Aina se V#¤%ttaa yhtä paljon. Nimittäin vilkun päälle unohtaminen. 20 vuotta mopoillut ja muutaman kerran kesässä unohtuu. Nyt vaan sattui niin, että kotilo sitten veti nokkaa eteen, onneksi kaupunkialue ja vauhti pieni ja minä sekä kotilokin pysähtyi. Tiedän, että näistä on tullut pahaa jälkeä mutta onko kellään muistisääntöä tai kikkaa millä tuon vilkun muistais aina sammuttaa? nm. yks paskahalvaus riitti ja sekin on liikaa.
-oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
Mitään muistisääntöä en tiedä,mutta kaveri laittoi kerran emännälleen jonkin vekottimen millä vilkut lopetti vilkuttamasta n.10-15 sekunnin jälkeen.Oli jokin sähköboxi ja ei ollut kai edes kauhean kalliskaan.(Bikefiction @ Kesä. 06 2010,13:59) kirjoitti
Pakko myöntää että silloin tällöin jää ja ihan omaa syytä kun tuli laitettua Zümon paikka niin että jää vilkun merkkivalo osin sen taakse. Nyt katselenkin toista asennusvaihtoehtoa naville.
En ymmärrä miksei nykypyörissä enään ole sitä automaattista vilkun palautusta joka mulla oli jo 80-luvun alun XJ650:ssä. Nykytekniikalla sen varmaan sais todella hyvin toimiaan.
Onhan noita, BMW, Harrikka ja joku muukin merkki missä vilkut "palauttaa" automaattisesti.
F800GSA
itse sammutan vilkun automaattisesti kääntymisen jälkeen, siihen ei tartte mitään halpoja tai kalliita vimpaimia, vain se vaiva jonka peukalolla painaessa joutuu kokemaan. Harva se päivä näen valottoman pyörän mutta vilkku päällä ajetaan sitten sitä tienviertä pitkin kilometritolkulla. Pari läheltäpitiä olen autolla liikenteessä ollessani joutunut kokemaan tälläisten itsemurhakanditaattien takia. Nykyään osaan jo sen verran ennakoida että kyseessä on joku kaksvasenkätinen uusiomotoristi joka ei saa pyöräänsä edes valoja päälle, saati vilkkua pois.. sen verran maltan autolla odottaa että pääsee kokeilemaan onneansa seuraavaan sivutienristeykseen..
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Samoin minun -88 jammussa oli aut. vilkun palautus. Kolmella toiminnalla jopa. Matka(n. 150m), aika(n. 10s) ja jos pyörä esim ruuhkassa pysähtyi em. aikalaskuri ei palauttanut.(xs2jammu @ Kesä. 06 2010,14:31) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Itellä tullu tavaks rämpsytellä sitä palautus namikkaa sillai vähän väliä. Ja pari kertaa kun sen on unohtanut niin nyt sammutan sen jo käännöksen aikana.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Samma här, sitä vilkun nappia tulee aina silloin tällöin "varmisteltua".(JeTi @ Kesä. 06 2010,17:28) kirjoitti
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Autokoulussa aikoinaan neuvottiin pitämään sormee siinä napin päällä niin kauan kun on sammuttanu sen vilkun.Toinen hyvä konsti on ettei käytä vilkkua niin ei unohdu päälle![]()
YZF1000R
aina välillä painelen sitä vilkkua pois ihan vaan varmistukseksi![]()
FJR 1300 A
- pyöräily on parasta liikuntaa -
Heh, jotenki kieroutuneesti sitä kiittää itseään siitä "varmistelu rämpyttelystä" silloin ku tuntuu se 'naks' ja toteaa että oho, oli unohtunu.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Vuosien varrella kaikkia "konsteja"itseni kanssa kokeillut!(archer @ Kesä. 06 2010,19:24) kirjoitti
Lähinnä tarkoitan vilkun palautusta. * Vilkkuhan tulee kytkeä hyvissä ajoin ennen kääntymistä/kaistan vaihtoa! *Otan pois kun käännyn.Paras tapa minulle.Mitä sitä enää vilkuttelee,ai niin voihan sitä ilmoittaa,että käännyin. Muuten näin näkee kotilokuskien tekevän! * *
Yksi juttu:mopojen vilkkunäytöissä/havaittavuudessa suuria eroja. *Nykyisessä merkkivalo hyvin selkeä. *Että sillei,,,,,,,
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
On kaksi asiaa, joita en ole unohtanut: Seisontatukea alas, enkä vilkkua päälle. Ne vaan jotenkin on iskostuneet päähän niin, että ne muistaa aina. Ehkä pitäisi koputtaa päätä. Niin, ja seisontatuessa ei ole tappokatkaisijaa.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
täytyy myöntää, että joskus on päässyt unohtumaan päälle jos kääntyessä on tullut ylimääräistä ohjelmaa.
tapoihin onneksi kuuluu merkkivalojen tarkastaminen yhtä säännöllisesti kuin peileihin vilkaisu, eli pitkään se ei koskaan ole onneksi ollut päällä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kiitoksia asiallisista kommenteista. Siirryn ainakin tuohon varman päälle "paineluun" ja tuo jo siirtyessä vilkun pois painaminen on hyvä juttu. Siispä sormi napilla kohti uusia mutkateitä![]()
-oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
Ärsyttävää seki on ku jää koukkuun siihen paineluun. Itekki romplaan sitä kokoajan... Mutta eipähän jää vilkku päällee.
FZR 1000 -91
näin uutena kuskina olen koittanut ottaa tavaksi että jokaisessa "pienessäkin" kääntymisessä käytän vilkkua ja otan sen pois heti käännöksen jälkeen että homma jäisi tuonne lihasmuistiin jotta olisi automaattinen toiminto.
Mutta kyllä se unohtuu välillä päälle.
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
Kyllä jää. Eräällä mp-poliisilla jäi vilkku päälle n. 2km ajaksi kun jäi seuraamaan meidän karavaania (kärryssä pari kilvetöntä matkalla Alastarolle) ennen kuin painalsi ohitse.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Vilkku napsahtaa pois päältä niin rutiinilla, että kun koko hommaa ei rekisteröi on todellakin vaara, että jää joskus päälle kun rutiini jostain syystä katkeaa. Tätä on tapahtunut pari kertaa ja onneksi on vielä elossa ja yhtenä kappaleena.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Joku tällä palstalla kertoi autoillessaan palauttavansa vilkun aina käsin. Palauttamisesta tulee sitten toinen luonto. Hyvä idea. Itse en juuri autoile ja mopoilenkin vain harvoin, joten kyllä: painelen vilkkua kiinni aina välillä, tarkistan merkkivaloa aina välillä ja silti se mokoma välillä jää päälle.
Tuolleen minäkin sen oon opetellu.(tube68 @ Kesä. 07 2010,08:57) kirjoitti
Nykyään monesti huomaa jo kesken käänöken peukalon sammuttavan vilkun.
Mut silti, joskus.
Siihen on tullukin semmonene et varmistaa sen vielä kerran -pari painamalla kun on ulos mutkasta.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Trumpan kanssa helpommin, kun sen merkkivalot ei päiväsaikaan näy. :/ Neuroottisesti tuleekin paineltua vilkun OFF painiketta ajon aikana.
Retired
Tulee palautettua vastaliikkeenä kaasun kääntämiselle. Tuntuu jotenkin luontevalta. Lisäksi tietysti varmistusnäppäilyjä silloin tällöin
Hauskaa muuten, miten lyhyt se mittarin vilkaisu useimmiten on. Usein hölmistyy, että eikö se vilkku olekaan päällä kun ei merkkivalo palanut.
Kerran jäi. Ei tullu seuraamuksia. Nykyisin painan vilkun pois aina enne vaihteen vaihtoa, oli se sitten mikä tahansa. useinmiten jo kaartaessa.
Pegaso 2008
Yksi mikä voisi auttaa, olisi ylimääräiset vilkun merkkivalot katteen sisäpuolella, jotka olisi paremmin näkökentässä. Esimerkkiä löytyy allaolevevan linkin takaa:
http://fazerowners.yuku.com/forum/viewtopic/id/5824
Otsikon "Indicator repeater extensions" alla.
Nakupyörässä voi tietty olla vaikea löytää sopivaa kohtaa valoille...
<br />
mä luulin että mulla on addiktio ainoastaan naamakirjaan ja .orgiin mutta tuleehan sitä vilkunpalautusta paineltua vähä väliä
väliin ajaessa tulee sellanen hädänolonen tunne että jäiköhän se vilkku päälle, huh huh![]()
Honda cbr 954 rr -03
kyykyllä kunnes maha ei enään mahu kyytiin
Vielä kerran: tänään ajelulla n 200km,tutkiskelin omaa "vilkkukäyttäytymistä"! *Tosi on,että nykyisessä mopossa auringonpaisteessakin vilkun merkkivalot näkyvät!
Ts ei tarvitse nappia painella. *Toki monessa mopossa on tullut melkein "neuroottisesti" paineltua! * * Niinpä,niin on se vaarallista,jos vilkku oikealle vilkuttaa.(Ajankin suoraan). Ei voi kotilokuskia syyttää,jos "osuu"?
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Kauden alussa tuntui, että jää päälle jatkuvasti. Nyt kun on taas kilometrejä takana alkaa olla refleksit kunnossa ja ei jää enää vilkku päälle. Suurin synti tuntuu olevan kun on valoissa odotellut kääntymistä pitkät pätkät, meinaa väkisin unohtua vilkku päälle kun on ehtinyt miettiä jo koko päivän tekemiset siinä odotellessa.
Ei unohdu, ainakaan pitempään ku n.150 metriä... *
Kerra tosin ajoin letkas, ku edestä alettiin näyttä "vilkku pääll" merkkiä. Ite kattelin peileist, et kuka perkel siel vilkuttelee...
Enpä saanu havaintoo kukas olis ja edessä sekä takaa alkoi jo useampi näyttää kiivammin vilkku pääll merkkiä *
Sitt vilkasin omaa mittaria, ja tajusin sen ollevan minä *
Oli mittarin vaijeri sanonu sopimuksen irti...![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
kyllähän se joskus unohtuu
Vanheneminen on pakollista!
Aikuistuminen on vapaaehtoista!