Cheers. Ei ole vaan ollut kovin toimiva tuo myyntipuhe, 1400 katselua, ei yhtään yhteydenottoa(viltsu81 @ Elo. 03 2011,13:49) kirjoitti
Eipä sitä ole paljoa poliisit pyörän laillisuutta tähänkään asti tiedustelleet... Mitäköhän tapahtuisi, jos tuohon laittaisi puhaltimen?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ainakin pitää yrityksen olla kova, että onnistuu.(Lightyear @ Elo. 02 2011,23:09) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tästä vois tehä sellasen kenttätutkimuksen:(PoS @ Elo. 03 2011,14:05) kirjoitti
Romikselta laatikollinen sierran puhaltimia. Asennusvanteella putkistoon roikkumaan. Viikottain nostelee määrää ja kattoo että koska pysäytetään...![]()
Litranen sisävessa
Olen nynny...en mä uskalla niin kovaa ajaa.(vetomies @ Elo. 03 2011,14:21) kirjoitti
![]()
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
perustin oman väitteeni bajahillin alustansäätö faq:iin jota taannoin lueskelin kun painumat tarkistin.(uiop @ Elo. 03 2011,13:36) kirjoitti
sanantarkasti siellä sanotaan näin:
"Liian vähän jousen esijännitystä aiheuttaa:
- hyvä pito kiihdytettäessä
- aliohjautuu mutkaan sisään mennessä
- joustaa liikaaja pyörä on vaikea heittää puolelta toiselle
- etupää tuntuu kevyeltä "
saattaa olla että olen tuon viimeisen kohdan tulkinnut väärin, ei olisi kovin uutta (että olen)
niin, ja joskus kevyellä provolla saa kielenkannattimet auki niiltä jotka asiasta jotain paremmin tietävät.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Riippunee siitä että mikä pyörässä aiheuttaa släpperit, woblat tai muut ongelmat.(PoS @ Elo. 03 2011,12:59) kirjoitti
Itselläni Alastaron ratakurssin jälkeen oli molemmat kämmenet mustana kun pyörä hakkasi avauksissa niin pahasti käsille. Jyrkin, Miikan ja muiden asiantuntijoiden vinkkien perusteella tulimme siihen tulokseen, että pyörän takapää painuu avauksissa liikaa ja keula kevenee. Pääsyyllisenä virheellinen ajoasento ja ehkä hieman liian löysä takapää. Kiristin takapään comppia pari naksua, kaksi kierrosta esijännitystä taakse lisää ja avasin etupään ulosvaimennusta yhden napsun.
Ainakin tuntuisi, että keula on rauhallisempi nyt. Tosin samalla olen yrittänyt siirtää avauksissa painoa enemmän eteen ja alas, joten sekin auttanee. Pahimmat släpperit lähti minulla silloin kun eturengas juuri ja juuri kosksettaa maahan. Tämän jos saa muutettua n.5cm keulimiseksi tai saa pidettyä keulan koko ajan alhaalla, niin släpperit loppuu.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Hienoa!
Tämä keskustelu just lähti sellaseen suuntaan mikä ehkä varmasti kiinnostaa kaikkia, mutta myös aiheuttaa keskustelua. Tähän on varmasti yhtä monta säätöä ja vastausta kuin on ajajiakin, mutta hyvä asia keskustella.
Pidetään asiallisena. Kiitos.
Tuntuu, että tämä on justiinsa se sama tapaus mitä minullakin tapahtui ja siihen vielä plussana normaalin tien epätasaisuus plus autojen aiheuttama "kouru".kirjoitti
Jatketaanpa tuolla alustan säätö asialla hieman. Tähän oikeasti haluaisin selkeän rautalankaselityksen ihmisiltä jotka asiasta tietää ja vielä kaiken kunniaksi osaa selittää asian.
Keulan iskareissa -ja takaiskarissa on yleensä kolme säätöä, mitä ne tekee käytännössä?
Asiasta on miljoona eri videoa juutubassa, mutta missään ei oikein tarkasti ole selvitetty toimintaa käytännössä. Jokaiselta varmaan löytyy tuo korjausmanuaali ja tiedetään missä säädöt on, mutta oikeasti ei tiedetä mitä mikäkin tarkoittaa.
Kuka uskaltaa tietää ja selittää (ja näyttää`?)?
Etupää
- Spring preload (jousen esijännitys)
- Damping force, compression (vaimennusvoima puristuessa)
- Damping force, rebound (vaimennusvoima palautuessa)
Takapää
- Sprig preload (jousen esijännitys)
- Damping force, compression (vaimennusvoima puristuessa)
- Damping force, rebound (vaimennusvoima palautuessa)
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tiedosta en menisi vannomaan, mutta tässä oma mielipiteeni joka on jalostunut tällaiseksi Motovillen ja muiden enemmän asiaa tuntevien juttujen perusteella:(uiop @ Elo. 03 2011,23:42) kirjoitti
Spring preload: Tällä säädetään lähinnä pyörän korkeutta, eikä jousen jäykkyyttä. Kiristämällä esijännitystä pyörä nousee ylemmäksi ja löysäämällä laskeutuu alemmaksi. Näillä voidaan säätää joustomatkat sopiviksi, mutta jos jousi on väärän jäykkyinen kuskille, niin näiden säätäminen ei auta. Samoin jos etupää pohjaa kovaa jarrutuksissa tai röykyissä, niin oikea säätö olisi säätää etuputkien öljypinnan korkeutta eikä vääntää esijännitystä kireämmälle.
Compit ja Reboundit. Näitä ei tarvitse säätää jos pyörä toimii ja rengas kuluu nätisti. Niin kauan näihin ei kannata koskea ennen kun pystyy sanomaan kuinka pyörä käyttäytyy väärin. Nuppien säätäminen säätämisen ilosta on täysin turhaa.
Motoville sanoikin kurssilla, että yleensä näitä nuppeja aletaan säätämään, koska niiden säätäminen on helppoa. Kuitenkin suurimmalla osalla porukasta on pyörän perusasetukset niin perseellään ettei noiden säätämisessä ole oikein järkeä. Ensimmäiseksi pitäisi laittaa jousien jäykkyydet (jousivakiot) kohdalleen vaihtamalla jouset sopiviksi. (yllättävän halpaa, parilla sadalla vaihtaa jo molemmat päät) Myöskin öljyn määrät pitäisi säätää painon ja ajotavan mukaan. Noi kun on kohdillaan, niin sitten säädetään pyörän kulkuasento mutkaa ja kiihdytystä ajatellen esijännityksen säädöillä ja sitten vasta tarvittaessa aletaan hifistelemään etu ja takapään napsuilla.
Jossain välissä voi sitten shimmittää iskarinsa omien toivomustensa mukaisiksi, kunhan on vain saanut selville, että mitä ne toivomukset on.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tuo takajousen painuminenhan syö moottoritehoa justiin saman verran mitä sen jousen kasassa pitämiseen tarvitaan voimaa, eli sikälikin "vähentää" keulimista (mutta miten paljon käytännössä?).(PoS @ Elo. 03 2011,13:43) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eikös vain se jousen puristuminen kaasua avattaessa syö tehoa, mut sit kun se on painunut se ei syö tehoa koska ei oo liikettä (normi jousto liike on eri juttu kuin tama squat.).(shyhander @ Elo. 04 2011,09:06) kirjoitti
Noin niinku fysiikan lakien mukaan voima ja teho on eri asia.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ei sen jousen painamiseen käytännössä konetehoa kulu lainkaan. Jouseen varastoitunut energia on 0.5 kx^2, mikä jaettuna painumiseen kuluneella ajalla on tehontarve.(shyhander @ Elo. 04 2011,09:06) kirjoitti
Vaikka energiaa jouseen menisikin, se vapautuisi vauhdin kasvaessa. Tietysti vaimennus hävittää pienen osan, mutta sekään ei juuri vaikuta noin hitaissa liikkeissä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Melko rohkeasti sanottu. Ville on siis täysin sitä mieltä, että pyörää ei saa säädettyä riittävästi näillä perusasetuksilla jotka löytyy about jokaisesta pyörästä. Nyt kuitenkin puhutaan vain harraste pyöräilystä.kirjoitti
En väitä, että parhaat säädöt saa noin jousia ja ölppiä vaihtamalla, mutta mutta.. vähän tuntuu yliampuvalta.![]()
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Eihän se jousi liiku milliäkään ilman konetehoa – tai no siis liikkuu jarrutuksessa ja ilman kaasua rullatessa, jolloin jousituksen toiminta hidastaa mopon vauhtia.
Tosiaan mä en osaaa arvioida käytännön vaikutuksia tässä, kunhan herättelen ajatuksia... (joo ja teho, voima... tiedän.. tai siis en tiedä, menee sekaisin termit varmaan, pyydän kärsivällisyyttä,lukiofysiikasta on jo aikaa)
Kyllä niin kauan kun jousi on puristuneena, moottori tekee työtä sen jousen painamiseen. Mikään muu voima sitä ei voi pitää kasassa. Tietty "keuliessa" koko paino on vain takajousen varassa mikä tiputtaa perää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos nyt vaikka taka-akselilla olisi 150 kiloa painoa, tai massaa (äh...) ja paikallaan ollessa takajousi pitää sen tietyllä korkeudella. Kiihdytettäessä perä painuu vaikka ...50 milliä. Tilanne vastaa samaa tilannetta kun että moottorista otetaan sen verran voimaa (tai tehoa, äh, mitälie, kele...) kun silloin jos se 150 kiloa nostettaisiin ylös 50 milliä.
Käytännössä tuohon vaikuttaa tapauksesta riippuen se painonjakauman muutos kun keula kevenee ja paino siirtyy taka-akselille. Mulla tuskin keula kevenee yhtään millään kiihdytyksellä, mutta löysä perä kyllä tippuu..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eiko joo'o, siis jos jousi painuu vaik sen 50 milliä, niin siihen ei tietty tarvita 150 kilon taka akselin amssa, vaan huomaattavasti pienempi kilomäärä
Jep jep...![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tietysti siihen tehoa menee, tehon määrä vain on olematon. Esimerkki:(shyhander @ Elo. 04 2011,10:13) kirjoitti
taka-akselilla on kyykyssä 100 kg, eli 1000N, lisäpainuma alaspäin 5 cm, eli 0.05m, jousivakio tuossa kohdassa 5N/mm, eli 5000 N/m
Jousen energia 0.5 * 5000 * 0.05^2 = 6.25J, eli 0.00625 kJ.
Yksi kilowatti on 1 kJ sekunnissa, eli jos painuma tapahtuu sekunnin aikana, hukkuu tehoja huimat 0.006 kW. Tokin senkin saa vauhdin kasvaessa takaisin, jos menetys ahdistaa.
PS noilla luvuilla ei ole mitään käytännön merkitystä ja ne ovat täysin hatusta vetäistyjä. Jokainen saa laskea millä tahansa järkevillä luvuilla ja päätyy samaan loppupäätelmään.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Melko rohkeesti kyseenalaistat aika kovan sedän sanomiset ja samalla tunnustat että et ymmärrä säätämisestä mitään.(uiop @ Elo. 04 2011,09:55) kirjoitti
Jos satut kuulumaan siihen painoluokkaan jolle alkup jousi on tarkoitettu niin sitten saat säädettyä pyöräsi noilla napsuilla Sinulle sopivaksi JOS ymmärrät mitä haluat muuttaa ja miksi.
Kun puhutaan harraste pyöräilystä niin jos jouset on oikeat niin noihin muihin säätöihin ei juuri tarvi koskea. Jos ei kulje niin vika löytyy peilistä. Jos on liian löysä jousi niin sitä ei korjata sillä että lisätään esijännitystä, niinkuin Juutana jo totesikin. Noista säädöistä on sulle hyötyä sitten kun huomaat ajossa yhden naksun vaikutuksen. Harrastepyöräilijä ei varmasti huomaa mitään. Ville on täysin oikeassa siinä että iso osa porukasta pyörittelee noita napsuja ymmärtämättä sen enempää että mitä tekee ja säätää pyörän ihen persiilleen. Ja sitten vedetään lujaa kun se omasta mielestä hyvä
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Itseasiassa kun kysyin Villeltä noista vakioista iskarin säädöistä, se sanoi jotain tyyliin "No, nuo venttiilit on tuollaisia kuin mitä ne on, siitä syystä ettei alustasäädöistä mitään tietämätön jengi saisi niitä säädettyä aivan perseelleen".
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No.. kun ostin oman pyörän niin takaiskarin vaimennus oli säädetty kiinni... Toki noi on täysin eri maailmasta kun kunnon kisavehkeet kun sillä ilmeisesti oli kuitenkin ajettu noin.(PoS @ Elo. 04 2011,10:42) kirjoitti
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Missään vaiheessa en ole väittänyt tietäväni asiasta paljoa mitään säätöjen osalta, mutta jotenkin tuntuu täysin utopiselta, että yksi jousimalli on vain tietylle painoluokalle normaalissa katuajelussa (ei mitään hajua myöskään kuinka pitkä haarukka eri luokissa on. Onko se 60kg - 60.003kg vai 60kg - 80kg).
En kyseenalaistanut Motovillen tietämystä ja ammattimaisuutta, ainakaan tahallani, luetun ymmärtäminen minun typotuksieni kanssa on sitten eri.
Palautellaan vielä mieleen se asia mistä tämä keskustelu lähti. Sanoin, että tuo minun pyörä alkoi keventämään keulaa vähän tuhankin helposti / odottamattomasti / hallitsemattomasti. Aikasemmin näin ei käynyt ja ainoat säädöt mihin olen koskenut on takaiskari.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Juurikin katuajelun takia, jota ajetaan myös 2-päällä, kaikkien vakiopyörien jousitus/iskunvaimennus on aika rankka kompromissi kun verrataan parhaaseen mahdolliseen tilanteeseen. Jousituksen progressiivisuus on tässä kohtaa se taikasana, jolla yhdellä jousella pyörä saadaan toimimaan välttävästi kaiken painoisten ihmisten alla. Takana tämä on yleensä toteutettu progressiivisella linkulla ja edessä progressiivilla jousilla. Normaaliin katuajoon siis riittää yleensä se vakiojousikin, mutta harvoin se on paras vaihtoehto jos halutaan alustan toimivan niin hyvin kuin mahdollista.(uiop @ Elo. 04 2011,12:08) kirjoitti
Superbike #7
Ihan vain mielenkiinnosta internetin ihmeellisestä maailmasta tongin vähän tuon jousi"suhteen" laskemisesta ja minun painolle suositellaan takaiskarin jouseksi jousta joka on suhteeltaan 7.701kg/mm.
Tuossa pyörässä orggis jousi on 7.7kg/m joten oikeampaa jousta ei taija löytyä (tosin onhan tuo jousi jo varmaan levähtänyt. Ikää kun on.
Eteen taas 0.577kg/mm olis suositus ja vakiot on 0.876kg/mm.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Vakiovermeet "toimii" katuajossa käytännössä kaikilla kuskeilla. Itse ajelin vakiolla bladen alustalla n. 50tkm ja radallakin nopean ryhmän vauhteja vaikkei alustaan oltu tehty mitään muutoksia ja itse olen n. 120kg kokoinen jässikkä. Tosin pahasti rajoilla mentiin ja nykyään kun olen tuota pyörää kokeillut, niin jäätävä lullahan toi blade on gikseriin verrattuna jossa alusta on rakennettu allekirjoittanutta varten.(uiop @ Elo. 04 2011,12:08) kirjoitti
Joka tapauksessa suosittelisin jättämään compit ja reboundit rauhaan ja katsomaan ensin painumat pyörästäsi. Etupään lastatun painuman pitäisi olla luokkaa 35-40mm ja takapään painuman 25-30mm. Jos noita saa kohdilleen ilman että joutuu vetämään esijännitykset kokonaan pois tai täysille, niin jousi on edes suurinpiirtein tontilla.
Suurimmaksi osaksi virheet jotka kuski huomaa ajossa johtuu vääristä jousista ja niiden säädöistä, sillä jouset kantaa sen kuorman joka pyörästä ja kuskista tulee. Jos jouset pääsee pohjaamaan, painumaan liian alas tai muuten häiritsemään pyörän geometriaa tai käytöstä, niin kuski tuntee ne vatkauksena, niiaamisena yms. Niiden säätämiseen ei compin tai reboundin säätö auta.
Joka tapauksessa antaisin sulle ohjeeksi, että laita takajousen esijännitystä pari kierrosta lisää, makaa enemmän tankin päällä kun lähdet kiihdytykseen, yritä pitää pyörä suorassa kun tiputat keulan alas ja enemmän kontrollia siihen oikean käden ranteeseen, niin släpperit vähenee. Sitten kun kovaa ajetaan, niin pienet släpperit avauksissa kuuluu asiaan (kerta tai kaksi rajottajaan), eikä niistä pääse kokonaan pois millään.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tuo painauman mittaus, pitääkö keulan ja perän mittauksessa käyttää rengas irti maasta ja sen jälkeen hypätä kyytiin täys tamineistus päällä vai riittääkö se, että vain hyppää kyytiin ajoasentoon ja siitä mittaa painumat?(Juutana @ Elo. 04 2011,11:38) kirjoitti
Jossakin videossa taisin nähdä että pyörää nostettiin ilmaan ja sen jälkeen vasta kuski kyytiin jne..
(Tosi hyvä keskustelu muuten tämä, kiitos kaikille)
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Aika mielenkiintoisia arvoja heittää toi laskuri. Voisiko siihen saada linkin?(uiop @ Elo. 04 2011,12:31) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Vai onko vaan tullut sen verran kilometrejä alle että alkaa kaasukäsi toimimaan herkemmin/rivakammin ihan itsestään. Kuitenkin paljon löytyy kuskeja jotka ihmettelee kun ei kyykky keuli kaasulla tankki täynnä yms... Ja pari kesää myöhemmin ei enää ihmetellä.(uiop @ Elo. 04 2011,12:08) kirjoitti
Ps. Juurikin tuo letku takaiskari on ensimmäinen asia joka kannattaa nakata mäkeen tuollaisesta susukista. Itse päivitin entisen K2:sen shimmatulla K5-takaiskarilla jossa oli omalle painolle sopiva jousi. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä, loppui se noiden perseen keinuminen kerrasta.
Supermoto
Ensimmäinen mittaus rengas ilmassa ja sitä vedetään alaspäin jotta top out jouset saadaan mukaan laskelmaan. Toinen mittaus kuski pyörän päällä ajoasennossa. -> pari kaveria tarvitaan mittauksen suorittamiseen. Yksi mittaa ja kaksi nostaa ylös, sitten kuski pyörän päälle, yksi mittaa ja yksi pitää pyörää pystyssä jotta kuski saa olla ajoasennossa.(uiop @ Elo. 04 2011,12:46) kirjoitti
Noiden mittausten erotuksia tulkitaan. Muista mitata keulassa lastattu painuma sekä aukijoustosta että kiinnijoustosta palauttamalla. Oikea arvo on niiden välissä. Keulan kitka aiheuttaa noiden välille n. 5-10mm eron. Takana vastaavaa ongelmaa ei ole.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Itseasiassa rivakka kaasunkäyttö tarkoittaa aika monella samaa kuin kulmikas kaasunkäyttö, joka taas on omiaan häiritsemään pyörää ja aiheuttamaan silloin tällöin tilanteita.(jaulis @ Elo. 04 2011,12:52) kirjoitti
Superbike #7
Tuosta löytyy yks: http://racetech.com/ProductSearch/2/...-R1000/2001-02 (ja siellä ylhäällä linkki <span style='color:blue'>Calculate Spring Rates and Display Available Springs</span>(Juutana @ Elo. 04 2011,11:46) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tuossa ohjelmassa pyörän paino (semi-wet) on oletuksena paunoina. Kun vaihdat yksiköt kiloihin, muuttuu myös pyörän paino, mutta ohjelma laskee sen väärin. Kun syötät pyörän painon kiloina oikein, pitäisi taakse tulla noin 10 ja eteen noin 1? (muoks: nuo bladen arvoja, gixussa ehkä 8)(uiop @ Elo. 04 2011,12:55) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.