Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
  1. #1
    Eli mistä mahtaa moinen johtua?
    Aivan keskeltä on kulunut suhteellisen tasaisesti mutta reunoilta on kulunut taas aivan "pateille".
    Onko keulan säädöt aivan poskellaan? Tällä hetkellä pyörässä on kaikki säädöt vakioasetuksilla.
    Renkaana Metzeler M5 jolla kilometrejä n.5000 alla.

    Niin juu kuski on on 180/75
    ~R6R-06~
  2. #2
    Netistä löytyy kivoja videoita missä noita kulumisia selitetään aikalailla pätevän oloisesti. Esimerkiksi tässä:

    juutuubi on the throttle

    Noita vois kattella josko tärppäis vaikka. Muuten ilman kuvaa voi olla hankalaa.
  3. #3
    Aika hankala tuota kulumaa on saada kuvattua. Tässä nyt kuitenkin muutama yritys. Rengas on aika paljon kuluneempi tuon keskelle jäävän 'vyöhykkeen' ulkopuolella.

    Kiitos linkistä. Täytyy tutustua siihen tarkemmin.









    ~R6R-06~
  4. #4
  5. #5
    Ainakin keuliminen aiheuttaa pateille kulumista, mutta jos et kyseistä toimintaa harrasta niin sitten en osaa kummempia veikkailla.
    KTM RC8 -08
  6. #6
    Tuttua huttua. Voiskohan väärät (liian pienet) rengaspaineet aiheuttaa moista? En nyt kuitenkaan yöuniani menettäisi jos vähän laineilla on. Vaikka ei tuo välttämättä pidon kannalta optimaalinen ole



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  7. #7
    Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  8. #8
    Lainaa (57pannu @ Elo. 13 2011,19:08) kirjoitti
    Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
    Joskus voi ehkä olla paineissakin vikaa mutta näin sanoisin itsekin. Korjaantuu vaihtamalla rengasmallia sellaiseen mikä ei mene "pateille".

    Sitä en vaan *****tti tajua että miksi niitä renkaita ei voi suunnitella niin ettei näin tapahdu. Eikö tuommoinen muka tule esiin valmistajan testeissä ja jos ei niin taitaa olla vääränlaiset testit. (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    ~SV1000N~
  9. #9
    Kiinalainen Shinko meni tämän näköiseksi parissa tonnissa paineiden ollessa sitä mitä pyörävalmistaja pyytää:



    Minäkin olen sitä mieltä, että se on kumin ominaisuus. Ymmälläni olen kuitenkin siitä, että miksi tuollaisia suunnitellaan.
  10. #10
    Lainaa (baritoni @ Elo. 13 2011,20:30) kirjoitti
    Lainaa (57pannu @ Elo. 13 2011,19:08) kirjoitti
    Jotkut vaan renkaat kuluu pateille tai hampaalle, se on renkaan ominaisuus, ei vika. Ei sille mitään voi, vaihtamalla rengastyyppi tai merkki, vika korjaantuu.
    Joskus voi ehkä olla paineissakin vikaa mutta näin sanoisin itsekin. Korjaantuu vaihtamalla rengasmallia sellaiseen mikä ei mene "pateille".

    Sitä en vaan *****tti tajua että miksi niitä renkaita ei voi suunnitella niin ettei näin tapahdu. Eikö tuommoinen muka tule esiin valmistajan testeissä ja jos ei niin taitaa olla vääränlaiset testit. (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    No mutta ne olis huonoja myytäviä jos ne kuluisi todella "huonosti" valmistajan vinkkelistä katsottuna. * Että eihän se vika ole vaan ominaisuus.

    Noista kuvista päätellen ihan sitä perus-settiä etukumien kanssa. Normi käyttöikä eturenkaalla ollut itselläni tuollasella 270 kg pyörällä ja 90 kuskilla 5-7 tkm., ja silloin menee vaihtoon.
    Jos et ole vetomies hurjimmasta päästä niin kokeile välillä jotain touring kumia? Ovat pitkäikäisempiä, ja oikeastaan miellyttävämpiä ajettaviakin näillä pohjois euroopassa sallituilla nopeuksilla. Allekirjoittanut on tämmösenä kukkahattuna siirtynyt itse käyttämään niitä touring kumeja.

    Tämän päivän tekniikalla ja tietotaidolla lähes kaikista autoista ynnä muistakin laitteista saisi ikuisia, ja renkaillakin puolet enempi käyttöikää, mutta...
    Mitäs sitten myytäisiin? Renkaita joka kevät uusilla muotiväreillä?

    Tekniikan pitkäkestoisuus ei kuulu tämän päivän kulutus kulttuuriin.



    Murjaanien kuningas!
  11. #11
    vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kysyjällä on ollut muutaman sata mb liian pienet paineet.

    M5 kuluu juuri tuolla tavalla, kun paineet ei ole kohdallaan. Nimim. Kokemusta on.

    M5 on ihan helvetin hyvä rengas. Se alkaa pitämään jo ihan viileänä.


    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  12. #12
    Juu pitopuolella ei ole kyllä ollut valittamista. Täytyy ilmeisesti seuraavassa kumissa pitää aavistuksen enemmän paineita. Tuossa avausviestissä kun mainitsin taas niin edellinen etunen kului aivan samalla lailla (diablo). M5 on kyllä tarjonnut omasta mielestä selvästi paremmin pitoa, nimenomaan kylminä aamuina.

    Eli etupään huonot säädöt voi sulkea pois laskuista?
    ~R6R-06~
  13. #13
    Samat kokemukset kuin Masalla; paineet väärät. Kuvio kuluu epätasaisesti.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  14. #14
    Tuttu juttu,vaikka oikeilla paineilla ajeltu itsekkin.jotkut renkaat todellakin kuluu näin.Ei osattu mp-korjaamossakaan selitystä ko. hommaan antaa.
  15. #15
    olisikohan kyseessä cupping ilmiö...
    ~R6R-06~
  16. #16
    jotkut renkaat tekee sen vain helpommin oli paineet kunnossa tai ei. tietysti huonoilla paineilla voi tulla nopeemmin.

    myös pyörät joissa on huono jousitus, on ilmiö mielestäni suurempi. esim TL suzukin keula on huonosti jousitettu vakiona, ja melko takapainoinen pyörä, tekee tota helposti. tietysti se pyörä myös leijuttaa etustaa lähes joka kiihdytyksessä.

    joskus puhuivat, että määrätyn muotoinen kuvio altistaa tuolle, koska kuvion reunat kallistuu kuorman alla kaarteessa. jotain metzeleriä käyttivät sitten niin, että laittoi sen uutena takaperin. myöhemmin muistaakseni metzeler käänsi kuvion itse toistepäin kun tajusi että se toimii paremmin väärin päin.

    voi kyllä olla että muistan väärin tuon merkin.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    Lainaa (baritoni @ Elo. 13 2011,20:30) kirjoitti
    (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.


    Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
  18. #18
    Dunlopin D221 kului myös pateille. Renkaassa on pitkittäinen ura keskellä kulutuspintaa ja ne reunat kului pateille. Rengaspaine on suositus 2,5 jota korotin 2,9 baariin jolloin homma toimi mielestäni paremmin. Vaihdossa rengas merkki vaihtui *tietenkin Metzeleriin. Pyörä on M1800R.
  19. #19
    Dunlopin sivuilta...

    How can I keep my tires from cupping?


    You may not be able to entirely avoid cupping. Tire cupping or irregular wear is a somewhat common occurrence on all vehicles. On a four-wheel vehicle, you are advised to rotate your tires periodically to even out wear. Unfortunately, you do not have this luxury with a motorcycle because front and rear tires, unlike those on a four-wheel vehicle, are not interchangeable.

    However, there are steps that can be taken to minimize cupping and uneven wear on a motorcycle:
    Maintain your motorcycle and particularly your front forks and suspension.


    Avoid hard braking whenever possible. Braking causes the tire to grab and wear in one direction. When braking is applied to the front tire, the load transfer over-flexes the tire and increases the tendency for cupping and uneven wear.


    Maintain your tire pressures. Underinflation or overinflation in motorcycle tires are significant causes of cupping and uneven wear, particularly in association with hard braking and/or trailer use.

    Some of today's tires feature tread patterns and constructions that are less prone to cupping than the ribbed tires of old. The Dunlop 491, D401 and D402 touring and sport touring tires are good examples.

    Tire companies can, and are, helping to minimize cupping and uneven wear but you, the rider, must do your part. Follow the aforementioned guidelines. How Much Run-in Should I Give a New Tire? When new tires are fitted, they should not be subjected to maximum power or hard cornering until a reasonable run-in distance of approximately 100 miles has been achieved.

    This is necessary for a number of reasons. Replacements for worn tires with different patterns and construction will not react the same. Also, a new tire is stiffer than an old tire. The new tire has a rounder tread profile, different contact patch and "lean-over edge" than the worn profile of an old tire. The new tire will also not react the same in combination with its remaining tire.

    Carrying out the required run-in will allow you to become accustomed to the "feel" of the new tires and tire combinations, so you are better able to achieve optimum road grip for use in high speed, high acceleration and handling situations.

    linkki

    Muutenhan tuo pateille kuluminen ei haittaa, mutta kun se vie luoton etupäästä. Enemmän kallistettaessa täristää selvästi eikä pito varmastikaan enää ole samalla tasolla



    ~R6R-06~
  20. #20
    Sellainen havainto tullut tehtyä, että 3bar paineilla vähenee rapulle kuluminen merkittävästi, kun verrataan suosituspaineisiin..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  21. #21
    Lainaa (xs2jammu @ Elo. 14 2011,10:07) kirjoitti
    Lainaa (baritoni @ Elo. 13 2011,20:30) kirjoitti
    (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.


    Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
    En myönnä. Ainakin se on ollut ihan minimaalista eikä ole vaikuttanut ominaisuuksiin, koska en ole tätä huomannut. Kaipa se jossain määrin väistämätöntä kuitenkin on ihan kumin ominaisuuksien takia.

    Monissa toisissa renkaissa sitten on ilmennyt tärinää, levottomuutta, mutkaominaisuuksien heikentymistä yms...

    [OT]Ethän ollut sinä eilen Herralasta Korpikylään (tai mikä se oli) päin, mielestäni näin tollasen XS650 Yamahan museokilvissä, jonka satuin myös ohittamaankin? Mukana oli myös CB Honda ja joku maxiskootteri...[/OT]



    ~SV1000N~
  22. #22
    Lainaa (xs2jammu @ Elo. 14 2011,10:07) kirjoitti
    Lainaa (baritoni @ Elo. 13 2011,20:30) kirjoitti
    (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.


    Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
    Samoin meni PR2 etunen hyppyrille. 22,5tkm jälkeen oli pakko vaihtaa vaikka pintaa vielä oli. Merkkiliike suositteli 2,9 painetta eteen, ohjekirjassa lukee 2,5. Nyt käytössä PR3 ja kovemmat paineet, saas nähdä kuinka pitkälle pääsee.

    Samanlainen kokemus PR2:sta oli toisellakin suomimotoristilla, kun renkaista Geirangerissa juteltiin.
    K1200GT & 701Enduro
  23. #23
    Lainaa (baritoni @ Elo. 14 2011,13:54) kirjoitti
    Lainaa (xs2jammu @ Elo. 14 2011,10:07) kirjoitti
    Lainaa (baritoni @ Elo. 13 2011,20:30) kirjoitti
    (Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
    No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.


    Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
    En myönnä. Ainakin se on ollut ihan minimaalista eikä ole vaikuttanut ominaisuuksiin, koska en ole tätä huomannut. Kaipa se jossain määrin väistämätöntä kuitenkin on ihan kumin ominaisuuksien takia.

    Monissa toisissa renkaissa sitten on ilmennyt tärinää, levottomuutta, mutkaominaisuuksien heikentymistä yms...

    [OT]Ethän ollut sinä eilen Herralasta Korpikylään (tai mikä se oli) päin, mielestäni näin tollasen XS650 Yamahan museokilvissä, jonka satuin myös ohittamaankin? Mukana oli myös CB Honda ja joku maxiskootteri...[/OT]
    Ei , en ollut minä. Kiva että joku muukin ulkoiluttaa jytäriä.
  24. #24
    2.3 oli edessä paineita. Nostin 2.5:een mikä on suositus. Eli omaa huolimattomuutta pitänyt aavistuksen liian pieniä paineita.

    --Offtopic huomio--

    Alustahan mulla on ollut täysin standardi säädöissä. Tänään laitoin takapäätä 2 napsua tiukemmalle -ihan kokeilumielessä -
    --> etujarru tuntuu herkemmältä/purevan paremmin...
    Muutenkin pyörä tuntui ketterämmältä ja mukavammalta ajaa
    Myös pitkissä mutkissa tuntui että on vakaampi...

    Mistä moinen? Kun tuntuu että tuo säätö vaikutti enemmän etupäähän.
    ~R6R-06~
  25. #25
    Poistettu
    Hajatelma. Suurin osa maailman mp-rengasmarkkinoista on maissa joissa ilman lämpö on ~10 astetta meitä enemmän, asfaltin lämpö vielä isommalla erolla. Ratapuolella renkaan paine nousee lämppäreillä tai ajamalla puolikin baria.

    Oisko niin että valmistajan kannalta käytännön ajopaine on noilla isoilla markkinoilla 2,9bar ja laineilu ei niin iso ongelma. Me taas täällä ajetaan keleistä johtuen "alipaineilla".

    Seuraavan kerran kun ystävänne tai omaa mopoanne ajetaan penkissä. Tsiikatkaa takarengasta, se hieman venyy vauhdissa = veikkaukseni on että ajossa tuollainen laineella oleva on tasainen.

    Niin tai näin, ite käytän vain "ratarenkaita" ja pelottomasti laitan ylipainetta niihin kadulle.
  26. #26
    Hyvä hajatelma. Kuinka paljon laitat yli suositusten?
    ~R6R-06~
  27. #27
    Lainaa (sebulban @ Elo. 15 2011,21:02) kirjoitti
    2.3 oli edessä paineita. Nostin 2.5:een mikä on suositus. Eli omaa huolimattomuutta pitänyt aavistuksen liian pieniä paineita.

    --Offtopic huomio--

    Alustahan mulla on ollut täysin standardi säädöissä. Tänään laitoin takapäätä 2 napsua tiukemmalle -ihan kokeilumielessä -
    --> etujarru tuntuu herkemmältä/purevan paremmin...
    Muutenkin pyörä tuntui ketterämmältä ja mukavammalta ajaa
    Myös pitkissä mutkissa tuntui että on vakaampi...

    Mistä moinen? Kun tuntuu että tuo säätö vaikutti enemmän etupäähän.
    Juu, noilla paineilla menee mikä rengas tahansa nopeasti muodottomaksi..
    Itse olen käyttänyt 3bar paineita etusessa jo vuosia.. Tietysti kalustokin on ollut sieltä reilusti yli 200kg, mutta tuo rapulle kuluminen on selkeästi loppunut kovemmilla paineilla ja useampi merkki/malli on tullut kokeiltua..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  28. #28
    kun ajaa kesäkuumalla ja renkaan paine on laitettu +40 oC lämmössä esim. 2,9 bariin ja sää äkisti kylmenee, tällöin paine alenee 0,1 bar / 15 oC.

    Suomessa saa ajaa 0,15 -0,25 bar korkeanmilla paineilla kuin on suositeltu. Muistakaa nyt kelien kylmetessä nostaa paineita, jotta renkaat toimii oikein.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  29. #29
    Lainaa (sebulban @ Elo. 15 2011,21:02) kirjoitti
    2.3 oli edessä paineita. Nostin 2.5:een mikä on suositus. Eli omaa huolimattomuutta pitänyt aavistuksen liian pieniä paineita.

    --Offtopic huomio--

    Alustahan mulla on ollut täysin standardi säädöissä. Tänään laitoin takapäätä 2 napsua tiukemmalle -ihan kokeilumielessä -
    --> etujarru tuntuu herkemmältä/purevan paremmin...
    Muutenkin pyörä tuntui ketterämmältä ja mukavammalta ajaa
    Myös pitkissä mutkissa tuntui että on vakaampi...

    Mistä moinen? Kun tuntuu että tuo säätö vaikutti enemmän etupäähän.
    Mitä säädit ? Jousen esijännitystä, iskarin puristusta vai paluuta ?
  30.  
  31. #30
    Esijännitystä 2 pykälää vakiota jäykemmälle.
    ~R6R-06~
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen