Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Ei päästäny Eräkare mua penkkiin. Sano että käy kuitenki laihalla ja menee 70e hukkaan. Suositteli commanderia ja kartan tekoa lämpimästi. 679e kuitenkin tuntuu aika isolta rahalta kun pyörä tuntuu ajossa toimivan suht hyvin. Mm. paremmin kuin vakioputkella ja kartalla. Kokeneemmat, onko kannattanut, vai onko hommasta tullut jatkuvan säätämisen ja uusien karttojen vääntämisen kierre?
    Saako tuolla tehoaluetta laajennettua alaspäin? Alle 3500rpm ei ole kauhen käyttökelpoista nykyisellään.
    990 SM -08
  2. #2
    Jos sulla on toi sigun mopo, niin hommaa Täältä kaapeli ja sitten imaset ohjelman täältä ja päivittelet itse. *Maksaa yhteensä about 50e ja samalla saat laitteet, joilla onnistuu vikakoodien luku ja nollaus, kaasuläppien synkkaus ja kaikki muukin tarvittava. *Lisäksi voit vielä säätää bensakarttoja itse. *Toi ohjelma ottaa sisäänsä myös power commanderin kartat ja muuntaa ne suoraan bensakarttaan jonka voi sitten flässätä mopoon. *Bikeworldissa kartan vaihto olisi maksanut 35e. *Eli ei oo mikään pakko ostaa sitä komentajaa.

    Lainaa kirjoitti
    lle 3500rpm ei ole kauhen käyttökelpoista nykyisellään
    No tossa ei lienee mitään ihmeellistä. Sulla on vääränlainen mopo, jos tarttee päästä ajelemaan tuota alemmilla kierroksilla. Ducatiin verrattuna tuo kotari vääntää alhaalta erittäin mukavasti. Sulla ei vaan vissiin oo kokemusta miten ohkasta se vääntö alakierroksilla voisi olla pahimmillaan.



    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  3. #3
    Joku paksumpi kartta tuohon on ajettu bikeworldissa sliparin asennuksen jälkeen. 80e ottivat :o
    Dynomightissa sano vaan että vakioboksilla ei saa säädettyä seoksia tarkkaan koko kierrosalueelle, ja kone ei edelleenkään saa tarpeeksi bensaa.
    Eikös noilla halvemmilla palikoilla kartta pidä kuitenkin tehdä penkissä? Vai tekeekö joku noita perstuntumalla? Kuitenkin lienee jonkinverran yksilökohtaisia eroja, niin voiko tuollainen yleiskartta toimia joka pyörässä. Eihän näissä ole vissiin edes MAFia tms?

    Kokemuksia on 600cc sportista, eli onhan tuo jo iso askel parempaan. Enkä tiiä pitäskö sitä vääntöä löytyäkkään noin alhaalta.
    990 SM -08
  4. #4
    Ennen välitysten lyhentämistä 3500r oli alaraja, jota kannatti käyttää. *Nyt piikin pienemmällä eturattaalla voi ajella 3000r kellossa kaupungin ruuhkissa. Sillä akran kartalla se ei varmasti käy laihalla. *Kovemissa vedoissa porukalla on seokset pyörinyt jossain 12.5 nurkilla ja se on kyllä mielummin paksulla kuin laihalla. *Tuolla tune-eculla voi säätää bensakarttaa juuri niin kuin tykkää. Anturi putkeen ja säätöä. *

    Maffia tuossa ei tartte kun ruiskulla on tiedossa imuilman lämpötila ja kaksi mappia kertoo alipaineen (yksi per pytty). *Toisaalta voisit ostaa wideband commanderin, ajaa seokset autotunella kohdalleen, flashata ruiskun commanderin säädöille ja sen jälkeen myydä tarpeettomana pois.

    Vie se penkkiin jonnekin, missä suostuvat ottamaan sopat ja tehot. Sitä ennen kannattaa laittaa esim. y-putkeen lambda-anturille holkki. Saa sitten anturin penkissä kiinni. *Saattaa olla että alkuperäisiä holkkejakin voisi käyttää, mutta en oo katsonut mitä kokoa ja millaisella kierteellä ne ovat. Pääasia, että anturi on riittävän kaukana sekä kannesta, että vaimentimista. *Liekki ei saa nuolla anturia ja paluupulssi ei saa liikaa kuskata raitista ilmaa takaisin putkistoon. * Pintakaasulla sopat ovat laihan puoleiset, nin kauan, kun lambdat ovat käytössä. *Ne säätävät seoksen pienellä kuormalla stoikiometriseksi. Se ei pientä nykimistä lukuunottamatta haittaa. Kyllä se kone kakkua saa, kun torven kääntä kunnolla auki. Sen oot varmaan huomannu jo tankkauksissakin ;)

    Se yleismallinen kartta kyllä korjaa ne kohdat, jotka ovat säädetty laihalle päästötestejä ajatellen. Uskoisin, että voit ihan rauhassa ajella sillä "akrojen kartalla". Jos asia kuitenkin mietityttää, niin vie penkkiin jonnekin missä saat seokset tai osta itselles laajakaistalambdamittari. Ducateja on vuosikymmenet ajeltu Ducati performance ecuilla, eikä nekään laihalla käy. Ne ovat niin ikään yleismallisia ja ajavat asiansa kohtuullisesti. Voisi karrikoidusti sanoa, että se akran kartta on se oikea kartta ja vakiokartta on päästönormeja silmälläpitäen rukattu päästöt minimiin versio.



    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  5. #5
    Hukkaan menee rahat ellei halua hifistellä
    1300cc Suzuki
  6. #6
    Mietinkin että tohon kotarin laatikkoon pitäs kyllä saada mikä tahansa kartta ajettua sisään.
    Ehkäpä laitan vaan sen pienemmän eturattaan. Moottoritierallissa se tosin nostelee kulutuksia, mutta harvemmin sitä yleensä jaksaa semmosia.
    Taitava markkinoimaan kyllä se dyno-mightin ukkeli.
    990 SM -08
  7. #7
    Lainaa (NinjaSamu @ Heinä. 19 2011,10:32) kirjoitti
    ...
    Saako tuolla tehoaluetta laajennettua alaspäin? Alle 3500rpm ei ole kauhen käyttökelpoista nykyisellään.
    Saa. Mulla on PCIII ja säädetty siten, että 6:llä voi ajaa 70km/h mittarinopeutta ilman rykimisiä. Pystyy ajamaan 2500rpm ja kiihdyttämään siitä tasaisesti. Ei nyi eikä nyhdä millään kierrosalueella. 2-päällä ajo helpottui aika oleellisesti säädön jälkeen, aiemmin se oli melko tuskaa aggressiivisen kaasun takia. Kaasuun vastaaminen on vieläkin kohtuu hätäistä varsinkin pikkuvaihteilla. Siitä on-off näykäisystä ei päässyt eroon (kaasun avaa-sulkee-avaa, niin tulee kova nykäisy). Kulutus on tällä hetkellä 6.5L satkulla sekalaisessa ajossa, 6L:lla menee, kun ajelee rajoitusten mukaan maantienopeuksia ja 7:aan pääse myös helposti, jos sikailee hieman enemmän .
    Vstrom 1000 '15
  8.  
  9. #8
    Tähän voisin sen verran kommentoida, että ainakin oma perse dynoni sanoi, että SuperDuken käytös muuttui ihan täysin kolmen päivän dyno sessioiden jälkeen. Vetää tasaisesti kuin juna 2250 rpm 9600 rpm.

    Tosin TuneEcua käytetty tuon nykyisen sytkäkartan tekemiseen, säädättäjän kommentti oli, että monipuolisempi tuo TuneEcu ku PC III, mutta ihan sikapaljon kauemmin kestää tehdä kartat ku pitää virtojen sammuttamisen yms. kanssa kikkailla enemmän vrt. PC

    Ennen dynoa ajettu seuraavilla modeilla:

    - Vakio (ihan hirveä)
    - Akra sliparit + akran kartta
    - Akran sliparit + akran kartta + motohooliganboxi

    Vertailuna jälkeen:

    - Akran sliparit + akran kartta + Motohooliganboxi
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com