Olisi Suomessakin syytä alkaa Ruotsin tapaan luokittelemaan tieliikenneonnettomuuksia eri tavalla?
Ruotsissa nimittäin tilastoidaan todennäköiset itsemurhat liikenteessä erikseen.
Samaten voitaisiin itsetuhoiseen käytökseen luokitella nämä 200 km/h kännissä lauluautolla kaseikkoon -tapaukset. Tai vaikkapa nämä MP-Varkaat 200 km/h karkuun ja ketoon -tapaukset.
Yhtä hyvin voitaisiin erotella sairaskohtaukset ja muut tekijät jotka johtuivat kuljettajasta, eikä liikenneympäristöstä.
Näin saataisiin edes jollain tavalla kuvaavampi tilasto, eikä vain yhteissumma, jonka avulla sitten perustellaan milloin mitäkin, mikä ei korreloi mitenkään itse asian kanssa. Vaiko juuri siksikö näin tehdään?
Suomi aina voivottelee että kun Ruotsissa on turvallisempaa, mutta totta kai on, kun tilastointitapakin on erilainen ja Suomi itsemurhien musta maa.
Pidetäänkö tätäkin tilastoharhaa yllä, jotta meitä voitaisiin syyllistää lisää?
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Onhan tuon muutkin huomanneet, ja tiedoksi saattaneet.
Ja muistelenko väärin että EU:n suunnaltakin olisi jotain kyselyä ja sormen heristelyä aiheesta tullut?
En oikein ymmärrä että jos tehdään tilastoa onnettomuuksista minkä vuoksi pitäisi erotella sydänkohtauksesta tai kouristuskohtauksesta aiheutunut onnettomuus siitä että ei vaan ollut tarpeeksi tarkkaavainen jos lopputulos on sama. Tietenkin jos tahtoo puhdistella tilastoja kreikan tapaan niin kyllähän se asiansa ajaa.
Itsemurhat ja vastaavat itsetuhoisuudet ovat myös "liikenneonnettomuuksia" joten voihan niilläkin tilastoja sitten vääristellä.
Kaikkien kuolonkolarien lopputulos on sama: joku kuolee.(opmdevil @ Elo. 08 2011,14:51) kirjoitti
Kuoleman aiheuttanut syy pitäisi erotella siksi, että voidaan puuttua siihen syyhyn, eikä johonkin muuhun. Esimerkiksi autoillessa sattuvia sydänkohtauksia voi vähentää panostamalla terveellisempiin elämäntapoihin ja sairaanhoitoon, eikä vaikkapa pystyttämällä peltipönttöjä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No sitten kun näiden tilastojen perusteella päätetään esim. tieosuuden nopeusrajoituksen laskemisesta, niin kuinka monta sairauskohtausta ja itsemurhaa sillä estetään?
Rajoitusten alentaminen kohdistuu niihin, jotka rajoituksia noudattavat. Siis sellaiset onnettomuudet, jotka aiheutuivat liian suuresta ajonopeudesta sellaisille, jotka noudattavat nopeusrajoituksia, voivat vähentyä hiukan, tai ainakin niiden seuraukset voivat lieventyä.(Kapi @ Elo. 08 2011,15:08) kirjoitti
Nyt siis äkkiä etsimään tuollaisia onnettomuuksia tilastoista. Itse en ole löytänyt yhtään viimeisen 30 vuoden ajalta, mutta varmasti palstan kukkahatuilla on niitä tarjolla sadoittain.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tottakai tuomoiset täytyy eritellä! Ihan tieteenteon perusteita. Jos et tiedä todellista syytä niiin et voi tehdä oikeita johtopäätöksiäkään.(opmdevil @ Elo. 08 2011,14:51) kirjoitti
Yliyksinkertaisetetulla tilastoinnilla saadaan tulokseksi vain yliyksinkertaistettuja ratkaisuja - nopeusrajoitusten pudotus ja automattivalvonta, kovemmat rangaistukset.
Jotka, kuten Vetomieskin totesi, eivät vaikuta niihin onnettomuuksiin joissa todellinen syy on joku muu kuin virheellisesti asetettu nopeusrajoitus tms.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Hyvä arkistointi menetelmä olis Vaikuttiko vai ei vaikuttanut onnettomuuden syntyyn motoristin piittaamattomuus liikennesäännöstä.
Aika monessa on tänäkin vuonna ollut mukana reilu ylinopeus. Raakaa faktaa esiin miten selviävät liikennesääntöjä noudattavat versus niitä noudattamattomat.
Kukkahattu päähän jne. ite en koskaan aja ylinopeutta yms. jeesustelua ehtoollispikari kädessä.
Totta helvetissä joskus tulee vähän poikettua virallisesta linjasta, mutta kyllä sillä on itelle myös suurimmaksi osasi vaaratilanteet saatu aikaan. Harvemmin silloin kun on oltu muka ihan kunnolla.
Moottoripyöräily ei ole sen vaarallisempaa kuin kotona kyhjöttäminenkään, mutta virhearvio maksaa...
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)