Itse en ole uskonut bensan nopeaan vanhenemiseen (muutaman kuukauden/talvisäilytyksen aikana).
Jouduin kuitenkin todistamaan tilannetta missä enskaan tankattiin keväällä ostettua bensaa. Tuloksena sammuminen melkein heti eikä käynnistynyt ennen kuin tankki tyhjennettiin ja täytettiin uudella bensalla.
Aikaisemmin olen ajellut pidempäänkin säilytetyillä polttoaineilla (esim. talviseisonnan jälkeen), mutta silloin kyseessä eri pyörä.
Onko muilla havaintoja uusien bensalaatujen nopeammasta "pilaantumisesta" ?
Toisena mahdollisena vaihtoehtona voi olla uuden tekniikan kommervenkit, kun toimi -95 CBR:ssä mutta ei 08 Yamaha WR F:ssä.
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
CBR PC25 kävi 2 talvea seisoneilla bensoilla kuten vastatankatuilla.
Veikkaan että monella on kokemuksia ruohonleikkureista sun muista vehkeistä mitkä on seisoneet pidempiäkin aikoja samoilla polttoaineilla ja toimii ongelmitta.
Muistan kyllä kun kaverin CR125:sta ei saatu käytiin ennen bensojen vaihtamista, voi olla että johtui sattumastakin että sen jälkeen lähti heti käyntiin
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
En usko bensan vanhenemiseen, pikemminkin niihin on kondensoitunut vettä ja se vesi aiheuttaa ongelmia....
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Minulla taas juurikin PC25 ei lähtenyt talven seisseillä bensoilla käymään, vasta kaasarien tyhjennys ja bensan vaihdon jälkeen lähti. Tankkasin vielä syksyllä ihan piripintaan mutta sekään ei auttanut. Siitä lähtien ollut edelleen tankki täynnä, mutta stabilointiaine bensan joukossa, sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Käytin sen "vanhentuneen" bensan pois ruohonleikkurissa *joka kävi ihan hyvin ylitalvisella gasolla.
CBR 600F -93
Omaa PC-25:ta sai aina kevään ensimmäiseen starttiin pyörittää todella pitkään, vaikka oli tankki pistetty piripintaan ja stabilointiaine sekaan. Kaverin vieressä seissyt ruiskukoneella oleva bemari taas lähti laakista käyntiin. Myöskään busan kanssa ei ollut keväällä ongelmia, eli luulisin kaasarien olevan herkempiä vanhoille bensoille kuin ruiskujen.(Tomppa 72 @ Elo. 18 2011,17:02) kirjoitti
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Vähän samoilla linjoilla. Ruohonleikkuri seisoo joka talvi yli puoli vuotta käyttämättä samoilla bensoilla, ja yleensä toisella nykäsyllä kone tulille. Säilytys on tapahtunut kylmässä varastossa. Aina on lähtenyt, ilman turhia temppuilua.(Willi Tähti @ Elo. 18 2011,16:51) kirjoitti
Peräprutkut olen pitänyt talvet veneen perässä vanhoilla bensoilla, ulkona pressun alla. Ja kevät lähtee suosiolla käyntiin ja hyvin pelittää.
En ole myöskään koskaan mp:ssä säilöntäaineita käyttänyt, eikä ongelmiakaan ole ollut. Uutta bensaa vanhan päälle keväällä tankki täyteen. Mp:t on toki seisonut lämpöisessä tallissa.
Murjaanien kuningas!
Vanhat viisaudet ja kokemukset ei vaan oikeasti päde. Aikanaan bensa säilyi ja säilyi, vielä viimevuonna myytykin bensa säilyi kohtuudella, vaikkei sille taattu kuin 90vrk säilyvyys. Nykyinen kura ei oikein toimivana säily ja sille ei taata edes tuota 90vrk varastointikestävyyttä. Pienkonebensa jota saa myös muutamalta Neste-asemalta pumppukamana säilyy kyllä, muiden kanssa vähän niin ja näin, keväällä tankattujen, kesän seisseiden kalaveneiden kanssa on ollut jo ongelmia, kalavenehän liikkuu kevääällä ja syksyllä, harvoin sinä välillä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Olipa tuossa eräs ahdettu tonninen veekakkonen seissyt reilut pari vuotta bensoineen mutta niin lähti että napsahti kunhan akkuun laittoi latausta. Salaa kävin nykäisemässä parit power wheeliet sivukadulla. Saman tallin kaasutinpyörää sai hieroa talven jälkeen aika pitkään vaikka tankkiin lisättiin virkeää ysikasia.
Monissa ruiskupyörissä kun on varsin tiivis polttoainejärjestelmä josta ei pääse haihtumaan vakiolämmössä juuri mitään. Kaasutinvehkeessä taasen on ilmareikiä vaikka sukulaisille jakaa.
Sivuventtiiliruohonleikkurinmoottori ei ole ollenkaan ronkeli. Kunhan on jotain joka lämmössä paisuu. Kokeilkaahan valopetrolia. Käy silläkin. Ainakin amerikkalaiset.
mm
Se kun ei ole uskon asia vaan ihan tosiasia että nyky bensa on kuraa verrattuna vanhempaan kamaan.(trj @ Elo. 18 2011,18:07) kirjoitti
en ole minäkään koskaan säilöntäaineita käyttänyt ja aina on lähtenyt.tosin en ole koskaan säilyttänyt mitään vehjettä yli 4kk
viime keväänä meinas olla ongelmia ennenkuin sain tuoretta tankkiin.sen takia heitän nyt syksyllä vikan tankin v.poweria
useammalla kaverilla on kyllä ollu ongelmia erityisesti 2 viimeistä vuotta.
YZF1000R
Miksi V-Poweria? Säilyvyyttä ilmaiseva hapetusaika tasan samat kuin kaikissa muissakin 98e5-bensiineissä. Eikä tuossa muutenkaan ole mitään käytännön eroa muihin tuoteselosteen perusteella. Oktaanilukukin sama 98,8 tuoteselosteen mukaan kuin muillakin. Mainoksissa sopivasti pyöristetty ylöspäin(JOLLI @ Elo. 18 2011,23:32) kirjoitti
Onko kukaan laittanut pienmoottoribensiiniä? Siinä ei ainakaan ole hartsia ja kestää säilytystä hyvin. Oktaaniluku tosin vain 95.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Pienkonebensa kestää säilytystä ja toimii hyvin. Bensalla on ollut säilyvyysongelmia muutaman vuoden ajan ja ne on ilmeisestikin pahentuneet huomattavasti entisestä tällä vuoden alusta muuntiin tulleella tenugasolla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Ei ole, samoilla bensoilla on lähtenyt aina käyntiin keväisin niin ruohonleikkuri, moottorisaha, kun moottoripyöräkin. Tämä siis 98E'llä.(Flyer @ Elo. 18 2011,16:00) kirjoitti
Jos ongelmia on veikkaisisin ongelmalähteeksi polttoaineen säilytystapaa.
-J-
Samoin toimii: moottorikelkat, moottorikaira, trimmeri, mönkijä ja perämoottori, en ole koskaan noihin mitään säilöaineita laittanu ja kuitenkin jotkut noista seisoo paikoillaan enemmän kuin "etelänmiehen mopeti".(GSXR_JaP @ Elo. 19 2011,06:45) kirjoitti
ps. myös rautapää toimi ilman lisäaineita, tosin oli joka talvi levällään kun jokisen eväät![]()
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Joka kevät noi on edellisen syksyn bensoilla lähtenyt, sekä perämoottori että pyörät. Kaasarikonetta (varsinkin bensapumputonta) saa luonnostaan sahata pidempään kuin ruiskua, kestää aikansa kohokammioiden täyttyä.
Yhden kerran olen uuden bensan nähnyt kevättalvella nostavan aggregaatin kierroksia, tällöinkin todennäköisesti syynä oli vanhassa bensassa ollut vesi.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vanhoihin kokemuksiin nojaajat, huomioikaa ettette te eikä kukaan muukaan ole viälä yrittänyt mitään laitetta käyntii seisseillä nykybensoilla, ne kun tuli vasta kesken edellisen talven myyntiin.
Toivottavasti ei isoja ongelmia tule, merkit vaan viittaa johonkin ihan muuhun.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Omat yleisen mielipiteen vastaiset kokemukset toissa keväältä, Aprilian tankki täynnä silloista ysivitosta ilman lisäaineita ja lämpimässä varastossa talven yli. Ei sillä kuralla keväällä toiminu pyörä eikä kunnolla autokaan ennen tuoreella lantrausta. Molemmissa bensansyöttö mallia ruisku.
Viime talvena sama kuvio mutta stabilointiaineen kanssa ja vastaavia ongelmia ei ollu.
YZF600R -> RSV1000R
Mikäli en ihan perseelläni ole niin onhan tuossa "nykybensassa" ollu aina jotain määriä tuota etanolia (vai mitä se nyt oli) seassa eli 95:ssahan oli ennenkin jo 5% viinaa seassa ja hyvin tuolla pelitti ja nyttemmin noi vehkeet toimis 95:lla mutta sitä viinaa saattaa olla seassa liiemmälti. Tätä ongelmaa ei ole tietääkseni norskibensassa, joten siellä tankkaan 95:sta tai sitä mitä asemalla nyt sattuu olemaan.
Ja kai tuossa pitäis uudessa kelkassa (aj. alle 200km) olla jotain häikkää jos bensassa olis vikaa, kävin ihan piruuttaan kokeileen ja lähti samoin kuin talvellakin käyntiin *ja hiukan vapaalla kaasua antaessa mitään vikaa huomannu, värkki on seisonu jotain 4kk niin ja toi on kaasaripeli.
Mutta pitää kokeilla sitten tuota "viimehätäkelkkaa" joskus ens keväänä ku se on seissy sitten yhtäjaksosesti vuoden, tosin muistaakseni tankattu viimeksi oliskohan -07 saattaa olla -06:kin, ainakaan pariin vuoteen sillä on ajettu kuin ehkä 100m.
No ens keväänä voipi sitten kokeilla toimiiko ruiskupeli samoilla bensoilla, kunhan toi talvi ensin tulee tai sitten laitan nastat alle ja tartte koko asiaa miettiä.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Jääpä keväällä nähtäväksi. Pienkoneet aina toimineet ylivuotisellakin litkulla. Entisillä prätkillä ajeltu jonkin verran talvellakin. Veturiin tulee tuskin piikkipyöriä hommattua![]()
Veturi
Lumelääkkeet toimii yllättävän moneen vaivaan. *
95 E on ihan perseestä!Naapurin serkku voi todistaa.
Murjaanien kuningas!
Ok. ei siis voi olla bensassa vikaa.(trj @ Elo. 19 2011,17:21) kirjoitti
Olisko ideoita mitä tuossa Yamahassa on vikana, kun eilen ajettiin sillä 1,5 tuntia ilman ongelmia (bensan vaihdon jälkeen siis) ?
Itse olen sitä mieltä että tuossa 10 litran kannullisessa menovettä on nyt jotain vialla, en vaan tiedä mitä tai mistä ne ongelmat on suljetussa kannussa olevaan liemeen tulleet.
Käyntihäiriön syntyyn ja korjaantumiseen kun ainoat muuttujat on mopon sijainti ja polttoaine. Tietysti tankin purkaminen saattoi liikuttaa jotain johtoja tms...
Sijainnin en usko vaikuttavan käymiseen, kun monet muut mopot ovat kyseisellä radalla kuitenkin toimieet (Tietysti valkeakosken ilmassa saattaa olla jotain muutakin kuin pahat hajut ja Saarioisen rasvantuoksut voi vaikuttaa ainakin kuskin ajohalukkuuteen).
Laitampa tuon "viallisen" menoveden Hondaan ja katson miten käy.
Oli muuten 98E5 polttoaineena... eikä paljon parjattu 95E10. Enkä kaipaa todisteita, kunhan vaan lähinnä halusin tietää onko jollain vastaavia kokemuksia.
Itse kun en ole ikinä käyttänyt talvisäilytyksessä polttoaineen stabilaattoreita tms. vaan polttoaine on jätetty talvisäilytykseen syksylla ja keväällä lähdetty samoilla polttoaineilla taas uuteen kauteen.
Polttoaineen säilytys tapahtui muovikannussa, viileässävarastossa...ehkä siinä syy. Ei kai muovikanisterista voi liueta polttoaineen joukkoon mitään ?
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
Nyt syksyllä pari vikaa tankkausta 98E:tä, ja sitten säilytykseen laitettaessa stabilisaattoria tankkiin. Eiköhän noilla jaksa yli talven.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Säilyvyydestä on huonoja kokemuksia on 95E:stä, mutta se oli kuraa jo ennen viinapitoisuuden nostoa. Mopottimessani on korkea puristussuhde ja se käy paremmin 98:lla, pieni hintaero ei juurikaan vaikuta kokonaiskuluihin.
Saattaa olla että 95E10:n koostumus on erilainen koska etanoli lisää puristuksenkestoa, en olisi yllättynyt jos tällä varjolla on saatu halvempia jakeita enemmän mukaan.
2T-pienkoneissa olen käyttänyt alkylaattibensaa. Se tuntuu kestävän säilytystä todella hyvin. Ainakin neljä vuotta vanhasta, vajaasta kanisterista tankattu laite lähtee käyntiin hyvin. Ei juuri savuta eikä käryä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
On,(motomatti @ Elo. 18 2011,23:09) kirjoitti
muutenhan kaasari ei toimi. Siinä kun on toimintaperiaatteena se että (ulko)ilmanpaine painaa bensaa suuttimien kautta imukanavaan, joten reikä tarvitaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ruiskusysteemi on toki sinänsä suljettu ulkoilman vaikutukselta. Mutta tankkiin tarvitaan sielläkin korvausilmaa, eli ei tankissa olevalle bensalle ole niin väliä, millä tavalla kakkua moottorille toimitetaan. Tankissa bensaa voi myös määrällisesti olla paljon enemmän kuin pa-syötössä sisällä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Viimesyksynä ensilumien aikaan tankattu 999R vaati uudet pentsiinat tankkiin keväällä että suostui taas yhteistyöhön. Säilytys oli myymälän viileissä sisätiloissa, n.5kk. Bensa oli joko Nesteen 98E tai Shellin V-Poweria.
Tankissa ei ollut stabilointiainetta kun se vain unohtui laittaa sekaan. Hyllyssä avaamattomassa purkissa se ei auttanut vaikka matkaa mopoon oli vain metri..
Onneksi tankki oli aika vajaa ja uusilla lisätyillä bensoilla kone käynnistyi laakista, kuin ei mitään ongelmaa olisi koskaan ollutkaan. Ehdin jo pelätä vaikka mitä. Turha pelko. Vika oli kokonaan sopassa.
Vahvistaa käsitystä bensan nykylaadusta tai lähinnä laaduttomuudesta varastoinnin suhteen.
Suosittelen siten, että syksyllä säilytykseen laitettaessa bensaa jätetään stabilointiaineen kera vain hieman tankkiin ja mopo mielellään tasalämpöiseen viileään tilaan, ettei vettä kondensoidu tankkiin, jossa se valuu pohjalle.
Myös tilkka jäänestoainetta sekaan, jos mopon säilytystila on mahdollisesti pakkasen puolella.
Konetta on syytä ennen seisomaan jättämistä käyttää heti siten, että stabilointi- ja jäänestoaineellinen bensa jää järjestelmään. Auttaa varsinkin kaasarikoneissa säästymään ylimääräisiltä vaivoilta.
Konetta olisi myös hyvä käyttää kerran kuussa lämpimäksi, mikäli mahdollista, ettei öljykalvo poistu kokonaan nokka-akseleista yms.
Sitten keväällä kanisteri käydään täyttämässä tuoreella bensalla ja kaadetaan se tankkiin, jolloin kone hörähtänee kiltisti käyntiin, kunhan myös akun varaustilasta on huolehdittu esim. ylläpitolaturilla, joita ainakin CTEK valmistaa myös ulkokäyttöön sopivina.
t. Spagu
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Juuri näin.(Italowestern @ Elo. 21 2011,12:11) kirjoitti
Itselläni on ollut yksi kovin nirso mopo, vm. 2002 R6 kilpuri ei käynyt oikeastaan mitenkään talven vanhalla ysikasilla. Työnsin pyörän lähibensikselle, tankki täys tuoretta ja käyntiin kuin palmun alta.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jos sinne on päässyt kondensoitumaan vettä? Eli se yleisin käyntihäiriöiden syy.(Flyer @ Elo. 21 2011,09:25) kirjoitti
Murjaanien kuningas!
Kertokaa joku minulle miksi jäänestoainetta = alkoholia pitäisi lisätä bensan sekaan. Johan siinä sitä viinaa on valmiiksi 5-10% verran, joka sekin on vanhemmille vehkeille liikaa. Syövyttää paikkoja, pehmentää letkuja ja tiivisteitä sekä huonontaa bensan säilyvyyttä.(Italowestern @ Elo. 21 2011,12:11) kirjoitti
Olen käyttänyt jäänestoa bensan seassa viimeksi varmaan joskus 30 v sitten. Jäänestoaineella pyrittiin aikoinaan ehkäisemään kaasuttimen jäätymistä +-nollakeleillä. Nykyvehkeissä jäänestoainetta ei mielestäni tarvita missään olosuhteissa, ei ainakaan talvisäilytyksessä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Suzukin ohjekirjassa lukee muistini mukaan että tankki pitäisi täyttää aivan täyteen ennen seisontaa (toki ne voivat olla tehtaalla täysin väärässäkin)(Italowestern @ Elo. 21 2011,12:11) kirjoitti
Muodostuuko muuten vettä jos tankki on täysin täynnä, vai vaaditaanko veden muodostumiseen ilmaa? Tankin ruostuminen on ainaskin todennäköisempää jos pelti on ilman kanssa tekemisissä vs bensan
Omat mopot on talvehtineet täysin talvilämpötilojen armoilla, ilman akun jatkuvaa ylläpitolatausta (akku irti toki) ilman ongelmia. Ja vielä 95-oktaanista tankissa ilman jäänestoja tai stabilaattoreita enkä ole huomannut eroa vastatankattuihin bensoihin keväällä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Koska jos vettä kondensoituu riittävästi, ei se enää sekoitu bensiiniin, vaikka siellä se 10% etanolia onkin. Ainoa vaihtoehto on lisätä viinaa tai sitten tyhjentää tankki. Koska olen laiska, niin lisään viinaa. Tosin ruiskun myötä, on toi jääneston kanssa lotraaminen jääny. Syksyllä tankki täyteen 98E:tä ja talliin odottamaan kevättä.(J@ck @ Elo. 22 2011,09:49) kirjoitti
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99