53-vuotias nainen haluaa opetella ajamaan custom-tyyppistä pyörää ja käynnissä kauhia henkien taisto, minkä kokoisella pyörällä olisi hyvä aloittaa?
Ajokokemusta on vain autosta ja polkupyörästä.
Mä aloitin moposta keväällä ja sekin oli pelottavaa! Ajokokemusta ainoastaan samoista vehkeistä, ku sulla.
Nyt kortti taskussa ja alla KawaZZR600.
Sunhan ei tarvii käydä niitä autokoulutunteja ollenkaan, ni kyllä mulla olis melko hiki ton taiston kanssa... Tsemppiä!
Ehkäpä saat jotain fiksumpia vinkkejä kokeneemmilta.
Mene johonkin autokouluun, jossa on custompyörä. Osta sieltä muutama tunti ajo-opetusta. Ehkä helpompi lähteä kokeilemaan, kun osaava opettaja neuvoo ja samalla tulee testattua yhtä pyörää. Win-win, paitsi tietysti lompakolle.
Nuo ajotunnit on varmaan ihan hyvä idea. A-kortin ajamiseen kuuluu muistaakseni n. 3h ajo-opetusta ja ylimääräisen tunnin hinta ei ollut kuitenkaan kuin vajaa 70e. Tuolla määrällä oppi sen verran, että samalla taustalla uskalsi jo liikenteeseen omin päin lähteä.
Pyörän valinnassa saa asian paremmin tuntevat opastaa.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Kiitos viesteistänne.
Lähettämäni kysely oli hieman vajavainen ja olen siis harjoitellut muutaman kerran armaani avustuksella ajamalla Honda VF750 Customia, mutta pyörä tuntuu melkoisen raskaalta ja siinä mielessä ehkä kevyempi tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ko. Honda on perheessämme ylimääräisenä, kun isäntä osti itselleen Suzuki Marauderin.
Siinäpä siis pulma; opetella seiskapuolikkaalla vaiko hankkia kevyempi, mutta myös tehottomampi pyörä?
Ehottomasti käsittelytunteja kannattaa ottaa, että saa vähän perusteita ja tuntumaa moottoripyörään. Ovat varmasti rahan arvosia ja menee siihen samaan "konkurssiin" pyörän hankinnan kanssa. AjoTUNTI (=2x ajokertaa) pyörii varmaan siinä 60€ tietämillä.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Kiitos tsempistä Loora.
Tuntuu hyvältä, että on tosiaan muitakin aloittelijoita, jotka ovat ottaneet härkää sarvista ja lähteneet etiäppäin valitsemallaan tiellä.![]()
Hmmm tiedä onko tästä apua mutta huomioni oli kun tuossa kanssa hommasin customi pyörän että esim. yamahan viragot ym. on kooltaan "pienehköjä" joten kenties naisille sopivimpia? Kun taasen kattelin 800 kuutioista ittelleni niin taasen Suzukin Marauderi tai Kawasakin "Vulcanit" on paljon massiivisempia. Näin päädyin ite siten tuohon Kawasakin "väinöön" vaikka alunperin olin lähtenyt liikkeelle ajatuksesta että joku Virago kenties? Toinen mitä "kokeneemmat" sanoivat kun lähdin ajatuksen kanssa liikkeelle että hommaisin vain 500 kuutioisen niin että unohtaisin tämän ja hommaisin vähintään 800 kuutioisen kun kuitenkin olen 185 pitkä ja painan liki 90kg. Väittivät että toi 500 olisi tietyissä tilanteissa "nuhapumppu" mun allani. ;-)
Kawasaki VN 800 Classic -96
En kyllä kovin kauaa miettis kun on kerran kesä ja pyörä pihassa. Ei hajuakaan minkälainen tollanen pyörä on mutta sen tiedän että pyörät noin yleisesti alkaa kokemuksen myötä tuntua pienemmiltä ja kevyemmiltä. Eli jos oot jo käyny sillä treenaamassa niin miksi et kävisi treenaamassa sillä lisää?(Noviisi53 @ Elo. 03 2011,15:56) kirjoitti
Osta vaikka 250 Virago. On meinaan kevyt ja matala ja ihan "oikean" moottoripyörän näköinen. Parikymmennen metrin ajokokemuksella vaikutti oikein helpolta käsitellä, huomattavasti iisimpi kuin isommat customit.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ajotunti tai muutama on jokatapauksesa hyvä juttu jatkatpa sitten tuolla VF´llä tai jollain muulla.
Opettajan opastuksella saat oikeat liikkeet ja kikat heti eikä tartte sit joskus oppia niistä vääristä pois, mikä on vaikeaa.
Myöskään se ei koettele perhe sopua. ;-)
Muuten kustomeihin en ota kantaa, mut yleisesti- kuten tuolla jo todettiin- jos ei oo mitoiltaan liian iso möhkö niin pienen harjoittelun jälkeen se paino ja koko ei vaivaa ajaessa enää niin.
Toki kovin kookas ja painava pyörä on hankala peruuttaa ja nostaa pystyyn jos menee kyljelleen mut siihen yleensä löytyy apua jos tarttee.
Mut muutenkin oman fiiliksen mukaan- "paras" pyörä joka ei innosta jää talliin pölyttyyn aika pian.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Niin on monta mieltä, kuin on vastaajaa..![]()
Kiitoksia kaikille osanottajille, mutta tuntuu siltä, että päätös jää itselleni, joten jatkan pähkäilyjäni ja ehkä vielä treenaan tuolla 750:llä tämän syksyn. Ja josko niille ajotunnellekin, vaikka armaani pitkämielinen onkin. (Saldo: vasen etuvilkku ja kytkin, suorin vartaloin kaatuen seisonnasta, kun ei se pyörän jalka ollut kunnossa maassa.)
Katsotaan, kuinka mamman käy.
Hyvät kesänjatkot kaikille!
PS. Ja toki saa edelleen tuoda ajatuksiaan julki asian suhteen, jos kellä mitä sanottavaa. Olen kiitollinen kaikesta.
Painon tunnehan on aika pitkälle kääntäen verrannollinen pyöränkäsittelykokemukseen. Customeissa tuo painopiste on muutenkin on aika matalalla, joten naapurin vinkkelistä katsottuna kehoittaisin jatkamaan Hondalla. Kun rutiinit paranevat ja kokemus kasvaa, lakkaa se pyöräkin tuntumasta painavalta. Ajotunteja suosittelen kyllä vilpittömästi. (Hyvällä) MP-opettajalla on kuitenkin varmasti parempi taito ja kokemusta opettaa ne olennaisimmat asiat kuin suurimmalla osalla tavan mopoilijoista.
<p>2002-2014</p>
Sanoisin nyt ainakin sen, että unohda ne 250 viragot yms. 750VF vaikka vähän tuntuukin painavalta alussa, on luultavasti heti kohta just passeli, eikä tuon tehotkaan niin päätä huimaavia ole kunhan pitää älyn matkassa.
Mulla vaimo pohti ensin myös Viragon 250 kuutioista, mutta koe-ajon jälkeen ja ensikertalaisena hylkäs sen heti, kun oli niin hempulin ja lössyn tuntuinen, mutta hylkäspä saman tien customit kokonaan ja aloitti harrastuksen Suzukin GS500E:llä.
No viissatanen alkoi tuntumaan liian pieneltä kolmen viikon jälkeen ja nyt on hakusessa joku 600 - 750 kuutioinen kyykky- tai matkamalli. Eli GS olisi nyt vaikka myynnissä ja se on mallia kokonaan katettu.
Pan European 1300
Kerta kyseinen pyörä löytyy jo talosta ylimääräisenä kyllä se varmaan sillä kannattaa lähteä varovasti opettelemaan, mutta kuten moni muukin, suosittelen ehdottomasti autokoulutuntien ottamista.
Kyllähän omatoimisestikin oppii ajamaan ja pysymään pystyssä, mutta osaavan opettajan avustuksella kaikki on helpompaa kun oppii oikeat tekniikat heti kättelyssä. Itse en ainakaan uskaltaisi lähteä liikenteen sekaan ilman kunnollisia jarrutus- ja väistötaitoja, äkkitilanne voi tulla ihan koska vaan, eikä siitä selviämistä helpota yhtään jos pyörän hallinta on herran hallussa yllättävässä tilanteessa. Lisäksi hidasajoharjoitukset keiloja kierrellen lisää itsevarmuutta pyörän käsittelyyn, eikä jokaisessa pysähdyksessä, liikkellelähdössä tai hitaassa kääntymisessä tarvitse pelätä pyörän kaatamista.
Autokoulun kautta siis rohkeesti vaan muutamia tunteja niin harrastus lähtee varmemmin käyntiin, koska auton ajokokemuksesta ei ole ihan hirveästi apua pyörän hallinnassa, niitä kun ajetaan sen verran eri tavalla. Liikennetilanteet toki ovat autolla ja pyörällä samat.
k1300s
eikäku kun käyt siellä autokoulussa ottamassa muutaman tunnin, perustelen;(Noviisi53 @ Elo. 03 2011,15:56) kirjoitti
- siellä autokoulussa on heppu joka tekee OPETUShommaa työkseen. Vaikka sun ukkos olis hyvä ja kokenut motoristi, niin välttämättä hän ei osaa samalla tavalla kertoa asioista aloittelijalle kuin ammattilainen.
- autokoulujen pyörät keskimäärin varsin kevyitä, piikkiset nyt ainakin. Autokoulun pyörällä saat sen verran kilometrejä alle että olet valmiimpi jatkamaan harjoittelua omalla raskaalla pyörällä.
- Autokoulu tulee halvemmaksi kuin joku 250 virago
- mieti paljonko aikaa tuhraantuu että käyt kiertelee ja vertailee eri pyöriä, ostamisen ja vakuuttamisen paperisota, sit kuukauden pyörittelyn jölkeen virago jää jo pieneksi, sit rumbaa uudestraan kun pyörää yritetään myydä jne
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Triumph America. Tehoa tarpeeksi vähän, vääntöä tarpeeksi paljon. Matala, vakaa, hyvät ajo-ominaisuudet. Näyttääkin hyvältä.![]()
Durty Nelly's Boys
Aika hyvin tuo harjoittelu tuolla VF:llä pitäisi onnistua. Ei se kuitenkaan ihan tolkuttomia paina ja jalat ylettyy maahan helposti. Jos tuo pyörä on ihan viimoisen päälle kunnossa eikä mistään kohtaa löydy naarmun naarmua, niin edullisen harjoittelupyörän osto ei välttämättä ole huono idea. Jos se on käyttöpyörä, niin anna mennä vaan.
Jos VF tuntuu liian painavalta ja massiiviselta, niin jo mainittu Yamaha Virago 250 on varmasti passeli, se on selvästi kevyempi, toki myös rimpulampi. Kannattaa huomata, että esim. hidasajo on customilla vaikeampaa kuin ns. normaalipyörällä ja kääntösäde myös suurempi. Jostain ihmeen syystä tämä aina unohdetaan kun lähdetään hankkimaan sitä ekaa pyörää. Itse en tätä tiennyt kun omalla pikkueliminatorilla harjoittelin hidasajoa ja ihmettelin kuinka hiton vaikeaa se voikaan olla. Autokoulun ER6 paljasti, että ei se ole itse asiassa ollenkaan vaikeaa, se oli vain vaikeaa tuolla pyörällä (ei se ER&:n verran helppoa ollut tuon seuraajalla 535 Viragollakaan).
Itse en ottaisi ajotunteja autokoulusta sokkona, eli katsoisin että opettajan kanssa synkkaa.
Monet kiitokset neuvoista ja kannustuksesta. Niistä poimien parhaat palat, pääsen varmaan jo hyvinkin ensi kesänä ajamaan oikealle tielle, sanan varsinaisessa kuin symbolisessakin mielessä.
Ajokoulutusta pienemmällä pyörällä ja siirtyen isompaan, nyt vähän tyhjän panttina seisovaan Hondaan, niin eiköhän se siitä.
Turvallisia kilometrejä kaikille! *![]()
en tiedä miten olet harjoitellut mutta kaikki pyörät on raskaita ja kömpelöitä hiljaisissa vauhdissa. Ja melkein sanoisin et customi on jäykin kääntymään hitassa ajossa. Rohkeasti vaan ja sillä joka seisoo jo pihassa.(Noviisi53 @ Elo. 03 2011,15:56) kirjoitti
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Magna on hieman painava paikallaan käsitellessä, mutta ajossa kuitenkin suhteellisen näppärä myös hitaissa nopeuksissa. Kunhan muistaa olla huolellinen pysäköidessä ei isompia ongelmia pitäisi olla.
Kyllähän pyörä menee eteenpäin kun saa vauhtiin oli paino mikä tahansa, mutta mitä muiden pyörien liikkumista tuolla kaupungillakin katsellut niin kuskien kannattaisi panostaa vähän enemmän tuohon hitaan ajon opetteluun. Siinä sitäpaitsi tulee hallintalaitteet hyvin tutuksi kun harjoittelee vaikka jollain parkkipaikalla hidasajoa (ja ei tule ajettua heti ensimmäisen rekan alle kun menee jarrut ja kaasut sekaisin). Sitten liikenteen sekaan kun olo mp:n hallinnan kanssa tuntuu turvalliselta.(Timberline @ Elo. 04 2011,11:09) kirjoitti
Ajokoulutus on ihan hyvä idea, mutta jos lähdet sitä etsimään autokoulun kautta niin omien kokemuksien mukaan autokouluissa on sellaisiakin opettajia jotka eivät itse ole moottoripyörällä edes ajaneet, mutta silti opettavat muita![]()
. Näin oli ainakin oman autokouluopettajan kanssa. Toki siitä on jo aikaa vaikka kuinka mutta epäilen että tuo ei ole muuttunut kauheasti. Kannattaa siis ottaa selvää millaisella kokemuksella opettaja opettaa.
Miehesi varmaan osaisi myös neuvoa, mutta nuo mies/vaimo, isä/tytär, veli/sisar -opetukset on kyllä siitä huolimatta aika tuhoon tuomittuja yrityksiä. Yleensä. :P
~SV1000N~