Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 112:sta
  1. #31
    .... Väitän että on turha syyttää epätasaisesta kulutuspinnan kulumisesta mitään muuta kuin tien kaltevuutta. Väitettäni tukee myös kymmenet vuosien aikana löytäneeni kaverit joilla aivan samanlaisia kokemuksia. Renkaat kuluu kaikilla juuri sieltä vasemmalta puolelta. ....


    Jos näin olisi, niin ilmiö pitäisi näkyä joka pyörässä. Mutta kun ei näy. Selittäkää mulle miksi ei.
  2. #32
    Piti oikein käydä kattomassa Hornetin takanakkia ja kyllä, olihan se perhana kulahtanut vasemmalta huomattavasti enemmän.
    Honda CB600F Hornet
  3. #33
    Lainaa (Matias @ Heinä. 26 2011,15:46) kirjoitti
    .... Väitän että on turha syyttää epätasaisesta kulutuspinnan kulumisesta mitään muuta kuin tien kaltevuutta. Väitettäni tukee myös kymmenet vuosien aikana löytäneeni kaverit joilla aivan samanlaisia kokemuksia. Renkaat kuluu kaikilla juuri sieltä vasemmalta puolelta. ....


    Jos näin olisi, niin ilmiö pitäisi näkyä joka pyörässä. Mutta kun ei näy. Selittäkää mulle miksi ei.
    Voisin olettaa, että tämä ilmiö koskee lähinnä tourinkia harrastavia.
    Niiden pyörissä, jotka ajavat pääsääntöisesti mutkapätkää/kaupunki kurvailua, tuskin esiintyy moista.
    Honda CB600F Hornet
  4. #34
    Lainaa (frostBite @ Heinä. 26 2011,16:03) kirjoitti
    Lainaa (Matias @ Heinä. 26 2011,15:46) kirjoitti
    .... Väitän että on turha syyttää epätasaisesta kulutuspinnan kulumisesta mitään muuta kuin tien kaltevuutta. Väitettäni tukee myös kymmenet vuosien aikana löytäneeni kaverit joilla aivan samanlaisia kokemuksia. Renkaat kuluu kaikilla juuri sieltä vasemmalta puolelta. ....


    Jos näin olisi, niin ilmiö pitäisi näkyä joka pyörässä. Mutta kun ei näy. Selittäkää mulle miksi ei.
    Voisin olettaa, että tämä ilmiö koskee lähinnä tourinkia harrastavia.
    Niiden pyörissä, jotka ajavat pääsääntöisesti mutkapätkää/kaupunki kurvailua, tuskin esiintyy moista.
    On selvää että kun rengas kuluu lähes koko leveydeltään johtuen kurvailuista tämä epätasainen kuluminen on varmasti vaikeampaa havaita. Kun ajaa enemmän maantiellä suorempaan tämä ilmiö varmasti näkyy paremmin. Pyöriihän se rengas pystysuunnassa vinossa tienpintaan nähden eli renkaan ja tienpinnan kosketus toisiinsa tapahtuu aavistuksen renkaan keskikohdan sivussa. *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  5. #35
    Lainaa (pakoistinen @ Heinä. 19 2011,16:52) kirjoitti
    Yks vaikuttava tekijä voi myös olla jos ajat paljon liikenneympyröissä. Niissä kaartaminen menee aina vasemman puolelle, jolloin se puoli kumista kuluu enemmän.
    Jos tulee ajeltua niin paljon liikenneympyrässä että sen takia saa renkaan kulumaan toispuoleisesti, mahtaa kyseessä olla jonkun sortin fetissi?
    Ei pitäis ihan muutaman sadan kilometrinkaan liikenneympyräajo vielä näkyä kumeissa normiajolla?

    Yksi täysi kierros n. 30 metriä? 100,000 kierrosta = 3000 km. joka varmaankin alkaa näkymään jo ihan normiajolla.

    Kannattaa tuossa tapauksessa kompensoida renkaan kulumista ajamalla esim. markettien pihalla pari tuhatta km. myötäpäivään ympyrää.

    Todellinen ympäriajo
    Murjaanien kuningas!
  6. #36
    Lainaa (trj @ Heinä. 26 2011,18:33) kirjoitti
    Yksi täysi kierros n. 30 metriä? 100,000 kierrosta = 3000 km. joka varmaankin alkaa näkymään jo ihan normiajolla.

    Kannattaa tuossa tapauksessa kompensoida renkaan kulumista ajamalla esim. markettien pihalla pari tuhatta km. myötäpäivään ympyrää.

    Todellinen ympäriajo *
    jaa, voisikohan tuolleen kenties suorittaa jonkun Ironbutt-ajon...?? saattaisi kyllä alkaa jossain kohti pyörryttämään
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #37
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos joskus käy vaikka juoksulenkillä tuollaisella öljysoramutkapätkällä, niin huomaa kuinka julmetun kallellaan se on. Mieluusti juoksee puolet lenkistä väärällä puolella tietä, kun toinen jalkaa alkaa ottaa rasitetta tien kaltevuudesta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #38
    Vaihtaa vasemmalle kaistalle niin kuluu toiseltakin puolelta samallaiseksi
  9. #39
    En kyllä ihan usko tuota aiemmin selvitettyä yhteyttä matka-ajolla ja renkaan toispuoleisella kulumisella.
    Itse ajelen pääasiassa maanteilla ja nakkikiskan kiertäminen on jäänyt aika vähälle, enkä ole koskaan huomannut toispuoleista kulumista etusessa tai takasessa. Ja mutkatielläkin mulla on vauhti niin hiljanen että takasessa on ainakin sentti nössöraitaa molemmilla puolilla.
    Pyörinä on ollut XJ600 ja XJR1300, yhteensä vähän reilut 100000km olen tähän mennessä ajellut, ja lisää tulee koko ajan. Ehkäpä tämäkin ilmiö vielä tulee vastaan.
    <br /><br type="_moz" />
  10. #40
    Lainaa (pecha @ Heinä. 26 2011,19:01) kirjoitti
    Lainaa (trj @ Heinä. 26 2011,18:33) kirjoitti
    Yksi täysi kierros n. 30 metriä? 100,000 kierrosta = 3000 km. joka varmaankin alkaa näkymään jo ihan normiajolla.

    Kannattaa tuossa tapauksessa kompensoida renkaan kulumista ajamalla esim. markettien pihalla pari tuhatta km. myötäpäivään ympyrää.

    Todellinen ympäriajo *
    jaa, voisikohan tuolleen kenties suorittaa jonkun Ironbutt-ajon...?? saattaisi kyllä alkaa jossain kohti pyörryttämään *
    Elä yllytä hulluja. Kohta joku kaivuri mutanen tai vastaava ironbutt-istuja saa tuostakin inspiraation ja ajaa tuurin kaupan pihassa pääsiäisestä jouluun ympyrää. Delvacilla.

    Ja siinäkös sitä on mummoilla ja Keskisen Vesalla koko rahan edestä ihmettelemistä siinä tuurin kaupan pihassa.

    Ja tämä ironbutt ympyrän ajaja istuu kohta pää pyörällä eduskunnassa valtavan äänivyöryn saattelemana.
    Murjaanien kuningas!
  11. #41
    Tämä taitaa olla yksi ikuisista mp puheenaiheista, alla linkki juttuun englanniksi jossa ilmiö pistetään täysin sen piikkiin että oikeanpuoleisessa liikenteessä sama kurvi on vasemmalle käännyttäessä pidempi ja niihin ajetaan lujempaa. Sinänsä mielenkiintoista että näin ollen itse asiassa ilmiö pitäisi olla sitä lievempi mitä suorempaa tietä on ajettu...

    http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  12. #42
    Ja nyt piti oikein käydä tarkistamassa renkaat. Takakumi alkaa olla tourinkimaisesti kulunut finaaliin ja molemmissa reunoissa kutakuinkin saman verran pintaa jäljellä. Etukumi on kulunut tasaisesti koko kulutuspinnan alueelta, joka johtuu luultavasti hivenen custommaisesta loivasta ohjauskulmasta?
    Mutkaisia kestopäällyste teitä ajeltu. Paineet on tullut tarkasteltua n. kuukauden välein. Enimmäkseen rajoitusten mukaisesti, 2, 3 ja 4 numeroisia teitä. Pyrkinyt tietoisesti välttämään noita 1 numeroisia väyliä.

    En jaksa ajaa liikenneympyrässä eikä kaltevia baanoja että sais loppuja pintoja reunoilta pois. Taitaa tulla rengaskaupoille lähtö ennen syysliukkaita.



    Murjaanien kuningas!
  13. #43
    Joo, mää oon huomannut et rengas kuluu äkkiä oikeasta reunasta loppuun, mutta Vasen reuna kuluu paljon vähemmän

    Nimin. Ahvenistoa kiertävä *



    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  14. #44
    Sellasessa tavanomaisessa kaupunki-maantie-mutkapätkä-sport-tourinki ajossa en ole ikinä huomannut renkaiden kuluvan mitenkään toispuoleisesti.
    Jos kuluu, niin joku on mopossa pielessä. Mistään mitään ymmärrä, mutta näin sanoisin kymmeniä rengaspareja kuluttaneena.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #45
    Tämännäköiseksi tarkkaan ottaen se pirelli on kulunut...no huomenna saa uuden kumin, tänään varmaan täytyy jättää asfalttiin loputkin tosta kumista.. Vaikka eipä siinä paljon ole enää jättämistä...

    Soon sillälailla.....että millälailla.....
  16. #46
    Näyttäs kyllä painetta olleen aika hintsusti. Paljonko pidät paineita?

    Eli keskusta on ollut painuksissa ja rengas kantanut reunoilta.



    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
  17. #47
    Lainaa (grandi67 @ Elo. 01 2011,07:50) kirjoitti
    Näyttäs kyllä painetta olleen aika hintsusti. Paljonko pidät paineita?

    Eli keskusta on ollut painuksissa ja rengas kantanut reunoilta.
    2,9 bar kyllä mun käsityksen mukaan luulis olevan ihan tarpeeksi...
    Soon sillälailla.....että millälailla.....
  18. #48
    Olen kuullut toispuolisen kulumisen syyksi sen etta kun on vain yksi jarrulevy niin tietysti se levyn puoli kuluu jarrutettaessa enemman. Kun kysyin perusteluja, niin vastaus oli jotta niinhan autossakin kay jos toinen puoli ei jarruta...

    Mahtaisiko olla auraus tai camber vaarin saadetty..?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  19. #49
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 01 2011,10:45) kirjoitti
    Olen kuullut toispuolisen kulumisen syyksi sen etta kun on vain yksi jarrulevy niin tietysti se levyn puoli kuluu jarrutettaessa enemman. Kun kysyin perusteluja, niin vastaus oli jotta niinhan autossakin kay jos toinen puoli ei jarruta... * * *

    Mahtaisiko olla auraus tai camber vaarin saadetty..? * * *
    heh heh.... Tää oli hyvä!
    Beta 300 RR
    Ex - CBR1000RR
  20. #50
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 01 2011,10:45) kirjoitti
    Olen kuullut toispuolisen kulumisen syyksi sen etta kun on vain yksi jarrulevy niin tietysti se levyn puoli kuluu jarrutettaessa enemman. Kun kysyin perusteluja, niin vastaus oli jotta niinhan autossakin kay jos toinen puoli ei jarruta... * * *

    Mahtaisiko olla auraus tai camber vaarin saadetty..? * * *
    Tuostahan voi jatkaa päättelyä että kun mopossa on ketjut, hihna tai keppi vasemmalla puolella niin siitähän tämä johtuu. Kaikki veto kohdistuu sille puolelle rengasta
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  21. #51
    Lainaa (pipeman @ Elo. 01 2011,06:39) kirjoitti
    Tämännäköiseksi tarkkaan ottaen se pirelli on kulunut...no huomenna saa uuden kumin, tänään varmaan täytyy jättää asfalttiin loputkin tosta kumista.. Vaikka eipä siinä paljon ole enää jättämistä...
    Toi näyttää jo todella omituisesti kuluneelta. Itselläni on myös vasen puoli enemän kulunut, mutta vain todella aavistuksen, eikä siinä ole mitään pykäliä. Toi näyttää siltä, että olisi ajanut vain ympyrää snagarin ympäri. Itellä alkaa samat kumit (jos ovat Pirellin Diablot) olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa, joten voisin vertailuksi näppästä kuvan. Itse laskin takasen painetta 2,5 bariin renkaiden vaihdon yhteydessä, kun ne eivät tuntuneet kestävän edes 4 tkm. Nyt on ajettu jo reilusti yli 4 tkm ja vielä on kilometrejä jäljellä.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  22. #52
    Lainaa (cool´eri @ Heinä. 23 2011,20:27) kirjoitti
    Minulla on ollut vuodesta -91 lähtien nk. iso pyörä. 750cc - 1300cc muistaakseni kymmenen kappaletta eri merkkejä. Olen ajanut radalla,motarilla jopa hiekalla. On ollut kesiä etten ole kertaakaan ajanut liikenneympyrässä. Väitän että mutkia vasemmalle ja oikealle on ollut likipitäen yhtäpaljon.
    Jos mutkia vasemmalle ja oikealle on lukumäärisesti yhtä monta ja liikenne on oikeanpuoleinen, tulee renkaan vasemmalle kantille kilometrejä enemmän kuin oikealle?
  23. #53
    Tuo mutkia on likipitäen yhtä paljon on aika hauska olettamus. Mitenkäs mäet, onko enemmän ylä- vai alamäkiä?
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  24. #54
    Lainaa (Ankka @ Elo. 01 2011,12:53) kirjoitti
    Tuo mutkia on likipitäen yhtä paljon on aika hauska olettamus.
    Matti Kyllöstä lainaten:

    "Tällä radalla on seitsemän mutkaa oikeaan ja ainoastaan kolme vasempaan, mutta silti päädytään aina samalle lähtösuoralle."

  25. #55
    Runkovika (siis renkaassa).
    KTM
  26. #56
    Näyttää kyllä valmistusvirheeltä, kaverilla kerran jokseenkin samalla lailla toinen puoli suli pois. Mutta eikös tuossa tule näkyviin myös se, että eri kohdissa on käytössä eri kumiseos. Keskellä kovaa ja laidoilla pehmeämpää.
    BMW K1300S -13
    Ducati Multistrada 1200S -15
    BMW R1200GS -13
    BMW K1300S -09
    BMW R1200GS -07
    BMW R850R -04
    Yamaha RD 125 -85
    Tunturi Start -??
  27. #57
    Lainaa (pipeman @ Elo. 01 2011,06:39) kirjoitti
    Tämännäköiseksi tarkkaan ottaen se pirelli on kulunut...no huomenna saa uuden kumin, tänään varmaan täytyy jättää asfalttiin loputkin tosta kumista.. Vaikka eipä siinä paljon ole enää jättämistä...

    Näyttää kyllä pahasti runko- ja/tai materiaalivirheiseltä gummilta. Vasemmalta puolelta on kuoriutunut uran sisäpuolelta kumi irti, vaikka pintaa on reilusti...
    ?
  28. #58
    Kassit aina samassa lahkeessa jolloin et voi kantata toisella puolelle kovinkaan paljoa ilman että alkaa hymy hyytyä?
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  29. #59
    Mulla meni eturengas melkolailla samanäköiseksi loppuvaiheessa kuin tuossa ylläolevassa kuvassa. Juurikin vasemmalta puolelta. Tollasia repeämiä ei ollut, vaan kului tasaisesti kuopalle.

    Pyörä street triple ja rengas dunlop sportmax qualifier 14tkm jälkeen - Juu, se oli paljon sille renkaalle.
    Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
  30.  
  31. #60
    Kuvassa näkyvä rengas on jokseenkin tyypillinen esimerkki siitä kun rengas ajetaan reilusti alle sakko-ja"turvarajan". Kun rengas on jo hyvin sileä alkaa tuo toispuoleinen kulumisen näkyminen tulemaan radikaalimmin esiin. Kun renkaasta näkyy jo kudokset on renkaassa selvästi huonompi pito koska kumia on renkaan kudosten ja tienpinnan välissä enää erittäin vähän. Kuluneella renkaalla suurilla nopeuksilla ajettaessa,jarruttaessa ja kiihdyttäessä rengas sutii selvästi enemmän kuin rengas jossa pintaa on vielä reilusti jäljellä. Näinollen kun renkaan kosketus tienpintaan on lähes aina toispuoleinen lisääntyy tämän kuluvamman puolen kuluminen entisestään. Jos ja kun rengas usein kuluu toispuoleisesti siinä ei silti tarvitse olla kudos,-eikä rakenteellisia vikoja. Myöskään tiet eikä ajotavat saa rengasta kulumaan mitenkään poikkeuksellisesti. Tällaisen vastauksen sain erään maailman suurimman rengasvalmistajan edustajalta joka oli myymässä edustamaansa rengasmerkkiä *erään tuttavani moottoripyörien merkkikorjaamolla. Epätasaisen kulumisen ihmettely on kuulemma hyvin yleistä. Kuulemma renkaita yritetään jopa saada vaihdetuksi takuun piirissä syystä että siinä on toispuoleista kulumista asiakkaan mielestä liikaa. Valmistusvikoja ei tämän suuren rengasmerkin edustajan mielestä ole olemassa. Rengas tarkastetaan tietysti silmämääräisesti sekä "läpivalaisemalla" valmistusketjun lopussa. Eli tehtaan jäljiltä vikoja ei ole joten rakenteelliset viat ovat tulleet joko kuljetusten tai varastoinnin aikana. Tällaisesta tosin em.myyjä ei ole kuullut.

    Joskus aikanaan kun raha oli tiukemassa kuin nykyään tuli lähes ylläolevan kaltaisilla renkailla joskus ajettua. Tulipa joskus polteltua "kumiveitsellä" uutta uraa renkaaseen jotta renkaan vaihtoa voisi lykätä kauemmaksi. Kun kulutuspintaa ei enää ollut juuri yhtään kului nämä poltetut lisäuratkin lähes silmissä kun renkaassa ei enää ollut juuri yhtään pitoa. Tällöin tuli väistämättä esiin tuo toispuoleinen kuluminen entistäkin selvemmin esiin. *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen