Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 39:een 39:sta
  1. #31
    Lainaa (hiutale @ Elo. 16 2011,17:09) kirjoitti
    Ei mulla ole ollut ketjujen kanssa mitään suurempaa tuskaa, mutta ersytti se säätäminen ja rasvaaminen. Hiekkateiden pöly ja sateen peseminen. Sen lisäksi pyörän lisääntynyt pesun tarve ketju rasvasta.
    *Ostin Bimmerin. Oli siihen toki muitakin syitä, mutta olen tyytyväinen vaihtoon.
    Mulla oli bemu viimeiset 12 vuotta ja sitä ennen keppivetoisia Jammuja 2 kpl. Mutta nyt on ketjuvetoinen ja siksi tätä keskustelua herättelin.
  2. #32
    kerran kesässä olen ehkä muistanut ketjut rasvailla. syksyllä jos muistan niin pesen ja rasvaan. 25tkm ajettu ketju/ratas paketilla, eikä ole vielä tarvinnu kertaakaan kiristää ja ihan kunnossa näyttää ja tuntuu olevan
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  3. #33
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mikä se ero muuten on, kun muistan että, mopedipoikana ketjuja ja rattaita piti vaihtaa kun rattaista katosi hampaat, ketjut löi yli rattaan ja ne ketjutkin oli siinä vaiheessa aika väljät..

    Tarkoitan siis vaan, että taatusti en kymmentätuhatta ketjusetillä ajanut. Joitain tuhansia ehkä Sen ymmärrän että ketjut menee, mutta kuinka moottoripyörässä sitten nuo rattaat kestää niin tuhannen kertaa enemmän kuin mopossa, vaikka rasitusaste on öööö...miljoonakertainen tms... Ei nuö prätkän rattaat sen kummallisemmilta näytä kun moponkaan rattaat (materiaaliltaan tms.)?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #34
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 15 2011,22:51) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Elo. 15 2011,22:23) kirjoitti
    Eli kuvassa rollerin ja bushingin väliin rasvaa.
    Ei vaan rasvaa tarvitsee nimenomaan o-renkaat, etteivät kuivana hierrä lenkin sivulevyä vasten ja sen takia hajoa. Tosin ei se rasva pahaa tee tuollakaan välissä.
    Taattua org-tietoutta, jos joku on oikeassa on toisen kiirehdittävä paskomaan.
    hooondaaa
  5. #35
    Rasvailen ja peseskelen useasti. Ei oo mitään multa pois jos tuolla touhuamisellani ketjut ja rattaat paremmin kilometrejä kestävät.

    Olikohan ORAPI NDI se puteli millä tulee puhdisteltua ja kyllä se aikas kivasti öljyt valuttaa hallin lattialle...tosin sen lattian putsaus sitte oma manööverisä..tästä lähin moped öljynerotuskaivon päälle pesun ajaksi..



    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  6. #36
    Juha_H:n avatar
    Liittyi Oct 2010
    Bonn, Deutschland (Tampere)
    Rasvailen sadeajeluiden jälkeen tai n. kerran kuussa. Tippakannussa on ylijäänyttä 10w40:aa ja ylimääräiset rasvat+liat pyyhin rätillä pois rasvauksen jälkeen.

    Takavanteen puhdistaminen helpottui huomattavasti, kun siirtyi ketjuöljyistä ja -vahoista normaaliin moottoriöljyyn. WD40 on vähän turhan juoksevaista, mutta menee hätävarana tai puhdistusaineena.
  7. #37
    Lainaa (Henry67 @ Elo. 15 2011,17:09) kirjoitti
    O-renkaat vaativat sen rasvan. Rasvaan sopivalla esim. Motul spray ja puhdistan ketjut aina 300km välein. Nyt on kolmas kausi menossa eka ketjuilla (reilu 20tkm) ja ovat lopussa. Saa jatkuvasti kiristää ja ovat venyneet aika epätasaisesti. Ostin uudet tuohon odottamaan vaihtoa. Samalla, kun takarenkaan vaihdan, niin laittelen uudet ketjut ja rattaat. Jatkossa vaihdan joka toinen kausi. Eipa tarvii miettiä turhaan. Kulutustavaraa kuten renkaatkin...
    Mitenköhän tuo peseminen noihin vaikuttaa, kun on aika nopeasti kuluneet loppuun. Noissa pesuaineissahan taitaa olla jonkin sortin liuottimia, jotka ei varmaan tee mitään hyvää o-renkailla(?). Itse pesen kerran kesässä, korkeintaan ja rasvailen sateiden ja pesujen jälkeen. Nyt 20 tkm, eikä kulumista tai venymistä ole havaittu.


    Lainaa (shyhander @ Elo. 16 2011,18:50) kirjoitti
    Mikä se ero muuten on, kun muistan että, mopedipoikana ketjuja ja rattaita piti vaihtaa kun rattaista katosi hampaat, ketjut löi yli rattaan ja ne ketjutkin oli siinä vaiheessa aika väljät..

    Tarkoitan siis vaan, että taatusti en kymmentätuhatta ketjusetillä ajanut. Joitain tuhansia ehkä Sen ymmärrän että ketjut menee, mutta kuinka moottoripyörässä sitten nuo rattaat kestää niin tuhannen kertaa enemmän kuin mopossa, vaikka rasitusaste on öööö...miljoonakertainen tms... Ei nuö prätkän rattaat sen kummallisemmilta näytä kun moponkaan rattaat (materiaaliltaan tms.)?
    Näistä mitään tiedä, mut johtunee siitä, että ennen ei ollut o-rengasketjuja (riippuen tietenkin kauanko niistä sun nuoruusvuosista on aikaa). Lisäksi noi mopojen ketjut ja rattaat on aika hepposen näköisiä moottoripyöriin verrattuna. Itse en kyllä mopopoikana joutunut koskaan vaihtamaan ketjuja tai rattaita. Saatikaan sitten rasvannut niitä. Mitään kun en mopoista tiennyt.



    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  8. #38
    Lainaa (pasifsc @ Elo. 15 2011,16:32) kirjoitti
    Niin mitä mieltä olette? Onko nykyisiä O- tai X-rengasketjuja ollenkaan tarpeellista rasvata? Onko se vaan perinne menneiltä vuosikymmeniltä (-80 ja -90) kun ketjut ei rasvaamallakaan kauaa kestäneet. O-renkaidenhan pitäisi estää lian ja kosteuden pääsun ketjun sisään. Eikös se estä ketjurasvankin pääsyn. Tiedän, että rasvoissa on erityisen hyvä tunkeutuvuus ominaisuus mutta silti. Rasvatessa ketjujen pintaan tarttuu kaikki lika ja hiekka muodostaen "hiomatahnan" ketjun pintaa. Kumpi on pahempi rasvaamattomuus vai rasva ja hiomatahna?

    Jos ketju kestaa vaikka 10% pidempään rasvattuna kannattaako se, kun huomioi sen aiheuttaman sotkun ja rasvan hinnan. Rasvakauppiaat tietty suosittelee rasvaamista,mutta heillä onkin motiivi myydä tuotetta mahdollisimman paljon.

    Onko kellään kokemusta asiasta ja mitä mieltä olette? Kertokaa käsityksenne puolesta ja vastaan.
    Pitää voidella. Vertaa vaikka kuivaa ja vasta voideltua ketjua kun pyörität takarengasta, kitkaero on huomattava. Ajon jälkeen kuumaan ketjuun 80w90 öljyä vaikka vanhalla hammasharjalla, jordan soft käy tosi hyvin! Pyöritä vimmatusti toisella handulla takapyörää, dippaa harja vaihteistoöljyyn ja pidä sitten harjaa kevyesti ensin ketjun sisäreunaa vasten, sitten vähän aikaa ulkoreunaa vasten ja lopuksi kumpaakin sivua vasten. Avot, ketju on kevyessä öljyssä ja puhdas! Toista tämä aina kun O renkaat ei enää kiillä öljystä (kuivalla ajaessa pääsee vähintään 500km).

    Tällä methodilla ketju on aina puhdas, voitelutarve minimaalinen ja kertavoitelu vie aikaa noin 30s. Litra 80w90 öljyä motonetissa 5e. Paskaisen harjan dippaamista öljyyn ei tarvi jännittää, skeida lasehtii sinne öljypurtilon pohjalle. Toki mihinkään mersun perään siitä samasta kannusta ei pitemmän päälle kannata enää kaadella.

    Reissuun voi ostaa vaikka apteekista desin muovipullon ja laittaa kettinkiöljyä siihen. Ronkelimpi käyttää vaimokkeen vanhaa hoitoainepulloa jossa on suljettava nokka.
    KTM
  9.  
  10. #39
    Ääni öljylle. Mulla on nyt Ducatissa 31tkm samoilla ketjuilla, Pro-Oilerin avustamana. Eturattaan vaihdoin tossa 19tkm kohdalla kun hammasprofiili alkoi antautua vetopuolelta (samalla vaihdoin piikkiä pienempään). Toistaiseksi ketjussa ei ole jäykkiä lenkkejä eikä sitä ole tarvinnut kiristää. Ratapäiviäkin on tullut ehkä 15-20. Ikinä en ole ketjua pessyt, vaihteistoöljy ei kauan pysy ketjulla kun siihen tulee likaa.

    Kolmessa vuodessa on mennyt vajaa litra tavallista vaihteistoöljyä n. 50tkm ajossa, kahdessa pyörässä yhteensä.

    Ketjuun en laittaisi wd40:stä, se tunkeutuu vähän liiankin hyvin ja sisältää liuottimia jotka voi olla haitallisia o-renkaille. Pinttyneen takavanteen tai eturattaan ketjukotelon putsaukseen se kyllä käy hyvin.

    Komppaan zuhaa - metodi toimii. Rasvarin kanssa riittää että pari kertaa kesässä muistaa kaataa säiliöön sen vajaan desin.



    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12