Hommasin BMW k100 vm91 kesä loma matkoihin. Muutamia japsi pyöriä omistaneena ja niitä laittaneena nyt huuli pyöreänä ihmettelen bemarin.tämän luotettavan matka pyörän vikaa. Onko näin että tämä kyseinen pyörä tosiaankin on matka pyörä, vain matka pyörä. Kaupunki nopeuteen hiljentäissä ja sitä hetken ajellessa mopo hyytyy sammumiseen asti ja lähtee käyntiin hetken odottelun jälkeen ja taaas toimii moitteettomasti kunnes hyytyy uudelleen ja taas odotellaan.. Meinaa lämmin tulla jos kyseessä on isompi kaupunki ja viellä matkaa maantielle jossa pyörä toimii jälleen loistavasti.
Kertokaapa fiksummat hyvät ihmiset missä mahtaa olla vika?
Toisaalta eihän sitä loma reissulla kiire ole mutta siltikkin tuppaa hieman ottamaan päähän
kiitos jo etu käteen!!!
Vaikuttaisi ettei tankkiin tule korvausilmaa. Ensi kerran kun hyytyy, avaa bensakorkki ja kokeile heti käynnistää
Varadero -03
Suzuki gs1000g -80
MB 190E -90
Puch Maxi -78
Hmmm... Matkapyörähän tuo - joskin 20 vuotta vanha, joten joku pieni mahdollinen vika ei liene mikään suuri yllätys.
<p>2002-2014</p>
Ton pyörän sammuttaa periaatteessa muutama juttu.
1. Virtalukko tai tappokytkin.
2. Tulpat ja niiden johdot (ei kuulosta tod.näk. tässä)
3. FI-boxin johtoliitos penkin ja akun välissä
4. Polttoainepumppu, sen letkut tai suodatin. Eli kaikki tankin sisuskalut
5. HAL-anturi, kallein korjata, ikävin diagnosoida. Jos joskus starttaa siten että kun painaa start-nappia, startti pyörähtää-pysähtyy-pyörähtää... jne -> HAL-anturi on sökö
Itellä oli tietty tuo HAL sitten muutama vuosi sitten. Oireina lämpenemisvaiheessa 2-5s käyntikatkos kiihdyttäessä. Hiukka vaarallinen vika.
EDIT: http://www.ibmwr.org/ktech.shtml Hyvää tietoa K-sarjan ongelmista
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
GSX1250FA
XJR1300
Ei sillä, että itse olisi tarvetta tuohon linkkiin, mutta taas kerran InterWeb yllätti positiivisesti tuolla(kin) linkillä...(Torsti @ Kesä. 29 2011,17:46) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Oletko katsonut moottorin lämpömittaria. Yksi, tosin pieni mahdollisuus on, että sähköt karkaavat kun jäähdytyspuhallin käynnistyy.
nonii.. Kiitoksia jo tähän mennessä vastailleille.
Nyt keli lämpes ja pyörä sammuu matka ajossakin elikkäs lämpötila vaikuttaa.. Tuuletin lähtee pyörimään eikä lämmötkään nouse liian korkeiksi. Olen ajellut tankin korkki auki ja kiinni ja yrittäny tehdä kaikenlaisia jippoja mutta EI vain onnistu.
tien päällä seisoksin ja olis jo mukava jatkaa matkaa..
Vika ei ole poksissa satulan ja akun välissä.. Vaan jossain joka on lämpöisemmässä paikassa.
Sen verran olen selville saanut että kipinä katoaa
tulpilta joten bensan saannista ei ole kyse.. Missähän vika??
Näistä jorinoista ei ole *sinulle, hyötyä itikoiden keskelle mutta omistin tällaisen prätkän ja olin siihen keppiä lukuunottamatta hyvin tyytyväinen.(pääseekö bemulla rajantaa.. @ Kesä. 30 2011,23:29) kirjoitti
K-100 toimii normaalikunnossa vain täsmällisesti (itselläni pelasi 7 vuotta ilman yhtään *käyntihäiriötä). Vanhassa (ja huollossa tingityssä) pyörässä yleinen ongelma lienee tukkeutunut polttoainesuodatin, ruiskun roskat, huono akku tai ehkä kulunut virtalukko, ja yleensä sähköliitokset. Jos kone sammuu ja sitten käynnistyy odotellessa, ongelma voisi viitata polttoainepuolelle.
Olet päätynyt *virtapuolelle. Jos puolet tulpista ovat pimeät, voisi olla puolavika (muistaakseni yksi puola kahta tulppaa kohden). K-100 ei varmaankaan syö mitenkään epätavallisen paljon puolia. Mikäli ei kipinöi missään, ehkä boxivika (selviäisi BMW-huollon ohella boxia kokeeksi vaihtamalla, jos vain tuntisit jonkun samanmallisen mp:n omistajan) tai esiintyy katkosta jossain sähköliittimessä. Akku lienee *kunnossa (ellei, huomaa kyllä startatessa ja ABS saattaa kytkeytyä pois virran laskiessa. K-100 lähtee käyntiin aika tyhjälläkin akulla). Jos taas tuuletin on jatkuvasti päällä virtaa kuluttamassa, huomaisit sen äänestä. Tuuletin ei itselläni käynnistynyt kuin vasta kuumana hitaassa ajossa ja vasta mittarilämmön selvästi kohottua. Sitten on tappokatkaisimen ohella vielä sivujalka ja sen virtakatkaisin. Vanhemmissa K-malleissa saattoi kierrosnopeusmittarin liittimen likaantuminen aiheuttaa kummallisia oireita, mutta niistä en tiedä tarkemmin. Ehkä tämä ei koske v. -91 mallia.
Lämmön vaikutus ongelmaan saattaa viitata parhaiten johonkin anturiin. *Hall-anturista on jo puhetta ollut. Olen lukenut eniten tämän hallin aiheuttamista ongelmista.
Hyvällä tuurilla jokin paikka on likainen, tai *anturi tai puola täytyy vaihtaa, huonolla voit joutua ostamaan uuden boxin tai etsimään käytettyä. Ellei vika selviä etkä saa muualta apua, sijoita BMW-huoltokäyntiin. *Pyöräsi kestää *todella pitkään *matka-ajoa, kuluttaa vähän bensaa ja on varma käynnistyjä mutta on selvästi jo "korkeamman saksalaisen teknologian" peli. Tämä vaatii veronsa, euroina.
Toivottavasti selvisit tienposkesta!
Ajomies
Lainaus linkistäni.(pääseekö bemulla rajantaa.. @ Kesä. 30 2011,23:29) kirjoitti
The Hall sensors are known to fail when hot. They are rated to operate at a temperature between -40 to +160 degrees Celsius.
If the bike has a problem only when hot, warm up the sensors with a hair dryer and test them at different temperatures.
Tuo olisi aika helppo testata kylmäsprayllä ja hiustenkuivaajalla.
GSX1250FA
XJR1300
Joo, uskallampa kyllä sanoa että tuo HAL vaihtoon ja kaikki toimii. Maksoi kyllä mansikoita kun n. 7v sitten sen jouduin merkkiliikkeestä ostamaan, mutta siellä se vika tällä kertaa luuraa.(pääseekö bemulla rajantaa.. @ Kesä. 30 2011,23:29) kirjoitti
T. Antti
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Ja niin taas tunnin odottelun jälkeen mentiin eikä viasta tietoakaan..(meinas muuten itikat syödä prkl)
Itsekkin päädyin tuohon HAL anturi vikaan.. Vaan eipä ole kellään täällä päin samanmoista pyörää josta lainailla osia ja testata... Paikalliset liikkeetkään ei kuulemma ymmärrä bemareista mitn.. Tai sitten ei halunneet ymmärtää..
Mistähän moisen anturin saisi?
Hitto en edes tiedä missä selanen on tossa pyörässä..
Täsähän tuntee ihtensä ihan hölömöksi!!
Eiköhän tuon anturin saa ihan sieltä BMW-kaupasta...(pääseekö bemulla rajantaa.. @ Heinä. 01 2011,12:20) kirjoitti
Tai sitten tuolta:
http://www.beemerboneyard.com/12111459033.html
HAL-anturin vaihdosta taas tarinaa löytyy netistä kun vaan käytät Kuukkelia...
<p>2002-2014</p>
Tuttu juttu. Se ruiskunohjausyksikkö siinä akun päällä.
Ruotsista 150e
Uutena 1000 e
Ei voi korjata, elektroniikka upotettu vahaan
![]()
Örk
Täh? Mulla kun toi hal-anturi aiheutti pätkimistä, niin ensin kyllä purettiin tuo FI-boxi ja käytiin kaikki huonot ja epäilyttävät juotokset läpi. Niitä muuten kyllä oli siellä. Vika vain ei korjautunut ennen hal-anturin vaihtoa. Eli ainakin vm.-85 K100RS:ssä mitään ylimääräisiä täytteitä ollut.(bareheels @ Heinä. 12 2011,21:25) kirjoitti
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Ihan mielenkiinnosta, saitko korjattua ja missä oli vika?
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Samaa kyselisin?
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.