Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 95:een 95:sta
  1. #91
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    No sehän selventää tilannetta. Ehkäpä se injektoripidike oli sitten vaan race-hengessä Dremelillä kevennetty ja kavennettu ja tämän takia kotitekoisen näköinen. Tai liittyi 1098 tekniikkaan 998:ssa, ehkä bensa/ilmapuolta on jouduttu soveltamaan.
    Noihin oli aikoinaan monenlaista aftermarketratkaisua, tällaiset oli tyypillisimpiä: https://www.motorcycleraceparts.co.u...velocity-stack . Suomessa on ainakin yksi aito tehtaan 998RS-kilpuri, taisipa laite käväistä Imatralla tänä kesänä. Siinä muistaakseni on T-kirjaimen muotoinen pidike, jolloin suuttimet on ilmassa, eikä mikään sotke virtauksia imusuppilon ympärillä.
    vuoristoatleetti
  2. #92
    Itselläni oli Kawasaki Z900:ni muuttaminen flexifueliksi ollut mielessä pyörän hankinnasta asti, ja vakavammin tietysti tehdastakuun päättymisestä keväällä 22 lähtien. Mutta sitten tässä pari kesää oli into koko touhuun jotenkin kateissa, ja pohdin jopa koko harrastuksen lopettamista, kunnes onneksi viime kesänä kipinää alkoi taas löytyä. Siispä tänä vuonna päätin laittaa projektin käyntiin.

    https://eflexfuel.com/fi/moto oli siis homman nimi. Katsoin kyllä Youtubesta asennuksesta tehdyn videon, vaikka tiesin jo etukäteenkin, ettei minusta olisi sellaiseen. Kyllähän sitä purkaisi melkein mitä tahansa, mutta kun pitäisi saada vielä kasaankin. Aluksi otin Stepone Techin varauskalenterista asennusajaksi kesäkuun puolivälissä yhtenä päivänä kello 14:00, mutta seuraavana päivänä sain sieltä sähköpostin, ettei asennus prätkään onnistu iltapäiväajalla. Uusi yritys kesälomaviikolle heinäkuun alkuun kello 9:30. Paikka oli ihan kätevästi kesämökkimatkan varrella, vain pieni koukkaus kolmostieltä.

    Asennustyö kyllä tosiaan kesti. Iltapäivällä yhden ja kahden välissä taisi olla valmista, ja vaikkei helppoa ollutkaan, ei Zeta kuulemma sentään vaikeimmasta päästä ollut. Aika tuli tapettua kirjaa lukien, kännykkää pläräten, käymällä kävelyllä ja ihailemalla lentokentältä nousevia hävittäjiä. Olisivat kyllä tarjonneet auton ilmaiseksi käyttööni, jos olisin halunnut käydä jossain. Lopuksi kaveri kaatoi kanistereista tankin täyteen E85:tä, noin kymmenkunta litraa - eikä veloittanut siitä mitään! En tiedä, oliko vahinko vai hyvää palvelua, mutta kaikin puolin pisteet palvelusta joka tapauksessa. (Toivottavasti tämän kirjoitettuani ei ole lasku tulossa...)

    Kotimatkalle lähdettyäni ensimmäinen havainto oli ajotietokoneen kulutusmittarin sekoaminen. Ehdin jo innostua, että eihän tätä kulu yhtään sen enempää kuin ennenkään, ehkä jopa hieman aiempaa vähemmän. Ilo ikävä kyllä oli ennenaikainen polttoainemittarin paljastaessa totuuden. Ylipäätään kulutuksen suuri kasvu on tämän kuukauden aikana ollut pettymys. Etukäteen luin monesta paikasta, että kasiviitosta palaisi suunnilleen 25% ysiviitosta enemmän, mutta kyllä sitä kolmannes enemmän menee. Tai toisinpäin ilmaistuna ysiviitosta palaa suunnilleen neljännes vähemmän kuin kasiviitosta. Joka tapauksessa kyllä hintaeron pumpulla pitäisi siis olla vähintään siinä 50 senttiä litralta, että polttoainekuluissa pääsisi edes tasoihin.

    Yhden kerran Heinolassa otin tankin täyteen ysiviitosta, kun ei hermo enää kestänyt katsella vilkkuvaa polttoaineen varoitusvaloa enkä uskaltanut yrittää Lahteen asti, jossa olisi ollut lähin kasiviitosta myyvä asema. Kummasti kulutusmittari näytti sen tankillisen ajan taas ihan oikeita lukemia. Ihmetyttääkin, että mistä tietokone lukemansa sitten oikein mahtaa laskea, jos ei siitä, paljonko polttoainepumpun läpi tavaraa liikkuu?

    Pieni miinus myös siitä, että kasiviitosella kylmänä kone ei lähde ensimmäisellä yrityksellä käyntiin, vaan vasta toisella. Mutta kun asian tietää, niin eipä tuo haittaa. Ensimmäisellä kerralla tietysti säikäytti.

    Mutta positiivisena puolena on koneen piristyminen. Etukäteen olin suht skeptinen, ja Pirkkalassa pojilta kysyinkin, että mahtaako lisätehoa oikeasti ajossa huomata. Vastasivat, että kyllä tuntuu käytännössä kuin ajaisi pykälää pienemmällä vaihteella - ja voin vahvistaa, että pitää paikkansa! Ei sen puoleen, etteikö itselleni olisi potkua aiemminkin riittävästi ollut, mutta kyllä kahvaa kääntäessä suupielet vain entistäkin leveämpään hymyyn nousevat.
    Z900 '20
  3. #93
    Moottorinohjain laskee kulutuksen suuttimien aukiolon mukaan mutta tuo boksi oletettavasti menee suuttimien ohjauspiuhan väliin kuten Powercommanderit/vastaavat ja "venyttää" signaalia pitemmän aukiolon aiheuttamiseksi. Eli ohjainlaite luulee että suuttimet saa jotain käskyjä mutta boksi toimii rikkinäisenä puhelimena ja kertoo suuttimille jotain muuta.
    Lukeman tippumisen veikkaan johtuvan siitä että ruisku hienosäätää osakuormaseosta lambdan mukaan ja boksin rikastus saattaa saada pyörän oman ecun vetämään vähän bensaa pois ja koska kulutusnäyttö meni siis suuttimille menevän signaalin mukaan, luulee ecu kulutuksen pudonneen.
  4. #94
    Kulutusta saisi kyllä tiputettua viinan kanssa, jos olis oikea ecu/softa ruutassa. Noi lisäboksit vaan tyhmästi lisää soppaa 30% ja siinä se. Todellisuudessa konetta voi aja selvästi laihemmalla tuon viinan kanssa, mutta nää lisäboksiratkaisut eivät salli sitä. Ruiskulla lambda target on aina 1 tai sen alle ja silloin ei voi ajaa esim 1,1 sopalla pintakaasualueita. ainakin osa ruiskubokseista osaa adaptoitua starttien mukaan antamaan enemmän kakkua, jos ei jää ekalla startillla tulille. Toisiin sitä pystyy lisäämään itsekin vaika puhelimen apilla.

    Bensapumppujen elinkaari on sitten ihan kysymysmerkki tuon viinan kanssa. Mulla on joka ainoasta autosta levinnyt bensapumppu aika pian polttoaineen vaihdon jälkeen. Siihen kanattaa varautua henkisesti. On hajonnut myös uusia pumppuja joiden on pitänyt toimia ihan hyvin viinalla. Esimerkiksi Bosch laukesi bemarissa viikon ajon jälkeen. AEM tilalle ja tapaus oli käsitelty loppuun.
  5.  
  6. #95
    Itsellä kokemuksia M30B35 koneisesta Bemarista RE85:lla. Muutos tehtiin vaihtamalla suuttimet isompiin ja säädettävä bensanpaineensäädin. Fekzenin lastu 98 bensalle, jolla oli huomattava vaikutus auton käytökseen jo bensalla.

    Sama homma käynnistymisen kanssa kesäkuumalla että ei lähde koskaan ekalla vaan toisella yrityksellä. Riitti kun yhen kerran pyöräytti ensin ja heti perään toinen ja syttyi. Toisaalta taas ihmetyksen aihe kun -20 asteen pakkasella pamahti käyntiin ekalla ilman esilämmitystä.
    Pumppu ei pettänyt tässä autossa mutta todennäköisesti kansipahvi (tai kansi) petti kun rupes nostelee lämpöjä, teki painetta syyläriin ja lämmityslaite rupes puhaltaa kylmää tasaisin väliajoin vaikka ilmasi uudestaan.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234