Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
    Niin mitä mieltä olette? Onko nykyisiä O- tai X-rengasketjuja ollenkaan tarpeellista rasvata? Onko se vaan perinne menneiltä vuosikymmeniltä (-80 ja -90) kun ketjut ei rasvaamallakaan kauaa kestäneet. O-renkaidenhan pitäisi estää lian ja kosteuden pääsun ketjun sisään. Eikös se estä ketjurasvankin pääsyn. Tiedän, että rasvoissa on erityisen hyvä tunkeutuvuus ominaisuus mutta silti. Rasvatessa ketjujen pintaan tarttuu kaikki lika ja hiekka muodostaen "hiomatahnan" ketjun pintaa. Kumpi on pahempi rasvaamattomuus vai rasva ja hiomatahna?

Jos ketju kestaa vaikka 10% pidempään rasvattuna kannattaako se, kun huomioi sen aiheuttaman sotkun ja rasvan hinnan. Rasvakauppiaat tietty suosittelee rasvaamista,mutta heillä onkin motiivi myydä tuotetta mahdollisimman paljon.

Onko kellään kokemusta asiasta ja mitä mieltä olette? Kertokaa käsityksenne puolesta ja vastaan.
    No jos et rasvaa niin hyvä jos kesän pääset ketjuilla olipa ne minkalaisilla o renkailla tiivistetty hyvänsä.
    O-renkaat pitää sen sisärasvan ja veden erilllään mutta ne kirkkaita rullia ei voitele muu kuin ulkoinen rasva, käytännössä ne pääsee kuivana kuumumaan ja polttaa ne rasvat sisältäkin pois.
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
    Vähintään yhtä tärkeää on ketjujen putsaus kuin rasvauskin.

Itsellä 1400 Zetorissa 48 tkm taulussa, alkuperäiset ketjut ja rattaat.
    PV 50
    KMX 125
    Z 750
    ZZR 1400
    ZX10RR
    S1000RR
    Rasva voitelee ne O-renkaiden kitkapinnat ja pitää siis tiivistyksen kunnossa. Muulla ei liene niin väliä ja itse voitelen vain ja ainoastaan O-renkaiden kohdalta, ketjujen sisäpuolelta vaikka rasva tietysti leviää rullillekin. En ole putsannut ketjuja erikseen millään aineilla, vain pelkällä rätillä. >37 tkm ajettu ja siistit edelleen.

Ihan mitätön määrä rasvaa menee tarpeeseen ihan kuin autoa vahatessa. Loput löytyy pääosin eturattaan kotelosta ...

Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
    Työkaverilla oli ainakin viime kesänä 2 vuotta vanha R6 ja ei ollut rasvannut koskaan ainakaan itse ketjujaan (liekkö määräaikaishuolloissa jotain niihin ruiskineet ?). Näyttivät ihan kulahtaneilta ainakin omaan silmään (jumineita lenkkejä, lämpövärjäymiä, ihan kuivat yms). Ihan tyytyväisenä se ajeli, että kai niitä voi olla rasvaamattakin. Ite rasvailen omiani aina joskus.
    Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
    ex-Suzuki GSX 750 F 2003
    No, itsellä ei kokemusta ilman rasvausta ajamisesta. Mutta säännölliset hoitohetket (500...1000km) on antanut itselleni suht pitkät ketjurataspakettien vaihtovälit, n.40tkm mennyt matkasporteilla (>1000ccm) - ja olis saattanut ajaa ehkä enemmänkin... Sekalaista ajoa koti- ja ulkomailla (baanat&alpit, ymv). OffRoad/Kurapyörät taitaa olla erikseen...
    Jos pyörässä on keskiseisontatuki, niin homma hoituu - eikä vaivaa juurikaan ole. Huoltopukin kans (nykyinen pyörä) tulee rasvattua ehkä hieman harvemmin. Mutta komppaan edellistä, säännöllinen puhdistus (pesun yhteydessä) ja rasvaus antaa käyttöikää. Toki kannatta ruikkia kohtuudella, ja kunnon tavaralla (esim. ProHonda). *hymihömiöttähän...
    MAD (mean absolute deviation)
    Tämä on sinänsä hauska kun jotkut työntävät noihin ketjuihin kaikenlaisia tököttejä uuden ketju & rataspaketin hinnan verran
    R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
    O-renkaat vaativat sen rasvan. Rasvaan sopivalla esim. Motul spray ja puhdistan ketjut aina 300km välein. Nyt on kolmas kausi menossa eka ketjuilla (reilu 20tkm) ja ovat lopussa. Saa jatkuvasti kiristää ja ovat venyneet aika epätasaisesti. Ostin uudet tuohon odottamaan vaihtoa. Samalla, kun takarenkaan vaihdan, niin laittelen uudet ketjut ja rattaat. Jatkossa vaihdan joka toinen kausi. Eipa tarvii miettiä turhaan. Kulutustavaraa kuten renkaatkin...

ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    Meikäläinen on rasvojen&öljyjen puolesta ja vahoja vastaan tässä asiassa!

Aikoinaan harrastusta alotellessani käytin noita ketjuvahoja, ja ne vasta ketjut hirveen näköseksi saikin. "Paras" tulos saatiin aikaan suht runsaalla vahauksella ja sen jälkeen hiekkatietä pikkupätkä. Tai vastaavasti keväällä kun tiepölyä ja muuta paskaa on liikenteessä tuhottomasti. Oli niin onnettoman kuivat, paskaset ja meluisat ketjut että pahaa teki!

Sittemmin olen siitynyt pelkästään varsinaisiin ketjurasvoihin. Välillä putsaan ketjut esim. vaihteistoöljyllä ja sitten taas rasvaa aina kun näyttää kuiville. Varmaan olen pikkasen liiankin innokas ketjujen rasvaaja, mutta pysyypähän nätteinä ja hiljaisempina kunnon hoidolla. Eipä sillä että nykyisellä putkella enää mitään ketjujen rohinoita kuunneltaisiin muutenkaan.

Ketjujen kestosta en osaa oikeen sanoa mitään. Varmaan se riippuu PALJON hoidon ohessa myös ajotyylistä, MP:n tyypistä, kuormasta sekä tietysti oikeasta kireydestä... Kukin tyylillään, mutta omaan silmään hoitamattomat ketjut ottaa kyllä todella pahasti!
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    no, eihän kaikki vaivaudu kalsonkejaankaan pesemään, vaan heittävät mäkeen, kun käyvät paskaisiksi. Semmoisille tyypeille ketjun voitelemattomuus varmaan passaa oikein hyvin. Ei vain kannata sitten itkeä, jos kestoikä ei kovin kummoiseksi muodostu
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Rasvaan 50-200 km välein. Muutama tippa öljyä. Yhteen osuvat metallipinnat ketju & ratas tarvii liukastetta vähän sama juttu kuin moottoriöljy moottorin sisässä.
    2008 Yamaha FZ6-S, "Black Edition". Ex-pyörät Erkki ja Busa.
    500km välein putsaan ja rasvaan.

Oon kyllä alkanu miettiin et olisko halvempaa/helpompaa vaan
    joka toinen vuosi vaihtaa koko paketti?

Ei ne ny niin paljoa maksa.
    1300cc Suzuki
    n.500-1000km välein putsaan ketjut wd-40 ja pyyhin rätillä kuivaksi. Hyvin on pelannu bilteman ketjut jo yli 10tkm kohtuu repivää ajoa.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Lainaa (Muukka @ Elo. 15 2011,17:37) kirjoitti
    n.500-1000km välein putsaan ketjut wd-40 ja pyyhin rätillä kuivaksi. Hyvin on pelannu bilteman ketjut jo yli 10tkm kohtuu repivää ajoa.
    Itse en ketjuja putsaile, laitan vaan mahdollisimman kevyttä rasvaa 200-500 km välein. Uusi paketti maksaa n. 200€, joten se on sivukulu tässä harrastuksessa Jos lasken vaikka työlleni hinnan 20€/h niin tulee todella kalliit ketjut, jos putsaisin ne 500-1000 km välein

Ja kyllä se on niin että jos käy vaikka radalla, niin ne ketjut alkavat venyä aika nopeasti vaikka muuten olisivat kunnossa. Joten mulle se 12 tkm riittää
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
    500-800 km puhistusväli. WD-40 puhistus, sitten hondan ketjuspray, joka sidotaan kiinni belray:n ketjuvahalla. persdyno sanoo, että hyvä kombinaatti.
    kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
    edelleen voimaa tarvittaessa.

Lainaa (sky @ Elo. 15 2011,17:58) kirjoitti
    Itse en ketjuja putsaile, laitan vaan mahdollisimman kevyttä rasvaa 200-500 km välein. Uusi paketti maksaa n. 200€, joten se on sivukulu tässä harrastuksessa * Jos lasken vaikka työlleni hinnan 20€/h niin tulee todella kalliit ketjut, jos putsaisin ne 500-1000 km välein *

Ja kyllä se on niin että jos käy vaikka radalla, niin ne ketjut alkavat venyä aika nopeasti vaikka muuten olisivat kunnossa. Joten mulle se 12 tkm riittää
    Tähän tosiaan kuluu aikaa takapukille noston ja pukilta laskun kera n. 2-3min, eli olis jopa varaa teettää tää sulla.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Niin-no. Moottoriöljyille luvataan +20 000km vaihtoväliä ja silti jotkut vaihtaa niitä keväisin ja syksyisin. Sama homma toi ketjurasvaus, jotkut vaan tykkää nysväämisestä, toiset ajamisesta *

Eli kuuluu niitä rasvata mutta ei siitä hommasta mitään ongelmaa kannata rakentaa. Jos silmämääräisesti ketju on kuiva tai paskanen niin puhdistus ja rasvaus, ei tohon mitään kilsavälejä kannata liittää.
    Litranen sisävessa
    Ihan turhaa hommaa ketjujen rasvaus. *Pesen ketjut aina ajon jälkeen painepesurilla ja lopuksi asetonilla.
    Lainaa (Geronimo @ Elo. 15 2011,20:09) kirjoitti
    Ihan turhaa hommaa ketjujen rasvaus. *Pesen ketjut aina ajon jälkeen painepesurilla ja lopuksi asetonilla.
    Katos määnääs vetäsen sit vielä tohon päälle sinkkisprayt....
    ei näytä ruosteiselta
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mää vedän vihreää spraymaalia, on ekolokisempi ajaa.

No jaa eikon oikeesti. Spruuttaan takaratasta vasten kummallekin puolelle, sitten pyyhin rätin läpi ketjun kuivaks. 500-1000 kilsan välein miltä se ketju ny näyttää. Aina joskus kun on sopiva mielenolo, niin polttoöljyllä ja pensselillä puhtaaksi. Ja talveks edellämainittu ja hyvä rasvaus ettei o-renkaat kovettuis vaikka.

RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Lainaa (Muukka @ Elo. 15 2011,18:56) kirjoitti
    Itse en ketjuja putsaile, laitan vaan mahdollisimman kevyttä rasvaa 200-500 km välein. Uusi paketti maksaa n. 200€, joten se on sivukulu tässä harrastuksessa * Jos lasken vaikka työlleni hinnan 20€/h niin tulee todella kalliit ketjut, jos putsaisin ne 500-1000 km välein *

Tähän tosiaan kuluu aikaa takapukille noston ja pukilta laskun kera n. 2-3min, eli olis jopa varaa teettää tää sulla.
    Mä en kutsuisi sitä puhdistamiseksi, että ruiskutan jotain puhdistusprayta ketjuille ja sitten rasvaa päälle.

Mä kutsuisin sitä puhdistukseksi kun otetaan pensseli ja dieselpurkki käteen, sivellään ketjut dieselillä ja sitten jynssätään harjalla ketjut puhtaaksi. Oot aika kova jätkä jos suoriudut siitä kolmessa minuutissa

Ehkäpä joku automaattiöljyäjä mahdollisimman juoksevalla öljyllä olisi hyvä. Silloin kaikki lika lähtis aina kävelemään kevyen öljyn mukana

Mulla taitaa sitten olla jotkut Ö-rengasketjut koska oon koko kesän vedelly ilman että ketjut olis saanu pisaraakaan öljyä edes vahingossa, eikä ketjut o venyny yhtään.

Jos voitelis delvacilla niin ne varmaan alkais kiristyyn ittekseen.
    O- tai X-rengas pitää kyllä rasvat lenkkien välisissä nivelissä, mutta nivelen päällä olevat rullat ei ole suojattuja eli ne tarvii säännöllistä rasvausta.

Eli kuvassa rollerin ja bushingin väliin rasvaa.
    Huono tie, parempi mieli
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tai sitten käy niin kuin minulle: n. 20 ratapäivää ja ~23tkm (joista itse olen ajanut viimeiset 5tkm, joista suurin osa radalla), ajettu 530-ketju ei ollut osoittanut mitään venymisen merkkejä, mutta napsahti silti poikki Kemoralla. Ainut kiristyskerta oli kun vaihdoin välitykset, jonka takia akseliväli lyheni jonkin verran. Ketjuja olen rasvaillut aina kun ovat kuivan näköiset. Kokemuksesta voin sanoa, että ketjun tuhoaa pahimmillaan muutamassa tonnissa, jos sitä ei rasvaa vaan ajelee kuivana.
    Superbike #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (R@gdoll @ Elo. 15 2011,22:23) kirjoitti
    Eli kuvassa rollerin ja bushingin väliin rasvaa.
    Ei vaan rasvaa tarvitsee nimenomaan o-renkaat, etteivät kuivana hierrä lenkin sivulevyä vasten ja sen takia hajoa. Tosin ei se rasva pahaa tee tuollakaan välissä.
    Superbike #7
    Kettinkipyörässä kettinkipyörän murheet...

Varsin iso on lajitelma pyöriä joissa ei ole kettinkiä ensinkään. Jopa sporttisissa peleissä.
    Että jos rasvailu nyppii tai tai kestävyys epäilyttää niin unohda ketju.

Nykyiset kettingit, hyvin huollettuina ja oikein säädettyinä, ei kiristettyinä, kustantavat ajan mittaan kokolailla saman verran kuin kardaani tai remmivetokin kunhan kilometrejä kertyy. Mikään tekniikka ei ole ikuista.

Kilpatallillemme naurettiin kun toimme Classic TT EM-kisoihin kardaanipyörän. Hymy hyytyi muilta jo siinä vaiheessa kun välityksen vaihto tuli kyseeseen.

mm
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (motomatti @ Elo. 16 2011,16:28) kirjoitti
    Että jos rasvailu nyppii tai tai kestävyys epäilyttää niin unohda ketju.
    No noinhan täällä on jo ehdotettukin tehtäväksi Ajoa vaan kunnes hajoavat.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Ei mulla ole ollut ketjujen kanssa mitään suurempaa tuskaa, mutta ersytti se säätäminen ja rasvaaminen. Hiekkateiden pöly ja sateen peseminen. Sen lisäksi pyörän lisääntynyt pesun tarve ketju rasvasta.
    Ostin Bimmerin. Oli siihen toki muitakin syitä, mutta olen tyytyväinen vaihtoon.
    BMW R1150R -04, Tunturi sport -74, Ex. Honda CBR1100xx -05 Honda CB 1300F -04
    Ei sovi. Ei mahdu. Rouva saa rahat takaisin.
  30.  
    Automaattirasvaritkin on keksitty. Vähentää omaa effortin tarvetta kummasti.

Täällä kun porukka aina tykkää kokeilla näiden teknisten vimpaimien kanssa kaikenlaista jännää, niin tehkää testi: ensin 1 ketjurataspaketti täysin vimpanpäälle ainahyvin rasvattuna pitäen, ja sitten perään toinen, jolle ei tehdä mitään. Sitten on sitä omakohtaista tietoa, mikä oli ero kestoiän puolesta, ja kannattiko
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen