Juuri tuon isotöisimmän, katsotaan venat yms. Hinta taitaa olla merkkiliikkeessä jotain 700 egeä. Toki löytyy pajoja jotka tekee tuon halvemmalla. Osa ottaa hinnan ja katsoo taskulampulla venttiilikopan kantta ja toteaa hyväksi. Laskuttaa täydestä huollosta. Osa avaa ja katsoo mitä löytyy.
Tuo hinta on se mitä tulee pelkästä tarkastuksesta. Jos pitää osia vaihtaa niin ne tietysti päälle. Jos pyörä on pidetty asiallisesti, vaihdettu öljyt ja suodattimet aikoinaan, ei ole kengitetty kylmää konetta yms. niin menee tarkistuksilla.
Nämä pyörät on vähän sellaisia että käytettynä ostaessa vähän hirvittää kuinka paljon on saanut kenkää. MItä enemmän virityspalikkaa kiinni, sitä todennäköisemmin on ollut sitten runtua tarjolla.
Naapurissa asui kaveri joka esitteli omaa pommiaan. Ei ollut tämä jammu, en edes tiedä mikä. Kuitenkin, pyörä käyntiin tallissa ja kaasu auki kylmästä koneesta. Kone huusi kuin pistetty sika tallissa rajoitinta vasten. Sitä jatkui kymmenkunta minuuttia. Voisin kuvitella että terve kone uudelle ostajalle.
Olihan omistajalla komeat viikset, niille on nimikin ja muutenkin komeaa jesaria ja upeita nippusiteitä pyörässä. Halvalla möi pyöräänsä, joku vielä osti sen.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Ei löydy entisen omistajan tietoja niin ei voi soitella ja kysellä. Liikkees vain paperi 36tkm huollosta mut ei tietoa mitä tehty. Tässä nyt ois kaikki mitä tarvitsee, mutta pitäs sitten se ~700€ laittaa vielä huoltoon niin taitaa jäädä ostamatta.
http://www.boombike.fi/fz1.html
Huollot:
1000-HUOLTO Hinta: 153,04 €
10 000-HUOLTO Hinta: 313,86 €
20 000-HUOLTO Hinta: 466,60 €
30 000-HUOLTO Hinta: 313,86 €
40 000-HUOLTO Hinta: 687,52 €
KAUSIHUOLTO Hinta: 215,58 €
KETJURATASPAKETTI ASENNETTUNA Hinta: 304,46 €
Jos tän mukaan mennään niin ihmettelen vain.
https://www.nettimoto.com/yamaha/fz1-s/2432513
Tuossa isossa katsotaan ne muutkin. Eli tuo on FZ 1S + lisäkatteet plus rööri, joka tuo 0,1 heppaa lisää. Ei mitään merkitystä.
Huoltokirjaahan mainostetaan eli pitäisi olla huollettu.
Hinta on ihan linjassa siihen mitä on ajettu ja mitä pyydetään. Tai siis olisi yksityiseltä, liikkeen hinnaksi tuo on halpa. Toisin liikkeellä on joku vastuu jos siinä ilmenee vikaa.
Jos tuollaista haaveilisin niin ostaisin pois. Bensaahan tuo syö kuin norsu hienää, kun vähän kepittää niin reilu 8 litraa sataselle menee matka-ajossakin. Sitten kun pommittaa kaupungissa niin vielä reippaasti enemmän. Eli oikea ympäristörikos.
Mulla oli tuo naku, vaimolla kuussatanen. Käytiin Oulusta Askolassa mutkin, keskikulutus 13 litraa sataselle, siitä vaimon pyörän osuus 5 litraa sataselle. Eikä ajetty koko ajan törkeästi, mutta reippaasti.
Jos on kunnnossa niin se on pommin varmaa tekniikkaa. Laatulaite joka kestää, tuo on oikeasti vähillä kilometreillä. Jos se on kunnossa, pidetty huolta eikä kepitetty kylmää konetta niin tuolla ajaa vielä 150 tonnia ilman isompaa juttua.
Se on ihan sama minkä vehkeen ostat,jossain välissä se iso huolto tulee eteen. Se on vaan tehtävä joko itse tai maksettava kiltisti. Kalliimaksi tulee ostaa pyörä, jonka kunto on epävarma (käytetty) ja korjata jos tuleekin vikaa. Ducatissa se iso huolto on ajomiehelle kahdesti kesässä.
JOs vaikuttaa hyvältä ja muuten miellyttää niin osta pois.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Huolloista kysyin niin sano vain tuosta. Ei tullut huoltokirjaa tarkastettavaksi. Siinä nyt on se että ei nappaa laittaa heti isoa seteliä. Tulee pyörälle hintaa. Kyseinen pöyrä nyt ois vaan helvetin hyvä ja tykkäsin ajaa. Ajoasento hyvä ja tehoa tarpeeksi. Vähän näitä on myynnissä ja olisi putkistot ym. laitettu. Vakio ei käy.
Sekin vielä että liikkeestä ja ihan "normaalilla" hinnalla... Päätöksiä pitäisi tehdä
Tietäisipä kuka on edellinen omistaja niin kaikki selviäisi soittamalla,
Kulutusta en ole millään pyörällä seurannut. Sillä ei ole merkitys minulle.
Jos huollettu valtuutetuissa huolloissa Yamahan huoltohistoria menee maahantuojan sähköiseen huoltohistoriaan. Ainakin minä sain aikanaan (2009) sieltä huoltotiedot oliko se runkonumeron vai kilven kanssa, en muista. Sain jopa uuden huoltokirjan johon merkitty tehdyt huollot maininnalla että on kopio. Minun tapauksessa pyörän omistaja ei ollut saanut maksettua pyörää ja Santander oli hakenut sen takaisin, siksi ei huoltokirjaa.
Ymmärääkseni maahantuoja on siinä Tuupakan MP-centerissä.
FJR -17
Sanot että vakio ei käy. Silloin et voi muuta kuin latoa seteleitä pinoon.
Jos et riskillä uskalla ottaa niin osta liikkeestä uusi, speksit on vähän sellaiset että valinta on tehty, mutta hae varmistusta. Käytetyn kauppa on aina tietyllä tavalla riski.
Se on tosi että lopulliseen hintaan mitä pyörän käyttäminen maksaa, ei kulutuksela ole juuri merkitystä. Etenkään kun ajetaan muutama vuosi ja vaihdetaan. Kaikki muut kulut on paljon suurempia ja ihan eri paikassa pilkun suhteen.
Sen sijaan siihen ajamisen nautintoon ne vaikuttaa. Alkoi ihan tosissaa vituttaa että koko ajan ollaan tankilla, vahditaan ettei bensa lopu jne. Norjan reissulla oli koko ajan pelko perseessä että bensa loppuu, normiajolla noin 8 litraa satasella on ihan naurettavaa moottoripyörälle. Varsinkin kun hepoja ei ole lähelläkään kahta sataa.
On kyllä nyt juhlaa kun ei tarvi kaiken aikaa miettiä seuraavaa tankkasusta. 300 kilsaa menee revittelemälläkin matka-ajoa. Norjaan voi mennä niin että ajellaan ja tankataan kun tarvii. Jammulla noin ei voinut toimia. Aina oli bensa mielessä.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Vielä on pidempi matka testaamatta, koska työ haittaa vapaa-aikaa. Tiistaina sit käymään jossain
Pidän kyllä vaikkakin tehoja voisi olla vielä hitusen enemmän. Mutta se keveys ja näppäryys työmatkoilla pääkaupunkiseudulla on jo nyt niin iso + että paluuta ei ole kyykkyyn enää. Jotkut valittanut ettei alusta toimisi. Pidän siitäkin vertaa Ninja, mutta onhan nämä eri pyöriäkin. Vaihdenäyttöä vähän kaipailen. Pitää seuraavilla vapailla vielä kaivaa mitä kaikkea tuohon oikeasti laitettu.
Toimintasäde voisi olla pidempi, mutta harvoin se nyt niin paljoa rassaa. Ja bensamittarin vilkkuessa olen ajanut vielä liki 80km ilman ongelmia. Hiljan ollut HD 1200 oli mielenkiintoisempi: ei bensamittaria, valon syttyessä bensaa noin 40km matkaan ja just kun nykiminen alkoi niin tankkasin piripintaan: 7,8l meni tankkiin. 😂
Mitatut tehot omassa takarenkaalta 138hp. Ilmaboksi, slipari ja pc3.
FZ1S + TT600
Onkohan mun 06 FZ1S:ssä jotain vikaa kun keskikulutus näyttää parilta kesältä 5,75 l/100km? Kertaakaan en oo päässy yli 8 lukemiin. Eikä aina tule niin nätistikään ajettua. Norjan reissulla pienin kulutus oli yhdellä tankkausvälillä 4,7l.
Slipari ja PC3 Whittlebeastin "stage 1 smoothed" mapilla.
Olispa edes joskus päässyt alle kuuden litran. Norjassa taisi mennä kun ajettiin toista sataa kilsaa noin 70 eli tikkarin mukaan.
Kun käytiin etelässä reissu, laskin kuiteista ja google mapista että kulutus oli kahdelle pyörälle melko tarkka 13 litraa satasella. Tultiin kyllä aika haipakkaa takaisin kun oli vähän kiire. Matkanopeus noin 120 joka oli korjattu speedo healerilla. Ohitukset sitten niin että kolmosta sisään ja vaijeri soimaan.
Nyt katselin tässä kun ajeltiin vaimon kanssa että sen pyörä kuluttaa noin 4,5 litraa sataselle. Tuosta voi laskea paljonko oli mun kulutus, mennään kirkkaasti yli 8 litran elin noin 8,5 litraa sataselle.
Sen kerran kun bensa loppui, oli tripissä 57 kilsaa ja jokunen sata metriä päälle.
Siitä oli penkitetty takarenkaalta 148 heppaa. Lähtihän se kun kahdeksan kympin vauhdista pisti kakkosen sisään ja avasi hanan. Rekkaa ohittaessa se käräsi ihan kivasti nopeutta mutta kyllä se jatkuva tankkaaminen alkoi rasittaa. Aina kun päästiin vaimon kanssa ajamisen makuun, meikäläinen ajoi rinnalle ja näytti tankkia, onttona kumisee taas. Vaimo taas ajoi yli 400 kilsaa tankillisella.
Tuosta oli kevennetty välityksiä eli edessä yhden piikin pienempi ratas, takana vakiokokoinen.
Viimeksi muokannut: Joe; 02.08.2019 klo 17:16.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Ajattelin ajan kuluksi huoltaa FZ1 keulan. Sinänsä peruskauraa, mutta pähkin tässä sopivinta öljyä. Suositus on Yamaha 01, mutta ajattelin selvitä Motenetin valkoimalla, kuten nuo Motulin Factory Linet. Mikäs olis suositus 5w, 7,5w vai 10w?
Honda VTR 1000F
Moro!
Mulla on 08vm fz1-n.. Ajettu 32000km ja huollot tehty.
On ekaa kesää mulla ajossa ja kokemusta ei oo oikein noista moottoripyöristä...
Kuuluuko ominaisuuksiin sellainen pienesti rälisevä ääni kun lähdette kevyesti kiihdyttämään / pidätte pientä tasakaasua päällä? Ääntä ei siis kuuluu kun vaihde vapaalla ja käyttää eri kierros alueita moottorista. Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ei oo siis vaihderiippuvainen. Hjälp!
Voiskohan olla vaan joku resonointi. Mulla resonoi n.4500rpm yks pieni muovilirpake, joka on syylärin päässä. Vuoden verran sitä kuuntelin ja tänä kesänä tutkin tarkemmin ja otin lirpakkeen pois. Resonointi lähti sillä. Teki sellaisen sirisevän äänen. Kyseinen muovisuojus ei ole lainkaan ruuveilla kiinni, vaan parilla muovikiinnikkeellä.
Honda VTR 1000F
Kyl ne pyörät aina jotain häiritsevää ääntä pitää. Itse murehdin joskus kanssa noita omassa fasussani, mutta sitten laitoin tulpat korviin ja päätin että jos vielä kuuluu niin sitten murehdin. Ei oo tarvinnu sen jälkeen ajatella asiaa..
Gsx-r 1000 k8
Saattaa kuulua laturistakin tuo ääni, näistä maailmalla paljon juttua mutta kotimaisilta sivuilta ei löydy juuri sanaakaan.
Googleta esim. "Yamaha FZ1 alternator fail" niin alkaa tulla tarinaa.
Itseasiassa käsittääkseni lähes ainoa selkeä tyyppivika näissä pyörissä.
Omaanikin vaihdoin hajoamisen pelossa tuon korvaavan uuden mallisen osan. (pyörä tosin jo myyty).
Osan vaihto ei ole loppujen lopuksi kovakaan homma https://youtu.be/li5RIUlNOy0
.....
Täällä resonoi vittumaisesti joku ilmaohjurilärpäke pleksin alla. Kunhan menee talviseisontaa teen asialle jotain.
Ihan oon tyytyväinen ollut tähän valintaa. Todella leppoisa peli ajaa, mutta kyllä se menee myös aika nopeaa jos haluaa.
Vakio ratas on ainakin takana ja luulisin että edessäkin. Vois talvella vaihtaa vähän eri kokoista, suosituksia? Nopeusmittari pitää paikkansa ja speedo healeria en äkkiseltään ole löytänyt. Dynojet power commander ja ignition module ainakin löytyy ja paperit kertovat 150hp takarenkaalta.![]()
Mahdollinen tuleva FZ1:n omistaja kyselee ostovinkkejä. Mihin mahdollisesti kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota kyseistä pyörämallia ostaessa? Kiikarissa n. 30tkm ajettu täyskatteellinen fazu mistä olisi tarkoitus käydä hieromassa kauppaa.
Suht kattavasti foorumeita selanneena pyörässä ei ilmeisesti ole muita "tyyppivikoja" kun tuo laturi? Yamahafz1oa:ssa tosin mainittiin että -06 ja -07 tehdyissä alkupään malleissa on rungon hitsaussaumoja halkeillut!? Vastaavaa ei kuitenkaan löytynyt suomenkielisiltä foorumeilta, niin liekkö vastaavia ongelmia esiintynyt Suomessa myydyissä pyörissä? Jos jollakin tarkempaa tietoa asiasta niin mielellään kuulisin lisää.
Morjens.
En jaksa kahlata koko ketjua läpi. Pitäisi löytää pikakiinnitteinen 10-15l tankkilaukku tuohon pyörään. Polttoainesäiliön muotoilu rajaa varmaankin monta laukkua pois.
SW Motech tekee tuommoista.
Onko kokemuksia kuinka tuo istuu paikalleen?
FZ1 pitäis tulpat vaihtaa on niin ahtaat paikat että onko muuta mahdollisuutta kun riipaista syyläri edestä pois.?
Syyläri kiinnikkeistä irti niin siirtyy riittävästi pois edestä ilman letkujen irroittelua.
Sanokaapa millä pääsee eroon ärsyttävästä tehokuopasta 2500-3000rpm alueella?
Nyt paikallaan Akran putki, PC III, ei lambdaa ja Dynojetin kartta. Toimii tuolla kartalla miellyttävämmin kuin penkitetyllä.