Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Eli valinnan vaikeus Adventuren ja LT.n välillä...
    Kumpaakin on tullut ajeltua kyytiläisen kans, mutta vaan noin puolen tunnin mittainen lenkki *
    Oisko kellään kokemuksia minkälainen matkapyörä Adventure on kaks päällä ajettaessa pidempää matkaa, varsinkin se kyytiläisen paikka?
    LT.hän nyt varmaan on hyvä, mutta toisaalta kiinnostais välillä pienet seikkalut huonommillakin teillä *
    Kertoisko joku Adven omistaja ja mahdollinen kyytiläinen pitkän matkan kokemuksia?
    Aivan, eli tarkennus R 1200 GS Adventure ja LT 1200



  2. #2
    Laita tuo kyselysi Kurapyöräilijöiden sivuille.
    Siellä on paljon ko. pyörällä matkaakin tehneitä.
    Pohjolan kurapyöräilijät

    Pekka
    Pekka
  3. #3
    Itse ajelen 2008 GS:llä jossa on sama matkustajan set-up kuin Advessa. Takaa on kuulunut pelkkää hyvää, takalaukkuun saa kuulemma nojailtua mukavasti. 250 km matka menee ilman pysähdyksiä.

    Ainoat miinukset tulee pyörän korkeudesta, matkustajan kiipeäminen ja poistuminen vaatii kuskilta keskittymistä ja vähän pitää 'zoomailla' mihin pysähtyy. Erityisesti jos on täydet pakkaukset laukuissa, niin painopiste on aika ylhäällä. Advella tämä tietysti vielä korostuu.

    BF
    <p>R1200RT-2008</p>
  4. #4
    Yli 60000km on tullut ajettua noilla molemmilla, eli GSA:lla ja 1200LT:llä. Eivät ne nyt oikein ole vertailukelpoisia matkapyörinä...
    * Molemmissa on hyvä istua, myös matkustajan. Gessu muuttuu kuitenkin turhan paljon matkustajasta ja tavaroista. Sen keula on kevyempi ja joustot pidemmät, eikä takaiskari kanna tuollaista kuormaa kunnialla. Niinpä pyörä kulkee kaksi päällä keula vähän pystyssä ja ajo-ominaisuudet kärsivät. Tilanne paranee oleellisesti paremman takaiskarin myötä.
    * Kokonaisuus Gessun kanssa riippuu paljon siitä, *minkä kokoisia ihmisiä sen päällä on. Jos matkustaja on selvästi kevyempi kuin kuljettaja, tilanne säilyy kohtuullisen hyvänä. Jos kyytiläinen on isokokoinen, hän ja matkatavarat(joita mahtuu mukaan paljon) tekevät pyörästä ylä- ja takapainoisen. Ajaa sillä kyllä voi, mutta ajo-ominaisuuksilta ei pidä odottaa liikoja.
    * LT kantaa kuormansa hyvin, siinä on mukava istua pitkiäkin aikoja. Sen ongelma täyteen kuormattuna on raskas käsiteltävyys pienissä nopeuksissa, etenkin kaupunkimatelussa. Tosin tilannetta helpottaa se, ettei siihen saa mahtumaan tavaraa lähellekään niin paljon kuin Gessun lootiin.
    * Osta vaan molemmat ja tee valinta aina reissun mukaan!
  5. #5
    Nämähän nyt ovat mitä suurimmassa määrin subjektiivisia kysymyksiä.

    Jos itse sitä Gessua enemmän himoitset, niin kyllä se mammakin varmaan kyydissä istuu.

    Eli jollei repsikkaa ole ehditty poispilata radioilla, lämmitetyllä penkillä & selkänojalla ja kenties vielä säädettävillä astinlaudoilla ynnä sadekelilläkin puhtaana pysyvillä housunlahkeilla ja saappailla niin kyllä varmaan Advegessun takaritsilläkin matka taittuu.

    Jos taas e.m. vahinko on ehtinyt tapahtua, niin voipi tulla sanomista...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  6. #6
    Täältä puolueellinen ääni GSA:lle Mamma tykkää ja minä myös.. Hiekkatietkin taittuu ihan kivasti jopa 2 päällä, jos vaan jättää jotain pois pakkauksesta esim. hiustenkuivaajan ym.. *

    Tavaraa mahtuu kessuun uskomaton määrä kyytiin ja sittenhän tulee otettua kaikkea tarpeetontakin.. e.m hiustenkuivaaja..


    Ainiin unehtu mainita et LT:tä oo ikinä ajanutkaan.



  7. #7
    Lainaa (tahvo @ Heinä. 25 2011,16:36) kirjoitti
    Tavaraa mahtuu kessuun uskomaton määrä kyytiin ja sittenhän tulee otettua kaikkea tarpeetontakin.. e.m hiustenkuivaaja..


    Ainiin unehtu mainita et LT:tä oo ikinä ajanutkaan.
    Long Way Round tyypeillä oli kanssa turhaa tavaraa mukana aika paljon.
    - Molemmissa pyörissä mm täydelliset *Snap On työkalut, eikä kumpikaan osannut niitä käyttää.
    - vessapaperiteline
    - kiikari, joka sitten reissulla kuitenkin annettiin jollekin paimentolaiselle.
    Ja vaikka mitä.
    Ei ihme että R1150GS takarunko murtui taakan alla.

    Millä saisi kanssa noi naiset vähentämään tavaran määrää.

    Pekka
    Pekka
  8. #8
    Mulla ollu molemmat ja täytyy sanoa, että kummallakin on puolensa. Gessun ainoo suurempi ongelma on kyytiläisen kyytiin nousu, varsinkin jos on lyhyehkö henkilö. ESA:sta valitaan vaan kaksipäällä asento ja matka taittuu kivasti. Saksan läpi hurauttaa yhdellä tankkauksella! Ja tavaraa mahtuu aivan liikaa mukaan. Tosin 180km/h vauhdissa sivulaukut ja niiden päällä olevien lisälaukkujen kanssa alkoi hieman vatkaamaan, mutta ilman sivulaukkuja 2-päällä meni 210 km/h kuin juna. LT:ssä on mukavammat istuimet ja poppivehkeet. LT täyteen kuormattuna taittuu serpentiineihin jopa paremmin kuin yksin ajaessa sillä kuorma keventää etupäätä. Jos haluaa poiketa välillä hiekkatielle, niin valinta on helppoa. Gessu on myös ruuhkaliikenteessä kivempi, ei lämmöt nouse punaiselle...
    Jussi
  9. #9
    Molempi parempi.

    Yksin kun seikkaillaan niin valinta on GSA ja kaksin kun mennään Euroopassa niin LT!

    Itselle tuli ensin LT ja sitten vasta GSA eli tuli sitten kai tuo matkustaja *pilattua* tuon LT:n mukavuuksilla...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  10. #10
    Lainaa (Jammu60 @ Heinä. 25 2011,18:38) kirjoitti
    Gessu on myös ruuhkaliikenteessä kivempi, ei lämmöt nouse punaiselle...
    Tätä en kyllä allekirjoita.

    Gessussa kun ei ole mitään flektiä niin olen kyllä saanut sen hitaassa ajossa nousemaan punaiselle (Iranissa), LT:ssä alkaa vaan propelit huutamaan ja jäähdytys toimii - ja jaloille lämmitys...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  11. #11
    Henk.koht. kokemuksia minulla ei kummastakaan, mutta kaveri vaihtoi taannoin LT:nsä tuohon 800:seen pikkugessuun[1] ja on ollut pelkästään tyytyväinen vaihtoonsa. Osasyynä ehkä se että hänen onnistui rikkoa k.o. LT:n öljypohjan parikin kertaa. Maavara kun ei siinä vissiin lapin pikkuteille ilmeisesti sovi. Kovin ovat laitteet erilaisia keskenään...

    Kaverin LT oli siitä mukavaa matkaseuraa että kajareista usein täysillä kuuluva Ramones kuului myös minun kypärääni asti omalla pyörällä ajaessa... Ja kerraan me idoitiin että laitetaan se Bike-lehden mukana tuleva MPääni-CD LT:n stereoihin. Siinä olis muilla ihmettelemistä kun laivan kokoinen laite tulee, ja 2-tahtiäänien perusteella ainakin miljoonaa :-).

    /MarcusB

    [1] Kokeilin lyhyesti tuota kyseistä pikkugessua kun se oli vasta hankittu. Erittäin kevyt ja yllättävän alavääntöisen tuntuinen laita jossa jo vakionakin oli varsin sporttiset äänet.

    PS. Olipas minulta asiasisällötön viesti ketjuun jonka alkup. aiheesta ei mitään havaintoa. n'teeks. Tylsää kun ei ite pääse vielä 3 viikkoon ajelemaan. DS.
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  12. #12
    Täytyy kommentoida tuota lämpöjuttua. Mulla on ollut ongelmia vesijäähdytteisten mopojen kanssa ulkomailla, kun peräkylillä asuu, niin niitä flektien toimivuutta ei tule testattua kuin vasta ulkomailla ruuhkissa, jolloin lämmöt nousevat punaiselle... Osasyynä varmaan olleet myös likaiset syylärit mutta kumminkin tässä suhteessa ilmajäähdytteinen on vähemmän altis "huonolle huolenpidolle".
    Jussi
  13. #13
    Kaikkea voi tietty vertailla, jos siltä tuntuu ja jokainen tekee viimeisen valinnan kaupassa, mutta onhan kyseessä aika erilaiset pyörät. Hauskoja molemmat, mutta niiiiin erilaisia.
    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Lainaa (Kunkku @ Heinä. 25 2011,15:39) kirjoitti
    Yli 60000km on tullut ajettua noilla molemmilla, eli GSA:lla ja 1200LT:llä. Eivät ne nyt oikein ole vertailukelpoisia matkapyörinä...
    * Molemmissa on hyvä istua, myös matkustajan. Gessu muuttuu kuitenkin turhan paljon matkustajasta ja tavaroista. Sen keula on kevyempi ja joustot pidemmät, eikä takaiskari kanna tuollaista kuormaa kunnialla. Niinpä pyörä kulkee kaksi päällä keula vähän pystyssä ja ajo-ominaisuudet kärsivät. Tilanne paranee oleellisesti paremman takaiskarin myötä.
    * Kokonaisuus Gessun kanssa riippuu paljon siitä, *minkä kokoisia ihmisiä sen päällä on. Jos matkustaja on selvästi kevyempi kuin kuljettaja, tilanne säilyy kohtuullisen hyvänä. Jos kyytiläinen on isokokoinen, hän ja matkatavarat(joita mahtuu mukaan paljon) tekevät pyörästä ylä- ja takapainoisen. Ajaa sillä kyllä voi, mutta ajo-ominaisuuksilta ei pidä odottaa liikoja.
    * LT kantaa kuormansa hyvin, siinä on mukava istua pitkiäkin aikoja. Sen ongelma täyteen kuormattuna on raskas käsiteltävyys pienissä nopeuksissa, etenkin kaupunkimatelussa. Tosin tilannetta helpottaa se, ettei siihen saa mahtumaan tavaraa lähellekään niin paljon kuin Gessun lootiin.
    * Osta vaan molemmat ja tee valinta aina reissun mukaan!
    Juu, molemmat ois parempi ja tietenkin vielä yks custom kaupunkicruisailuun, mutta alkaa käymään pörssin päälle

    Onko tosi että gessussa on paljonkin tilavemmat laukut?
  15. #15
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 25 2011,19:32) kirjoitti
    Kaikkea voi tietty vertailla, jos siltä tuntuu ja jokainen tekee viimeisen valinnan kaupassa, mutta onhan kyseessä aika erilaiset pyörät. Hauskoja molemmat, mutta niiiiin erilaisia.
    Näin on
    GS tuntui hauskemmalta ja LT liiankin mukavalta ajaa ja tätä mieltä oli kyytiläinenkin
  16. #16
    Lainaa (ape2011 @ Heinä. 25 2011,21:30) kirjoitti
    Onko tosi että gessussa on paljonkin tilavemmat laukut?
    Eipä nyt ole speksia käsillä, mutta pers tuntumalta sanoisin että aika samoihin menee. Takaboxi on LT:ssä paljon isompi mikä kompensoi sivulaukkujen kokoa.

    Nuo GSA:n sisäkassit on kyllä ihan hanurista, jostain kun saisi oikeasti toimivat siihen niin sitten. Ilman niitä ei oikein voi olla kun alumiini värjää eikä nuo laukut pidä kuitenkaan vettä.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  17. #17
    Lainaa (iaj @ Heinä. 25 2011,22:03) kirjoitti
    Eipä nyt ole speksia käsillä, mutta pers tuntumalta sanoisin että aika samoihin menee. Takaboxi on LT:ssä paljon isompi mikä kompensoi sivulaukkujen kokoa.

    Nuo GSA:n sisäkassit on kyllä ihan hanurista, jostain kun saisi oikeasti toimivat siihen niin sitten. Ilman niitä ei oikein voi olla kun alumiini värjää eikä nuo laukut pidä kuitenkaan vettä.
    Ensiksikin, Gessu voittaa jo laukkujen muodon ansiosta. Mikään ei ole parempi täytettävä kuin neliskulmainen päältä survottava laukku.
    Enkä kyllä heti keksi, mikä niissä Gessun sisäkasseissa on vikana? Ne ylimääräiset pikalukot ja hihnojen päät tietenkin puukotetaan heti irti. Ja laukkujen vesitiiviys on parasta A-luokkaa. Alkuun kantta avatessa kuului samanlainen sihahdus kuin kaljatölkkiä avatessa, kun ilmanpaineet tasaantuivat. Ei ole ainakaan ensimmäisten 60 000km:n aikana vesi päässyt laukkuihin sisälle.
  18. #18
    Eipä kuulu pihinöitä enää uusissa, niissä kun on se ilmareikä.

    Liekö samassa yhteydessä huononnettu rakennetta muutenkin, viime vuonna päästi molemmat sivu laukut vedet sisään kun ajelin joen läpi alhaalla olevasta saumasta. Kotona vedin sen silikonia täyteen sisäpuolelta ja sitten on ainakin vielä pitänyt. Tosin ei niin syvää joen ylitystä ole sen jälkeenollutkaan. Kaverilla oli sama juttu ja sama lääke auttoi.

    Nuo laukut. Ne remelijutut ilman muuta pois, mutta kun ne vetoketjujen päässäkin olevät ulokkeet vielä saisi pois.

    Ei voi ymmärtää miksi ei laukku voi olla loppuun asti täysin saman muotoinen kuin tuo alkumiinilaukkukin? Nyt siihen yläosaan jää runsaasti tyhjää tilaa kun noita härpäkkeitä ei saa survottua järkevään asentoon ja ne on aina siellä kannen välissä sitä suljettaessa.

    Pari kertaa tullut viime viikkoina niitä pakattua ja alkaa jo kyrsimään. Ensi vuodeksi pitää keksiä jotain muuta noiden tilalle.

    Kaveri haki Lidlistä kassit gessuun, upposi heittämällä ja oli neliskanttiset. Olisin itsekin hakenut, mutta ne oli kangaskassit eikä tietysti pidä vettä...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  19. #19
    Täältä ääni kanssa gessun advelle. Tavarankantokyky tosiaankin on kiitettävä ja siihen sivulaukkujen päälle kun laittaa merimiessäkit niin saa mukavat käsinojat tarakkaharakalle. Mukavuuskin ilmeisesti on kohdillaan kun kypärä aina välillä kopsahtelee omaan. Hiukan enemmän joutuu keskittymään pehmeälle mentäessä ajoon kun keula on aavistuksen kevyempi kaksi ja tavarat päällä. Asiaan auttaa kun itse ajaa tapeilta ja matkustaja siirtyy eteenpäin penkillä varsinkin upottavalla soralla.
    F800GSA
  20. #20
    Ei noita voi suoraan verrata. Tai kaikkiahan voi mutta on ne niin eri tarkoituksiin suunniteltu, näkeehän sen nyt jo päältäkin. Kuka hakee ja mitä mihinkä tarkoitukseen......LT=Luxus Tourer / GSA=Geland Sport Adventure.

    Itellä ollut 2 K1200LT:tä (n. 75tkm) ja silti piti saada GS:ssäkin kun alkaa tämä suomen teiden kunto rappeutumaan kiihtyvällä vauhdilla ja marjaankin on päästävä

    LT:llä mennään tyylillä juurooppaan, 2-päällä, stereoilla, cruisella, tuulelta ja sateelta suojassa, lämmitettävillä slekänojilla sekä jakkaroilla ja mukana 120 litraa lukittavaa sekä osin valaistua matkatavaratilaa. Toimii myös lumella tarvittaessa Tuosta on tullut pitokampe.

    GS:llä mennään myös 2-päällä mutta tuulelle, sateelle & lumelle alttiina. Jutaillaan pitempiä siirtymiä myös hiekkatiellä kuten tulevana lauantaina Lätäsenon Kalkkoaiville (juu, se niksmannien sotatie), mukana kutakuinkin samankokoiset matkatavaratilat (3 boxia), sekä korkea maavara. Ei tulisi mieleen kuitenkaan korvata tällä LT- ei ikuna !

    LT:llä ja sen päälle pääsee lyhyempikin hemmo, mutta GS:n päälle ei ...ainakaan ilman satulajusteerausta.

    No miksi piti vielä tuo GS saada ? Hiekkatiet, kantojuhta, työkalu, helppohuoltoisuus, tukevuus, varmatoimisuus, en mää tiedä...jatkakoon joku muu mutta h a u s k a se on !!

    Siis mikä se kysymys olikaan ?
  21. #21
    -08 GSA, 40 tkm ajettu ja siitä reilusti yli puolet kyytiläisen kanssa. Ei ole olosuhteista valitusta kuulunut, vaikka pitkiäkin päiviä on ajettu. LT:stä ei ole kokemusta.

    Onkohan tuo kyytiinnousemisongelma tekniikassa vai muuten? Meillä toimii näin: kuskilla kädet tangossa ja vasen lapikas maassa, kyytiläinen ottaa hartiasta tukea, astuu vasemmalle tapille ja heilauttaa oikean jalan takaboksin yli. Ei ole tästäkään palautetta tullut.

    Kuskin ja matkustajan penkkien väliin laitoin toiveen mukaisesti muovipäällysteisestä teräsvaijerista kiinnipitolenkin samaan tapaan kuin 1150GS:n vastaava lenkki oli.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  22. #22
    Lainaa (Jammu60 @ Heinä. 25 2011,19:23) kirjoitti
    Täytyy kommentoida tuota lämpöjuttua. Mulla on ollut ongelmia vesijäähdytteisten mopojen kanssa ulkomailla, kun peräkylillä asuu, niin niitä flektien toimivuutta ei tule testattua kuin vasta ulkomailla ruuhkissa, jolloin lämmöt nousevat punaiselle... Osasyynä varmaan olleet myös likaiset syylärit mutta kumminkin tässä suhteessa ilmajäähdytteinen on vähemmän altis "huonolle huolenpidolle".
    Oikein kuumissa olosuhteissa taitaa ilmajäähdytteiset kylläkin joutua ongelmiin vesijäähdytteisiä ennemmin. Autopuolellakaan ei taida kovin montaa mallia enää olla edes olemassa, missä ei olisi nestejäähdytystä. Piipuuttaakohan niistä monet tuolla kaupunkiajossa vaikka eteläeuroopan kesässä? Ei taida piiputtaa, kunhan jäähdytysjärjestelmä on kunnossa ja toimii kuten pitää.

    Huonoina puolina nestejäähdytyksessä on lähinnä lisäosat, jotka tuovat painoa ja hintaa, ja varsinkin syylari voi olla myös loukkaantumisarka esim. kaatotilanteessa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    nestekone ku käy kuumana ja keittää, niin kansipahvihan siinä taitaa nokkiinsa ottaa ja muuta mukavaa, mut mites nuo öljyjäähdytteiset? *

    tuleeko öljystä niin lirua, ettei voitele enää kuin nimeksi ja kuinka paljon vahinkoa alkaa tulemaan, meneekö koko kone..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  24. #24
    Muistakaa, että Gessu ei ole ilma- vaan öljyjäähdytteinen. Uskomattomalta tuntuu, mutta esimerkiksi Dead Valleyn 45c lämpötilassa Gessu ei nostanut lämpömittarin näytössä kuin yhden tolpan lisää Suomen lämpötiloihin verrattuna. Kyllä vanha LT ainakin minulla kuumeili helteessä enemmän kuin GS.
  25. #25
    Vielä tuohon jäähdytysjuttuun lisättynä, että autoissa on tilaa isoille syyläreille ja flekteille vaan mopoissa ei. Lisäksi Esim GT:ssä (vm 2007) etupyörä heittää sateella ajettaessa kaiken tiessä olevan lian juuri syyläriin, jonka takana on aivan liian pieni flekti. Vaikka flekti toimisikin, niin syylärin pitää olla todella puhdas jotta jäähdytysteho riittäisi esim Oslon tunnelissa +36c ruuhkassa seisoessa tai kaksipäällä vuoristossa serpentiinitietä noustessa. Onneksi em BMW:n tietokone sammuttaa moottorin ennenkuin täystuho on valmis. Mainittakoon vielä, että GT oli huollettu aina merkkiliikkessä, vaan huoltoohjelmaan ei kuulunut syylärin huolellinen pesu et siilleen. Mulla GSA eka Bemari joka toiminut niinkuin pitääkin. Lastentauteja ei oo, vanhuudenoireita ehkä on.
    Jussi
  26. #26
    Lainaa (Jammu60 @ Heinä. 27 2011,23:13) kirjoitti
    Vielä tuohon jäähdytysjuttuun lisättynä, että autoissa on tilaa isoille syyläreille ja flekteille vaan mopoissa ei. Lisäksi Esim GT:ssä (vm 2007) etupyörä heittää sateella ajettaessa kaiken tiessä olevan lian juuri syyläriin, jonka takana on aivan liian pieni flekti. Vaikka flekti toimisikin, niin syylärin pitää olla todella puhdas jotta jäähdytysteho riittäisi esim Oslon tunnelissa +36c ruuhkassa seisoessa tai kaksipäällä vuoristossa serpentiinitietä noustessa. Onneksi em BMW:n tietokone sammuttaa moottorin ennenkuin täystuho on valmis. Mainittakoon vielä, että GT oli huollettu aina merkkiliikkessä, vaan huoltoohjelmaan ei kuulunut syylärin huolellinen pesu et siilleen. Mulla GSA eka Bemari joka toiminut niinkuin pitääkin. Lastentauteja ei oo, vanhuudenoireita ehkä on.
    Enpä ole kyllä ennen tullut edes ajatelleeksi että pyörän pesu pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan... Ihan sitä on itse pyörä tullut aina pestyä tai pesetettyä ihan oman visuaaliseen havannointikykyyn perustuvaan huolto-ohjelmaan...

    Tämä on nyt kai sitten tätä nykyajan uusavuttomuutta?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  27. #27
    Lainaa (iaj @ Heinä. 28 2011,07:21) kirjoitti
    Lainaa (Jammu60 @ Heinä. 27 2011,23:13) kirjoitti
    Vielä tuohon jäähdytysjuttuun lisättynä, että autoissa on tilaa isoille syyläreille ja flekteille vaan mopoissa ei. Lisäksi Esim GT:ssä (vm 2007) etupyörä heittää sateella ajettaessa kaiken tiessä olevan lian juuri syyläriin, jonka takana on aivan liian pieni flekti. Vaikka flekti toimisikin, niin syylärin pitää olla todella puhdas jotta jäähdytysteho riittäisi esim Oslon tunnelissa +36c ruuhkassa seisoessa tai kaksipäällä vuoristossa serpentiinitietä noustessa. Onneksi em BMW:n tietokone sammuttaa moottorin ennenkuin täystuho on valmis. Mainittakoon vielä, että GT oli huollettu aina merkkiliikkessä, vaan huoltoohjelmaan ei kuulunut syylärin huolellinen pesu et siilleen. Mulla GSA eka Bemari joka toiminut niinkuin pitääkin. Lastentauteja ei oo, vanhuudenoireita ehkä on.
    Enpä ole kyllä ennen tullut edes ajatelleeksi että pyörän pesu pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan... Ihan sitä on itse pyörä tullut aina pestyä tai pesetettyä ihan oman visuaaliseen havannointikykyyn perustuvaan huolto-ohjelmaan...

    Tämä on nyt kai sitten tätä nykyajan uusavuttomuutta?
    +1
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Olen kyllä huuhdellut syyläriä päältäpäin itsekin, vaan perusteeliinen pesu vaatii katteiden purun (jotta pääsisi takapuolelle). Ja matkalla se etupyörä heittää taas sitä kuraa sille syylärille. Norjassa muuten paikallinen RT-kuski pysähtyi juttusille, kun odottelin mäkisessä maastossa koneen jäähtymistä, ja sanoi vaihtaneensa samanlaisen GT:n RT:n kun halusi varmempitoimisempaa pyörää. Ois kiva tietää, onko uudessa K1600:ssa sama flekti syylärin takana kuin vanhemmissa K1200/K1300 malleissa, syyläri näytää päällepäin samalta.
    Jussi
  29. #29
    Ei tuo 1600:nen tiennyt mitään ainakaan 35 asteen lämmössä ruuhkajonossa seisomisessa, lämpömittarin tolppa napotti suunnilleen samassa korkeudessa kuin koko ajan Suomen kesässäkin ajaessa. Flekti kyllä pyöri, joten kai se mittarikin näytti pykälän verran korkeampaa lämpöä. LT:ssä kyllä vastaavassa ruuhkassa seisomisessa lämmöt/lämpömittari näytti korkeampia lukemia, noin mutu tuntumalla.
    Vaikka ei minulla ole ollut lämpöongelmia LT:n kanssakaan, enempikin kuski ja repsikka on kiehuneet.
  30.  
  31. #30
    Kaikki eri tyyppiset jäähdytysjärjestelmät ovat tänä päivänä käytännössä aivan täysin toimivia sillä lämpötila-alueella, millä nyt ns. normaalit ihmiset moottoripyörillä ajavat ns. normaaliajoa (sanotaanko nyt vaikka –10 ja +50C välillä). Jotkut vaikkapa kisahommat voi sitten olla asia erikseen.


    Ja se on ainakin täyttä hölynpölyä, että vesijäähdytteisten kanssa olisi jotain erityisiä ongelmia kuumassa. Jotain mallikohtaisia ongelmia toki voi joskus ilmetä, mikä kylläkin on enemmänkin suunnitteluvirhe. Ja jos esim. ajelee kuumalla jäähdytin liasta täysin tukossa, toki se voi johtaa ongelmiin, vähän samalla lailla kuin jos sitä ajelisi ilman öljyjä. Suunnitteluvirheet ja käyttäjävirheet on kuitenkin kaksi eri asiaa.


    Kannattaa muistaa sekin, että nestejäähdytys mahdollistaa moottorin lämpöjen – eli siis myös lämpölaajenemisen – hallitsemisen muutenkin paljon tarkemmin kuin vaikkapa ilmajäähdytys. Tällä seikalla (yhdessä mm. öljyjen kehittymisen kanssa), on ollut melko suurikin merkitys siihen, että moottoreiden toleranssit voidaan nykypeleissä tehdä selkeästi pienemmiksi kuin ennen ---> lisää tehoa, pidempi kestoikä ja pienempi kulutus. En toki väitä, etteikö vaikka jotkut ilmajäähypelit olisi todella kestäviä, kyllä ovat. Näin ei kuitenkaan ole sen ilmajäähyn takia (vaan pikemminkin siitä huolimatta).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen