset taidot.
    Tottahan se on,että ensimmäiset viikot on vaarallisia, yleensä jo se koeajo kaverin "mopolla" mutta muutaman vuoden harjoittelun jälkeen sujuu ainakin ajoharjoittelu niinkuin muillakin ns. oikeilla motoristeilla.Koen edelleen etten osaa ajaa juurikaan pätkän vertaa ja jos paniikkijarrutus tulee niin sitten lennetään niinkuin muni muukin. Tarkoituksena olisikin vaihtaa ABS- pyörään. Epäilisin, että riski tuolla tienpäällä on sama kuin "oikean" kortin omistajillakin, nuorempana on terävämpi, mutta niin on terävämpi yleensä vauhtikin ja kaikenkaikkiaan eihän sitä kortilla ajeta.
  3. #33
    Tuota vaihtamista on tämäkin pappa miettinyt. Nykymopossa on vääntöä, heppoja ja painoa ihan riittävästi. Paino on onneksi alhaalla ja pyörä jopa paikallaan käsiteltävissä. Kun täällä Orgissa kuitenkin kaikki tiedetään, niin vastatkaapa mulle miten huonompi motoristi olen, jos vaihdan Ison Pahan vaikkapa CBF 600 SA:n RTG- packillä, taikkapa siihen, millä aloitin aikoinaan uudestaan, eli uuteen Honda Transalpiin. Olenko ihan kusipää, vai pitäisikö hankkia joku 1600 GTL ?
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  4. #34
    Isäukolla, vm 38, oli kaikki kirjaimet paitsi D. Oli kans saanut myös E:n lahjaksi.
    Kokeili mun soliferia joskus v 81, ja melkeen onnistui ajamaan sen "youtube-tyylillä" kaseikkoon.

    Itse tuli aikanaan KT suoritettua, ja teini-iän jälkeen hiljaiseloa mp-rintamalla, kunnes 39-vuotislahjaksi tuli taas

    Mites, tuo mopokortin opetuslupa, siinähän edellytetään A-korttia?
    -Meinaan, onko joku tutkinut miten tuo opetus suoritetaan käytännössä? Tuskin kakspäällä
    Ei se lahjakortti varmaan auta käsittelyn opettamisessa...jos ei siis ole ajanut kuin poljettavalla...
    Veturi
  5. #35
    Lainaa (Kawa LTD @ Elo. 31 2011,14:16) kirjoitti
    Kyllähän sen huomaa tuolla liikenteessä ketkä on noviiseja +40 ikäisiä ja nämä ovat niitä vaarallisimpia tuolla liikenteessä.
    No onneks mäkin ajelen tuolla harrikalla, kun oon +40, jo 44 ja lahjakortilla ajava. Ei meinaan lähe käsistä niin nopeasti tuo apinakiikulla varustettu harrikka
    -Heikki-
    FXDB -07
  6. #36
    Kummasti kuritti yks Erkka Korpiaho (40+) nuorempiaan viime viikonloppuna. Vaan tuskin sitä nyt liikenteeseen kannattaisi päästää, kun on hitaat rehveleksit. *

    Oikeasti, kyllä moottoripyörä vaatii tosi paljon harjoittelua, jos sen meinaa kunnolla hallita: hidasajo, käännökset, väistöt, täysjarrutukset jne. Yllättävän hankalaa oli ajokoeradalla ensi alkuun...



  7. #37
    Itse ajoin kevarikortin 75-keväällä, 74-kesä meni kortitta vielä(ei ikää) AS3:lla harjoitellessa, noin 3.-4.000km muistaakseni.
    76 loppuvuodesta AB-kortti, kevarikortti vähensi tarvittavia koulutunteja ja autokoulu maksoi silloin 1000 markkaa. AB-korttiin tuli merkintä että ekan vuoden 80 rajoitus ei koske moottoripyörää.
    Tuttu kaveri hankki ekan pyöränsä viiskymppisenä ja ajaa nyt siinä 15-20.000 kesässä. Tässä jujuna oli se, että jannu tiesi että ei osaa ajaa kun ei ole koskaan ollut edes mopoa. Tällainen tilanne on hyvä, hankalinta on kai jos on ollut mopo tai kevari joskus Kekkosen aikaan ja luulee osaavansa edelleen ajaa moottoripyörää.
    Lisäksi, customipyörät, jotka näyttävät olevan uusiomotoristien suosiossa, on oikeasti aika hankala ajaa jos pitää reippaampaa vauhtia mutkatiellä.
  8. #38
    Ei se ollut "lahja", Faijan Jawalla ajettu A kortti v.1972.
    Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
  9. #39
    Ei se mikään lahja ollut. Silloin ihmiset osasivat ajaa millä vaan, kunhan liikenteen perusteet opiskeltiin autokoulussa. Nykynuoriso ei tunnu oppivan mitään, vaikka käy istumassa 1-2 vuoden välein autokoulun penkillä.

    Kyllä ennen oli asiat paremmin. :-)
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  10. #40
    Lainaa (SPL @ Elo. 30 2011,14:09) kirjoitti
    Kätevä työkalu vanhoja hintoja muistellessa on tämä:

    Rahanarvonkerroin laskuri

    Sillä voi muuttaa hinnat nykyarvoon inflaatiokorjattuna.

    Piti oikein laskea paljon sain viikkorahaa 1970-luvulla *

    Kortin maksoin ihan itse 1986 (ABC), ei auttanut isukki eikä äitee.



    Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
    V2 = Voima + Vääntö
  11. #41
    Kai minä sitten olen vaarallinen. Lahjakortin sain 18-kesäisenä 1982. Ensimmäisen mp:n ostin keväällä 2010. En ottanut mitään ajotunteja, muutama kaveri kyllä ilta-ajeluilla antoi vähän vinkkejä ajaen välillä edessä ja välillä takana. Eka kesänä tuli 11 000 km ja tänä kesänä taitaa olla about 8000 kasassa nyt. Eiköhän jonkinmoisen peruskäsittelyosaamisen lisäksi oleellisin asia ole järjen käyttö liikenteessä (liikennesäännöt, ennakointitaito jne).
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  12. #42
    Toinenkin tosivaarallinen ilmoittautuu. Sain AB-kortin 18-vuotiaana vuonna 82. Ensimmäisen pyörän hankin viime kesäkuussa 47-vuotiaana. Nyt 2,5 kk ja lähes 11000 km takana - pääasiassa matka-ajoa, mutta viime viikot päivittäin työmatkaa Helsingissä kehä ykkösellä. Lieventävänä asianhaarana mainittakoon, että kävin päivän kestäneessä käsittelykoulutuksessa (hidas-ajoa, jarrutusta ja väistöjä), josta opin sen että harjoittelua tarvitaan lisää ja paljon. Autokoulussahan olisin oppinut kertaheitolla täydelliseksi motoristiksi...



    Honda CB 500 -> Honda CBF 1000 -> Yamaha FJR 1300A -> Honda VTX 1800c
  13. #43
    Lainaa (Sjuggen @ Syys. 01 2011,15:34) kirjoitti
    Ei se mikään lahja ollut. Silloin ihmiset osasivat ajaa millä vaan, kunhan liikenteen perusteet opiskeltiin autokoulussa. Nykynuoriso ei tunnu oppivan mitään, vaikka käy istumassa 1-2 vuoden välein autokoulun penkillä.

    Kyllä ennen oli asiat paremmin. :-)
    Näyttää kovin ristiriitaisesti ajokoulutuksen lisääntymisen myötä kumminikin jostain syystä vakavat liikennerikkomukset ja onnettomuus määrät kasvavan nopeammin kuin liikennemäärät.

    Ajoneuvojen liikenneturvallisuuden pitäisi kuulema olla parantunut aktiivisten turvalaitteiden ansiosta? Ja ilmeisesti rangaistukset vakavissa liikenne rikkomuksissa aivan liian pieniä, koska ei toimi tarpeeksi tehokkaina ennaltaehkäisijöinä, varsinkaan toistuvien uusijoiden osalta?

    Eli luotetaanko jo liikaakin tekniikkaan ja perus ajotaito ja ajoneuvojen hallinta samaa tahtia vain heikkenee koska tähän aktiivitekniikkaan luotetaan jo liikaa, sekä tahallisesta törkeästä liikennerikoksesta vaadittava vastuunkanto on ilmeisesti aivan liian pientä?

    Muunmuassa mopokorttilain voimaantulon jälkeen mopo-onnettomuudet ja rikkomukset ovat kuulema ainoastaan lisääntyneet prosentuaalisesti mopomääriin nähden. Ja tämä ei luultavasti ollut tarkoitus?

    Asennevammaa jota ei voi pelkällä koulutuksella, eli ns. ajokoulutusrahastuksella voida korjata?

    Tätä yhtälöä ihmettelee sillä A-lahjakortilla ajeleva.
    Murjaanien kuningas!
  14. #44
    Hmnn...

    Kirjaimissa on kaikenlaista aakkosta A:sta E:hen ja autokoulua en ole käynyt lainkaan, lienen übervaarallinen... Ekana oli KT-kortti, mölläreillä suorittaen, sitten ABC ja sittemmin lisää, jokainen lisäys vaatinut kirjallisen ja inssin... ABC:hen Scanialla ja D:hen dösällä jne eli ainoa mil en ole inssiä ajanut on henkilöauto, se siis tullut lahjaksi?
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  15. #45
    Lainaa (Jove @ Syys. 01 2011,20:33) kirjoitti
    Autokoulussahan olisin oppinut kertaheitolla täydelliseksi motoristiksi...
    Minä sain lahjakortin jo vuonna -74. 30 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä autolla antoivat kalpean aavistuksen siitä, millaista on ajaa liikenteen seassa, kun hankin ensimmäisen moottoripyörän. Ymmärsin toki, että moottoripyöräilijäksi oppii vain autokoulussa, moottoripyörällä ajollahan ei ole mitään tekemistä ennakoivan ajamisen, toisten huomioimisen, oikean tilannenopeuden tai yleisen järjen käytön kanssa. Ne pätevät vain autolla ajoon. Mokomat puusilmät autoilijat.

    Tietoisena vajavaisuudestani ja häpeällisestä lahjakortistani en ole edes yrittänyt toimia oikean motoristin lailla. Ajan edelleen kuten ne puusilmät, yrittäen ennakoida muiden toimintaa, noudattaen pääsääntöisesti liikennesääntöjä ja varoen pelkurimaisesti kaikkia muita.

    Koska olen huono, lahjakortilla ajava keski-ikäinen wannabe-motoristi, en ole koskaan onnistunut ajamaan moottoripyörällä kolaria, kukaan ei ole ajanut päälleni enkä ole edes onnistunut kaatamaan pyörääni. Lukuunottamatta enskapyörää metsässä, useastikin, mutta sehän vain todistaa vaarallisuuteni. En osaa edes keulia. Senkin olisi varmaan oppinut autokoulussa, mutta minulla kun on vain se lahjakortti.

    Jos minulla ei olisi lahjakorttia, olisin ehkä - tai tietysti aivan varmasti - uskaltanut ajaa Hayabusallani täysiä. Mutta enhän minä koskaan uskaltanut. Hyvä kun uskalsin ajaa kuudenkympin alueella vähän vaille yhdeksääkymppiä. Se maksoi toista tonnia, mutta onneksi lahjakortti säilyi taskussa.

    Muutaman rautaperseajon olen ajanut, pääasiassa yön pimeydessä, yrittäen näin kavalasti päästä todellisten, ei-lahjakortillisten motoristien joukkoon. Perselleen sekin on mennyt, sillä valtaosa rautaperseilijöistä on kaltaisiani vanhoja, lahjakortillisia huru-ukkoja, joilla ei ole mitään sanomista todellisille, autokoulun käyneille motoristeille.

    Onneksi kohta tulee taas talvi ja pyörän voi laittaa seisomaan. Ei tarvitse väkisin lähteä ajamaan ja häpeämään omaa mitättömyyttään todellisten motoristien sekaan.

    - HMPK -
    - IBA Finland -
    http://www.jkweb.suntuubi.com
    Suzuki GSX 1400
  16. #46
    Lahja-A:lla ajan miekin. Kun täytin 30v ostin itselleni lahjaksi motocross pyörän ja ajoin ensimmäistä kertaa eläissäni moottoripyörällä. Siitä lähtien on tullut ajettua tiellä ja tien vieressä.
  17.  
  18. #47
    Loistavaa Juk_Ka, kertakaikkiaan loistavaa!! *

    Eipä ihme, että tämä ketju näytti tyssäävän tähän....eipä tuohon OIKEA autokoulumotoristikaan pysty enää itseään nolaamatta mitään sanomaan....
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12