Hellou,
tulipa hommattua vihdoin omien vaatimattomien unelmien mukainen ajopeli. Aikalailla uutta vastaava vm. 2000 ZX12R. Pienen koeajolenkin jälkeen totesin voimapuolen olevan jotakuinkin järjestyksessä mutta miten jousitus? Ohjekirjan mukaan vakiosäädöt on tehty jonkun riisinpoimijan 68kg painon mukaan. Itsellä painoa kuitenkin n. 90kg, haen säätöjä kotimaan nopeaan matkaajoon ja varovaiseen mutkatiehupailuun. Mitäs asiantuntijat näillä parametreilla laittais? Vanhan Hondan jälkeenhän tuo tietty tuntui taivaalliselta ajaa mutta silti...
Mika
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Ensimmäinen mitä täytyy tehdä on preloadin eli "sagin" säätö.
Katseleppas tämä video: http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U
Ducati Monster
Voe ristus kaikki maailman ohjeet ja neuvot olisivatkin noin hyviä. Putos jakeluun ihan laakista. Onko loppuihin säätöihin jotain yhtä hunajaa kuin tämä?
Suurkiitokset!
... pääsee säätämään oman ohella yhden uuden FJR:n, ikäneito Banditin jne..
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Tuo sun paino ei paljoa vaikuta ohjekirjan antamiin arvoihin vaikka ne oliskin 68 kiloiselle. Ite painan ~90 varusteet päällä ja muistaakseni yhden kliksun muutin etupään vaimennuksia ohjekirjan antamista arvoista. Takapään esijännitys toki muuttui vähän enemmän.
Oikeasti jos tahtoo jousituksen puolesta hienoa kyytiä, pitää vaihtaa jokin aftermarket kalusto pyörän alle. Vaatii toki helposti sellasen 500e panostuksen, mutta väitän olevan sen arvoista. Itsellä takana WP:n pamppu ja eteen tarkotus hankkia saman sarjan tai Öhlinsin jouset niin saa etupäänkin samalle tasolle. Tuo WP on kyllä tähän astisista ollut ehdottomasti paras sijoitus hyvään kyytiin![]()
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Dave Moss on kyllä panostanut noihin opetusvideoihin.(tmkankaa @ Heinä. 01 2011,10:16) kirjoitti
Katseleppas juutuubista lisää Mossin videoita, sieltä kyllä löytyy juttua myös muista säädöistä.
Ducati Monster
Kyllä noista orkkiksista saa shimmaamalla ihan hyvät.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Kuten murinakin jo tossa sanoi, niin ei tarvi vaihtaa aftermarkettia alle; shimmailu riittää.(slip @ Heinä. 01 2011,10:19) kirjoitti
Ja suurin ero takapään toiminnassa tulee siitä että takana on kuskille sopiva jousi. Siinä miettimisessä voi käyttää apuna noita painaumia, ja omaa persdynoo, eli fiilistä.
Kuten itse sanot keulan osalta, niin pelkkä jousen vaihto riittää hyvin pitkälle. Ja voi sitä keulaakin shimmata.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nojoo käytännön kokemusta tuosta shimmailusta ei kyllä ole. Jousethan siellä sen pääjutun tekee, huomattu on, mutta ite elän ainakin vielä kuvitelmassa että se mukavuus kyytiin tulee noista menovaimennuksen nopeista säädöistä. Orkkiksissa ei ole kuin tavallaan se yks hidas(?) säätö. Tuolla nopeella menovaimennuksella tuntuu saavan eroa selvästi siihen miten kovasti pikku epätasaisuudet potkii perseelle. Mitään avaruustekniikkaahan nuo iskarit ei tosiaan ole...
Shimmittelyn hinta ja jousenvaihto yhteensä luokkaa 150-200e?
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Hinta tota luokkaa joo/ saa huollon siinä samassa.(slip @ Heinä. 01 2011,11:46) kirjoitti
Shimmailussa pystytään erikseen simmailemaan nopea ja hidas vaimennus.
Mutta tosiaan säätö on yleensä vain se yksi ruuvi menolle ja yksi paluulle.
Hifist; shimmailussa on se etu että sillä pystytään muuttamaan sitä vaimennuskäyrän muotoa. Kun taasen säätökliksuilla pystytään vain säätämään sitä vaimennuksen voimakkuutta, eli siirtämään käyrää ylös tai alaspäin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mitäs nuo painumat (sag;it) sitten tossa pitäis olla? edessä joku 25-30 mm kuskin kanssa? Entäs takana?
Tänään vois kattella kun pitää vaihtaa ketjut ja takarengas, ja tuossahan pitää irrottaa se takahaarukkakin jos ei ketjuja mene katkaisemaan.
ZX10R -08
S1000RR -11
Tuo on tavallaan vaikee määrittää, oikeella jousella ite ainakin laittanu suunnilleen 1/3 max joustomatkasta ja en osaa ainakaan huonoksi ohjeeksi tuota sanoa, mutta sitten jos jousi on esim liian jäykkä ei voi käyttää tuota koko joustomatkaa laskemiseen. Liian jäykkä jousi kun ei siis "anna käyttää" koko joustomatkaa.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Tää oli loistava ketju... Tiedän mitä mä teen tänä iltana... Eikös ole hyvä tapa aloittaa kesäloma![]()
"Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home."
Tallissa tällä hetkellä:
zx 12 R
zx 10 ?
ktm 520 exc
Riippuu toki hieman missä ajaa ja millasesta tykkää, mutta ilmeisesti hyvä nyrkkisääntö on ~32mm - 38mm.(qazwsx @ Heinä. 01 2011,14:25) kirjoitti
Ducati Monster
Painauma kuskin kanssa nyrkkisääntö on 1/3-osa kokonaisjoustosta sekä edessä, että takana.(qazwsx @ Heinä. 01 2011,14:25) kirjoitti
Ei oo mitään tiettyä mitä ne pitäis olla, mutta suuntaa antavia painaumia kuskin kanssa, jos keulan kokonaisliikerata on 120mm:
"Pehmee katu" 50mm
"Pehmee rata" 40mm
"Kova rata" 30mm
Eli noita voi sinänsä säätää ihan kuskin oman fiiliksen mukaan, ett millasella keulalla tykkää ajaa.
Takana sitten taasen kokonaisliikerata on hyvin usein 140mm, joten jos sen kanssa suoraa parittaa nuo keulan lukemat, niin millimetrilukemat ois 58-47-35.
Tosin ajogeometrisistä seikoista johtuen perä on yleensä hiukan kireämmällä kuin keula, eli milleissä esim 48-36-25.
Tärkeintä on se että keula ja perä on "pari" eli toimivat samanaikaisesti, eli ettei jompikumpi ole liian löysä tai liian kireä toiseen verrattuna.
Eriparipäädyt huomaa siitä kun ajaa pompusta ja mopo joko "loikkaa" tai "potkaisee". Eli mopo keinuu eteen-taakse-suunnassa.
Jos ei esijännityksen säädöllä saa mielestään alustaa tarpeeksi kireäksi tai löysäksi, niin sitten kannattaa vaihtaa jousi/jouset.
Tuossa on step-by-step tapa miten mitata nuo painaumat (ja jouset siinä samalla) ja säätää:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....;st=346
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
ei ole vielä tullut säädettyä edes painaumia kun toiminut kun junan vessa *näin 80 kiloselle,ainoo mitä huomasin niin mootorijarrussa sain perän vähän pompottaan mitähän tolle vois tehdä *![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
Lähteekö ketään foorumin Tusinalaista Joensuun nopeusajoihin ens lauantaina eli 9.7.11? Itellä olis tarkoitus sinne ajella...![]()
ZX12R vm.2004
muzzy 1427cc yms.
onko noissa Öhlinsseissa tai WP:n paremmissa takapampuissa mahdollisuus helposti säätää pyörän takapään korkeutta esim.vartille tai lentokentälle vai onko nuo koiranluut ainoa keino laskea perää?(slip @ Heinä. 01 2011,10:19) kirjoitti
jaa, mää vai täh??!!!
yömaha fzr 1000 exup -89
kawasaki er6n -06
kawasaki z1000 -07 blue
kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic
On ja ei. Vähän saa laskettua pelkällä esijännityksen säädöllä, mutta ei sillä hirveen montaa senttiä voi tiputtaa. Ei oikein oo muuta kunnollista mahdollisuutta ku koiranluut. Iskaria pystyy kyllä kans lyhentää, mutta vaatii iskarin irrotuksen eli vähintään saman verran jumppaa kun koiranluiden siirtäminen reiästä toiseen vaatii.
Tilasin just itelle semmoset ruuvisäätöiset koiranluut, lienee kaikkein nopein keino ja voi vaikka paikan päällä yhdellä avaimella ruuvailla jopon oikeaan korkeuteen.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
mistä tilasit,tuliko mukaan säädettävä jalka ?(slip @ Heinä. 02 2011,16:40) kirjoitti
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
eBay
Oli noilla muistaaksnei niitä jalallisiakin settejä, mut en ottanu sellasta. Eilen tullu tulliin noi mutta en ehtiny vielä hakee.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Noi luut on ihan kasa paskaa. Muun muassa mutterit jumissa niin pahasti että nuo saa laittaa kierteiden osalta sorviin uudestaan jos aikoo saada säädettyä ilman ruuvipenkissä vääntämistä. Paljon muutakin sanomista on.(slip @ Heinä. 02 2011,17:15) kirjoitti
Ei ole millään tapaa laadukkaat palikat, että älkää vaan tilatko! Vittu kaikki pitäs tehdä ite![]()
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
muzzyn vastaavat näyttää aika laadukkailta.jaa ei ollutkaan kun zzr:n saatavana.(slip @ Heinä. 16 2011,20:40) kirjoitti
jaa, mää vai täh??!!!
yömaha fzr 1000 exup -89
kawasaki er6n -06
kawasaki z1000 -07 blue
kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic
tilasin tommoiset saas nähdä kuinka paskat noi on(slip @ Heinä. 16 2011,20:40) kirjoitti
![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
no laita joku kommentti ku saat ne käsiis tai vaikka kuvat et oliko hyvät vai ei.
jos nuo sunkin on paskat niin piirtelen ite hyvät ja käyn koneistamolla teettämässä sit sellaset.
zeta1 ne muzzyn luut menee aika suurella todennäköisyydellä 12r:kin, mutta tais niiden hinta olla suht kova tälläselle kuolevaiselle, reilusti yli 200e?!
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
aika nopeesti tuli,hyvän laatuiset näyttää olevan ,pitää laittaa viikonloppuna alle niin näkee onko hyvät(tl72 @ Heinä. 16 2011,21:36) kirjoitti
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
Mulla on kans tollaset säädettävät koiranluut. Kumpikaan ei oo enää suora....
Luulis kyllä että ~80 doltsulla sais jo jonkin näköstä toimivuutta.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
vielä en ole alle laittanut enkä taida laittaakaan jos ne on noin heikot vaikka ei ton alumiinin pitäis olla ihan paskaa,minkä merkkiset noi sun palikat on?(Murina @ Heinä. 31 2011,22:25) kirjoitti
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
Ikäneito perhana alkoi tiputtaa mehuja vasurin pumpusta. Siihen liittyen: yksi mielipide tusinan jousituksesta kuului olevan se, että etujouset ovat liian pehmeät kun taas takanen kovan puolella. Kellään kokemuksia/tukea väittämälle? Menee meinaan mahd. pian remppaan ja samallahan nuo jousetkin sinne laittais.
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm