Itsellä Shoei Raid II:n kanssa ongelmaa huurtumisen kanssa. Visiirin alareuna huurtuu ja huurtuminen ulottuu myös Pinlockin alueelle. Ajossa ei mitään havaintoa mittaristosta, joten korvakuulolla säätelen vauhtia tai sitten pitää erikseen oikein kurkistaa alas. Onneksi sentään näkee eteenpäin ja horisonttiin, niin ei tarvi ihan käsikopelolla suunnistaa ja kuullostella koska alkaa hiekka pientareella ropista. Vesikelillä on helpompaa. Vesi valuu visiirin sisäpuolelle ja huuhtelee huurut pois. Whisper Kitin ansiosta on niin hiljaista, että moiset alkavat oikeasti riepoa.
Säädetty on ja sitten taas säädetty lisää tuota visiirin asentoa. Kokeiltu myös toisella visiirillä, ei vaikutusta. Ilmastointi auki tai kiinni, ei vaikuta sekään. Kun tuo alareuna menee huuruun hitaassa ajossa, niin pitää ajaa Vantaalta Hyvinkäälle motaria, että huuru häipyy. Säädöt vaikutti sen verran, että enää kypärä ei vihellä kun visiiri on kiinni. Mutta vesi tulee silti sisään ylhäältä.
Onko muilla vastaavia ongelmia vai onko minun hengityselin ihan väärä tähän kypärään?![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyllä mulla pinlockin uudelleen kiristäminen visiirin sisäpintaan on auttanut huurtumiseen.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tuotakin oon jo veivannut ja ihmetellyt pinlockin tiivisteitä ja testannut vesihanan alla pääseekö väliin vettä. Tiivis on. Ei auta. Sepä se juuri ihmeellisintä on, että huurtuu myös tuo Pinlock alareunastaan. Jotenkin tuo nenästä tuleva lämmin ilma on myrkkyä. Pitää varmaan lopettaa valkosipulin syönti.(svahnm @ Huhti. 18 2008,23:58) kirjoitti
Niin, ja kokeilin myös hengästysilmanohjainta. Tuo auttaa visiiriongelmaan, mutta sitten menee goggelit huuruun kaupunkiajossa näillä lämpötiloilla elikäs alle +10.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Voikohan noissakin olla jotain eroja ihan yksilöinä? Itellä ei ainakaan ole ollut mitään onkelmaa. Tosin mulla ei ole silmälaseja eikä Whisper Kitiä.
Ajettu on potalla 11 tkm niin sateessa, +30 kuin -5 lämpötiloissa, kaupungissa ja motarilla, no problemos!
Joskus omassa potassa pinlock ei ollut kunnolla paikoillaan ja se aiheutti huurtumisen. Ilmankierto pitää olla auki ja sittenkin pysähdyttäessä liikennevaloihin joutuu visiiriä raottamaan ettei vetäis linssiä huuruun. Lisää...
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Siis onko sulla ihan kunnon breath guard vai joku töttörö vaan siinä?
Kärsin ite samasta ongelmasta (joo rillit on ja sama potta) viime syksynä. Ostin sekä shoein oman chin guardin (leuka, aka whisper kit), että yleismallin breath guardin.
Omien kokemusten perusteella se alasuojus piti heittää pois ja sovittaa kypärä päähän breath guardin kanssa vähän enemmän yläviistoon. Enemmän siis kypärää takaraivolle.
Silmälasien huurtumista et voi kypärällä pahemmin estää jos kasvot kovasti hikoilee. Joku töhnä linsseihin voi auttaa kyllä.
Pinlockit ei myöskään ole ikuisia. Niidenkin pinnoite vanhenee ajan mittaan.
Edit.. ilmansuunnat sekaisin
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ethän tarkoita ihan pisaroiksi asti muodostuvaa "kosteutta" visiirillä. Itellä joskus tiivistyy hengityksestä ihan pisaroita nenän ympäristöön. Niistä pääsee käsittääkseni eroon vain hengittämälläkautta.
Eikös muuten pinlockin toiminta perustu ilmaväliin visiirin ja kalvon välissä??
<p><strong> </strong></p>
Mullakin tuppaa juuri tosta nenän kohdalta huurtumaan se visiiri. Ei se minusta ajamista haittaa, kun ei satu olemaan juurikaan näkökentässä. Paitsi jos sulla sattuu olemaan oikein kierot silmät, niin silloin saattaa olla melko huurukas se näkökenttä. Mutta tosiaan, ainakin minulle on ollut hurja apu siitä pinlockista.
Kawasaki Er-6f
Shoein oma breath guard, en tiedä onko kunnollinen.(SamiN @ Huhti. 19 2008,01:04) kirjoitti
Pitää vielä kokeilla josko ottaisi pois Whisper Kitin ja ajelisi korvatulpat korvissa. On semmoinen olo, että ei vaan liiku ilma tarpeeksi tuolla kypärän sisällä ja jos liikkuukin, niin liikkuu väärään suuntaan. Tuolla tuuletusaukolla ei tunnu olevan mitään virkaa huurteenpoistossa. Kosteutta tiivistyy nimenomaan juuri niiden yläpuolelle. Eikä vaikuta onko räppänä kiinni vai auki. Minulla ei edes naama hikoile, pikemmin näillä kevätilmoilla jäätyy. Eli huurtuminen tulee nenän kautta hengittämisestä.
Kypärän ostin viime syksynä ajokauden viime metreillä. Kilometrejä tuolla on vasta 2000, joten PinLockin luulisi olevan kunnossa. Ja tiivis se on, sen olen testannut.
Tänään päivällä oli sen verran lämpimämpi, että ei huurtunut enää kuin nimeksi. Ehkä se ei sitten vaan toimi mun kuupan kanssa kylmällä kelillä. Vakuutusyhtiön lunastama Arai oli ongelmaton. Otin tilalle tuon Shoein lähinnä siksi, että Whisper Kit tuli mukana ja hinta oli vähän edullisempi. Arai oli äänekäs, joten aina oli pakko käyttää korvatulppia. Kumpikin sopii päähän yhtä hyvin, sen puolesta mainioita molemmat. Ja vaikka Shoei tuo ei huurtuisi, niin vesi tulee sisään visiirin yläreunasta visiirin sisäpintaa pitkin jos se on vähänkin raollaan. Vaikka liikennevaloihin pysähtyessä. Tuommoista en muista koskaan tapahtuneen Arain kanssa.
Pistää miettimään pitäiskö viedä takaisin sillä perusteella, että ei toimi mun pään kanssa vaikka hyvin istuvuus onkin hyvä.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ei se ajamista minullakaan haittaa, mutta kun tuo mittaristo on muutenkin nippa nappa näkökentässä, niin joutuu kurkkimaan alas ja kallistelemaan päätä. Tälläkään muuten niin väliä ole, mutta kun sitä ei anka huomaa ja jaksa tehdä...korvakuulolla ei oikein ole toleranssit nopeusrajoitusten suhteen ole tarkat. Voi tulla ikäviä yllätyksiä jos sattuu huonoon kohtaan sinipukuisia miehiä. Enkä tarkoita IBM:n myyntimiestä.(M-ksa @ Huhti. 19 2008,09:06) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Jepjep Shoei... mulla ollu Z-One ja nyt toi Raid II. Molemmissa tuo visiirin säätäminen on perseestä, eli viheltää ja vuotaa ja säätelyn jälkeen vain vuotaa. Tässä Raidissa on pinlock ja samat ilmiöt eli tiivistyy se nenun kautta hengitys visiirin alalaitaan, se että pinlock olisi väärin asennettu (löysällä) ei pidä paikkaansa, sen kyllä huomaa suuremmasta huurusta.
Ottaa kyllä nuo asiat päähän koska kypärä muuten sopii päähän
Eli omituisen surkea on tuo visiirin istuminen kypärään. Ja mulla ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä kypärässä, niin kyllä jumaliste ilma pyörii sisällä ja kovaa.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Veikkaisin kyllä aiheuttajaksi tuota whisper kitiä. Itsellä Raid II toiminut 4 kautta hyvin, 2 viimeistä pinlockilla.
Ainoat pulmat ovat kelillä noin +2 astetta, kosteus 98, ilmanpaine alle 1000. Silloin alkaa väkisin muodostua kosteutta sisäpuolelle alle 80 kmt, alkaen nenän kohdalta pinlockin alta. Tämä on kuitenkin aika lailla siedettävissä ja normaalia.
Mutta todella hankalaksi kostuminen menee vasta kun tukkii (siis tietysti tuon kylmyyden vuoksi) kaula-aukon ilmantuloa. Ja tietysti hengityskosteutta saa kerättyä visiiriin sulkemalla alaluukun. Yläluukku vaikuttaa myös, mutta hitaammiin.
Itse olen "sulkenut" kierron ihan vaan kaulawindstopperilla, joka on sen verran tuhti paketti buffin kanssa, että sopivasti ahdettuna tukkii kokonaan alavuodon. Silloin edellä mainitun kelin kosteuspulma alkaa tulla jo tosi hankalaksi eikä siihen enää auta kuin +100 kmt vauhti. Mutta eipähän ole hartiavetoakaan eivätkä huulet jäädy yhteen.
Eli näistä kokemuksista voisi päätellä whisper kitiä "syypääksi". Vaikkei minulla siitä kokemusta olekaan
-hh-
PS. Raidin säätäminen on tosiaan melkoisen hankalaa. Olen saanut visiirin asettumaan kunnolla vain räpläämällä noita säätömekanismeja puoliväkivalloin koko paketteina hieman eri asentoihin vuoron perään kiristellen ja löysäten.
PPS. Onko kukaan muuten käyttänyt mitään liukasteita visiirihammastuksessa?
Täytyy siis nyppiä kuiskaussarja pois ja toivoa, että sillä paranee. Voin kyllä mainiosti ajella korvatulpillakin, kun siihen on jo tottunut.(harmaahukka @ Huhti. 20 2008,05:56) kirjoitti
Säätäminen ei ollut mielestäni kovin hankalaa. Vihellys lähti aika helpolla pois, mutta tuohon vesivuotoon ei taida auttaa mikään. Aluksi tein sen virheen, että tuuppasin ihan liian kireälle, jolloin katselemalla näytti hyvälle ja tiiviiltä kauttaaltaan. Ajossa ei sitten näin ollutkaan. Yläreunaan oli pakko jättää vähän ilmarakoa. Vihellys varmaan riippuu fillaristakin, miten ilma kuljettuu kypärälle.
Tuohon hammastukseen laitoin silikonia melkeinpä heti. Alkuun hammastus oli jäykkä ja visiirin avaamien oikeaan asentoon hankalaa. Silikoni vähän helpotti ja nyt on varmaan vähän tullut kulumaakin kun menee vähemmällä voimalla.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tavallinen tahvo kans!(NOx @ Huhti. 20 2008,11:25) kirjoitti
No just keväällä vaihdoin (ennen ajokautta) tuliterän visiirin ja nyt sit ihmettelen, miks tuntuu niin jäykältä "normaaliin" lerppuun verrattuna. Eikun voitelemaan...
-hh-
itellä ei oo raid kakkosen kanssa ollut mitään onkelmaa. ei oo huurtunu kertaakaan ja eikä vihellä![]()
Kawasaki Ninja ZX-10R
Mulla on kanssa Raid 2 ja whisper kit + pinlock. Tuota whisper kittiä ei kyllä voi pitää viileillä ja kosteilla keleillä tuon huurtumisongelman takia, se on vaan liian tiivis ja ilma ei pääse kiertämään pois kypärästä. Ilman sitä ei ole ollut ongelmia huurtumisen kanssa.
ex. ZX6R 2003
Nakkasin Whisper Kitin pois viikonloppuna ja huurtuminen väheni. Leukalärpäkkeen jätin vielä paikalleen. Aamusella kesti liikennevalotkin kun oli visiiri alareunasta vivuttu hieman raolleen. Jotensakin jännää, pääosin tuo Whisper Kit on sivuilla ja takana, joten ei heti tule mieleen sen vaikuttavan noinkin paljon myös leukapuolelle.
Tällä jo kelpaa ajella. Kiitoksia vinkeistä.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
jos Pinlock on kunnolla ja tiiviisti paikallaan ei se huurru sieltä sisäpuolelta. Siitähän tulee ns. tuplalinssi. Se ilma siellä välissä ei ole missään tekemisissä muun ilman kanssa. Tosin Kylmimipinä päivinä saattaa se pinlockin sisäpinta vetästä valoissa huuruun.
Silti Whisper strip on todella hyvä. Onneksi tossa on tuo visiiri raolleen asento.
Niin ja nämä kokemukset XR-1000, tosi melkein sama potta.
Lue ketju läpi uudestaan. Juuri oli kyse siitä, että kylmä ilma on myrkkyä. Eli kyllä vain huurtui eikä vain huurtunut vaan jopa pisaroitui. Pinlock oli ja on takuuvarmasti tiiviisti paikallaan. Edes visiirin pitäminen raollaan ei auttanut. Whisper Kit pois, sillä parani. Nyt voi olla valoissa aamuisinkin vaikka visiiri kokonaan kiinni.(samthunder @ Huhti. 24 2008,14:03) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Taitaa silti olla se sun nenun asento väärä.. (-:
Mulla on kans Shoei Raid II ja wisperi et huurrekalvo.
Oon viimepäivät suhannu töihin Vantaan ja Helsingin väliä
ennen aamu kuutta. ( eli lähes nollakelissä )
Ainut osa visiiristä on huurtunut huurrekalvon ympäriltä ja
sekin häviää kun moottoritie alkaa.
Ainut ero taitaa olla , että mulla on myös huppu potan sisällä
ja se vaimentaa suunkautta hönkäiltyä kosteutta.
Ylempää tuuletusaukkoa oon pitäny kiinni ja alempi auki.
Eli , mistähän se nyt sitten oikeesti mättää...
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Täysin kiinni ilman kosteusprosentista, ei näillä 40 % kosteuksilla ja yli tuhannen ilmanpaineilla saa millään huurtumista aikaan millään lämmöillä. Ainakaan mun Raid II:lla + pinlockilla & buffilla + windstopperilla.
-hh-
Ei jotenkin jaksa ressata sitä että visiiri hankalassa kelissä huurtuu WhisperKitin ja BreathGuardin kanssa, vähintään on rillit kuitenkin huurussa vaikka miten tiskiaineella ne huuhtelis. Enemmän kismitti joskus korkea taajuinen ajoviiman aiheuttama siritys (katkonainen vihellys tms.) ilman Whisperiä jota ei sen kanssa juuri ilmene. Tarttis laittaa muutaman gramman kevyempi ja vähemmän pyörteitä aiheuttava XR, kun vaan viittis investoida. Shoissa on vaan pysyttävä kun tuntuu olevan parhaiten kallonmuotoon sopiva kuuppa. /z
Mullon myös Raid II + pinlock + whisper kit ilman sitä leuan alle tulevaa osaa (siis vain kaula-osa).
Viime kaudella toimi ihan hyvin, ei mitään ongelmaa huurtumisen kanssa.
Tälle kaudelle laitoin pyörän tuulilasiin Laminar lipin, jolloin ilmavirta kypärää vasten pieneni reilusti. Nyt huurtuu melko helposti pinlockin ympäriltä, mutta onneksi itse kalvo pysyy vielä kirkkaana.
Oma analyysi (vailla sen kummenpaa tieteellistä pohjaa): *kunnollista tuuletusta ja huurteenpoistoa varten pitää pään/kypärän olla reilusti ilmavirrassa.!!!
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Löytypä tälläinen vanhempi ketju kun hartaudella etsi, mutta asiaan.
Olen ihmetelly tän kypärän visiirin huonoa istuvuutta, eli suhisee ja sihisee etenkin tuo vasenpuoli jossa tuo lukitsin/rako vimpain.
Katselin visiirin istuvuutta ja se pökötti kiinni ollessaan juuri tuolta puolelta. Ja kas kas, siinä ala ruuvin ja visiirin irroitus "liipasimen" välissä on millin, pari kanttiinsa nyppylä, jonka pitäisi istua lienee visiirissä olevaan lokoseen. Näin ei kummikaan käy visiirin ollessa kiinni, vaan tuo nyppylä kampee visiirin sen pari milliä irti kun sen sulkee loppuun asti. Tuon kun poisti, niin suhinat loppu.
Saattaa olla vain RAID II vika, mutta voi löytyy muistakin, mitään funktiota en tuolle nyppylälle löytäny.
Kannattaa tsekata.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Jaahas - oma XR1000 potee samaa, täytyypä tarkistaa!
Satunnainen motoristi
Honda CBR900RR SC44 2001
exät: Kawa ZX10, Honda CBR1000F, Yamaha FZ750 (classic rata), Honda XL1000V Varadero -09'