Hankin keväällä Hondan Deauvillen ja koskapa aion siihen aina välillä myös itse öljyn ja suodattimen vaihtaa, niin menin Motonetiin ja hankin sieltä mukamas sopivan avaimen suodattimen vaihtoon.
No kotiin tultuani, kokeilin sitä Hondan alkuperäseen suodattimeen ja sehän on liian pieni. Kuulemma motonetin myymämä piraattisuodatinkin on hieman pienempi ulkomitoiltaan kuin originaali, joten avain kait sopii sitten siihen.
Että mistä niitä oikean kokoisia avaimia oikein löytää muualta kuin Hondan liikkeestä?
Itse ostin epäsopivan motonetistä 5€ ja sen jälkeen sopivan avaimen suzukin jälleenmyyjältä 6€Tiedä sitten mikä tilanne hondan kohdalla.
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
President of Still Counting
Suzuki Hayabusa GSX 1300 *R K1
sini/hopee * *+
Honda VFR 800 ABS K5
ferrarin punainen
Tuo toimii varmaan hyvin avaajana(CormaX @ Elo. 13 2011,10:55) kirjoitti
Sillä ei kyllä kannata kiristää uutta. Voi vuotaa pahasti
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
En ole varma kaikkien mopojen suodattimista, mutta busaan saa hieman kalliimmalla K&N:n suodattimen. Siinä on mutteri integroituna suodattimeen. Eli helppo laittaa - helppo irrottaa.
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Uuttahan ei tarvitse/kannata kiristää millään. Pelkästään käsipelilläkin saa jo liian piukkaan, jolloin seuraava vaihto vaikeutuu.(Henry67 @ Elo. 13 2011,11:20) kirjoitti
Normaalistihan suodattimen vaihdossa ei mitään työkaluja käytetä, paitsi jos joku unohtanut voidella o-renkaan, tai vääntänyt ylikireelle suodattimen.
Honda CB600F Hornet
Paitsi silloin kun pyörään on edellisen kerran vaihdettu öljyt merkkihuollossa ja suodatin vedetty niin kireälle että ruuvari vaan korkkaa suodatinta auki sivusta....(CormaX @ Elo. 13 2011,10:55) kirjoitti
-nomen est omen-
Ainakin Suzukin ohje on, että tiivistepinnan kosketuksen jälkeen suodatinta kiristetään kaksi kierrosta. Aika vaikea on ilman aputyökalua / avainta...(frostBite @ Elo. 13 2011,11:27) kirjoitti
No kukin tavallaan...
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Sama kokemus. Kerran ruuvarilla avanneena marssin Stormille ja ostin jokusella eurolla sen avaajan. Sen voi tehdä joko heti ekalla kerralla tai sitten sitä ostamattomuutta voi sadatella kun repii suodattimen palasia irti ruuvarilla...(Kriisi @ Elo. 13 2011,11:29) kirjoitti
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Siirtoleukapihdit ajavat myös asian ja voi käyttää muuhunkin kuin suodattimen irrottamiseen. Kiinnittämiseen en käyttäs mitään työkaluja.
Street Triple 08
Samat pihdit tääläki käytössä.(HeikkiL @ Elo. 13 2011,11:50) kirjoitti
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Tuota, mikäs se suodattimen mitattu koko nyt on?(battaglin @ Elo. 13 2011,10:36) kirjoitti
Stormilla on jotain kuppiavaimia. Itse ostin Toyotakaupasta alumiinista valettuja kuppeja aikoinaan. Purevat paremmin kuin prässätyt tai muoviset, kun eivät ole ihan niin pyöreitä muodoiltaan.
Ei kai tuossa ole kuin minuutin googlaus kun olet mitannut suodattimen, niin selviää missä autossa on sama koko käytössä?
Puoli milliä liian väljään lipsuvaan kuppiavaimeen saa lisää pitoa kun pistää fylliksi kaksinkerroin käännetyn hiekkapaperin. Noissa virallisissakin suodattimissa kun on usein juuri tuon 0,5mm luokkaa olevia ärsyttäviä heittoja.
Nimenomaan, kukin tavallaan. Ihan oma valinta se on, haluaako leikkiä avaimilla vai ei.(Henry67 @ Elo. 13 2011,11:33) kirjoitti
Tuo kahden kierroksen kiristys ei koske tarvikesuodattimia, koska niissä tiivisteen koko ja malli vaihtelee merkeittäin.
Honda CB600F Hornet
Monet aloittavat sen kierrosten laskemisen liian myöhään ja menee melko tiukkaan jos orjallisesti vääntää sen kaksi kierrosta. *Oikea momentti on 20 Nm, jos haluaa olla tarkka.(Henry67 @ Elo. 13 2011,11:33) kirjoitti
Autoihin olen vääntänyt käsitiukkuuteen mutta prätkissä avaimella. *Parempi on öljyt koneessa kuin takakummissa.
Stormilta 8 egee,muistaakseni?
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
motonetissäkin on öljynsuodatinavaimia montaa erilaista designia, kyllä jonkun niistä saa sopimaan. vaikka täytyy kyllä todeta että joskus on ollut niin hankala paikka että suodatinta ei ole saanut muuten pois kuin ruuvari läpi ja vaikka suodatin rupesi vääntäessä hajoamaan niin lähti lopulta irti. älkää ihmiset vääntäkö niitä suodattimia liian tiukkaan. plus että k&n-suodattimet edustaa parhautta.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ja näin kävi tänään(Kriisi @ Elo. 13 2011,11:29) kirjoitti
Tämän takia en vie mopojani huoltoon
1.Avain meni paskaksi..
2.Rukarilla vaan lisä tuhoa
3.Kunnon isoilla lukkopihdeillä sain nilkutettua auki.
Ei elämä..
Noh, seuraavaksi lähtee kivuttomasti auki![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Niin autoihin kuin mopoonkin (jossa ulkoinen suodatin) olen vääntänyt kiinni käsin ja myös auki käsin! Aina on pitänyt eikä koskaan ole myöskään irronnut itsekseen.(Geronimo @ Elo. 13 2011,12:30) kirjoitti
Joskus on joissakin autoissa saanut vääntää väkisin avaimilla auki, mutta ne onkin ollut jonkun "huoltoliikkeen" kiinni vääntämiä....![]()
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Koska edelleen ilahdutat läsnäolollasi niin sinulla lienee hyvät käsivoimat.(Pave. @ Elo. 13 2011,21:25) kirjoitti
Ei nämä ole mielestäni mitään mutujuttuja joista kannattaa kerskailla. *Taka-akselin kiristät tietty hampailla.
Traktoereihin olen kymmeniä kertoja suodattimen vaihtanut, avaimella auki ja käsin kiinni. Traktorin ohje on yleensä, että kun tiivistepinnat on kiinni, niin sen jälkeen käännetään vain kolme neljäsosakierrosta eli ei kovin tiukkaan. Mutta kun se siinä 250 käyttötuntia jököttää, niin jostain syystä se kyllä pitää avaimella aukaista, on se niin tiukalla.
Hondan ohjekirjan kiristysmomentti on 26 Nm eli siis tarkoittaa 2,6 kp voimaa metrin varrella. Että jos käsin kiristää, niin aikalailla tosisaan saa vääntää.
Katsoin Stormin sivulta, maksaa 9 egeä ja mainitaan nimenomaan, että käy Hondan suodattimelle.
Juuri näin. Eräs isokokoinen tuttuni kokeili kerran, ja sai käsin tiukattua 1 ja 2/3-kierrosta. Hyvä ettei verisuoni napsahtanut päästä!(Henry67 @ Elo. 13 2011,11:33) kirjoitti
Oikealla suodatinavaimella ei kuitenkaan ole edes vähän hennommalla yksilöllä _mitään_ vaikeuksia tiukata 2 kierrosta, eikä myöskään avata tälleen kiristettyä vaihdon yhteydessä. Joten tässä on jälleen paikka, jossa on melko vähänlaisesti syitä alkaa keksimään jotain omia juttuja, mitenkä homma tulisi hoitaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Epäilevät Tuomakset testatkaa tiukkuus.
Kierrä käsin melko löysälle ja pyörä käyntiin keskijalalla.
Astia alle ja tutki missä vaiheessa vuotaa.
Tästä hieman lisää tiukkuutta tärinä varalle.
Onkohan tuo ohje jollekkin tietyn tyyppiselle suodattimelle? Jos oem-suodattimessa on paksu ja elastinen tiiviste, niin ok. Toisaalta jos käytetään suodatinta jossa on ohut ja kova tiiviste, niin saattaa jo melkoisesti muuttaa suodattimen rakenne muotoaan?(Henry67 @ Elo. 13 2011,11:33) kirjoitti
Kaipa ne kestää punoa, kun siihen ohjekirja opastaa.
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ainakin Suzukin omalla suodattimella toimii hyvin. Olen joskus käyttänyt myös HiFlofiltron suodatinta ja kiristys on sama. Kaksi kierrosta tai 20Nm.(Elmeri H. @ Elo. 14 2011,11:41) kirjoitti
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
eiköhän tehtaiden ohjeet koske originaalifilttereitä.
Jos käyttää jotain muunlaista, niin sitten luonnollisesti sen kyseisen tuotteen valmistajan ohjeiden mukaan (jos näissä on eroa).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ok.(Henry67 @ Elo. 14 2011,11:53) kirjoitti
Fakta vaan on se, että tiivisteen täytyy 2 kierroksen kiristyksellä painua 3mm kasaan ja kaikki mikä jää painumatta, venyttää itse "suodatinpatruunaa".
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Onko Hondalla sitten värinättömämpi moottori vai mikä, kun Hornetin manuaalissa sanotaan peräti 10Nm, jonka kyllä vääntää ihan käsipelillä.(Henry67 @ Elo. 14 2011,11:53) kirjoitti
![]()
Honda CB600F Hornet
Aivan sama... kunhan ei vuoda eikä tipu eikä mee jengat.
Sano manuaali vaikka kukkopieru.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
omaan koneeseensa saa täysin vapaasti vaikka kiertää suotimen hajalle, tai jättää kokonaan kiristämättä. Maksumies löytyy läheltä.
Mutta jakeleeko tällaisia suosituksina muille (tai toisaalta ottaako sellaisia suosituksia vakavasti), sitä kannattaa jo hetkisen tuumia. Netistä nimittäin ei ilmaiset suositukset vailla perävalotakuuta lopu kesken!
Kyseessä on kaikenkaikkiaan varsin simppeli asia, jossa ei omalla ´sooloilulla´ ole mitään saavutettavaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Voin kyllä ihan hyvällä omallatunnolla suositella suodattimen kiristämistä käsin. Ikinä en ole vuotoa havainnut, eikä tarvitse sitten miettiä mitään ruuvaritemppuja vaihdon yhteydessä.(pecha @ Elo. 14 2011,14:58) kirjoitti
Mutta kiristääpä sitten millä tahansa, tärkeintä on muistaa voidella se tiiviste öljyllä ennen asennusta.
Delta-auton jäljiltä ei lähtenyt edes kuppiavaimella auki, kun oli tiiviste jätetty kuivaksi. *![]()
Honda CB600F Hornet