Hyi helevetti, jäi ajelut tältä illalta lyhyeen ku säikäytti niin saatanasti.
Valoista lähin vähän rivakammin ja aikuisten oikeasti keula nousi vähän ilmaan täysin vahingossa. Tästä syystä tanko vähän käännähti ja maahan laskeutuessa väpätys sitten alkoki. Eihän se kauaa kestäny, mutta kerkes siinä miettimään, että nyt tässä kuollaan kaikki. Minä, kanssamotoristit ja koko ihmiskunta.
Yllättävän rauhallisesti tuli ajeltua takasin kotiin.
Eikös se eräs legendaarinen kirjottelija kerran maininnut tästä slapperista, että saa sen rauhotettua kovasti vaan jännittämällä. HAH! Sanon minä. Ei siinä kekiä muuta tekemään ku mukana menemään ku kastemato.
Mites te muut? Tykkäättekö kun väpäjää (varmasti sellanenki löytyy).
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Kerran onnistunut, mutta jotenkin jarruttaessa, en tienny, että ninkin voi tehdä.
Testi
Ensipyörällä joskus aikanaan tuli kokeltua ilman käsiä ajamistaHyvinhän se meni jonkun matkaa, mutta kun nopeus putosi alle 60km/h, niin sitten alko väpätys => oli muuten eka&vika kerta moista kokeilla tuolla pyörällä
Nykyinen fillari kyllä kulkee ihan väpäjämäti aina tyhjäkäynnille saakka, joten liekö sitten tuossa ex. pyörässä jotain vikaa vikaa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
^Menikö woblaaminen ja tank-slapperi sekaisin?
Dirty Nasty Furriner
Mulla on kaikki pyörät (eiku kawat) väpättäneet ilman käsiä ajaessa sopivassa tilanteessa, enemmän tai vähemmän, riippuen renkaista ja kuormasta. Siihen tottuu ja sitä on joskus jopa hauska kokeilla miten se lähtee kasvamaan.
Varsinaista släpperiä en ole koskaan joutunut kokemaan, eikä kiinnostakkaan. Sen sijaan tavallista on että stonga lyö joskus reilustikkin käsille kun kiihdyttää, vaikka sekin ekan kerran säikäytti.
Tuubissa noita keulimis-släpperi-kaatumisia näkee aika paljon. Voisin _kuvitella_ että suurin osa noistakaan ei olisi kaatunut jos olisivat antaneet pyörän rauhoittaa itse itsensä, mutta ehkä tähän asiaan saadaan parempia neuvoja jokavitunlihasjäykkänä ajavilta guruilta? *
e:typot ja tää oli lähinnä hitechin kommenttiin...
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Vaikuttaa kunnon woblaukselta. Kannattaa hommata ohjausiskari.
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Joskus lipes eturenkaan pito Matopurkin viimisestä jyrkästä oikeasta ylämäkeen kallellaan kiihdyttäessä. Siitä lähti kyl sellaset rodeot ettei tee mieli toiste kokea *. Pystyssä onneks pysyin.
:-)
HESD!
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ohjausiskari on, mutta vakio ja ehkä vähän höllääntyny se progressiivisuus ikää myöten.(Hapa @ Elo. 02 2011,21:32) kirjoitti
Vähäsen offtopiccina. Voiko olla mahollista, että takaiskarin jousen kompressiota laskemalla tuo kiksutin on alkanu nappailemaan tuota keulaa vähän turhankin helposti ylös? Löysäsin vähän jousta tuossa kun suomen reissun (~5000km) kävin heittämässä kesälomalla ja koitin säätää vähän mukavammaksi alustaa.
Muuta tuohon en ole tehnyt ja tuntuu vain rykimään keulaa niin helvetin helposti ylös.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
HESD on mullaki... Mut voiko silti tulla? Tuubista ainakin löytyy pätkä missä 2008-> Hondassa hirveet tank slapperit.(vetomies @ Elo. 02 2011,23:03) kirjoitti
![]()
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
En tiä onko perää, mutta ei taida olla eturenkas tasapainossa, kulunu siis toisesta reunasta enempi.
KTM 990 ABS -07, -13
CBF 1000 s -07 ora, -11
VTR 1000 f -98, pun, -10
CBR 1100xx -98, musta, -05
CBR 1000 f -92, pun-must, -05
CBR 600 f -91, pun-valk, -96
PV 50 -88, musta, -90
Toi säikäyttää reilussa satuviidessäkympissä germaanian motarin töyssyssä ja pakaaseissa ihan oikeesti. Ei juuri muuten![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
tarkoitatko ny esijännitystä (preload) vai puristusvaimennusta (comp.)? mistään mitään tiä, mutta netistä lukenu että ensin mainittu vaikuttaa just noin.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Justiinsa esijännitystä. Pitääpä naputella se jonku verran takasin. En minä sitä paljoa löysänny joku 5mm, mutta kyllä se vissiin kiihyttäessä melkosesti sitten vaikuttaa.(SamiN @ Elo. 02 2011,22:14) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Välillä tangot vatkaa ja välillä taas ei, kyllä siihenkin tottuu...
Yleensä helpoimmin alkaa epätasaisuuksien yli reippaasti kiihdyttäessä, ei tuossa kaasua kannata alkaa kovasti hölläämään, eikä vallankaan kaikkia lihaksia jäykäksi. Väkisin tuota ei saa pysäytettyä, rennolla otteella pitää tangoista kiinni ehkä kevyesti taaksepäin vetämällä, kyllä se siitä rauhoittuu... tai ainakin tähän mennessä joka kerta niin on tapahtunut![]()
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
se ei vaikuta släppereihein tai woblaamisiin muuten kuin sen helpomman etupään kevenemisen kautta.(uiop @ Elo. 03 2011,00:01) kirjoitti
luin netistä.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Sitä ajoinki takaa, että tuo keula alkanu keveneen vähän tuhanki helposti tuon löysäyksen jälkeen. Tämä släpperi tais just johtua siitä, kun keula nousi yllättäin (odottamatta) ylös ja sen takia tanko taittu sivulle ja rengas oli vinossa maahan tullessa.(SamiN @ Elo. 02 2011,23:29) kirjoitti
Kokemusta rikkaampana taas tänä päivänä. Huomenna kiristellään ja taas mennään.
ps. On se netti hieno paikka![]()
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Jos tilaa on edessä niin lisää kaasua, rauhoittuu.(uiop @ Elo. 02 2011,22:05) kirjoitti
-J-
Aina ei tuokaan toimi. Motoparkissa tuli koettua miltä tuollainen reilumpi ravistus tuntuu kun takasuoralle kiihdyttäessä osui vaihtopaikka 2->3 juuri jonkun kuopan kohdalle. Alkoi iloisesti hakkaamaan käsille ja mielessä oli kirkkaana, että lisää kaasua niin tuo kuolee. Meikäläiseltä loppui pokka ja moottorista kierrokset, eikä ravistus loppunut ennen kuin hölläsin puoleksi sekunniksi kaasua.(GSXR_JaP @ Elo. 03 2011,07:37) kirjoitti
Superbike #7
kyllä ne pienet wobellukset rauhoittuu kun pitää kädet rentona ja lisää kaasua, ainakin tähän asti *![]()
![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Eipä ole koskaan kohdalle moista sattunut, vaikka edellisistä pyöristä etenkin VTR nosti tahattoman herkästi keulaa. Ei ole hauskaa katseltavaa, kun edessä ajavalla kaverilla woblaa jokaisen "keulan kevennyksen" jälkeen.
/offtopic on
Ensiksi ajattelin otsikosta, että joku on yöllä käynyt salaa lätkäisemässä pyörän tankkiin sen suojakalvon. *Esim. --> Tämmöisen
Mutta kyse olikin tästä --> Klikskliks
/offtopic off
Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
Ja tässä vielä videolinkki jos joku ei tiedä mitä tank slapper käytännössä tarkoittaa: Klik!
Superbike #7
Uiop: vaiha öljyt siihen sun ohjausiskariin. Koko hommaan menee max.30 minuuttia ja mulla siellä oli tehtaan jäljiltä ainakin sellasta rusehtavaa vettä + puolet ilmaa. Uusilla öljyillä jäykisty huomattavasti![]()
Litranen sisävessa
Eikös se ennemminkin mene silleen, että mitä herkemmin perä painuu, sitä vähemmän pyörä pyrkii pystyyn.(uiop @ Elo. 03 2011,00:45) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Muistelinki, että teit sen rojektin. Taisit laittaa ihan normaaliölppää sinne?(viltsu81 @ Elo. 03 2011,11:56) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Halvinta 15W-40 mitä löysin. En kuollut eikä kytkin luistanu.
Litranen sisävessa
Tuon voi kyllä ajatella kahella eri tapaa. Jos äkkiä lähtee "nytkähtämällä" liikkeelle ja perä painuu, tulee sinne myös enemmän massaa ja se edesauttaa keulan kevenemiseen kun painopiste siinä samalla siirtyy taaksepäin.(PoS @ Elo. 03 2011,11:59) kirjoitti
Kyllä minun mielestä jäykällä se vain helpommin lähti polttamaan takasta repasussa, kun lentokentällä ajoin lomaa aikasemmalla asetuksella. Tosin sillon sitä oli itekki paljon enemmän keulan päällä.
Pitää kyllä testailla enemmän noita asetuksia kun mahollisuus tulee, ei noita katuajossa viitti hirveästi alkaa ruuvaan edestakas.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Herkästi puristuvan perän pito on parempi, joten ei lähde sutimaan, eli sitä kautta saattaa keulia herkemmin. En ymmärrä fysiikasta mitään, mutta käsittääkseni perän painuminen kuitenkin "syö" pyörää ylöskampeavaa voimaa.
Jos perä on jäykkä, pyrkii pyörä kääntymään pystyasentoon, kunhan pito riittää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
OT: PoS:lla yksi parhaista näkemistäni myyntipuheista nettimotossa![]()
![]()
Litranen sisävessa
Tankslapper ja woblaus on tekniikassa tunnettu värähtelyilmiöinä, jota elektroniikassa pyritään välttämään aktiivihärpäkkeissä, mutta joiden avulla tehdään kaikki kellot ja oskillaattorit. Värähtelytaipumusta voi testata ajamalla yhdellä kädellä ja liikauttamalla toisella ohjaustankoa nopeasti eestaas. Täysin stabiili laite ei tuosta pienestä energiaimpulssista ole millään, mutta jos taipumusta wobbeliin on niin impulssi alkaa kerätä energiaa pyörästä ja vaimenee hitaasti. Jos taas impulssi alkaa voimistua pyörän energioista niin kyseessä on värähtelyherkkä pyörä.
Busassa ei ollut mitään taipumuksia värähtelyyn. Vstrommissa oli enemmän varsinkin laukuilla ja jos istui löysästi takana. GTR:ssä värähtelyherkkyyttä löytyi jostakin 200km/h takaa.
Mainittu testi siis suorassa ajossa tasaisella tiellä. Ajoasento, kuormaus, laukut, nopeus, kaikki vaikuttavat.
Ohjausiskari auttaa jonkin verran, mutta pyörämallilla on suurin merkitys. Voisin myös kuvitella että joissakin kisapyörissä ilmiötä voidaan jättää kuskin vastuulle, koska pyörästä tulee pienellä värähtelytaipumuksella ketterämpi.
Tärkeintä on pitää renkaat paineissa, kuormaukset tolkullaan ja polvet tankissa sekä ohjata rennolla otteella,
GTR 1400