Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Onkohan käynyt Metzelerin (Saksan) tehtaalla kuminkeitossa resptivirhe, kun on Marathon ME 880 alkanut kulua ihan silmissä? Yleensä pääsen takanakilla vähintään 18.000 km ja joskus on päästy jopa 22 tonnia.
    Tämähän on se LoTjan spesiaali "reinforced" rengas, joka ei kovuutensa takia ole mikään sadekelin iimu koskaan ollutkaan, mutta nyt hämmästyin kun uusin takanakki on ihan finaalissa jo nippa nappa 13 tkm ajettuna. Yleensä olen yhden kauden hyvinkin päässyt yhdellä takarenkaalla, mutta nyt menee vaihtoon kesken kesän!
    Kolleega ja oikea "Iron Butt Master" Ilpo T on jo vähän aikaa ihmetellyt samaa, mutta olen kuvitellut tuon nopean kulumisen johtuvan miehen jatkuvasta rautaperseilystä pitkin poikin Eurooppaa, jossa keskivauhtiakin on Suomea enemmän.

    Tälle rengasyksilölleni tuli toki yksi Euroopan turnee Itä-Euroopan läpiajoineen ja vähän Sveitsin alppiteitä plus yksi mitätön perus-SS1000, mutta on ne aiemmatkin takarenkaani saaneet ainakin autobahnia maistaa.

    Jos rengasseos on kenties pehmentynytkin niin enpä tuota ole ainakaan perstuntumalta huomannut jotenkin erilaisina ajo-ominaisuuksina. Tai kun en ole edes osannut asiaa koettaa aistia...

    Onkos kukaan LoTjakuski havainnut samaa ilmiötä vai kuvittelenko vain?

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  2. #2
    Mikäs siellä on paistoleimat renkaan kyljessä? Ettei olisi vanhaa rengasta antaneet alle?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  3. #3
    No ompa o u t o a ! .....nimittäin tarkistin tuossa omat muistiinpanonikin kun oli vähän samanlaisia muistikuvia viime kesältä, kävi nimittäin niin että yksi 880 (takunen), "suli" tuonne Lyseboótteniin kun oli eräs ässä-kuski matkassa, siellä sitä sitten lisättiin ilmoja lisää että pääsisi kotio lautalle mutta kyllä kankaille meni Morassa.... Tuo loppu kun kuluu aivan eri tahtia mitä ylemmät pinnat

    Mutta muistinpa väärin, eli kyllä tuollakin rinkulalla vedin sen 19000km vaikka olen yleensä sen 20 päässyt ja ylikin.
    Aikainen kevätajo kun (talvi-) syö renkaita karkeamman pinnan takia vähän lupsakammin...

    Mutta pozo, kuinkas nuo paineet ? Mulla kun on takusen paineina 3.4 jatkuvasti (solo), vaikka manuska puhuukin sen 2.9 puolesta ? Sulla kun on sitä "välttämätöntä lisätarviketta" laivassasi niin luulisin että jokunen 3.6 pitäs olla minimissään ?

    Kui sitä kerkiääki hyvin ottaa päivänokoset oikeaa painettta odotellessa.....
  4. #4
    Jos on hyllyssä vanhennettu rengas niin silloin yleensä kestää vielä enemmän=> on kovettunut.

    Aika nopeasti kuullostaa 880 kuluneen.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  5. #5
    Lainaa (mopokesa @ Elo. 21 2011,08:54) kirjoitti
    Jos on hyllyssä vanhennettu rengas niin silloin yleensä kestää vielä enemmän=> on kovettunut.

    Aika nopeasti kuullostaa 880 kuluneen.
    Juu näin on näppylät, sillä miekin osti etusenkin LT:hen valmiiksi vaikka on entinkin vielä ½-kuntoinen..(ME880 tiätysti = 40.000km), oottelemaan "kuivumistaan"
  6. #6
    Tuo äkkikuoleman kokenut takanakki on viime vuoden valmistusta ja tosiaan luulenpa myös, että ikääntyminen vaan pidentää kulumiskestävyyttä (tiettyyn rajaan siis).

    Pistin nimittäin keväällä samaan aikaan takanakin kanssa *eturenkaaksi Metzelerin, jonka otin pois v 2006 Amerikan reissun alta noin 12000 km ajettuna. Rengas oli siitä asti ajelehtinut pihaliiterissäni ja se kun oli lähes uuden veroinen pinnaltaan, niin ajattelin keväällä, että nyt se on parasta kuluttaa pois, ennekuin sammaloituu ja home iskee siihen vielä pahemmin.

    No eihän se mihinkään ole kulunut...pintaa näyttäisi nyt 13000 km myöhemmin olevan saman verran kuin keväälläkin. * Taitaa mennä tuolla vielä ensi kausikin, koska 35 - 40 tonnia menee vähän tuoreemmallakin.

    Paineet on takana olleet 3,8 ja edessä 3,2 bar eli samat, joilla on jo menty monta vuotta ja onnistuttu mm. estämään eturenkaan pykälikkääksi kuluminen.

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  7. #7
    Kovat on paineet. *
    Mitäs se ohjekirja sanoo noista paineista.

    Mulla on Gessussa kyllä ihan eri paineet.
    Mutta ajokin on ihan muuta, vaikka hiekkateillä kaahailua.

    Pekka




    Pekka
  8. #8
    Just pari viikkoa sitten heivasin viime vuoden keväällä valmistetut ~20tkm ajetut maratoonit alta pois. Pintaa oli vielä reilusti jäljellä, mutta pikaisen 400km lenkin tehtyäni 2 päällä päätin kuitenkin vaihtaa nuo kun meno oli vähän *levotonta*. Pelkona oli joutua ajamaan yksi SS1000 2 päällä ja mahdollisessa vesisateesa niin tämä oli tätä riskien minimoimista.

    Ja täytyy kyllä kehua, pyörästä tuli taas aivan eri ajettava uusien renkaiden kera kuin jatkaa vanhoilla.

    Onhan noita ennen aikaisia kulumisia kuulunut, yleensä ne on vain keskittyneet jo tämän nimeltä mainitun henkilön pyörään. Taitaa olla kuitenkin ajotyylillä enemmän tekemistä tuossa tapauksessa kuin millään renkaan ominaisuuksilla...

    Noh, renkaat eteen ja taakse kotiin kannettuna maksaa ~200-250EUR, niin kannattaako tuon perään paljon itkeä?



    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #9
    Testasin viimeeksi renkaan kestävyyttä ajotyylillä "erittäin pehmeä" ja 13t kohdalla renkassa ei enää vaadittavaa kuviota jäljellä .
    Rengas vaihtui Lyonissa uuteen mikä oli erinomainen ratkaisu ku kaksi seuraavaa päivää oli kovia sadepäiviä
    Matka-ajossa rengas kuluu tasapääksi ja ajo-ominaisuudet alkaa olemaan alakanttiin mutkaisella tiellä .
    Saattahan tuo ajotyyli kyllä vaikuttaa renkaan kulumiseen kun on ajorupeamat olleet 15-17500km puolessatoista viikossa.
    Lämmötkin huidelleet usempana päivänä 40 pintaa .
    Mene ja tiedä ?

    Kun tieto on kokemusperäistä , se on käyttökelpoista .

    ps. sama Ruotsiksi
  10. #10
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 22 2011,22:26) kirjoitti
    Kovat on paineet. *
    Mitäs se ohjekirja sanoo noista paineista.

    Mulla on Gessussa kyllä ihan eri paineet.
    Mutta ajokin on ihan muuta, vaikka hiekkateillä kaahailua.

    Pekka
    Ohjekirja sanoo mitä sanoo, mutta nuo isommat rengaspaineet on laajalti LT-porukoissa tunnettu konsti estää erityisesti eturenkaan pykälikkääksi kulumista.
    Ensimmäisen eturenkaani itsekin pilasin tehtaan suosittelemilla paineilla ja sitten kun asiaa jenkkifoorumilla ihmettelin, niin pojat sieltä opettivat, millä paineilla oikeasti kuuluisi ajaa.
    Hyvin on noilla tähän asti klaarattu, mutta nyt tämä yksi takarengasykslilö teki poikkeuksen...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #11
    Katselin muistiinpanoja: ME 880 takana kestänyt 9-12 tkm ( kerran kangas näkynyt lähes ympäriinsä! )
    nyt alla 12tkm ja 1000km päästä taas vaihtoon. Yleensä yksin ajoa ja paineet 3/3,5. Edessä lähessä kestää lähes tupla km:t. Suomen teillä renkaat kuluvat kantikkaiksi, mutta ulkomailla pysyvät pyöreinä.
    myway
  12. #12
    Lainaa (myway @ Elo. 23 2011,23:00) kirjoitti
    Katselin muistiinpanoja: ME 880 takana kestänyt 9-12 tkm ( kerran kangas näkynyt lähes ympäriinsä! )
    nyt alla 12tkm ja 1000km päästä taas vaihtoon. Yleensä yksin ajoa ja paineet 3/3,5. Edessä lähessä kestää lähes tupla km:t. Suomen teillä renkaat kuluvat kantikkaiksi, mutta ulkomailla pysyvät pyöreinä.
    Hui KAMALA ! Mikä pärrä ? Monster / Diavel ?
  13. #13
    Saman yllättävän kulumisen huomasin itsekin toistaiseksi viimeiseksi jääneessä ME 880 sarjassa. Tuota edellisillä sarjoilla ajoin 22-24tkm. Nyt piti vaihtaa pois jo 14tkm kohdalla. Olisihan sillä vielä mennyt muutaman tonnin mutta tulevan eurooppaturneen vuoksi piti vaihtaa pois.

    Kantapään kautta opettelin minäkin saman läksyn: suositetuilla rengaspaineilla ajettaessa rengaskauppiaalle on asiaa paljon tiheämpään. Siksi olen käyttänyt, kuormasta riippuen, 0,5-0,8bar korkeampia paineita mitä suositukset ovat.
  14.  
  15. #14
    olisko, ikuinen työ, ikuinen nälkä. Ovat huomanneet että liian kestävä kumi, ja muuttaneet vähän seosta.
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team