Vastaohjauksesta on siis kyse.
Tällä kaudella huomasin, että vastaohjaus on rauhallisesti ajellessa helpompaa työntämällä, mutta vauhdin kasvaessa ja kun alkaa enemmän työntämään kroppaa kohti sisämutkaa, onkin helpompi vetää ulkomutkan puolelta ja pitää sisämutkan puolen käsi melko rentona. Jotenkin vielä niin, että mutkaan taittaessa ensin työntää mopon kallistuksern ja sitten samalla kuin vaihtaa asentoa ikäänkuin pitää "saavutetut asemat" tuolla toisella kädellä vetämällä.
Onko tuo oikein vai väärin, en osaa sanoa. Miten mahtaa olla?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Molemmat.
Rata-ajossa ja etenkin pitkissä loivissa mutkissa tämän huomaa hyvin (esim. Botniaringin jatkopätkä, pitkä vasuri, jossa uusi ja vanharata yhtyvät radan takaosassa). Kun avaa kaasun, G-voimat painavat pyörää kohti ulkokaarretta, kuljettaja siirtää painonsa sisäkaarteen puolelle, vetäen ulkokaarteen puoleista kättä itseään kohti ja työntää samalla sisäkaarteen puoleista kättä eteenpäin. Näin hengaaminen helpottuu ja käsien liikkeet ovat luonnolliset suhteessa kuljettajan painopisteeseen ja pyrkimykseen pitää paino mahdollisimman paljon sisäkaarteen puolella. Tämä mahdollistaa korkean nopeuden ja sisäkaarteen reunaa noudattavan ajolinjan säilyttämisen. (Hengaaminen sisäkaarteen puolelle olisi täysin mahdotonta, jos vastaohjaus toimisikin päinvastoin, eli sisäkaarteen puoleista kättä pitäisi vetää itseään kohti ja ulkokaarteen puoleista kättä pitäisi työntää ulospäin.)
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Ainakin ajotaito II:en ohje oli, että molemmilla käsillä käännetään sitä tankoa. Perusteena, että se voi vaatia sen verran voimaa että molemmat kädet tarvitaan.
Tähän varmaan vaikuttaa myös henkilön lihaskunto, pyörän ohjausgeometria, ja nopeus.
Kysyin juurikin tätä samaa asiaa kouluttajalta, koska olin jostain netistä tai muualta lukenut, että kannattaa käyttää vain toista kättä ja pitää toinen rentona, koska muuten voi alitajuisesti tai vahingossa pingottaa toisella kädellä vastaan.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Molempi parempi. Eli ulkokäsi vetää ja sisäkäsi työntää. Ajotilanteesta, kuskin mieltymyksistä ja pyörästä riippuen jompi kumpi käsi voi olla hallitsevampi. Esim. rata-ajossa itse tykkään enemmän vetää ulkokaarteen puoleista tangon päätä, koska silloin sisäkäsi on helpompi pitää rentona jolloin myös hartiat pysyvät rennompina ja pyörä hallittavampana.
Superbike #7
Jossain nopeissa S mutkissa joutuu, jos vanha "lehmä" alla niin kampeamaan hieman isommalla voimalla. Itse pyrin siihen, että mopoa viedään "sormenpäillä". Eli, annetaan fysikaan lait hoitaa homma. Fysiikan lakia vastaan on aivan turha taistella ja menettää voimiaan.
Kesän rata-ajoissa keskityin nimenomaan rentouteen ja ajat sen kun parani, eikä tuntunut missään!![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Alkuun ratavaroitus:
Tällä ei ole mitään tekemistä normaalin ja järkevän ajamisen kanssa.
Mutkaan tultaessa jarrulla apeksia kohti suunnaten ja ns. perinteisellä ohjauksella
(pyörä pysyy pystyssä). Sitten kun aletaan hölläämään jarrua ja on tarkoitus taittaa mopo kyljelleen,
sisäkäsi rentona ja ulkokädellä veto, kuten Nitrous tuossa kirjoitteli.
Voi olla oikein tai olla olematta.
Muljuilla nappulakumeilla olen huomannut että kallistus alkaa vastaohjauksella mutta sitten pitääkin laitaa voimaa myötäohjaukseen ettei kallistu liikaa. Taitaa olla sekä vasta että myötähommassa veto. Näin siis asfaltilla.
Emmätiemitäoikeenkysyttiinmuttavastasinsilti
990 adv, VF750F, ZX-12R
Kumma kun nää jutut menee heti ihan ratajuttuihin ja ääriolosuhteisiin pyörällä ajossa.
Suurin osa tälläkin foorumilla surffailevista ovat kai ihan tavallisia liikenteessä ajelijoita.
Tuota työntö/vastohjausta on hyvä harjoitella vaikka ihan kävelyvauhdilla ja siitä sitten nostaa nopeutta.
Ihan liikenteessä voi väistellä vaikka kaivonkansia ja asfalttipaikkoja ja sillä tavalla harjoitella työntöohjausta, joka on oikeasti paras tapa väistää vaikka yllättäen eteen tuleva auto tai joku muu.
Ei kai sillä mitään väliä ole työntääkö vai vetääkö, mikä nyt parhaalta tuntuu.
Työntämisessä on se hyvä puoli, että jos jarruttaa samalla, niin työntövoima lisääntyy.
Jos haluaa rata-ajovinkkejä, niin siihen on kai oma ketjunsakin täällä.
Pekka
![]()
Samat lainalaisuudet pyörän perushallinnasta pätevät niin rata-ajossa kuin rauhallisessa kadulla köröttelyssäkin. Tästä syystä harjoittelu niin hitaassa kuin kovemmassakin vauhdissa parantaa pyörän hallintataitoja. Äärirajoilla ajaessa pienetkin virheet vain tulevat helpommin esille.
Superbike #7
Huomasin joskus että vedän ja se aiheutti ainakin mulla ongelman ajoasentoon, eli kroppa tapas nousta pystympään, kun sen olis pitäny nojata sisempään tai pysyä mopon kanssa linjalla. Ongelma se oli erityisesti väistämisessä kun pitäisi vielä pariin kertaan toistaa se vastaohjaus ja kroppa oli ihan väärin suorassa siinä pyörän päällä. Sitten jos vaik radalla on jo sisäkurviin nojaamista, niin ei ehkä ole vetämisessä semmosta ongelmaa? Tuolla kadulla vaan työntäen yläkroppa seuraa luonnollisemmin sinne sisämutkaanpäin ja kun on vielä tiukka ote tankista reisillä, niin voipi kurvailla tiukasti edestakaisin kun pyörä vaan heiluttelee isompaakin kroppaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Yleisesti työntö/vasta- ohjauksesta. Tämä ollut mielessä pitkään.. Eli olenko minä nyt ymmärtänyt moottoripyörällä ajon ihan totaalisesti väärin? Kertokaa. Nimittäin miten muuten sitä ohjataan kuin työntö/vasta- ohjauksella? Tangostako kääntämällä kurvin suuntaan? No minä en ainakaan tee niin.. Ostin ekaksi pyöräksi BMW RT1200;n ja alusta asti olen sitä ohjannut työntö/vasta- ohjauksella niin hiljaisilla/nopeammilla vauhdeilla jo 3 kesää.. Iso pyörä, ei tosin kovinkaan painava mutta sillai se kääntyy - ei mitenkään muuten. Muista pyöristä mulla ei kokemusta. Urbaaneja olen huhuja kuullut että vain harrikkoja voi kääntää tangosta menosuuntaan. Eli onko tosiaan jotain muuta vaihtoehtoa moottoripyörän ohjaamiseen kuin työntö/vasta- ohjaus ?
![]()
Kyse on vastaohjaamisesta vetämällä ulkokurvista tai. työntämällä sisäkurvista.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Aikanaan EAK:ssa opetettiin käsitteenä työntöohjaus ja ajatuksena se että selkäytimeen juurtuisi simppeli sääntö 'työnnät siihen suuntaan minne haluat mennä/pyörän kallistuvan'. Tätä olen yrittänyt saada ytimeen pahan päivän varalle tilanteisiin jolloin ei ehdi ajatella vaan on toimittava vaistonvaraisesti (kurvi kiristyy odottamattoman paljon tai joutuu tekemään äkkiväistön). Yleensä siis katutilanteet.
Sitten kun on enempi aikaa niin voi työntää ja vetää, niin teen (varmaan) itsekin.
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Keijon "No BullShit", ei kun "No BodySteering" bike näyttäis todistavan, että muuta keinoa ei ole:
http://www.soundrider.com/archive/sa...s/nobsbike.htm
Tuon kun osais vielä selittää kolmivuotiaillekin niin oppisivat helpommin ajamaan polkupyörällä![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Jos vastaohjauksen fysikaalista merkitystä ei oivalla, niin käy juuri niin kuin kaverilla videossa. Vauhtia ei juuri nimeksikään, mutta lippa tuli.
Analysoikaa miksi näin tapahtui?
Linkki youtube: http://www.youtube.com/watch?v=EBOhQ_WZ3cU
Viimeksi muokannut: finn; 11.10.2013 klo 02:44.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pikaiseen rähmäisillä silmillä tsiikaten näytti siltä että kaveri yritti kääntämällä kääntää "tangosta" pyörän mutkaan samalla kaasua himmaten, eli en nyt pikaiseen ollut huomaavinaan et kuski olis työntänyt tahi vetänyt vaan vääntänyt löysäten kokoajan kaasua jolloin etunen luisuun ja alta. Ja etunen näytti jo hyvissä ajoin et olen lähdössä alta ja kuski väänsi lisää vaan himmaten samalla.
i'am correct?![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Pyöränä kun on 140 kiloinen katuenska/moto niin aina ei ole itellekkään millä aloitetaan mutkaan meni, kallistamalla, työnnöllä vai vedolla. Pyörän ajaminen on mulle kolmiulotteista ja kyse on kokonaisuudesta, ei yksittäisestä tekijästä. Ajoasento kun on ryhdikkään pysty niin veto-ohjaus on luontevin keino kipata pyörä mutkaan, toki se välillä muillakin keinoilla sinne käsketään![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Näen tuossa selvästi vain etusen alta luistamisen. Kuski ilmeisesti tuntee luiston alkamisen siinä vaiheessa kun vetää polven sisään. En tosin tiedä onko ääniraita kuvan kanssa synkassa eli voiko siitä päätellä että kaasulla tuossa ei turattu. Tuossa mutkassa näkyy olevan porukkaa perseellään jatkuvasti eikä autotkaan pysy aina lapasessa, olisiko asfaltti liukas sellaisenaan vai tekeekö ympärillä oleva hiekka sen sellaiseksi, mene ja tiedä.
1000
Mielenkiintoinen yrittää päätellä maallikonkin.
Arvaus. Vasemmalla voimakas veto aiheuttaa mm. kuskin ylävartalon siirtymisen oikealle pyörän päälle ja painopisteen muuttumisen niin, että kallistus lisääntyy samalla kun etunen yhtäkkiä kääntyy liikaa vasemmalle, sisäkurviin. Pyörän massa puskee eteenpäin ja etunen lipsahtaa alta, kitka etusen ja tien välillä ei pysty kääntämään pyörää niin jyrkästi kuin etusen suunta edellyttäisi. Tämä on ihan puhdas maallikon arvaus.
<p>.</p>
^
????? Häh! Kyl se etunen kääntyy vasemmalle ihan siksi, että pito on lähtenyt ensin.
Tie on voinut olla kylmä/ likainen. Rengas on voinut kylmä/ kuskilla parempi ajoasento blaa blaa. Yhtä kaikki, tuo kallistus + kääntösäde + vauhti + rengas + ajoasento jne. > tarjolla oleva pito.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Finn pyytää analysoimaan ja tämä on kyllä "ammattimieheltä" heikko esitys.
Ihan amatöörinä, jos kaveri havaitsee luiston alkamisen, niin miksei vedä oikealla/työnnä vasemmalla ja pyri saamaan pyörää pystympään, tilaa olisi ollut viedä pyörää piennarta kohden ja ehkä välttää pannut. No, ihan amatöörinä kysymys on hiuksen hienoista asioista - mutta pyydettiin analyysiä.
<p>.</p>
Siksi ei tee, kun ei havaitse ajoissa, ja sen jälkeen ei ehdi. Muutama tuhat toistoa, niin alkaa tuokin tilanne taipumaan. Siinäpä vastaus.
Pyörää kuski nostaa refleksinomaisesti pystyyn, jos se lähtee katuun syöksymään. Sen kuski tekee ohjaamalla kuten kuvasit sen enempiä ajattelematta.
Edit: tai kuten Shy terävänä huomauttaa, niin just päinvastoin ohjaamalla, mutta idea selvä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Siinä vaiheesa kun etunen luistaa, ei se tangon kääntely paljon iloa tuo tilanteeseen. On ihan tuuristaan kiinni, että riittäkö jo luistavan renkaan pito nostamaan pyörän pystyyn vai ei. Itselläni kerran tuo on riittänyt (etusesta jäi reilu 10 metriä mustaa viivaa, vauhtia ~120km/h), toisella kertaa nousi pidolle "polvella nostamalla", eli sillä vaistomaisella heilahduksella, joka sillä kertaa riitti ja kolmennella kerralla mopo nousi pystyyn kun sai itsensä ensin pois pyörän alta ja tukevan otteen pyörästä.
Superbike #7
Menee aika teoreettiseksi, mutta noinhan se on... Käytänössä nuo kunnon kallistuksella tapahtuvat etusen luistot on sellaisia, että niihin ei paljon ehdi reagoimaan ja jos ehtiikin niin tuskin kykenee niitä pelastamaan. Näin siis ainakin tällaisen perusharrastajan taitotasolla.
Tosin yksi omista kaadoista sattui menemään niin, että mutkassa etunen alkoi luistaa "vain vähän", polvi oli kevyesti maassa mutta yhtäkkiä paino olikin huomattavasti enemmän polven varassa ja etunen alkoi sortaa ulospäin, mutta kerrankin ei karannut ihan kokoaan alta. Jäljistä näki myöhemmin, että etunen oli piirtänyt n. 15m kaaren mustaa ennenkuin oli lipsahtanut kokonaan alta. Tuo tilanne on siis kestänyt vajaan sekunnin ja siinä ehdin hiukan ohjauksella kokeilla kääntää sisään, että saisko pitoa takaisin, samaan aikaan kun polvella pidin pyörää edelleen pystyssä... juu ei onnistut...
Analysointi on taiteilua teorian ja käytännön rajamaastossa.
Amatöörinä minulla on etunen lievässä kallistuksessa maantiellä lähtenyt lipsahtamaan kaksi kertaa. Onneksi en paska jäykkänä ymmärtänyt muuta kuin pitää ohjauksen suorassa, niin kohta se pito sitten palasi. Silmänräpäyksen se hetki kestää - mutta toki ne kerrat muistaa.
Edit: Muut jatkakoon keskustelua.
<p>.</p>