Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Laitoin tämän varoituksen koska olen lähdössä Multifuel-Californian säätökierrokselle iltapäivän aikana kyseisen alueen pikkuteille. Alue rajoittuu Valkeakoski - Vesilahti - Tampere -alueen sisälle itärajana Kaarina Maununtyttärentie, lounaassa 304 - 303 - 2984 tiet Valkeakoski - Viiala - Vesilahti. Säätilasta ja tehtävän onnistumistasosta riippuen säätöajo kestää kahdesta neljään tuntia kyseisellä alueella.
    Erityisesti kulkijoille huomautetaan kyseisellä alueella liikkuvasta ajatuksiinsa vaipuneesta sekä yllättäen pysähtelevästä motoristista jonka olemus vaikuttaa tavattaessa poissaolevalta. Satunnaisesti voi ilmetä hyökkäävää käytöstä mikäli kuljettaja on poistunut ajoneuvonsa päältä. Tavattaessa kuljettajaan pitää suhtautua konfliktin välttämiseksi myötämielisesti ja pyrkiä ystävällisesti täyttämään hänen, mahdollisesti erikoisetkin, toiveensa.

    mm
  2. #2
    Entä ilmatila tuolla alueella. Onko se suljettu ? Jos ei ole niin ilmoitteletko vaara-alueen lakikorkeuden, kiitos
  3. #3
    Lainaa (mchuurre @ Heinä. 03 2011,16:02) kirjoitti
    Entä ilmatila tuolla alueella. Onko se suljettu ? Jos ei ole niin ilmoitteletko vaara-alueen lakikorkeuden, kiitos *

    Honda XL1000VA 2006
  4. #4
    Muistithan ottaa ns. "keskeytyspullon" mukaan?
    Taivas saa odottaa
  5. #5
    Sektori vapaa!

    Säädöt meni odotetulla tapaa. Oletusasetukset olivat sen verran pielessä käynnistettäessä kerrostalon pihasta että lupasi pari kertaa mutta ei käynnistynyt sähköstartilla. Alamäkeen mäkistartilla parempi tulos mutta kanjonissa mäen alla pääsi sammumaan vahingossa eikä omalla akulla enää käyntiin. Paikalle ilmestyi kuin tilattuna muita motoristeja joista yksi haki lainaan starttikaapelit ja jonkun ohikulkijan autosta saatiin virtaa käynnistykseen. Käyntiin saatiin ja perussäätöä sen verran että joutokäynti löytyi ja kiihdytysrikastusta sen verran että kaasukahvaa vemputtamalla pystyi saamaan koneen käyntilämpötilaan ja lambdat näyttämään oikein.

    Alkumatkasta piti pysähtyä joka pysäkille tekemään pientä säätöä. Sadan kilometrin ja kolmen tunnin jälkeen homma alkoi olla hanskassa sen verran että ajo sujui nykimättä. Moottoritieajossa suuremmissa nopeuksissa ja isolla vaihteella vedättäessä ilmeni nakutusta joten paluumatkalla keskityin jo enemmän sytytyksen 3D-kartan asetuksiin.
    Säätila oli kuitenkin vielä tarpeettoman lämmin ja runsaista pysähtymisistä johtuen kone kävi tarpeettoman kuumana joka aiheuttaa helposti virhettä liian laihan seoksen suuntaan.

    Ruisku on Megasquirt-rakennussarjasta modifioitu omavalmiste. Sytytys sen sijaan kaupallinen Ignitech. Muut komponentit halvimman periaatteen mukaan Biltemasta, Motonetistä ja HongKongista.

    On iloinen mieli!

    mm
  6. #6
    Lainaa (motomatti @ Heinä. 03 2011,19:04) kirjoitti
    Sektori vapaa!

    Säädöt meni odotetulla tapaa. Oletusasetukset olivat sen verran pielessä käynnistettäessä kerrostalon pihasta että lupasi pari kertaa mutta ei käynnistynyt sähköstartilla. Alamäkeen mäkistartilla parempi tulos mutta kanjonissa mäen alla pääsi sammumaan vahingossa eikä omalla akulla enää käyntiin. Paikalle ilmestyi kuin tilattuna muita motoristeja joista yksi haki lainaan starttikaapelit ja jonkun ohikulkijan autosta saatiin virtaa käynnistykseen. Käyntiin saatiin ja perussäätöä sen verran että joutokäynti löytyi ja kiihdytysrikastusta sen verran että kaasukahvaa vemputtamalla pystyi saamaan koneen käyntilämpötilaan ja lambdat näyttämään oikein.

    Alkumatkasta piti pysähtyä joka pysäkille tekemään pientä säätöä. Sadan kilometrin ja kolmen tunnin jälkeen homma alkoi olla hanskassa sen verran että ajo sujui nykimättä. Moottoritieajossa suuremmissa nopeuksissa ja isolla vaihteella vedättäessä ilmeni nakutusta joten paluumatkalla keskityin jo enemmän sytytyksen 3D-kartan asetuksiin.
    Säätila oli kuitenkin vielä tarpeettoman lämmin ja runsaista pysähtymisistä johtuen kone kävi tarpeettoman kuumana joka aiheuttaa helposti virhettä liian laihan seoksen suuntaan.

    Ruisku on Megasquirt-rakennussarjasta modifioitu omavalmiste. Sytytys sen sijaan kaupallinen Ignitech. Muut komponentit halvimman periaatteen mukaan Biltemasta, Motonetistä ja HongKongista.

    On iloinen mieli!

    mm
    Oot sie kyllä melkomoinen rakentelija, onko tuosta siun nykyisestä projektista missään kuvia? Ja muistithan termenteerata renkaat ennen ajelua...



    Taivas saa odottaa
  7. #7
    Kyllähän sitä pitää vielä savukaljat ottaa onnistuneen iltapäivän kunniaksi!
    Keskeytyspullo ei ollut mukana. Olisi ollut liian suuri kiusaus keskeyttää...

    Aika vähän on tullut otettua kuvia. Aiheesta on seikkaperäinen kuvaus tekniikkakuvineen MMAF:n jäsenlehden viimeisissä kymmenessä numerossa. Jotain satunnaisia artikkeleitani löytyy myös MMAF:n arkistosta osiosta tekniset artikkelit tai jotain sinne päin. www.mmaf.fi
    Lisäksi olen kirjoitellut Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstan - Jäsenien pyörät - osioon "Motomatin parempi Guzzi" otsakkeen alle muutaman yleismuotoisen kuvauksen aiheesta ja myös joitakin kuvia. Sisältää myös muuta aineistoa. Kyse on siitä mustasta -82 vuosimallin California 850 T3 -mallista. http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?board=20.0

    Oma blogikin on olemassa mutta en ole päivittänyt sitä aikoihin ja se on tällä hetkellä suljettu.

    Tekemisistäni on myös toisten ihmisten blogeissa joitain julkaisuja. Myös Bomber Magasine on kunnioittanut esittelemällä pajotuksiani. Esimerkiksi Yamaha Climax -artikkeli parin vuoden takaa. Siinä projektissa katteet ja muotoilu olivat vastuullani. http://www.vmaxclubfinland.com/uutis...87-climax-1200

    Daavikkapuolella hieman keskeneräinen proggis: http://luupilotti.blogspot.com/search/label/ADHD
    Tosin ajossa jo.

    Itselle olen jo aiemmin tehnyt käyttöpyöräksi hiukan rayhäkkäämmän mekaanisesti ahdetun pyörän. Pohjautuu amerikkalaisen John Wittnerin Guzzikehitelmään jolla heidän tiiminsä voitti useita kilpailuja -90 luvun alussa AMAn Superbike-sarjassa. Piristin hieman ko replicamalliin pohjautuvaa viritelmää pienellä ahtimella ja tuplaruiskulla.

    Viime aikoina en ole kovinkaan paljon hääräillyt pyörien parissa. On ollut sosiaalistakin elämää...

    Tännekin piti kirjautua uudelleen kun oli muutaman vuoden tauko takana.

    Kaverin pyynnöstä lisään vielä yhden blogiosoitteen: http://www.76kustoms.blogspot.com/
    Sekä Katanan ulkonäöllinen pelkistäminen, muoviosien muokkaaminen sekä hiilikuituosat että alumiinin pinnoitukset ja sähkötyöt ovat myös käsialaani kyseisessä pyörässä. Hiilikuituosat ja sähkötyöt myös alemmassa Nourish-Triumphissa. Jotkin asennukset myös.

    Kerrottakoon kuitenkin että en tee näitä hommia työkseni. Harrastelen.

    Satunnaisesti teen yhteistyötä ja toimitan joitakin komponentteja mielenkiintoisiin projekteihin: http://jlmeccanica.blogspot.com/

    mm



  8. #8
    Lainaa (motomatti @ Heinä. 03 2011,20:07) kirjoitti
    Daavikkapuolella hieman keskeneräinen proggis: http://luupilotti.blogspot.com/search/label/ADHD
    Tosin ajossa jo.
    No juuri nyt ei taas ole ajossa. Ainakaan pariin päivään. Mistäs saisi halvimmalla tilattua DHTD 1120-D8M-40 hihnan??
    Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
  9. #9
    Tekniikassa on monta ihmeellistä asiaa.

    Havaitsimme, Nurmijärven pelle-pelottoman, Repen, kanssa että MegaSquirt ruiskutusjärjestelmän säätöohjelmassa, Tuner Studiossa, on virhe joka aiheuttaa hankaluuksia polttoaineen säädön suhteen. Jutun juju on siinä että järjestelmään voi syöttää SI-järjestelmän mukaisia arvoja mutta laskuri operoi amerikkalaisille tutummilla arvoilla. Homma olisi ihan okei mutta kun osa muuttujien laadussa tarkoittaakin ihan muuta.

    Lähtöarvona meillä oli, tietenkin, (cc/min) kuutiosenttimetriä minuutissa, joka tarkoittaa virtauksen tilavuutta aikayksikköä kohden, mutta vastaava arvo kaaviossa on lb/hour (pound/hour l. naulaa tunnissa), eli ymmärtääksemme painoyksikköä aikayksikköä kohden. Ilmeisesti amerikkalaisessa ruiskutustekniikassa käytetään tällaista mittayksikköä vakiintuneesti.

    Nämä arvot eivät siis purkamatta ole vertailukelpoisia vaan on tiedettävä paljonko käytettävän polttoaineen massa on. Tehtävä ei ole vaikea mutta noin äkisti säätöolosuhteissa homma voisi jäädä huomaamatta kuten itseltä oli käynyt ja siksi lähtöarvot, jotka säätämisessä ovat ensiarvoisen tärkeitä, aiheuttivat ja tienkin juuri minun tapauksessani hommaan ylimääräistä hankaluutta koska ruiskutuskartta, virheellisen ohjelman aiheuttamana, muodostui liian karkeajakoiseksi.

    Virheen havaittuamme säätöhomma helpottui kovin. Hommasta tuli selkeämpää ja vain vähän rassaa se että vuoden verran taistelin tuulimyllyjä vastaan.
    Kirjoittelen tätä emännän suvun kesämökillä Enonkoskella ja toivun traumaattisesta kokemuksesta koko viikon kaikessa rauhassa.

    Niin, tietenkin tulin Californialla tänne. Säätäminen tuntui tullessa jo kovasti helpommalta.

    Kaksi päivää myöhemmin:
    Sunnuntaisen trauman purkuun löytyi lääkkeet mökiltä. Tänään aloin varovasti tutkimaan edellisessä viestissäni mainitun laskukaavavirheen vaikutuksia. Homma alkoi pelaamaan oikein mukavasti. Uusilla lähtöarvoilla syntyi tulosta. Esimerkiksi päänsärkyä tuottanut lambdan vasteen epävakaisuus korjautui kerralla. Lukemat ovat vertailukelpoisia melko isolla lämpötilaskaalalla.

    Satunnaiset sadekuurot hieman häiritsivät suoritusta kun ei voinut antaa veden kastella säätöön tarvittavaa tietokonetta. Tulosta tuli tosi nopeasti. Perjantaina ajelen Varkauden kautta Tampereelle ja sieltä johonkin. Matkalla voi säätää kartasta pikkuvirheitä pois. Tähänastisen karkeasäätöisyytensä vuoksi ei sitä ole voinut tehdä. Toki edellinen, virheellisillä lähtöarvoilla laadittu, ruiskutuskartta on varsin lähellä totuutta. Käytinkin sitä pohjana ettei tarvinnut joka arvoa uudelleen asettaa.

    Jos huomenna on sellainen päivä että pääsee kirkonkylälle käymään, auton ja pyörän vahauksen ohessa, (perinteisiä mökkihommia) jäätelöllä niin voi samalla havainnoida miten homma kehittyy.

    Linkkinä tämän päiväinen ruiskutuskartta. Vasen laita on ilmanpaine, vasemmalta oikealle kierrosluku ja pystyyn ruiskutusmäärä.

    http://www.guzziclub.fi/foorumi....6;image

    Laitetaanpa vielä kuva sadepäivän seisauksesta.

    http://www.guzziclub.fi/foorumi....8;image

    mm



  10. #10
    Ajelin tänään Enonkoskelta Tampereelle Varkauden, Pieksämäen ja Joutsan kautta Korpilahdelle josta 9-tietä perille. Suurin osa mukavasti mutkailevia ja hyväkuntoisia pikkuteitä.

    Alkumatkasta otin käyttöön Alpha-N algoritmin mutta osoittautui säädettävyydeltään vähintäänkin omituiseksi. Enonkoskelta Varkauteen on hieman yli sata kilometriä. Tankatessa meni 11,5 litraa E10 tankkiin. Aivan liikaa. Muutoin meno oli luonnikasta mutta bensantuoksuista. Palaan kyllä tähän säätötapaan vielä myöhemmin uusin kujein, toivoakseni. Taloudellisuussyistä otin käyttöön Speed/Densityn. Loppumatkasta ei tarvinnut tankkailla. Reilu parisataa kilometriä meni tarpeettoman laihalla ihan loppumatkaa lukuun ottamatta. Rupesin pääsemään kärryille ja saamaan vedon tasaiseksi alakierroksillakin ja kiihdytysrikastuksen aisoihin. Selvisi ainakin se että MAP-anturin kuristus on ollut liiallista. Löysäsin kuristusta niin herkkyys parani. Lyhennän vielä vertailupaineletkua niin saan tarkempaa dataa MAPille.

    Kaikin puolin onnistunut päivä. Tuntuu siltä että kohta voi alkamaan vertailemaan minkä tahansa kaasutinmoottorin kanssa herkkyyttä ja käynnin tasaisuutta. Tyhjäkäynnin yläpuolella on tosin vielä nakerreltavaa ja toisinaan kone stumppaa. Mutta ei aina. Se on hämmentävää. Jokin tai jotkut kymmenistä muuttujista ei siis vielä ole kohdillaan.

    mm
  11. #11
    huhhuhurjaa säätämistä motomatti. äkkiä en hoksaa toista yhtä kovaa virittäjävelhoa. jotkut tietokoneiden kanssa pakertavat nörtit omalla alallaan pääsevät lähelle ja muutamat käsityöläiset, mutta nuin paljon erilaisia muuttujia, eri materiaalien yhteisvaikutuksia kuten venttiileiden, mäntien, ruiskujen, kaasareiden, öljyjen, eri polttoainelaatujen, erilaisten tietokoneohjelmistojen, kaasumäärien, lämpötilojen, virtaamisten, kaasunasentojen, kierrosmäärien, painevaihteluiden,,, siis fysiikkaa, kemiaa, matematiikkaa, mekaniikkaa, elektroniikkaa, biokemiaa, .. puuttuuko vain rakettitiede?

    motomatista saisi joku mp-tehdas hyvän ylipääinsinöörin,, vaikka se guzzin tehdas.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  12. #12
    Vakio ajolenkki tuo, mutta ei ole vielä ongelmia muiden tielläliikkujien kanssa esiintynyt. Ajakaa tarpeeksi kovaa, niin ette ole jaloissa !
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  13. #13
    Nyt se sitten on tehty!
    Olen ajanut RE85 -moottoripolttoaineella Tampereelta Juupajoelle ja takaisin. Matkaa tuli noin 130 km eestaas. Homma oli helpompi kuin luulin. Liemi tankkiin, muutaman pisteen korotus Reg. Fuel -arvoon ja käyntiin.
    Ruiskutuskartan säätö osoittautui alkoholille helpommaksi kuin bensiinille. Silti tuntui käyvän kovin rikkaalla. Parempi näin päin kuin konevian aiheuttaminen.

    Kulutus ensimmäisellä koeajolla osoittautui arvokkaammaksi kuin bensalla ajo. Kulutus tämänpäiväisellä matkalla oli 9,161 litraa/100 km.
    RE85 päivän hinta 1.23 euroa.

    Merkittävään kulutukseen maantieajossa on kyllä muitakin syitä. Useat tien varteen pysähtymiset säätämisen merkeissä ja kiihdyttely ja moottorijarruttelu samasta syystä. Jokainen toiminto pitää saada juoheaksi sen lisäksi että toiminta tapahtuu polttoainetaloudellisesti.

    Lisähavaintona tulin huomaamaan että sytytystä voi aikaistaa bensiinikäyttöön verrattuna melkoisesti. Se lienee huomisen hommia kunhan olen saanut muut työt alta pois. Nyt meno tuntui aika nuhaiselta keskikierrosalueella. Ennakon lisäys korjannee myös kulutuslukuja alaspäin.

    Toistaiseksi harvinainen kuva:
    http://www.guzziclub.fi/foorumi....8;image

    mm
  14. #14
    Tänään oli hieman välipäivä pyöränrakentelun suhteen. Tosin syötin 3D-sytyskartan Ignitechin muistiin. Laadin sen alkoholille ns perstuntuman perusteella joka on kuitenkin jo tarkempi tapa kuin Stetson-Harrison-menetelmä joka perustuu hyvään arvaamiseen ja iloiseen kokeilumieleen.

    Tallin hyllyyn on jo hankittu laajakaistalambda, jonka tarkoituksena on kyetä säätämään seossuhde kohdalleen riippumatta siitä mitä moottoripolttoainetta tankkiin syötetään.

    Kapeakaistalambdasta on, näköjään, huomioitava se että se ei näytä RE85-moottoripolttoaineen palamistulosta oikein vaan perstuntumalla havaittu paras palaminen on kapeakaistaisen laihan puolen lukemissa ja pyörii siellä 0,06 - 0,2 voltin tuntumissa. Bensiinillä tämä arvo ei olisi riittänut pitämään moottoria edes tyhjäkäynnillä. Bensiinin stökiömetrinen lambda-arvo kun on 0,45 volttia (14,7/1). Asia muuttuu kunhan saan laajakaistaisen asennettua. Siinä on mahdollista ohjelmoida kunkin polttoaineen stökiömetrinen arvo joka etanolilla on 9/1. Eli 9 osaa ilmaa ja 1 osa etanolia.

    Laajakaistalambdan asennus koostuu neljästä toimenpiteestä.
    1. kapeakaistainen lambda ja näyttö irti
    2. laajakaistaisen näytön asennus ja kytkentä pyörän ja ECUn piireihin
    3. Laajakaistaisen ohjelmointi käytettävälle polttoaineelle ja kalibrointi
    4. lambda-anturin asennus samaan kierteeseen jossa kapeakaistainen oli

    Tiedossa siis on sähköliitinsulkeiset ja hiukan purkua sekä kokoonpanoa. Myös ECUlle pitää ilmoittaa että nytpä käytetäänkin laajakaistaa.

    Linkkinä heti käytön jälkeinen kuvakaappaus vallitsevista moottorin arvoista graafisena näyttönä heti joutokäynnin jälkeen sammutettuna. Huomattavaa on juuri tuon kapeakaistaisen jäännöshappianturin (lambdan) käyrä joka mataa näyttöpalkkinsa alareunassa.
    http://www.guzziclub.fi/foorumi....4;image
    Graafisen näytön numerot eivät vastaa käyrien lukemia koska kuva on kaapattu vasta sammuttamisen jälkeen.

    mm
  15. #15
    Kävin tänään Tampereen Mustalahdessa näyttämässä etanolipyörää. Koska päälle päin siinä ei ole mitään tekstiä tai muuta selkeästi havaittavaa muutosta kuin kaasuttimien tilalla suuttimet ei kukaan siihen erikseen kiinnittänyt huomiota.

    Parin tuttavan kanssa keskustelin ja joku ohikulkijoista ryhtyi heittämään läppää pyöräni ohjaustankoon kiinnitetystä miniläppäristä ihmetellen kuinka nettiriippuvaisia sitä motoristitkin nykyään ovat. Tuttavani valisti häntä että sillä läppärillä valvotaan moottorin toimintaa ja palotapahtuman tehokkuutta ja myös kyetään säätämään em asioita.

    Siitähän ilo alkoi ja yleinen poskensoitto että joku muka kykenisi miniläppärillä säätämään -80-luvun alun pyörää. Kerroin naureskelijoille että kannattaisi käyttää silmiään ja hiukan paneutua siihen mitä kerrotaan. Asia ei mennyt perille.

    Nyt olen ilmeisen virallisesti kylähullu.

    mm



  16. #16
    se remmicentauro sentään keräs aina kunnon yleisön... ja ilman miniläppäreitä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    Heh. Silloin mulla ei ollut läppäriä. Arvaa oliko ruiskun säätö hankalaa kun piti aina lykätä pyörä talliin Nokian MikroMikon viereen?

    Se remmiahdin-Centauro on edelleenkin ajokunnossa. Jaloitutan sitä aina silloin tällöin.

    Tähän nykyiseenkin projektiin tulee "moottorin ulkopuolinen puristuspaineen säätöjärjestelmä".

    mm
  18. #18
    Lainaa (motomatti @ Heinä. 19 2011,21:28) kirjoitti
    Nyt olen ilmeisen virallisesti kylähullu.

    mm
    Mutta onneksi siinä positiivisessa mielessä!
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  19. #19
    Heti kun sade lakkaa lähden Tampereelta ajamaan Asikkalaan reittiä Kangasala - Pohja - Torittu - Padasjoki - Lehmo - Pulkkila.
    Polttoaineena RE85.
    Että jos sillä matkalla näkyy liikkeellä tai tienvarressa parhaat päivänsä nähnyt musta Moto Guzzi California T3 ja sen harmaapartainen kuljettaja, saa tulla morjestaan.

    Paluumatka perjantaina Lahden kautta Tampereelle isoja teitä.

    mm
  20. #20
    Lainaa (motomatti @ Heinä. 21 2011,11:23) kirjoitti
    Heti kun sade lakkaa lähden Tampereelta ajamaan Asikkalaan reittiä Kangasala - Pohja - Torittu - Padasjoki - Lehmo - Pulkkila.
    Polttoaineena RE85.
    Että jos sillä matkalla näkyy liikkeellä tai tienvarressa parhaat päivänsä nähnyt musta Moto Guzzi California T3 ja sen harmaapartainen kuljettaja, saa tulla morjestaan.

    Paluumatka perjantaina Lahden kautta Tampereelle isoja teitä.

    mm
    Onko tämä Lehmo Joensuun lähellä?
    Taivas saa odottaa
  21. #21
    Ei ole sama Lehmo. Nyt en tee niin pitkää ajoa. Kyseinen mutkatie kääntyy 24-tieltä Iso-Äiniöstä itään. Sitä noin pari kilometriä ja sitten oikealle tempaisemaan pieni mutkatieorgasmi. Kyseinen tie päättyy Asikkala - Sysmä tiehen (314) lähellä Pulkkilanharjua. Risteyksessä taitaa lukea Lehmonkärki, tjs.

    mm
  22. #22
    Kävin Pulkkilanharjulla ja takaisin. Välissä yksi känni. Siis seurustelua itseään sivistyneempien tai ainakin oppineempien seurassa.
    Menomatkalla tuli vettäå yli oman tarpeen. Kolmeen kertaan. P. Poudan lupaamat satunnaiset ukkoskuurot osuivat matkalle. Tulipa testattua Guzzin sähköt. Häiriöitä nolla.

    Pulkkilanharjulla velalliseni, kuitataakseen hyviä palveluja, osti minulle Ameriikasta Lisäosan Tuner Studioon. Nimeltään Auto Tune. Mielenkiintoinen asia.

    Takaisin lähdin puolenpäivän jälkeen. Lämpötila +30+. Kokeilin Auto Tunea. Antoi hyvästi osviittaa mihin suuntaan pitää säätää.

    Tampereella tankkasin. 30 metriä ennen St1:stä alkoholi tankista loppui. Vapaalla mittarille. Kulutus tällä säätöreissulla 7,116 litraa per sata kilometriä. Tyydyttää minua. Kun otetaan huomioon että ajoin pitkiä matkoja eri kierrosluvuilla ja pysähtelin usein on tulos sitä lupaavampi.

    Pääsin siis kotiin. Kotipihasta piti lähteä veljen luo saunoman mutta pyörä ei käynnistynyt. Tutkin huomenna. Ilmastoitu auto tuntui ylelliseltä ja vaimo ajoi.

    mm
  23. #23
  24. #24
    Viina palaa muuallakin kuin maksassa.

    Tänään on säätöpäivä.
    Ensi töikseni, kun tästä sohvalta irtoan, tallennan toissapäivänä muokkaamani 3D-sytytyskartan moottorinohjauksen sytytysyksikköön. Pitää päästä eroon n 3000 rpm kohdalla ilmenevästä detonaatiosta. RE85 -moottoripolttoaine sallii näköjään aikamoisen sytytysennakon yläkierroksilla mutta tuo siirtymäalue vaatii aika lailla huomiota.

    Sittemmin pitänee kokeilla säätöjen toimivuutta kurvailemalla Koillis-Pirkanmaalaisilla pikkuteillä kuten Oriveden ympäristössä Längelmäen ja Kuhmoisten suunnalla. Taukoa pitänen klo 14 - 15 aikoihin Rönnin tanssilavan ravintolassa (Oletettavasti se on auki.) Koordinaatit:
    KKJ N61°37'04.2" E24°30'30.6", WGS84 N61°37'05.0" E24°30'18.6"

    Paikalla todennäköisesti muitakin motoristeja ajelutauolla. Kyseinen tieosuus on erittäin suosittu mutkapätkä josta pienellä kiertelyllä pääsee niin Kuhmoisten, Jämsän, Padasjoen, Lammin, Tampereen ja Ruoveden suuntaan kohtuullisen hyväpintaisia ja vähäliikenteisiä kestopäällysteteitä.

    mm
  25. #25
    Rönnillä on käyty kahvilla ja todettu jälleen että suuret odotukset eivät aina täyty. Koska nimenomaan oli tarkoitus tällä reissulla säätää sytytyskarttaa sanoi säätötietokone (Vanha Compaq ja Windows 2000) säätösopimuksen irti yksipuoleisesti. Koneessa on sekä sarjaportti ja USB-portti. Molemmat jönkkäsivät. Ilmeisesti joudun tekemään enemmänkin hommia kyseisen koneen eteen tai hankkimaan uudemman.

    Onko kellään tarjota Treen seudulla läppäriä: edellytyksenä sarjaportti, CD-asema, mielellään Flash-muisti mutta ei välttämätön, vähintään Windows XP/2000 tai uudempi. Ei tarvitse olla ns tehokone.

    Tulen noutamaan jos ei ole 50 kilometriä kauempana.

    mm
  26.  
  27. #26
    Tietokone on ostettu ja pääsin taas säätämään. Tällä kertaa sytytystä.
    Siinä on vielä opettelemista. 3D-sytytyskartan hallitseminen ei ole kovin helppoa mutta peruskäyrän olen saanut jo luotua kelvollisen. Näiden ero on siinä että kun peruskäyrä seuraa kierrosluvun mukana eli samassa kohtaa sytytyskäyrällä ollaan oli sitten kiihdytys tai moottorijarrutus. 3D-kartta sen sijaan "ennustaa" tulevia tapahtumia ja valitsee useista eri käyristä juuri sille toiminnalle edullisimman. Siinä kun otetaan kierrosluvun lisäksi yhtenä muuttujana mukaan myös kaasukahvan asento ja kiertosuunta ja vielä kiertonopeuskin. Aivan samoin kuin ruiskutuksessakin.

    Nyt on kuitenkin niin että iloa riitti vain tähän päivään asti. Pyörä on nyt seisontavakuutuksessa ja lähdemme perheenpään kanssa toisella pyörällä, jossa on paremmat matkaominaisuudet ja kuljetuskyky, pienelle kesälomamatkalle Savonmaahan.

    Tuskin otan enää tänä vuonna Multifuel-Californiaa vakuutukseen vaan jatkan projektia asentamalla siihen ahtimen ja ajamalla sen säädöt alustavasti kohdalleen jarrupenkissä.

    Ahdin on hankittu, jarrupenkkiaikaa on varattu lähes äärettömästi niin ei muuta kuin asentamaan innolla. Myös pitempivälitteinen perävaihde on hankittu koska ahtamisen ja etanolin polton tuloksena syntyy enemmän voimaa kuin bensiinillä ja sen hyödyntäminen, taloudellisessa mielessä, on järkevämpää välityssuhdetta pidentämällä.

    Nyt kun tiellä tapaa mustan Breva 1100:sen ja harmaapartaisen ukon niin se olen minä. Onko Kawabata tänä vuonna liikkeellä Tuusniemellä päin? Meidät löytää taas siitä Hojo Hojon terassilta.

    mm