Minulla ja kavereillani ei ole juuri kokemusta sporttipyöristä ja en viitsi sellaista vuokratakaan tätä asiaa testatakseni, siksi kysyn siitä täällä.Isojen, hieman matalampiviritteisten prätkien, kuten Ison Banditin ja GSX 1400 ym. nakupyörien sekä sport-touringien käytännön suorituskykyä kehutaan usein.Eli esim. omistamani Bandit 1200:n on monessa alan lehdessä sanottu antavan pontevaa palautetta kahvanväännölle ja olevan esim. tonnisia kyykkyjä tehokkaampi arkiajossa ja että vain rata-ajossa huomaa supersporttien tuottavan enemmän maksimitehoa.Bandussa on lyhyempi ykkönen kuin vaikka GSX-R tonnisessa ja esim. neljällä tuhannella kierroksella se tuottaa Bike-lehden mukaan 62-64 hevosvoimaa, kun taas Gixxeri 46 pollea.Vaikka Gixu on 80-kiloisen kuskin alla noin kuudennneksen keveämpi kuin Iso rosvo, niin alateho/paino suhde on siinä selvästi heikompi.Ymmärrettävästi Vesirosvo onkin voimakkaampi ykkösellä alakierroksilla asiaa testanneidenkin mielestä.Mutta vaikka sekä Bandit että GSX-R kiertävät molemmat himpun päälle 4000 rpm todellisen satasen nopeudessa suurimmalla vaihteella, niin Gixerille on mitattu 60-140 kiihdytyksissä 6,4-6,6 sekunnin aikoja ,Rosvolle 8,8-9,2 sekkaa, vaikka Bandun tehopaino suhde noiden nopeuksien kierrosluvuilla on selvästi parempi.Sama pätee myös moniin muihin korkeaviritteisten pyörien vertailussa matalampiviritteisiin.Mistä arvelette näin suuren eron johtuvan?Olisiko noiden sporttien "suurimman vaihteen" mittaukset tehtykin nelosella, niin kuin nykyajan testeissä olen monesti huomannut tehtävän roll-on mittauksissa.Vai mikä teidän oma kokemuksenne on, jotka olette testailleet molemmantyyppisiä pyöriä, kumpi tuntuu/kumpi on vahvempi oikeasti isoimmalla vaihteella?Toki esim. nakupyörässä samanmoinenkin kiihtyvyys tuntuu "hurjemmalta", mutta olisiko joku ihan mitannutkin näitä kiihtyvyyksiä?
Eikös noita ohitustestejä ole ollut lehdissä välillä, sellaisia juuri missä vedetään isoimmalla pykälällä ohi jostain?
Sen ihmeemmin kantaa ottamatta tuollaisiin testeihin, kun pyörässä on kuusi vaihdetta ja kiihtyy 0-100 3 sekuntia niin miksi ihmeessä käyttäisi ohituskiihdytykseen yli 6 sekuntia?
Noihin vääntö ja teho lukemiin alarekisterissä on järjetön vaikutus jo pelkillä kuutioilla, 20%-40% lisää tilavuutta muuttaa asian ihan toiseksi.
Jos pitää vertailla lukujen peruteella supesporttia ja peruspyörää niin kuutiot pitää olla mielestäni samalla viivalla.
Esimerkiksi isorosmo vs busa kuulostaa vertailukelpoisemmalta.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Kiihdytys 60-140 suurimmalla vaihteella? Jos kierroksia on 4000rpm satasessa, niin paljonko on kiekkoja 60 vauhdissa? Joku 2400? Mitä teho ja vääntökäyrät sanoo noilla alkukierroksilla lukemiksi? Siellä vietetään suurin osa noista sekunneista.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Banditissa on suurimmalla vaihteella 2400 kierroksella n. 30 hv ja GSX-R:ssä parinkymmenen paikkeilla, ensinmainitussa siis viitisenkymmentä prossaa enemmän.Sitäkin suuremmalla syyllä jokin ei mene nyt fysiikan lakien mukaisesti, koska Rosvo esim. Biken mittauksissa häviää niin reilusti.Ja suuremman ilmanvastuksen ei pitäisi noissa nopeuksissa vaikuttaa vielä niin paljoa.(3JJ @ Heinä. 16 2011,15:37) kirjoitti
Miten vääntökäyrät? Tuommoinen ohituskiihtyvyys pieniltä kierroksilta tapahtuu enemmänkin väännöllä kuin teholla...olisiko selitys siinä?
IlkkaGT
R1200R
No Busassa on pidempi välitys kuin vanhassa Isorosvossa.Ja maksimivääntöä on huomattavasti enemmän, kun taas tonnisessa GSX-R:ssä Biken mittaamat maksimiväännöt ovat suunnilleen samat kuin ilmajäähdytteisessä Banditissa, eli noin 113-117 Nm.Gixxer 1000 on kuitenkin nestejäähdytteinen ja ruiskulla ruokittu eli se lähestulkoon "vastaa" tuota vanhanaikaista kaasareilla varustettua ilmajäähdytteistä Bandua, vaikka onkin 158 cc pienempi.Mutta asiasta puheen ollen Hayabusa ei kiihdy niin hyvin kutosella kuin GSX-R, vaikka siinäkin on alateho/painosuhde parempi kuin tuossa pikkuveljessään.Siis vaikka ottaa pidemmän välityksenkin huomioon.(Sepi @ Heinä. 16 2011,15:26) kirjoitti
Hoh hoijaa. *Keskustelu on melkein yhtä tähdellistä kuin eräässä televisoin auto-ohjelmassa jossa testattiin miten hyvin ja tarkkaan auton vakionopeuden säädin toimi neljänkympin vauhdissa.
On ihan turha vertailla huippuvääntöjä jos ei huomioida millä kierrosluvulla se syntyy. *Eikä ole muuten ilmarosvossa väännöt noissa lukemissa muuta kuin virittämällä. *Vesirosvossa taas on huippuväännöt saatu melko alhaisilla kierroksilla.
No tehohan on väännön ja kierroksien tulo.Eli jos Banditissa on 2400 kierroksella 50 % enemmän tehoa kuin Gixxerissä, niin vääntöäkin on puolitoistakertaisesti.(IlkkaGT @ Heinä. 16 2011,16:24) kirjoitti
Itse tykkäsin jaksosta jossa TSI Golffilla alettiin vedättämään vitosella juoksuvauhdista ja ihasteltiin kun ei moottori räkinyt.(Geronimo @ Heinä. 16 2011,16:44) kirjoitti
Nyt vaan odotellaan josko alkavat mittaamaan 0-1000m aikoja peruuttamalla tai jotain yhtä merkityksellistä.
Dirty Nasty Furriner
Voi harmi, olen missannut tuon.(Staga @ Heinä. 16 2011,17:34) kirjoitti
Itse tuli tehtyä pyörän vaihto pienempi tehoiseen, mutta kumminkin saman kokoisella moottorilla varustettuun. Merkki ja se perusmoottorikin säilyi samana.
Totesin että en ole tarvinnut moottorin yläkierrosten maksimi tehoja käytännössä yhtään mihinkään.
Mukavahan se on ollut tietty välillä vähän tehojen kanssa vähän leikkiäkin, mutta...
Normaaleihin ohituksiin on tehoja edelleen ihan riittävästi. Eikä tässä niin kiire näillä minun hupi- ja reissuajeluilla ole ikinä edes ollutkaan? Vähän niinkuin veneilykin, silloin ollaan jo perillä kun lähdetään laiturista.
Kun ei tuota kilvan-ajoja, suljetulla/yleisillä teillä ole tullut sen enempää harrasteltua, niin eihän niitä huippujakaan tarvitse mihinkään. Eikä tuo egokaan ole kasvanut tai pienentynyt yhtään sen enempää noiden kilowattien myötä.
Tehojen laskua tuli mp:n vaihdossa 40 hp, eikä se ole ajonautintoa latistanut mihinkään suuntaan.
Päinvastoin, lisäsi fiilistelyä.![]()
Murjaanien kuningas!
Huomaatkos tuosta 40 hv:n verran matalampiviritteisestä nykyisestä pyörästäsi, että se olisi vahvempi matalammilla kierroksilla?(trj @ Heinä. 16 2011,19:39) kirjoitti
(IlkkaGT @ Heinä. 16 2011,16:24) kirjoitti
kaikki kiihtyminen tapahtuu teholla.
Tää onkin loisto aihe. Otetaan seuraavaksi käsittelyyn perusauton huono kiihtyminen ylivaihteella![]()
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Tästähän on väitelty kyllä aiemminkin. Mutta sanottakoon nyt vielä se että se mikä kiihdyttää, on vääntö takarenkaalta-painosuhde. Ei se mitä lukee moottoriarvoissa ihan suoraan. Tästä johtuen joku kusianenkin voi kiihtyä ihan kivasti kun sen kutosvaihde vastaa tonnisen nelosta ja painoakin on vähemmän. Tradeoff on se että joutuu(pääsee?) kuunteleen moottorin kirkunaa jo satasen vauhdissa.
Joo mutta se kilonen sporttipyörä tosiaan kiihtyy suurimmalla vaihteella nopeampaa, vaikka välitykset olisivat hyvinkin tarkasti samat.En möyskään usko kahden eri ketjuvetoisen mp:n voimansiirtohävikin olevan suuresti eroavaiset toisistaan.Minun ymmärtääkseni se on kyllä teho jonka määrä vaikuttaa massan kiihtyvyyteen.Omassa pyörässäni on muutaman prosentin tarkkuudella sama vääntö 4000 rpm ja 6000rpm, mutta tehoa on kuudella tonnilla puolet enemmän kuin neljällä tonnilla.Ja kyllä kulkukin on ihan erilaista.(Kaimaani @ Heinä. 16 2011,21:19) kirjoitti
Turhaa jossittelua, pienempää sisään ja kiekat alkaa 8000 ei tarvi arpoo.![]()
Z 750-06
CBR1000RR- 05
Ehkä alakierroksilla saattaa löytyä vääntöä enempi? Ja tämä on ihan pelkkää mutua. Muutos suzukin 1100 f:stä 1100 g:n. Paremmin tietävät saa valaista tuota asiaa. Välitys suhde ainakin näyttäis olevan 5-vaihteella kierrosten perusteella hieman tiheämmältä.(ysalamir @ Heinä. 16 2011,19:49) kirjoitti
*G:n nostalginen ja sen aito perinteisen mp:n ulkonäkö oli ratkaiseva tekijä tämän vaihdon syynä. Olin kuullut ja lukenut ainoastaan kehuja että kyseessä on luotettava ja pomminvarma katuperusjyrä ilman ylimääräisiä muoveja. Ja sitten lisäksi vielä se huoleton keppiveto.
Ns. perinteisen ja ajattoman ulkonäön puolesta G sai allekirjoittaneen ylipuhuttua paluuta takaisin tämän mp-harrastuksen alkujuurille (taakse jäänyttä 80-luvun nuoruutta uudelleen hakemassa)? En tiedä, mutta tässä tapauksessa fiilis- ja tunnepuoli voitti hevosvoimat.
Totuuden nimissä en ole edes tutkinut noiden vastaavien dynokäppyröitä, kun tuo teho- tai vääntöasia ei ole niin paljoa herättänyt kiinnostusta tai intohimoja että olis antanut aihetta sen tiedon tutkimiseen.
Murjaanien kuningas!
vääntö * moottorin pyörintänopeus = teho
tehoa tietyn ajan verran tuottaa liike-energian muutoksen.
Ei näistä asioita saa kuin typerän väittelyn, kun suurin osa ei tunne fysiikan perusasioita.
Tutkikaa tehon kulmanopeusspektriä, niin saatte tehon kullakin kierrosluvulla. Ja vain se teho tuottaa liike-energian muutoksia ja joka on taas suoraan verrannollinen massaan ja nopeuden neliöön.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
No tjuu, ihan ansiokasta pohdintaa. Pidetään kuitenkin (tarvittaessa) pyörä siellä "tehoalueella", missä se sitten lienee. Eipä tuota tule lähdettyä kisaamaan kutosella satasen vauhdista, koska ei ole oma pyörä siellä mistä alkaa tehoa löytymään.
Nimim. Tylyttäjä on tästä aiheesta kirjoitellut enemmänkin. Liittyen siihen, kuinka Busa vie litrasia sieltä, täältä, tuolta ja vielä sieltä kertaalleen. Olivat ottaneet roll-onneja eri nopeuksista yms. (en tarkalleen muista, korjatkaa ja täsmentäkää) ja lopputulos oli muistaakseni, että noi litraset kyykyt vaan tuppaa olemaan kovia ;) Mitä se sitten tarkoittaakaan, sen jokainen miettiköön kohdallaan.
Joku toinen kerta ja vähemmän promilleja, niin vois asiaa järkevämminkin pohtia (anti tähän ketjuun puhdas 0).
- P
Laitetaan tähän nyt rakettinäkökulmakin, kun kerran välimallin pyörät kyseessä. Omaa kokemusta Rocketilla 0-100km/h hieman yli 10 sekuntiin 5-vaihteella. Kytkintä tuli hieman luistatettua alussa. Pyörä oli silloin vakio.
Mcxpressin turbottamana Roksulla vetäisee 140 - 240 kmh n. 3 sekunnissa (270hp, 400nm). Saksassa. Kai se jo riittää jotenkuten ohitukseen?
TSI Golf, my ass... Just näitä aivan turhia autoja... Buah!(Staga @ Heinä. 16 2011,17:34) kirjoitti
Tehoa ja oikeaa tehoa, paperiväännöillä voi pyyhkiä juuri sitä paikkaa johon paperia tarttee, eli siis näitä VAG TSI luomuksia.
-H-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Jotku pöljät vielä tihentää välitystä niistä kilokyykyistä... Ja tehoakin niissä on aivan liikaa meidän nopeusrajoituksille. (eikä muut kuin Rossi niitä voi käyttää muutenkaan) *![]()
Supermoto
Kyllä vanhuksen välitykset on tihennetty (-1 / +1)
Tehdas välityksillä laskennallinen max speed joku 270+km/h
Tihennetyillä n. 250km/h
mutta vaihteet sopii nyt paremmin Suomeen. Eli on fiksu juttu. Onneks kuuntelin kokeeneempia Aprilia kuskeja.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Jos mä heittäisin sen verta pienempää sisään, että kiekat alkais olemaan 8trpm tienoilla, niin ei tosiaan tarttis enää arpoa.(guide5 @ Heinä. 16 2011,21:58) kirjoitti
![]()
Retired
Itse ajelen CB1300:lla ja vaikka se 5-vaihteisena tuntuukin hieman alivaihteistetulta niin silti se 5. vaihde on selkeesti yleisin vaihde millä ajan!
Kaupungissa risteyksestä 40km/h kiihdytys 5:lla onnistuu mainiosti.
Matka ajossa kierrokset 3-4000 välissä kun nopeudet 90-120...
Ei vois vähempää kiinnostaa polkea sitä vaihdepoljinta jatkuvasti mutkissa tai risteyksissä!
Tykkään.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
ei tolla speed triplellä tule ikinä vaihdettua alaspäin ohitukseen(maantiellä). kutosella vaan. ei viitsi vaihtaa, kun ei kaasuakaan tarvi käyttää kuin vähän lisää niin ohitus onnistuu.
välillä kyllä unohdun ajamaan vitoselle, kerrankin ajelin 100km ja tajusin, että oli vasta vitonen sisässä.
ei se kusiainen lähde edes 8000tonnista. 10tonnista vähän lupailee, mutta jättää toimittamatta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Taitaa mun kusiaisessa olla jotain vikaa, kun riittää ohituskiihtyvyys ihan hyvin alakierroksillakin.. *
Ja sitten kun alkaa olemaan jaksamisesta/viitsimisestä kiinni vaihteiden vaihdot, niin vaihdan kyllä vespaan, tai lopetan suosiolla kakspyöräsellä ajon kokonaan. *
Honda CB600F Hornet
Meinasin vaan, että kyllä ihmisen täytyy aika loppu olla jollei vaihteita jaksa vaihdella. Ja silloin tuskin jaksaa päätäkään käännellä nähdäkseen muut tielläliikkujat(Mersumies ilmiöksi kutsutaan myös), jolloinka lienee turvallisinta pysyä kotisohvalla?(jaulis @ Heinä. 17 2011,18:49) kirjoitti
Honda CB600F Hornet