Tere!
Sillointällöin tulee kuultua että aina kannattaisi käyttää samaa öljyä tai ainakin saman valmistajan öljyä.
Itse olen käyttänyt Motorexin puolsynteettistä 15w-50 siitä asti ku pyörä o mulla ollu (ostettaessa 3000km ajettu), mutta nyt pyörä kun oli 24tkm huollossa nii huoltomies oli pistäny täyssynteettistä Castrolin Power 1 Racing 4T 10W-50 koneeseen (vaikkei öljyjä pitänyt edes vaihtaa.. kommunikointivirhe? :P )
Itse ku olen lähes neuroottisen tarkka mopon suhtee nii herääkin kysymys onkohan tästä pidemmällä tähtäimellä jotain haittaa? Täyssynteettine öljy ny kumminki pitäs olla pirun hyvää. Ja nyt jos järjellä ajattelee nii ei vois millää uskoo et jos kerra käy konees toiset öljyt nii mitää haittaa ois mut kysytää raadilta
Piti vaihtaa muutenki öljyt vasta talvisäilöö viedessä ku oli vain 4000km ajetut öljyt konees. Enkä kyllä nyt sit viitsi vaihtaa ku vasta ens kesänä ku tulee 6000km täytee kun menee muute pirust rahaa noihi vaihteluihi. Nykypäivän öljy nyt tuskin menee kuukauden ajeluissa miksikään jos mittariin kertyy 1000-1500km enne talviteloille laittoa.
636 -06
En oikeen jaksa uskoa että öljymerkin vaihdolla on mitään merkitystä.
<p><strong> </strong></p>
Eikait sillä ole mitään merkitystä. Öljynlisäyksen yhteydessä käyttäisin identtistä tavaraa, mutta jos vaihto on tehty, niin enpä jäisi murehtimaan.
Näin mutuna.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Koneesta riippuen sen sisälle voi jäädä "paljonkin" vanhaa öljyä vaihdon yhteydessä, varsinkin jos suodatinta ei vaihda samalla.
Tästä varmaankin johtuu noi suositukset.
Asiasta jotain ymmärtävä voikin sitten kertoa miten nykyöljyt tykkää toisiinsa sekoittua, olettaisin että yleisesti ottaen ihan ongelmitta.
Pegaso IE
Suodatin vaihdettiin myös ja niin olen itsekin aina tehnyt(Cobretti @ Elo. 11 2011,21:58) kirjoitti
![]()
636 -06
mä näistä mitään tiedä, mutta Gn-4 stä motuliin vaihto ei aiheuttanut minkäänlaista rilaisuutta missään. En jaksa uskoa että aiheuttaisi mitään. Varmaan joku on aivan toista mieltä![]()
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
"Castrol Power 1 Racing on osoitettu parantavan kiihtyvyyttä nollasta huippunopeuteen jopa 6,5 % perinteisiin moottoriöljyihin verrattuna"(Zip @ Elo. 11 2011,21:17) kirjoitti
No kai tuon nyt jokainan persdynollakin huomaa *ja jos ei, niin väitteen paikkansapitävyys on ainakin helppo tarkistaa.
Jostain syystä kuitenkin minulla(kin) xxxxxx inside ja vaihto 10 tkm / 1 x vuosi
Vaan oikeasti: Ole huoleti *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pääsääntöisesti nykyöljyt sekottuu kaikki ongelmitta. Uskaltaisin pistää sekaisin oikeastaan ihan mitä vaan, jota ylipäänsä voisin ajatella koneeseen kaatavani.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kyllä niitä voi ihan vapaasti sekoitella. Vaikka mineraali ölppää synteettiseen.(PoS @ Elo. 11 2011,22:40) kirjoitti
"Samaan käyttötarkoitukseen tehtyjä ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään, olivatpa ne yksi- tai moniasteisia. Sen sijaan erilaiseen käyttöön, esim. diesel- ja bensiinimoottoreihin tarkoitettujen öljyjen sekoittamista ei suositella. Varmimmin taataan kuitenkin voiteluaineen tasalaatuisena pysyminen käyttämällä koko vaihtovälin ajan samaa öljyä."
http://www.neste.fi/artikke....%2C3310
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Saman öljymerkin käyttämissuositus kait liittyy pelkoon siitä että kytkin alkaa luistamaan, pyörissä kun pääsääntöisesti on öljyssä uivat märkäkytkimet. Eli kun eri öljyissä voi olla erilainen lisäaineistus niin toiseen öljyyn tottunut kytkin luistaakin toisen merkkisellä öljyllä. Itsellä ei ole kokemusta, 100tkm ajanu tuolla nykyisellä "Power1 Racing" nimeä kantavalla Castrollilla (ennen eri nimellä).
Joku on joskus minulle kertonut, että varsinkin vanhempien koneitten tiivisteet ovat alkaneet vuotaa, kun öljyjä on vaihdettu. Olisiko ollut kälyn mies, joka on harrastanut ameriikan autoja?
Nykykoneissa ei liene tuota ongelmaa...![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Kannattaa ostaa vain niitä öljymerkkejä, joissa on moottoripyörän kuva printattuna etikettiin.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Moottoriöljyn laatu vaikuttaa vaihteiden päällemenoon. Edellinen varustekaupan öljy teki vaihtamisesta tahmeata: vastusti pykälän kytkeytymistä ja päästi kolauksen. Nykyinen motolleni suositeltu öljymerkki selvästi "rasvasi" vaihtamista.
Oikea öljylaatu löytyy omistajan käsikirjasta. Itse en ajaisi talven seisoneilla öljyillä. Oma neuroottisuuteni johtunee ammatinvalinnasta... Siellä vaihdetaan öljyt 4 kk välein vaikka ei olisi tuntiakaan tullut käyntiaikaa edellisestä vaihdosta.![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Se suositus käyttää samaa öljyä koko ajan tulee siitä että öljyn myyjä toivoo sinun ostavan samaa öljyä uudestaankin eikä siirtyvän naapurikaupan asiakkaaksi.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Tuossapa tuo. Itsellä ei pyörä tykännyt täyssynteettisistä. Ensimmäinen vaihto mineraaliin ja kytkin ei edelleenkään tykännyt. Toisen vaihdon jälkeen alkoi jo pelittämään.(jarim @ Elo. 12 2011,11:30) kirjoitti
Sen verta tuonne tuppaa jäämää tavaraa (vaikka suodatinkin meni vaihtoon), että vaati vielä toisen vaihdon.
Pyöräkohtaista varmasti. Omassani meni näin.
- P
Nollaiseen mereen ei molskahdeta, siihen kopsahdetaan.(GoSpel @ Elo. 12 2011,19:07) kirjoitti
miten kytkinlevy "tottuu" tiettyyn öljynlaatuun? valaiskaa oi viisaat![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Heh, tuosta en sano mitään, mutta omani ei vain tykännyt täyssynteettisestä -> exässä (9R) välivapaita ja mineraaleilla toimi ok. Kympissä taas vaihteet rusahtaen sisään, mineraaleihin vaihto ja toimii kohtuu smooth(SamiN @ Elo. 12 2011,19:19) kirjoitti
Eroa siis muutenkin kuin placebona.
Paljon on öljyvääntöä jne. mutta tuo nyt ihan omakohtaista kokemusta noiden pyörien kohdalla.
- P
SamiN: mites muuten sulla edellisessä zetorissa ja nykyisessä? Syö mitä tarjotaan?
nyxällä on pari kesää menty sillä mitä Heinolta on tarttunut käteen, eli Castrollilla (Gp tms? en nyt muista). exällä meni sen 4 kesää delvakilla, siinä kun ei täyssynteettinen tahtonut toimia kovin hyvin (öljynkulutus nousi, vaihteet rutisi.. ja ne välivapaat).(Perkele @ Elo. 12 2011,19:27) kirjoitti
lähinnä kommentoin tuohon kommenttiin jossa viitattiin kytkimen tottumiseen? tyhmempi kun ymmärtää tuon niin, että kun tietyn merkkisellä öljyllä on ajanut niin toinen merkki ei sille enää käykkään, koska tottumus
mainittakoon nyt vielä että autoon olen kaatanut aina (8v ollut mulla)sitä mitä sattuu käteen osumaan kunhan viskositeetti on sinne päin, eli olen kaatanut eri valmistaja mineraaleja/synteettisiä sekaisin. nyt tosin pitäisi vaihtaa siihenkin öljyt kun vajaa 40tkm on edellisestä vaihdosta.
* Tuubi
Omassa gixerissä edellinen omistaja oli käyttänyt aina samaa castrolin öljyä, antoi purkin mukaan että älä laita ku tuota, on kuulemma parasta. Öljynvaihdon yhteydessä päätin kuitenki vaihtaa merkkiä(lukenut huonoa tuosta castrollin öljystä ), viskositeetti pysyi samana, Belray:tä suositteli paikallinen suzuki-huolto. Ja kylläpä oli eroa, castrollilla kun laittoi vaihteen silmään kuului kunnon kolahdus ja tuntui kuin joku olis potkassu takarenkaaseen ja koko pyörä hyppäs ! Belrayllä kuuluu nätti napsahdus ja pienen pieni nytkäsy, muutkin vaihteet menevät paljon kevyemmin sisään( belrayllä takana nyt 5400km ja edelleen pelaa hienosti). Ja molemmissa sama viskositeetti ja täyssynteettisiä, että jotain eroa on...
Suzuki GSX-R1000 K2
Ne massalevythän imee itseensä öljyä. Kytkinlevyjen vaihdon yhteydessäkin suositellaan uittamaan massalevyjä vuorokauden verran puhtaassa öljyssä ennen asennusta etteivät pala heti ensimmäisellä käyttökerralla. Selittäisikö tuo?(SamiN @ Elo. 12 2011,19:54) kirjoitti
Mahdollisesti?(jarim @ Elo. 18 2011,12:09) kirjoitti
* Tuubi
Eli jatkona: kun massalevyt ovat tietynmerkkisen öljyn lisäaineet imeneet itseensä alkavat ne toisella öljyllä luistamaan. Mutta kuten sanoin, kokemusta ei ole kun olen pitäytynyt samassa öljyssä koko ajan. Kytkimen luistamisesta kyllä on kokemusta, onkohan tuo nyt 4. pakka menossa mun pyörässä...