Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Just luin ja pisti taas miettimään sitä pimeällä ajamisen mielekkyyttä...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Illalla ja hämärissä pitäisi olla niin tarkkana, mutta harva sopeuttaa nopeuttaan sen mukaan. Ei ainakaan kotilolla.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Suomessa pidetään edelleen keinotekoisesti korkeaa hirvikantaa metsästäjien huviksi. Hirvikolarit vähenisivät jos hirvikantaa vähennettäisiin alkuun vaikka 70%.
On nämä hirvikolarit pirun ikäviä.
Taivas saa odottaa
Mä en kans ymmärrä miksi noita hirviä paapotaan täällä. Aivan turha eläin josta ei ole mitään muuta kuin harmia. Ei oikein luontaisia vihollisia (paitsi autot), ei mitään hyötyä kenellekkään ja tappaa joka vuosi lukuisia ihmisiä. Noita pitäisi kyllä pistää kylmäksi ihan urakalla.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Jep. Joku täällä aiemmin kirjoittikin, että kolme hirveä riittäisi Suomeen ihan hyvin, yksi Ähtäriin, yksi Ranualle ja yksi Korkeasaareen.(Murina @ Elo. 05 2011,08:53) kirjoitti
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Muutaman kerran on "säväyttänyt" hämärässä/pimeässä,hirvet,peurat ja aitauksesta karanneet lehmät! (Kerran kotilolla poroon hipaissut).
Mm sen takia en aja mp:llä pimeän vallitessa. Suunnittelen ajelun niin,että olen ennen auringonlaskua majoituksessa,tai kämpällä!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Joo'o pitäs kohta yrittää ajaa tuo ss2000f.
Siinä saa posottaa melkosen matkan pimeellä hirvien ja porojen seassa
Otan osaa perheen ja lähimmäisten suruun.
<KTM 1290 Superadventure S -23>
'The Man who invented "autocorrect", has passed away, Restaurant in piece.'
SS1000 -2010
SS2000F -2011
Tosin tuo Kemin tie on semmonen et puolta pienemmälläkin kannalla tuossa osuis aina siloin tällöin.. Tie kulkee reilun matkan päästä meren rannasta ja toisella puolella harvaan asuttua metsäistä aluetta. Hirvet sit liikkuu noiden väliä miloin ruoan perässä milloin metsästäjiä karkuun.(BlackCat @ Elo. 05 2011,08:41) kirjoitti
Osan ottoni omaisille ja ystäville.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ongelma rupeaa vain olemaan pikkuisen monisyisempi kuin äkkiseltään ajattelisi. Monet hirviporukat ukkoontuvat kovaa vauhtia. Kiitos nykymaailman menon nuoria kiinnostaa enemmän tietokoneet ja pelit kuin luonto ja metsästys. Päälle vielä tiukentuneet aselupakäytännöt ja moraalikäsitykset koko touhusta. Tietääkseni useimmat elleivät kaikki seurat tekevät parhaansa täyttääkseen heille annettu kiintiö. Aina se ei vaan syystä tai toisesta onnistu. Perintöjen kautta metsät pilkkoontuvat yhä enemmän kaupunkilaisten omistukseen, eivätkä he välttämättä ole halukkaita vuokraamaan maitaan metsästyskäyttöön yhtä hanakkaasti. Varsinkaan kun varsinaista rahallista hyötyä siitä ei saa. Monellekko teistä mahtuu pakastimeen yhtä tai kahta hirveä enemmän, saatikka että sen lihamäärän kerkiäisi syödä ennen seuraavaa kautta. Mahdollisiin lihan myyntikanaviin en osaa ottaa kantaa koska hirvenmetsästäjä en ole. Metsästäjien määrän koko ajan pienentyessä taitaa olla ainut mahdollisuus päästää ulkomaiset herrat lahtaamaan sarvipäitä. Hekään tuskin vievät ruhoja mukanaan. Tai sitten tulee uusi ammatinharjoittaja joka lahtaa hirviä helikopterista, heittää silmukan koipeen ja lennättää elukan suoraan Honkajoki Oy:lle. http://www.honkajokioy.fi/cms....sittely * Hirvet vituttaa joo, mutta vituttaa sekin että metsästäjiä yksin syyllistetään kannan koosta. Vapaata metsästystä voisi kokeilla ja katsoa minkä tuloksen se antaisi.
Sama juttu ihmisten kanssa. Ne vasta ihmisia tappaakin. Puukolla, autolla, pyssylla ja lypsyjakkaralla.(Medi @ Elo. 05 2011,09:13) kirjoitti
Kolme ihmista riittaisi hyvin. yksi Ahtariin, yksi Ranualle ja yksi Korkeasaareen. Niin eivat paasisi tappamaan toisiaan.
Ikava tapaus, R.I.P.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Onko pakko vääntää joka saatanan asiasta?(GoSpel @ Elo. 05 2011,09:57) kirjoitti
Mutta itse vältän ajamista hämärässä, juuri noiden hirvielänten takia.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Hirvia on liikaa, autoja on liikaa, poliiseja on liikaa, ojia on liikaa, hiekkaa on liikaa ja kaikkea on liikaa ja ne tappaa kaiikki bikereita.(TPM @ Elo. 05 2011,10:10) kirjoitti
Onko pakko vetaa herneet joka saatanan asiasta?
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kannattaa ensin tutustua tosiseikkoihin ennekuin laukoo typeryyksiä!(BlackCat @ Elo. 05 2011,08:41) kirjoitti
Valitsemamme edustajat ovat päättäneet, ettei uusia metsästäjiä suvaita aseturvallisuuden nimissä: tämä maa halutaan aseettomaksi ja halutaan myös kieltää metsästys "sairailta murhanhimoisilta ihmisiltä." Hirvi- ja peurakantoja harvennettaisiin enemmänkin, mutta luvista päättämässä on liian monta vihreiden edustajaa halaamassa puita: stadissa on helppo olla luonnonsuojelija kerrostalon 7. kerroksessa vrt. eräät aiemmat kommentit susista...
Hohooi, taijjat olla rehun popsija kun ei liha kelpaa(Murina @ Elo. 05 2011,08:53) kirjoitti
Käsittääkseni tuo kanta on aikahyvin jo puolittunu kiintiöiden lisäämisenä ja suuret väylät on pyritty aidoittamaan.
Väittäisin, että motoristeja on kuollu omiin typeriksiinsä 5x enemmän
Jaksamisia perheelle..
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Hirvenmetsästäjät ovat pääasiassa maanomistajia. Tarkoittaa siis myös metsänomistajia.(BlackCat @ Elo. 05 2011,08:41) kirjoitti
Hirvet syövät ravinnokseen puita, varsin mielellään koivuntaimia. Taimikot vaurioituvat hirvien vuoksi ja aiheuttavat turhia kustannuksia ja vaivaa. Metsästäjät haluaisivat pitää hirvikannan mahdollisimman matalana, jolloin tärkeiden liikenneturvallisuusseikkojen parantumisen lisäksi myös metsätuhot olisivat pienempiä.
Ongelma on Riistanhoitoyhdistys. Eräällä itäsuomalaisella metsästysalueella löytyi laskennassa 95 hirveä. Alueen hirvitiheys on yli 10 hirveä tuhannelle hehtaarille. Siitä huolimatta Riistanhoitoyhdistys puolsi vain 5 kaatoluvan myöntämistä.
Aiempina vuosina lupia on ollut jopa 50, eikä niidenkään täyttäminen ole ollut vaikeaa, melkein kaikki luvat on käytetty parissa viikossa. Hirviporukoissa on mukana myös nuoria miehiä ja naisiakin, joista osa on niin motivoituneita, että kasvattavat hirvikoiria metsästyksen tueksi.
Honda ST1100 Pan European
Kanta kyllä puolittuu joka vuosi metsästyksen seurauksena, mutta se ei auta koska uusia hirviä syntyy saman verran.(JänkhäPoika @ Elo. 05 2011,10:37) kirjoitti
Jos puhutaan hirvikannasta jonka luonto tarvitsee, se tarkoittaisi sitä, että muutamalle susilaumalle ja karhuille olisi tarpeeksi ruokaa. Käytännössä siis esim 3000-10000 hirveä, painottuen Itä-Suomeen.
Loput ovat liikkeellä siksi, että huonokin metsästäjä saisi riistaa. Varsinkaan Länsirannikon tiheälle hirvikannalle ei ole mitään järkeviä perusteita.
(Minua ei asia liiemmin ahdista, koska minulle on joka vuosi budjetoitu urheiden metsästäjien seurueen saaliista yksi kokonainen hirvi)
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Koko tää turvallisuusketju on pelkkää marttakerhoilua. Joku vietti ajaa ihmiset raportoimaan ja jeesustelemaan joka onnettomuudesta. Ihmetyttää mikä tarve siihen on. Onko usko omaan tekemiseen niin alhaalla, että jokaiseen asiaan pitää löytää syy, ja kun uskottelee olevansa tietoinen, niin on turvassa?
Hirvikolareissa on kuollut viime vuosina keskim 5 ihmistä/v. En löytänyt erikseen tilastoa moottoripyöräilijöistä. Jotenkin en osaa hirmu todennäköisenä pitää, vaikka oma hyvä ystävä kuoli hirvikolarissa -99 moottoripyörällä. En pelätä, enkä vihata hirviä. Aivan varmasti todennäköisempää on että tössin itse, tai joku muu tössii minut liikenteessä hengiltä. Liikuin sitten kävellen, fillarilla, rulliksilla, mp:llä, bussilla, junalla, lentokoneella tai autolla.
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa päihteet on olleet mukana keskimäärin 25-30% viime vuosina. Taustariskeinä vuonna 2006 olivat alkoholi, väsymys tai mielentilaan liittyvät tekijät kaikkiaan 84 %:ssa onnettomuuksista. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy lisää jos joku haluaa hirvet poistamalla tehdä liikkumisesta turvallista.
Edit: kieltolailla saataisiin paljon enemmän aikaan kuin hirvet poistamalla, vaikka salakuljetus ja kotipoltto kasvaisivat. Siitä vaan nyt alkoholia kieltämään ja hirviä poistamaan. Hohhoijjaa...
Sen verran on vanhana menny pupu pöksyyn, etten enää juuri ajele pimeällä. Läheltä piti tilanteita on riittäny.
... jotain piti muistaa
Hirviä metsästetään porukalla, ei yksin.(vetomies @ Elo. 05 2011,10:47) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
998sFE:n kirjoitus on asiaa.
En itse ole metsästäjä enkä maanomistaja eikä tuttaviinkaan sellaisia juuri kuulu. Silti olen sitä mieltä, että kyllä Suomeen hirviä ja peuroja sopii. Ei tästä pitkälle tarvitse ajella kun tulee seuduille, jossa pellonlaidalla näkee useinkin peuroja. Enemmän ne minua ilahduttavat kuin pelottavat. Samoin hirvien kanssa, kyllä joskus esimerkiksi marjaretkellä olen läheltäkin hirviä nähnyt. Se on sitä luonnon monimuotoisuutta se.
Toki pitäähän kolarivaara ottaa huomioon, mutta lähinnä säälittävää minusta sellainen uhoaminen, että hirvet on hävitettävä pois.
(Pande_K @ Elo. 05 2011,11:19) kirjoitti
Tulipa tässä erinomaisen kaupunkilainen mielipide!
Toin kun laukasee Valmet-huollossa, Shellillä, K-raudassa tai Osuuskaupassa, niin jo lähtee! *
Mut onhan se peuralauma kaunis siellä porkkanapellolla iltausvassa. Vaikka sillä onkin viikate yhdessä jalassa. Ite pyrin vetämään jarrut kiinni vaikka olisivat kaukanakin. Mä peuralauma tarkoittaa mulle sitä, että jostain voi tulla toinenkin lauma vastaan. tms. Siellä porkkanpellolla ne syövät myös mun piikkiin satokorvauksien muodossa.
Vaik ne on hienon näköisiä elukoita, hirvi varsinkin, niin kannattaa muistaa, et ne ei ole eläintarhassa sillon ku ne näkee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tässäpä ehdotus asian ratkaisemiseksi:(Murina @ Elo. 05 2011,08:53) kirjoitti
Jokunen hirvi talteen tuleville hirvifarmareille.
Hirvimiehet metsiin aseiden kanssa niin, että kaikki tai lähes kaikki vapaana olevat saadaan hengiltä ja lihoiksi.
Onnellinen maajussi kasvattamaan hirviä suljetussa tarhassa (vaikka sitten luomuna, on hippikin tyytyväinen) -> Maajussi hyötyy, hirvimies saa kerrankin tappaa sydämensä kyllyydestä, kukaan ei enää aja hirvikolaria.
Maajussi saa kaiken hyvän lisäksi nostaa isot tukiaiset (tuksut) hirvenkasvatukseensa ja kauppojen lihahyllyt notkuvat herkullista hirven lihaa kuluttajan kulutettavaksi.
win-win situaatio, eikö?
- Kenobiitti
*XT660RR
Se on luonnon monimuotoisuutta yhtä paljon kuin satatuhatta rottaa kaatopaikalla tai miljoona myyrää pakettipellolla.(Pande_K @ Elo. 05 2011,11:19) kirjoitti
Oikeaa luonnon monimuotoisuutta olisi se, että hirvillä olisi luontaisia vihollisia niin paljon, että kannan koko säilyisi kutakuinkin vakiona. Tämä toteutuu nyt osissa Kuhmon, Suomussalmen ja Nurmeksen kuntia - ei muualla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tässäpä tämän foorumin paras teksti piiiiitkään aikaan, en ole milloinkaan tajunnut tätä jokaisen onnettomuuden linkittämistä ja sen jälkeistä "anysointia" ( = 10 sivua lapsellista vänkäämistä )(998sFE @ Elo. 05 2011,10:48) kirjoitti
Tämä onnettomuus oli hämärässä tapahtunut hirvikolari, that´s it.
Hirvikantaa vähennetään...miksi ihmeessä niitä jätetään metsiin juoksentelemaan?
Siksikö että metsästäjillä olisi joka vuosi lupa "ryypätä" ja "leikkiä" suurta metsästäjää...
Kivääri tulisi vaihtaa lihanuijaan, se olisi "tasavertaista" metsästämistä, kuka tahansa voi tappa kiväärillä kaikkea liikkuvaa.
Loppuisi ns. harhaluodit jossa marjastaja ja metsästäjä saa hirvelle tarkoitetun kudin sisuksiinsa.
Noinkin iso riistaeläin tiellä vammauttaa ja tapaa liijan monta kuljettajaa joka vuosi.
Hirviaita on hyvä, joskin sitä esiintyy vain pienellä murto-osalla yleisiltä tieosuuksilta.
Mun rehellinen kantani on, hirvet tulisi karsia luonosuojelualuieille ja nämä alueet tulisi aidata 100%.
Moni perhe jotuu vuosittain luopumaan rakkaistaan tämän "tyhmän" ja "liijan" ison nelijalkaisen takia joka "möllöttää" ajokaistala tietämättä väistämisvelvollisuudestaan... UGH, olen puhunt![]()
President of Still Counting
Suzuki Hayabusa GSX 1300 *R K1
sini/hopee * *+
Honda VFR 800 ABS K5
ferrarin punainen
Väärin. Hirviä metsästävät koirat, eivät ihmiset. Koirilla on nykyään omat puhelinliittymät, gepsit ja kännykät, jolloin me urheat metsästäjät voimme heille välillä soitella kun ryyppäämiseltämme kerkeämme.(shyhander @ Elo. 05 2011,11:17) kirjoitti
Kaupunkilaisen mielipiteeksi se vähän niinkuin oli tarkoitettukin, kaupunkilaisiahan tuntuvat olevan useimmat niistäkin jotka hirvien poistamista vaativat.(shyhander @ Elo. 05 2011,11:32) kirjoitti
![]()
Hirvenmetästys on kyllä laiskan mettämiehen unelma, mut väliäkö sillä kun hyvät lihan saa.(vetomies @ Elo. 05 2011,11:49) kirjoitti
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Vanja ei tykkää jos mennään ammuskelemaan rajan toiselle puolelle. Hirvet taas ei välitä rajasta sen enempää kuin kukkaruukusta.(CormaX @ Elo. 05 2011,11:47) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)