Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 61:sta
    Hellurei,

olipa Neste Oil Rallyssä GS vuokralla ja niin kävi että HD meni samantien Biketeamiin ja GS:n sopimukseen nimet alle. R 1200 GS Triple Black odottelee viikon päästä kun palaillen mökiltä.

Aloittelijan muutama kysymys - jos näistä löytyy threadit niin laitelkaa linkkejä!

- mitä öljyä olette koneessa käyttänyt? Mineraalia vai täyssynteettistä? Olen tupannut öljynvaihdot tekemään itse niin tietää mitä sinne pitää lisäillä ja miten kone käy....
    - olin lukevinani että kytkin on kuiva, hydraulikäyttöinen mutta laatikko lillunee sitten moottorin kanssa samassa öljyssä vai onko lodjun öljyt erillinen huoltokohde?
    - onko jotain mitä normaalikäytössä ja normaaliseurannan lisäksi kannattaa tarkkailla?

Njoo, nuo nyt ensimmäisenä mielessä - nyt vaan kovasti odotellaan mopoa saapuvaksi että pääsee harjoittelemaan taas uutta pyörää, ajoasentoa ja sorateiden ajotekniikkaa....

strider
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
    Se on tuo GS tauti leviävää laatua...

Täyssynteettistä käytetty, Mobil1:stä 5W-50:stä moottoriin eli ihan normi autoöljyä sisään vaan.

Kytkin on tosiaan kuiva, laatikossa ja perässä on omat öljyt, samaa menee kumpaankin eli täyssynteettistä GL5 luokan tavaraa, Mobil jotain tullut tuotakin käytettyä.

Eipä tuossa oikein mitään seurattavaa ole ollut, ruuveja välillä kiristelee jos pääsee löysäksi, muuten ollut vaan kovaa ajoa.
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    Lainaa (iaj @ Elo. 01 2011,19:52) kirjoitti
    Täyssynteettistä käytetty, Mobil1:stä 5W-50:stä moottoriin eli ihan normi autoöljyä sisään vaan.
    varmaan eka kerta ku kuulen tuota tavaraa moottoripyörässä käytettävän itse moottorissa, itse käytän sitä ketjun rasvaukseen pro-oilerissa ja sekin tuntuu joskus herättävän hilpeyttä kanssamotoristeissa.. *
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
    Tarkkaile trippimittaria, älä luota polttoainemittariin.

Nimimerkillä vieläkin syö miestä
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
    Täältä jotakin osviittaa:
    http://www.bmw-motorrad.fi/se...._FI.pdf

2011 on pääosin teknisesti sama kuin 2010.

Ymmärrän gessun viehätyksen, itselläni vaihtui melko yllättäen viime kesänä H-D XR1200 GS Adventureen...
    Onneks olkoon!! parempaan suuntaan menossa
    Mun tube kanava:
    SSA Motors Finland

Instagram:
    ssamotorsfinland
    Jou, mulla huhtikuussa saatu triple black, edellinen pyörä oli Honda XX. Bokserikone vie öljyä, olen sisäänajohuollon jälkeen ajanut 4tkm ja lisännyt litran Castrol gps 15-w50, tätä suositteli R.M.Heinon korjaamopäällikkö.
    Do you have premonitions of déjà vu?
    Lainaa (motometu @ Elo. 01 2011,20:29) kirjoitti
    Jou, mulla huhtikuussa saatu triple black, edellinen pyörä oli Honda XX. Bokserikone vie öljyä, olen sisäänajohuollon jälkeen ajanut 4tkm ja lisännyt litran Castrol gps 15-w50, tätä suositteli R.M.Heinon korjaamopäällikkö.
    Aika kova öljyn kulutus, itsellä kohta 50tkm kahdessa vuodessa ajettu GSA:lla ja kertaakaan en ole öljyä lisännyt.

Castrolia ei sisään ole mennyt, voi toki olla että se sieltä haihtuu johonkin...

Ettei vaan olisi tämä kuuluisa ongelma jossa olet vain kuvitellut sen hävinneen sieltä. Öljy tuossa pitäisi aina tarkistaa samoissa olosuhteissa, joko ennen ajoon lähtöä keskituelta tjsp, kuitenkin samalla tavalla.

MAN
    Lainaa (XX-xenon @ Elo. 01 2011,20:19) kirjoitti
    Lainaa (iaj @ Elo. 01 2011,19:52) kirjoitti
    varmaan eka kerta ku kuulen tuota tavaraa moottoripyörässä käytettävän itse moottorissa, itse käytän sitä ketjun rasvaukseen pro-oilerissa ja sekin tuntuu joskus herättävän hilpeyttä kanssamotoristeissa.. *
    Näissä vehkeissä tuo öljyvalikoima on vähän laajempi kuin noissa idän ihmeissä, tuttava piirissä hyvinkin moni käyttää joko tätä tai muuta vastaavaa.

Aivan turha maksaa näistä nk. mp-öljyistä tuota kiskurihintaa kun voi käyttää *normaaleja* öljyjä. Itsellä öljynvaihtoja tulee kahteen pyörään 4-5 per vuosi kun 10tkm:n välein noita vaihtaa niin säästö on jo tuossakin merkittävä.

MAN
    Taitaa olla ominaisuus, ainakin jos uskoo tuolla muualla olevia juttuja, lainaus micapeakin sivuilta.

"Oil consumption on new oilheads can be high for a considerable period. They suffer what owners refer to "smokey startups" and the end of the exhaust pipe is covered in black soot. Consumption varies from bike to bike but what would severely worry an owner of a new japanese bike can be quite normal on these R259 engines.

Generally, the list wisdom is that somewhere between 12,000 to 20,000 miles (20000 to 32000km) most oilheads stop using oil and produce full power. They have finished their break-in then and not before!"

Viktor
    Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
    Itse olen laitellut mineraali ööliä tai semi syntettisiä. Jaa et miks? No en mää vaan tiiä, mut hyvin o pelannut.

Mielestäni ainakin tän -06:sen adven kirjasessa oli maininta et mielellään aluksi ei synteettisiä..
    *Ettei vaan olisi tämä kuuluisa ongelma jossa olet vain kuvitellut sen hävinneen sieltä.*

Ei sinne olisi litraa saanut menemään (kolme lisäyskertaa a' 0,33ltr) jos sieltä ei olisi yhtään poistunut, kyllä tuo uuden bokserin öljynkulutus on monella taholla raportoitu, niin ja öljyä olen lisännyt koska ajotietokone niin on kehottanut. Mitenkähän tuommoisen voisi kuvitella, kyllä sen öljyn määrän tarkistamiseen on yksiselitteiset ohjeet.
    Tuo kyllä kuulostaa enemmän kyllä siltä, että paikallinen diileri on pyörää kuntoon laittaessa pistänyt liian vähän öljyä koneeseen.

Jos koneen tietokone alkaa jo ehdottamaan öljyn puutosta, on se ollut jo reilusti vajaa, ei vain tuota 0,33L mitä sinne olet kerralla lisäillyt!

Ei tuo normaalia kulutusta kyllä missään nimessä ole.

MAN
    Ajotietokone käski tarkistaa öljytason ensimmäisen kerran kun huollon jälkeen oli ajettu n. 2tkm, sen jälkeen kaksi kertaa 1tkm välein.
    BMW:n mukaan litra/1000 km on R1200GS:n öljynkulutukselle vielä normien sisällä.

Vaihtelu taitaa olla aika suurta eri yksilöiden kesken, toisilla kuluu ja toisilla ei. Oma '10 GSA hukkasi heinäkuussa 10 tkm:n reissulla suunnilleen 2,5 desiä (mittalasin ylämerkistä puoleen väliin) kun taas tankkaamassa tavattu saksalainen saman ikäisellä ja suunnilleen saman verran ajetulla laitteella sanoi litran putelin riittävän 2–3 tkm.
    No niin.
    Taas on saatu aikaan uusi öljykeskustelu.

Ei tuo mitään kalliita öljyjä tarvitse.
    Sehän on kuin vanhan kuplavolkkarin moottori.
    Moottori erikseen, sen takana kuiva kytkin ja samoilla kampiakselikierroksilla vaihdelaatikon ensiöakseli ja vaihdelaatikossa omat GL5 suurnopeusöljyt.
    Mitä nyt venttiilit ovat vähän modernimmat.
    Katso sitä käyttöohjetta mitä se haluaa. RTFM * *
    BMW kauppiaat suosittelevat sitä, mistä Bemarilla on öljy-yhtiön *kanssa sopimus ja saadaan suurimmat provikat, eli Castrolin kalliita öljyjä.

Perus 20W-50 mineraali on sille parasta.
    Vaikka Motonet
    Motonet 20W-50
    Laatuluokka on API SG, joka riittää mainiosti.
    Hinta on 15.50/5 litraa.
    Delvaccia ei valitettavasti saa 20W-50 viskositeetilla.

20W on siitä hyvä. että se ei kylmänäkään valu pois sieltä boxerin suurista laakerivälyksistä ja muualta pois. joten kylmäkäynnistys ei tapahdu ihan voitelemattomalle koneelle.

Toi tässä ketjussa aikaisemmin mainittu Castrol 15-W50 on samaa API SG laatuluokkaa.
    API Laatuluokka on juuri se, mikä kertoo mihin öljy pystyy.
    Toi Castrol 15W-50 maksaa 4 litran pöntössä 49.- euroa All Rightissa. eli hinta on nelinkertainen tuohon Motonetin vastaavan laatuluokan öljyyn litrahintana.

Pekka
    *

Pekka
    Tulehan sitten ensi vuonna BMW GS Meeting 2012 tapahtumaan kanssa.
    Siellä on samanhenkistä porukkaa ja neuvoja soratiepyöräilyyn saa kaikki kysyessään kaikilta osallistujilta.

BMW GS Meeting

Pekka
    Pekka
    On toi aika paljon.
    No uutena se kuluttaa kyllä vähän enemmän öljyä.

Mulla on 146.500 km ajettu R1100GS.
    Sen moottori on periaatteessa sama kuin uusissa, ainakin öljynkulutuksen suhteen.

Nyt se kuluttaa 0,06 l/per 1000 km. Ei paha.
    Mä käytän kyllä 20W-50 öljyä Motonetista.
    Tuli juuri testattua Jogeva reissulla.
    Viimeksi vaihdoin öljyt 140.000 kilometrissä.
    Ja laitoin öljytason öljysilmän puoliväliin, niin kuin se pitää laittaa.
    Nyt sitten lisäsin Jogevassa 3.6 dl siihen 146.000 kilometrissä ja öljy oli taas silmän puolivälissä.

Pekka

Pekka
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 02 2011,01:44) kirjoitti
    Ja laitoin öljytason öljysilmän puoliväliin, niin kuin se pitää laittaa.
    Tuon öljyn kun vaihtaa ja laittaa sisään suosituksen mukaisen litra määrän, nousee öljyn pinta siihen yläreunaan, ei puoleen väliin.

Näin ainakin meikäläisen -09 mallissa.

MAN
    +1 edelliseen. Sillä miten moottori on sisäänajettu uudesta on kuulemma myös merkitystä öljynkulutuksessa. Itselläni vei ensimmäisen 5th aikana vajaa puoli litraa ja sen jälkeen ei ole tarvinnut 20th. asti lisätä mitään huoltojen välissä.
    F800GSA
    Mulla 2010 GSA ei näyttäisi juurikaan polttavan öljyä, huoltojen välillä ei ole tarvinut lisäillä. Öljy on silmän yläreunassa eikä ole vajentunut vaikka olisi ajettu kovaakin.

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana (tosin ostetteaessa mittarissa oli alle 1000 km).

Lainaa (s&s @ Elo. 02 2011,08:39) kirjoitti
    Mulla 2010 GSA ei näyttäisi juurikaan polttavan öljyä, huoltojen välillä ei ole tarvinut lisäillä. Öljy on silmän yläreunassa eikä ole vajentunut vaikka olisi ajettu kovaakin.

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana.
    sisäänajojen käsitys hissukseen ja varovasti ajamisesta on perua -70 luvulta ja sitä ennen.
    Parhaimman koneen saa jos uudesta alkaen saa kone kunnon kyytiä, tämä on tutkittu juttu.
    Sopeutusajosta on siis kyse ja jotkut sen tuntevatkin
    Honda vfr 750f -92
    Tää samainen Boksraattoreiden todellinen ja/tai kuviteltu öljynkulutus on keskusteltu noin 500 kertaa tälläkin foorumilla. Noin summattuna huomioitavia asioita ovat

- öljyn tarkastaminen aina samalla tavoin, samaan aikaan (ennen tai jälkeen ajon)
    - öljyn tarkastaminen vain kun kone on kunnolla lämminnyt tai sen jälkeen jäähtynyt
    - öljyn tarkastaminen samalla paikalla tai varmasti tasaisella alustalla
    - sinne ei kannata rynnätä lisäämään öljyä jos ikkunassa se öljyn pinta hieman vajoaa, odota seuraavaan kertaan ja/tai vielä sitäkin seuraavaan
    - eri moottorit vievät sitä öljyä (varsinkin uutena) eri määriä
    - yleinen kokemus tuntuu olevan, että jos kone ei saa happea uutena ja sitä kohtuullisesti kuormiteta, niin sisäänajo ei tule kunnolla suoritetuksi ja öljynkulutus saattaa jatkua
    - kuten PekkaVee tuossa totesi - ei se mitään Hifi-öljyjä tartte saati R.M Heinon "korjaamopäällikön suosittelemia" über-MP-öljyjä - BMW:llä sattuu vaan olemaan diili Castrolin kanssa
    - katso käyttöohjeesta luokitusvaatimus ja sen mukaan haet autotarvikeliikkeestä.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (strider @ Elo. 01 2011,19:39) kirjoitti
    olipa Neste Oil Rallyssä GS vuokralla ja niin kävi että HD meni samantien Biketeamiin ja GS:n sopimukseen nimet alle. R 1200 GS Triple Black odottelee viikon päästä kun palaillen mökiltä.
    Ottamatta millään muotoa kantaa öljykeskusteluun, onneksi olkoon erinomaisesta pyörävalinnasta
    Sait erinomaisen pyörän kylkiäisenä tilaisuuden osallistua Pekan mainitsemaan GS-meetingiin. Siellä saat varmasti asiallisia vastauksia ja opastusta GS:n perimmäiseen olemukseen liittyvissä kysymyksissä.

Ja sitä halpaa mineraaliöljyähän minäkin......
    Ja kun nyt tässä taas ruvettiin noita öljyjuttuja vääntämään niin kerron, että minä olen käyttänyt jo 100.000 km perässä ja laatikossa Motonetin Motox 80W-90 GL5 öljyä.
    Se pitää oikeasti olla tuota GL5 öljyä, koska laatikko käy kovilla kierroksilla ( eli ensiöakseli pyörii kampiakselin mukana samaa vauhtia ) niin öljy ei vaahtoa sillä siinä on vaahtoamisen estoaineet mukana
    Motox 80W-90 GL5 perä/laatikkoöljy
    Hinta 5.50.-/litra.

No laatikko kyllä kolahtelee, mutta se on vaan ominaisuus R1100GS pyörässä. *
    R1200GS pyörässä on kai jo aika hiljainen laatikko.

Pekka

Pekka
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 02 2011,10:35) kirjoitti
    R1200GS laatikko oli hiljaisin ja ulkopuolisesta ja kokemattomasta kuskista tunteettomin loota mitä akselilla Honda - Suzuki - H-D on on tullut ajeltua.... Se on oikeastaan ainoa negatiivinen juttu. Kun on tottunut että pykälät menee selvästi naksahtaen (erityisesti ykkönen) niin tuo pääsi kyllä yllättämään....

Vielä muutama päivä odottelua ja sitten pääseekin kunnolla puikottamaan. Kai se on noudon yhteydessä varattava se tonnin huolto.... Jos ei ihan seuraavalle päivälle niin ainakin viikon päähän
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
    Lainaa (strider @ Elo. 02 2011,10:47) kirjoitti
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 02 2011,10:35) kirjoitti
    R1200GS laatikko oli hiljaisin ja ulkopuolisesta ja kokemattomasta kuskista tunteettomin loota mitä akselilla Honda - Suzuki - H-D on on tullut ajeltua.... Se on oikeastaan ainoa negatiivinen juttu. Kun on tottunut että pykälät menee selvästi naksahtaen (erityisesti ykkönen) niin tuo pääsi kyllä yllättämään....

Vielä muutama päivä odottelua ja sitten pääseekin kunnolla puikottamaan. Kai se on noudon yhteydessä varattava se tonnin huolto.... Jos ei ihan seuraavalle päivälle niin ainakin viikon päähän *
    Joo varaa se huolto vaikka tänään.
    Itse ajelin viikon uudella R1150R pyörällä vuonna 2001 ja tuli tonni täyteen.
    Soitin myyjälle, Mototripille ja lupasivat huollon yli kuukauden päähän.
    Haukuin kyllä sitten sen myyjän ihan lyttyyn huonosta asiakaspalvelusta uuden kalliin pyörän ostajana.
    Sitten menin Rikumotorille huoltoon seuraavana päivänä.

Pekka

Pekka
    Lainaa (meteor @ Elo. 02 2011,08:49) kirjoitti
    Lainaa (s&s @ Elo. 02 2011,08:39) kirjoitti

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana.
    sisäänajojen käsitys hissukseen ja varovasti ajamisesta on perua -70 luvulta ja sitä ennen.
    Parhaimman koneen saa jos uudesta alkaen saa kone kunnon kyytiä, tämä on tutkittu juttu.
    Sopeutusajosta on siis kyse ja jotkut sen tuntevatkin
    Meikäläisen -10 mallin GSA:lla on ajettu ensihuollon jälkeen n. 5000km ja öljyn määrä on edelleen ylämerkissä. Sisäänajon ajoin vaihtelevilla kierroksilla välillä hiljaa ja välillä kovempaa. Hissuttelua koitin välttää.

Minusta ainakin oman yksilön vaihdelaatikko on kylmänä hiljainen mutta kuumana pienet vaihteet menevät sisään selkeän kolinan kanssa.
  30.  
    siitä kolahduksesta tietää että päällä on...hanaa
    IlkkaGT
    R1200R
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen