Ei tule kondessivettä jos ei ole tilaa mihinkä sitä kondensoituisi...(jyk4 @ Elo. 22 2011,11:50) kirjoitti
Eli piripinnassa kun pitää niin jää se vesi pois.
Ruostuminen tapahtuu kun vesi, metalli ja happi kohtaa. Muistaakseni näin se jotenkin meni.
Omat mopot talvehtii kylmässä, tankit täynnä. Keväällä kippaan ne bensat autoihin (noin 10 ltr/mopo -> opelin tankkiin joka vetää 70 ltr) ja tuoreet liemet kawoihin.![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Eihä se vesi sinne tyhjästä ilmesty vaan "tiivistyy" ilmasta.(jyk4 @ Elo. 22 2011,11:50) kirjoitti
Täräytin sunnuntaina Wellgraftin pihassa käyntiin hyvin toimi. Pikkuisen bensaa kaasariin ja starttaus.
3,7 Merc hyrisi niin nätisti, että en ollut uskoa sitä, koska se on tankattu viimeksi neljä (4) vuotta sitten. Käyttelin koneen lämpimäksi vaihtelevilla kierroksilla (n.20min).
Suurempi yllätys oli akut, napajännite oli molemmissa akuissa m.12,3V, eikä niitä ole ladattu kahteen vuoteen.
Joten minun venessä oleva bensa ei ollut vanhentunutta tai sitten vanhalle amerikkailaiselle venemoottorille kelpaa vähän huonompikin bensa.
^Neljä vuotta sitten ei tainnut vielä olla viinaa 95 bensassakkaan. Milloin se 95 E tulikaan, äkkiä asiat unohtuvat..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itselläni Suzuki ollut kaksi talvea kylmässä tallissa tankki täynnä vanhaa 95E:tä ilman stabilointi aineita ja todella hyvin lähtenyt keväällä käyntiin, eikä käynnissä/tehoissa huomannut mitään poikkeavaa.
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Neljä vuotta sitten bensa oli vielä varsin hyvää jo ennen tuota viinanlisäytä bensaa muutettiin ja säilyvyys heikkeni. Tästä on 2-3v aikaa. Talveks mun mopota saa Eltsun Nesteen pumpust pienkonebensaa tankkiinsa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Kyllä Esson baarin insinöörit tiesi jo 2004, että bensa ei kestä tankissa palavana montaa viikkoa(J@ck @ Elo. 23 2011,14:40) kirjoitti
![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Veikkaus: keväällä 2012 kaikenlaiset bensaan liittyvät propleemot lisääntyy, koska sellaisista ei edelleenkään tule olemaan pulaa, jotka säilyttävät pyöriään tekemättä niille yhtään mitään "kun ennenkin on näin tehty". Varsinkin, mikäli 95E10:t jätetään ihan noin vaan muhimaan koko talveksi.(pertt-UP- @ Elo. 23 2011,17:15) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Maailmanloppua odotellessa.. Tuota E10 en ole käyttänyt, koska oma pyörä on 5 vuotta liian vanha sitä varten. 98E5 jää syksyllä tankkiin ja voin keväällä ilmoitella miten kävi. Kaasarit vois sentään tyhjentää, mutta yritetään vielä ilman lisäaineita.(pecha @ Elo. 23 2011,21:47) kirjoitti
Autoonkaan en ole uskaltanut E10:ä laittaa, koska sama tankillinen seisoo talvella noin kuukauden ja kesällä varmaan saattaa mennä yli kaksikin kuukautta samoilla bensoilla..
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Joo, noin se oli oikea ohje ennenvanhaan kun bensa oli hyvää kamaa.(jyk4 @ Elo. 22 2011,11:50) kirjoitti
Toki kone saattaa käynnistyä vanhallakin bensalla ja tankki täynnä ei kondenssivettä pääse juurikaan muodostumaan. Tasalämpöisessä seisotuspaikassa ei myöskään.
Tämä idea vähäisestä bensamäärästä tankissa tuli juuri siitä, ettei vanhaa bensaa sitten ole turhaan tankissa esteenä, kun uutta tarvitaan keväällä tilalle.
2V sitten oli vielä ns. hyvää bensaa ja nyt huonoa säilyvyyden kannalta siis. Toki kalliilla ostettu kisabensa tai pienmoottoribensa on hyvää kamaa edelleen ja soveltuu erinomaisesti MP-käyttöön.
Myös oktaaniboosteri on hyvä lisä MP:n tankkiin.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
No se stabilointiaine on niin halpaa, että ei sitä kannata jättää lisäämättä. Seloste on jotakuinkin sellainen, että se sitoo hiilivetyjen rakenteen molekyylitasolla, jotta bensa ei hajoa eri ainesosiksi, jolloin se pääsisi haihtumaan juurikin tehoaineiden osalta ja käynnistyminen vaikeutuu sekä muita ongelmia ilmenee.(pertt-UP- @ Elo. 24 2011,03:18) kirjoitti
Polttoaineessa on nykyään erittäin tärkeitä lisäaineistuksia, kun oktaanilukua on laskettu. Laatubensassa lisäaineita on enemmän, kuten Shell V-Power ja pienkonebensat mutta huonommissa vähemmän, kun mahdollisimman halvalla pitäisi myydä.
Lisäaineet vaikuttavat erityisesti nakutusherkkyyteen, sumupisarakokoon, ruiskusuutinten voiteluun yms.
Hyvällä bensalla kone käy siten puhtaammin ja paremmalla hyötysuhteella, eli koneessa on myös enemmän tehoa, kun älykäs moottorinohjausjärjestelmä saa siitä enemmän irti.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Joidenkin tiedän laittavan 2t öljyä pienen määrän bensan sekaan ennen säilytystä, vaikuttaa kuulemma samalla tavalla kuin stabilointiaineet. Omalle perstuntumalla voisin sanoa että pitkään säilötyt 2t bensat on paremmassa kunnossa kuin vastaavat ilman öljyä.
-- Julius K -- R1200R & XL700v --
Eikö se 98E5 ole periaatteessa samaa litkua kuin ennenkin? Tuskin se on kovin paha rasti tankata sitä viimeinen tankillinen. Ymmärtääkseni noissa alkoholibensoissa suurin ongelma on veden imeytyminen polttoaineeseen.
Eiks toi bensan vanheneminen liity lähinnä siihen vaihtuuko tankissa ilma vai ei? Jos tankissa ilma vaihtuu, niin bensan laatu huononee nopeasti, koska herkästi haihtuvat ainesosat karkaa pois. Ja samalla kondenssivettä tulee paluupostissa tankkiin. Tietty toi 95E10 on toinen asia, kun siinä saattaa ainesosat eriytyä. Pitäisi käydä heiluttelemassa mopoa määräajoin talven aikana...
^Viisaammat, tai ainakin asiaa tutkineet väittävät, että jo 0.5 % vesipitoisuus riittää viina-vesi seoksen erottumiseen 95 E 10 bensasta.
Jos näin käy, niin sitten tankin pohjalla on kymmenisen prosenttia alkoholi-vesi seosta, jonka uudelleen sekoittumiseen ei taida heiluttelut auttaa. Vaan mitäpä näitä arvailemaan, ensi talvi kertonee totuuden. Enpä ole ainakaan minä se, jonka tankista pari litraa eriytynyttä etanoli-vesiseosta mahdollisesti löytyy..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Taidan testimielessä tankata tätä maailman paskinta polttoainetta, E10:ntä syksyllä ennen talviseisontaa (sitä on tankattu koko tämä kesä).
Katsotaan mikä katastrofi odottaa keväällä.
Saatte sitten kuorossa v*ttuilla jos mopo ei käynnisty
7kk seisoneilla 5% etanolisaastutetulla 95-oktaanisella ruiskupyörä starttasi kuin olisi edellispäivänä ajettu. Tiedä sitten mitä 5% lisämyrkytys saa aikaan..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Minä meinasin testimielessä laittaa pulloon 95 E 10 bensaa ja lisätä siihen 1 % vettä. Ehkä värjään veden vaikka karamellivärillä, jospa se riittäisi värjäämään myös mahdollisen eriytyneen seoksen.. Vai värjääköhän se myös bensan, ei ehkä olekaan hyvä idea.(jyk4 @ Elo. 24 2011,13:26) kirjoitti
Tämä saa sitten seisoa niin kauan kun ja jos jotain on nähtävissä. Voi hyvinkin olla ettei mitään tapahdu, mutta ei tule ainakaan kallis kokeilu *
Mistähän löytäis koeputkia ja niihin seoksen kestäviä tulppia. Näinhän se taitaisi olla helpointa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kotitesteissä kannattaa muistaa, että 95E10 tai muunkaan bensiinilaadun tarkkaa etanolipitoisuutta ei yleensä tiedetä. Saattaa testeihin hieman vaikuttaa jos etanolia onkin sillä hetkellä vain pari prosenttia, tai sitten sattuu sellainen erä jossa on täydet 10%.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
2 päivää ajettu työmatkoja alussa mainituilla "toimimattomilla" bensoilla.
Havainnot, tyhjäkäynnillä muutaman kerran yskähtänyt (joku pytty jätti sytyttämttä ?), ei muita havaintoja.
Toiset mopot taitaa vaan olla herkempiä vanhalle bensalle kuin toiset.
Honda tämän testin perusteella sopii vanhojen bensojen pois polttoon ;)
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
Kannattaa huomioida, että 98E5 on parempi talvisäilytysbensa kuin 95E10. (Siitä huolimatta, että 99,99% E10:ä koskevasta läpätyksestä olikin ihan silkkaa mutuhuuhaata.)
Ja mikäänhän ei siis edelleenkään estä käyttämästä E10:ä normaalikäytössä, jos se vaan on ajoneuvoosi käypäistä. Nyt oli puhe nimenomaan SÄILYTYKSESTÄ.
edit. niin ja kuten jo mainittu, fuel stabilizeria myös sekaan, jos haluaa minimoida ongelmien todennäköisyyden keväällä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ikinä en oo mitään litkua bensaan lisänny, sen enempää talveks, kuin muulloinkaan ja aina on mopo lähteny (käyntiin)silloin kun minäkin.
Tankki on jonkun talven ajan ollu täynnä, joskus tyhjänä ja kaikkea siltä väliltä.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Siis jos alkoholi-vesiseos erottuu bensasta, niin mikään laite ei toimi sillä seoksella. Ei edes Honda(Flyer @ Elo. 26 2011,09:57) kirjoitti
Jos bensa on vain vanhaa, mutta käyttökelpoista, niin se palaa missä vehkeessä vaan.
Kannattaa lukea alla oleva linkki, siinä on asiaa 10 bensan käytöstä venemoottoreissa. Pätee kaikkiin kausiluontoisessa käytössä oleviin vehkeisiin. Moottoripyörästä - lumilinkoon. Siis lukea vallankin ne kohdat, joissa kerrotaan talvisäilytyksestä.
95 E 10 veneissä
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Konetta on täysin turha käynnistellä talvella. Öljyt valuvat koneessa alas joka tapauksessa, ja nuo turhat startit aiheuttavat lisä kulumia. Samoin moottori kerää kosteutta sisäänsä turhien starttien vuoksi. Huuhaa hommaa siis.(Italowestern @ Elo. 21 2011,12:11) kirjoitti
.
Kyllä nuo bensan vanhenemisjutut yhdessä talvessa ovat täysin liioiteltuja. Itse tankkasin vuonna 2009 ja samoilla bensoilla gixxeri käyntiin muutama viikko sitten. Akku piti uusia, mutta n. 3 vuotta vanhoilla bensoilla lähti kuin palmun alta ja kävi ihan normaalisti.
Yleensä tahtoo olla kaasaripelejä joissa nämä ongelmat ovat muka bensan kanssa. Niissä tiivisteet yms. kuivuvat ja sakkaa jää suuttimiin jne..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
No johan on melkoista bullscheissea.(vma @ Elo. 27 2011,17:22) kirjoitti
Kannattaisiko oikeasti tutustua hiukan asiaan ihan faktapohjalta ennen tuollaisia väitteitä?
Jos kone on erittäin korkeaviritteinen, on se tietenkin lämmitettävä nesteillä etukäteen ennen starttia, kuten esim. F1-koneet, mutta normi MP-kone, tehokaskin, pysyy paremmassa iskussa, jos sitä käytetään säännöllisesti, esim. n. kuukauden välein tai edes muutaman kerran talvella lämpimäksi. Lämpimäksi nimenomaan siksi, että voitelu ehtii toimia normaalisti ainakin jonkin hetken ennen sammutusta.
Lisäksi hyötyä tullee siitä, että venttiilinjouset jäävät sammutettaessa eri asentoihin, eli vain ne muutamat ei ole puristuneena vaan vaihtelevasti, jolloin jouset ei kuoleennu. Ducatissa tätä ongelmaa ei ole yhtälailla.
Seisova kone "sammaloituu" eli kuivuu, jollei siinä ole erikseen laitettu säilytysrasva liikkuvien osien päällä kuten esim. tehtaan varastossa.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
No johan on melkoista bullscheissea sulta. En olisi odottanut että teet noin hätäisiä johtopäätöksiä.(Tylyttäjä @ Elo. 27 2011,18:16) kirjoitti
Mullakin oli 2009 laitettua bensaa ja kone käynnistyi hyvin keväällä 2010. 2010 laitetulla bensalla taas ei. 98E.
Muuta eroa olosuhteissa ei ollut ja akku oli kunnossa. Kone käynnistyi välittömästi kun uudet sopat oli kaadettu tankkiin vanhojen sekaan.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Näitä juttuja on jauhettu ties kuinka kauan. Ei se nykybensakaan ainakaan yhdessä talvessa mene miksikään. Jo vuonna 2009 on bensassa ollut etanolia. Kaverilla seiso just viime talven 95 tankissa, ja lähti keväällä ihan normaalisti.(Italowestern @ Elo. 27 2011,18:53) kirjoitti
Oon jo aikaisemminkin sanonu että voin tulla vaikka 20km säteellä hakemaan kaikki epäkurantit yli 10 litran bensaerät veloituksetta. Voin sitten itse ajella niillä..
Muuten, tuo M5 seisoi 2010 marraskuussa tankatulla 98:lla koko talven. Toukokuussa ajoon. Lähti käyntiin kun palmun alta, tosin alkoi kyllä myöhemmin pätkimään, joka taisi kuitenkin johtua kosteudesta puolien alueella (koska uudet bensat eivät auttaneet, lähti toimimaan myöhemmin kun kosteus oli päässyt haihtumaan).
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
No nyt kun syys taas lähestyy niin itse kunkin on helppo tehdä talven aikana testi kuinka se bensa siellä tankissa oikein säilyy?
Omakohtainen testi on ollut tähän saakka kutakuinkin vuosi vuodelta tällainen, ja tänä vuonnakin tuleman pitää:
Veneen tankki näyttäis olevan melkein täynnä 95e:tä eikä taida keretä tänä syksynä ajella tyhjäksi, ja se tulee taas talvehtimaan ulkona pressun alla. Keväällä järveen, täyteen ladattu akku paikalleen ja kone käyntiin.
Mopon säilytys + 10-20 c. tallissa ja yleensä olen jättänyt muutamat litrat bensaa tankkiin, nykyään 98e:tä. Olen yleensä käyttänyt mp:n koneita keskitalvella muutaman minuutin.
Mönkijä on ollut pelkästään talvikäytössä ja lähinnä lumikolana, eli samat bensat 95e on ollut tankissa koko kesän.
Uutta bensaa keväisin tankit täyteen vanhojen päälle.
Pitäis koittaa taas kerran elää talven yli ilman lumelääkkeitä. Tähän asti pärjännyt ilman.
Moottoreille on tarjottu pelkkää valohoitoa perushuoltojen lisäksi.
Murjaanien kuningas!
Kyllä se vaan meni yhdessä talvessa. Ei edes luvannu kunnolla. Uudella bensalla hörähti kuin palmun alta. No hard fiilings.(Tylyttäjä @ Elo. 27 2011,20:32) kirjoitti
No sori, olin aika provo.
Mut eiks sovita, että pitäydytään todetuissa faktoissa, eikä yleistetä turhaan.
Tää koko ORG-saitti-viidakko on niin täynnä kaikkea mutu-paskaa, että ei sitä enempää tarvita näissä faktahommissa.
Tunnelma- ja makuasioista saa sen sijaan kukin olla omaa mieltä ihan vapaasti.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Tarkoitat varmaan että on voinut olla etanolia. Ainakin tänne pohjoiseen kesti melkoisen kauan ennen kuin tuli yhtään etanolia jakeluun. Etelän tilannetta en niin seurannut. Pitoisuutta on säädelty, ja säädellään edelleen, markkinatilanteen, raaka-ainehintojen jne. mukaan. Että jos etanolipitoisuutta ei ole mitattu, niin testit on yhtä tyhjän kanssa.(Tylyttäjä @ Elo. 27 2011,20:32) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010