Alla olevissa maissa on pyörällä tullut käytyä ja aina on pärjätty hyvin, pyörä on tähän saakka löytynyt samasta paikasta vahingoittumattomana mihin sen on jättänytkin. Kerran on joku käynyt istumassa päällä kun hälytin oli lauennut (Andorrassa).
Välillä on ollut hotellin aamiaishuoneessa, kadun varressa, takapihalla, lukitussa autotallissa, vartioidulla parkkipaikalla, hotellin respan edessä jne. jne. Blogista löytyy lukemattomia kuvia mihin on tullut parkkeerattua.
Eli kunhan on karsinut näkyviltä kaikki mahdollisesti kiinnostavat irtonaiset kohteet ja jos ei pyörää ole saanut lukittuun tilaan tai muuten vain pois katseilta, niin sitten riittävän hyvin katseiden alle.
Tuo hotellin respan eteen parkkeeraus on ihan hyvä konsti jos on tuollainen että siellä istuu 24h joku ja on vielä sellainen mistä näkee ulos.
Aika monessa maassa on reissattu missä edes liikennevakuutus ei ole ollut voimassa, saatikka varkausvakuutus eli niihin nyt ei oikein ole luottaminen!
Mitään paineita en hommasta ole ottanut, enkä reissussa ollessa en ole kertaakaan kuullut että joltain olisi pyörä lähtenyt alta.
Kummassakaan vehkeessä ei ole ollut mitään ylimääräisiä lukkoja, ainoastaan valmistajan tarjoama hälytin kummassakin päällä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Paljon riippuu siitä, missä liikut. Itse pyörin reissussa ollessa enimmäkseen maaseuduilla ja Alppien vuoristossa, joissa on parhaat tiet prätkällä ajamiseen, myös koko elämänmeno on verkkaista kuin meidän maaseudullakin joten pyörä on säilyny aina ilman erikoisempia toimia ihan majoituspaikan pihassa tai tallissa.
Jos aiot suurkaupungeissa lomailla, its a different story!![]()
Ei tuo tieto mitään salaista ole ja on ollut käytössä jo pitkään.(Heksa @ Heinä. 29 2011,23:43) kirjoitti
Laitoin esimerkin koska valheellinen turvallisuuden tuntu voi johtaa mopon menetykseen jos luottaa siihen että pyöränsä voi jättää mihin tahansa valvomattomaan paikkaan koska siinä on hälyttävä jarrulevylukko..
"Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua..."
Vakuutus velvoittaa, 2 lukkoa joista toinen se pyörän oma ja lisäksi hyväksytty lukko, esim jarrulevyssä.
Nuukana ostin tavallisen ei hälyttävän lukon, ja nyt aattelin, että jos hankkisin esim Biltemasta hälyttävän polkupyörän lukon, sen voisi "piilottaa" jonnekkin takarattaaseen, tai viritellä tuohon suojus "mc-kapelliin", tuohon kävisi kyllä tavallinen "http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161968219, jossa vedetään se piikki/tikku *ulos.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Itse pidän ketjua U-lukkoa parempana, koska sen avulla pyörän voi kytkeä tolppiin tms. kiinteisiin kappaleisiin. U-lukolla voi tietysti tehdä saman jos pyörän saa ihan kiinni ankkurointipistettä, mutta käytännössä tämä ei udeinkaan ole mahdollista, hyvä kun ketjulla ulottuu.
Itselläni on reissussa mukana ketjulukko ja pitkähkö kevyempi vaijeri munalukolla. Jälkimmäisellä voi kiinnittää kypärän ja ajotakin pyörään tarvittaessa. Pyörä on tosin vanha rotisko, jonka en usko konnia suuremmin kiinnostavan. Jos olisi kurantti pyörä, niin varmaan hankkisin ABUS:in ketju/hälyttävä levyjarrulukko-combon.
I am afraid I was very, very drunk
Baltian ja muiden maiden reisuilla ollaan parkerattu joko kadunvarteen tai hotellin parkkipaikalle tai parkkihalliin,lukitus pyörän omalla lukolla ja ketjulukolla toiseen pyöräänkiinni.
Ei ole ollut ongelmia.Yleensä on samaan parkiin tullut myös muita ulkomaan elävien pyöriä,eikä hekään sen kummemmin ole pyöriään lukinneet.
Uusilla pyörillä näyttävät ajelevan aikalailla muissa maissa.
Varsinki Italilaiset.Saksalaiset ja Itävaltalaiset.
Mutta jos huonotsäkä käy niin kaikkea sitä voi sattua.
Vakuutuksen vaatimat edelytykset kannatta laittaa.
FJR 1300
XJR 1300
GR *650
SS1000 7/2004
Baltia ajot 2006-2017
Eurooppa turnee 2011
Eurooppa turnee 1983
Minne ajankin en ole koskaan perillä
Vittu. Vaihdoin jarrulevyn uuteen. Uuden levyn reijät on erilaiset kuin ennen. Nyt ei mahdu jarrulevylukko enää paikalleen. Pakko tuunata tai hommata uus lukko. Ikinä en enää osta tarvikeosia, koska lopulta ne tulevat kuitenkin kalliimmaksi kuin orkkikset.
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Viime heinäkuun puolessa välissä Rostockin satamassa odotettin laivaan pääsyä myöhään illalla. Ihan viime hetkillä laiturille tulee gixeri kaksi kaveria päällä. Takana istuvalla oli kaksi reppua selässä vierekkäin ja kuskilla vielä yksi mahapuolella. Asiaa ihmeteltyämme kuulimme selityksen: toisen kaverin prätkä oli varastettu edellisenä yönä Amsterdamissa suoraan hotellin oven vierestä. Respalla oli ollut siihen ihan suora näköyhteys, mutta kukaan ei ollut huomannut yön aikana yhtään mitään.
Joten kyllä niitä prätkiä lähtee asiattomien matkaan eikä siis ole ilmeisesti mikään ihme, että Hollannissa HD:kin niputetaan ketjulla kiinni.
Pekka T
FZ8-N & MT-09 Tracer & MT-07 2 kpl
^ jep, mielestäni paskapuhetta väittää ettei niitä viedä, kyllä viedään, mutta toisilla voi toki olla vaikka vähän parempi ´munkki´ kuin toisilla. Ja läntisen Euroopan suurkaupungeissa niitä vasta viedäänkin. On jotenkin nurinkurista, että mm. varkausvakuutusten erityisehdot tuntuu keskittyvän yleensä tuonne itäpuolelle.
Todennäköisimmin pyöräsi lähtee omille teilleen sellaisessa paikassa, missä on merkittävässä määrin samanlaisia pyöriä liikenteessä. Silloin kannattaa pölliä varaosiksi, tai vaihtoehtoisesti sillä pöllityllä voi myös ajella suht pienellä kiinnijäämisriskillä.
Hysteeriseksi ei tarvitse ruveta, mutta kyllä tuollaiseen tapahtumaan vähintään saa reissusuunnitelmansa menemään kerrasta uusiksi, joten ei mielestäni tee pahaa tehdä edes jotain estääkseen moisen. Mutta kukin tietenkin omalla tyylillänsä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Bueli yritettiin Amsterdamissa pihistää hotellin respan edestä 24.10.11. Olivat saaneet virtalukon (arvatenkin liukuvasaralla ja ruuvilla) irti ja vääntäneet ohjauslukkoa väkisin. Aamusta piti lähteä kohti Travemündeä ja karu totuus paljastui.
Siittä sitten Leathermanin halpaversio, suomalainen Retki Pro-monitoimivärkki käteen, hotellista lainaan parit meisselit ja purku alkakoon.
Ohjauslukon ohjausakseliin työntyvä tappi oli väännetty korkkiruuviksi, joten sen irroittaminen oli työläintä koko prosessissa. Lopuksi niparilla virtalukon pohja entisen virtalukon paikalle ja siirtymä kohti Travea ja laivaa alkoi.
Ketju tai levyjarrulukko olisivat todennäköisesti pelastaneet harmilta... *![]()
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Itse olen lukinnut moponi Abuksen ketjulla joko metalliaitaan tai kaverin hälyllä varustettuun mopoon, sekä peitellyt pressulla. Tähän mennessä on kahdesti häly lauennut, Portugalissa ja Romaniassa.
Portugalissa syyllinen taisi olla remppajamppa, joka viritteli mopon kylkeen suojaa (maalasi seinää vieressä). Romaniassa taasen epäiltiin lähistöllä olevaa kissaa jälkien perusteella. Silti, pikainen ryntäys hotellin parkkikselle vartijan kanssa herätti kummasti unilta...
Pyörä ollut melkein aina parkissa jossain majoituspaikan parkissa, eikä ongelmia ole ollut. Ranskassa ja Saksassa pysynyt hyvin myös kadun varressa pienemmillä paikkakunnilla. Pariisissa tai Marseillessa en kuitenkaan kokeilisi.
Kai se on syytä lähteä liikkeelle siitä, mihin moponsa "peittelee"
yöksi nukkumaan.
Liimiksille ja harrastelijoille kaikki hidasteet ovat tietenkin
intoa laimentavia heidän luontaisen laiskuutensa ja työtä
vieroksuvan asenteensa vuoksi.
Ammattilaiset/tilauskeikkojen tekijät ovat taas hankalampia
kavereita..... ja näiden suhteen taas se säilytyspaikka lienee
merkittävin suoja.
Oikein "tiukka tilauskeikka" kun sattuu kohdalle, lähtee
kisakalusto kuljetusautosta sorkkaraudalla keskellä
kirkasta päivää silmien edestä.
Muutama vaatehuoneen kokoinen karpaasi kanget kädessä
ei innosta lähteä kyselemään...... että mitähän arvon herrat......
Lopulta kuitenkin.... jos kerran laivatkin seilaa tuurilla, miksi
ei pieni mopokin.
Erilaisten vempeleiden kanssa, aikojen saatossa, on muodostunut väistämättä sellainen tunne että laitteillakin
on sielu ja karma.
Toisista on jatkuvaa huolta ja murhetta ja niille sattuu
kaikenlaista kuskista riippumatonta.....
Moistesta laitteesta kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Kaverit, joille aina joka paikassa
sattuu ja tapahtuu.... ovat hieman hankalampia tapauksia.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onko ihan tutkittua tietoa vai mennäänkö mutulla vai peräti hevosmiesten tietotoimiston tiedotteella?(pecha @ Marras. 03 2011,15:53) kirjoitti
Millaiset rajaukset sulla tässä on? On tietysti selvää että jos on paljon pyöriä niin niitä lähtee luvattomille teillekkin enemmän mutta kait tässä haarukoidaan todennäköisyyksiä, vai?
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Virtalukkoa ja hälyttävää jarrulevylukkoa käytän, en muuta. Paitsi Suomessa jää usein jarrulevylukkokin laittamatta.
Mopoilua aloitellessa kuljetin pari ekaa kesää ulkomailla reissatessa kaarilukkoa mukana, mutta se jäi sitten pois. Ei jaksanu värkätä.
Varkausyrityksiä ei ole sattunut, ainakaan niin että pyörästä olisi mitään huomannut. Pari kertaa on häly-lukko alkanut ulvoa. Toisella kertaa syyllinen oli majatalonpitäjän kissa (tassunjäljet istuimella). Toisella kertaa oli luultavasti kyse hälyttimen omasta sekoilusta, se kun on niin herkkä että ei kestä juuri puhaltaakaan pyörään päin. Pyörä oli ikkunan alla joten ehdin parissa sekunnissa tsekkaamaan tilanteen; ketään ei näkynyt.
Tallia tai takapihaa kysyn aina jemmauspaikaksi, ja usein sellainen löytyykin. Monesti tarjotaan jemmaa jo ennenkuin ehtii edes kysyä.
Reissaustyylini suosii pikkukyliä, jolla mahdollisesti saa varkausriskiä pienennettyä. Rosvojen määrän ainakin luulisi olevan vähäisempi kuin maalikylillä.
Spiraalille pakkautuvaa vaijeria ja munalukkoa pidän myös mukana. Niillä saa ajokamat näppärästi pyörään kiinni siksi aikaa kun käy uimassa tmv.
Lukoista sen verran vielä, että niitä pyöreällä holkinmallisella avaimella varustettujahan ei kannata ostaa. Aukeavat Bic-kuulakynän kuorella tai vastaavalla yhtä nopeasti kuin avaimellakin. Juutuupista löytyy videokin aiheesta.
Oli eräänkin liikkeen myyjä hieman ihmeissään kun demonstroin "guaranteed-super-safe" lukon aukaisua![]()
No ihan tervettä järkeäkin käyttämällä saattaa olla mahdollista päästä tällaiseen päätelmään. Missähän ihmeessä oikein parhaiten kannattaa esimerkiksi ammattimaisten liigojen operoida?(Herppa @ Marras. 05 2011,13:22) kirjoitti
Se, mistä itse haluaisin joskus nähdä jotain tutkimuksentapaista, on juuri mp-varkauksissa itäpuolen oletettu vaarallisuus verrattuna länteen. Sekin voi toki vaikuttaa asiaan, että idässäpäin liikuttaessa ollaan varmaankin lähtökohtaisesti varovaisempia esimerkiksi mp:n yöpymispaikan valinnassa. Itse veikkaan, että kaikkein todennäköisin paikka, mistä pyörä katoaa kadunvarresta pakettiauton kyytiin, on miljoonakaupunki Länsi-Euroopassa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jep, voin vahvistaa tämän totuudeksi ainakin Lontoon osalta. Yleensä on ollut oma pyörä vaijerilukolla kiinni kaivonkannessa, mutta eilen oli pari autoa parkkeerattu just niin, että ei pyörä mahtunut siihen kaivon kohdalle eikä mennyt kun noin 4 tuntia ennen kuin mustalaiset kävi hakemassa pakun kyytiin.
Born to Lose - Live to Win
"Heikoin lenkki" ei tosiaankaan aina löydy ketjusta.
Varsin moni, äkkiseltään vakuuttavan oloinen kapine porsii koko lukkopesän pihalle ihan
"Lettermanni" välineillä.
Vielä huvittavampaa (vituttavampaa) on, kun keväällä hankittu "laatutuote" sylkäisee loppukesällä
sen lukkopesän ylpeän omistajansa kengille avaimella avauksen yhteydessä.
Karkaistu jykevä kettinki ja vanha vihattu Abuloi ei siinä vaiheessa tunnukaan niin raskaalta ja hankalalta
kun koittaa naama näkkärillä lohdutella kaiffaria..... ihmettelemässä satasen vermeen innovaatioita....
Hmm... Taisi tossa suunnittelijalle tulla kaffepaussi kun pesä on näemmä paikallaan tollasella
paperiklemmarinpätkän olosella nipukalla.
Eipä senpuoleen, kaupan olevissa lukitusketjuissakin on melkoisia eroja, eikä mitat välttämättä
takaa lujuutta leikkureita vastaan.
Muistelen katselleeni jotain Brittiohjelmaa, jossa kaksi aikapoikaa jumppasi isoilla leikkureilla
ketjuja poikki kelloa vastaan.
Osa merkkituotteistakin huokaisi kun naapurin piika heti ensimmäisellä painaisulla, mutta toiset tuotteet
kehittivät reilusti yli satakiloisille rynkyttäjille ihan kunnon hien pintaan ennen laukeamistaan.
Olis tietty pitäny raapustaa tuotemerkit talteen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei nyt ihan noinkaan.. Kaskon ehdot kannattaa tarkistaa, ne löytyy vakuutusehdoista. Pelkkä osakasko, eli suomeksi palo- ja varkausvakuutus ei yleensä ole voimassa kuin kotimaassa.
Oikean kaskon ehdoissakin saattaa olla maininta lisälukosta, vartioidusta paikasta jne.. Baltiassa yms. entisessä Itäblokissa päälle 25 % omavastuu, eli enpä nyt ihan miten vaan ja mihin vaan pyörää jättäisi.
Mitä uudempi ja arvokkaampi mopo (tai auto), sitä helpommin katoaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kannattaa tosiaan jäädä kotiin jos kovasti pelottaa, mutta suhteellisuudentaju ei missään
yhteydessä liene pahasta.
Ihan laittamaton fakta vaan on, että turvakerroin kohenee vallan mahdottomasti jos
esim. kahdella mopolla liikuttaessa kihlaa pelit toisella ketjulla ja toisella jomman kumman
johonkin kiinteään.
Ei ketjunpätkän ja järeän riipparin kuskaaminen kummoinen riesa oikeasti ole.
Eikä niitä tosiaan joka paikassa ole tarpeen käyttääkään.
Vakuutuksista sen verran, että olivatpa miten kattavat tahansa, kyllä tähän saakka
ajatus siitä, että ajelee kotiin saakka samalla paketilla kuin lähtikin, on tuntunut
ylivoimaisesti parhaalta lähtökohdalta.... näin varmaan useimpien mielestäkin.
Jotenkin tuntuu vähän huonolta vaihtoehdolta myydä mopo vakuutusyhtiölle kesken
lomareissun. Saatan toki olla väärässäkin
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itellä kävi viime kesänä niin huono tuuri, että zx-9r lähti samana päivänä, kun sen ostin kävelemään iltasella
Pyörän olin parkkeerannut samaan paikkaan, kun vanha pyöräkin, kerrostalon vastakkaisella parkkipaikalla (Ikkunasta näki mukavasti pyörän olin paikan).
Tästä yllätyksestä olisin varmaan välttynyt jos olisin sen sivupihalle laittanut. Ainoa vaan, että sinne ei nää mistään ikkunastakaan, että siellä varkaat olisivat saaneet kaikessa rauhassa työskennellä. Mutta vanhasta tottumuksesta parkkeerasin sen sinne.
Ja kun omiin nimiin ei kerenny sitä laittaa niin eihän siitä mitään korvauksia saanut
Ulkomailla olisi tarkotus mopolla joku kesä lähteä käymään niin tästä oppineena kuljetan ainakin kunnon ketjua mukana, että saa köyttää sen kiinni johonkin.
Myös parkkeeraus paikkaa pittää muutamaan kertaan miettiä.
Jälkiviisaus vaan on melko perseestä...
Jee Jee
- mahdollisuuksien mukaan ainakin yöksi pois kadunvarresta, ts. sellaiseen paikkaan, ettei pakettiautolla helposti pääse ajamaan ihan viereen
- jokin lisälukko, esim. tukeva levylukko käyttöön aina, kun poistuu näköetäisyydeltä
- öisin mahdollisesti myös suojapeite päälle, se on yllättävän tehokas keino vähentää pyörän herättämää mielenkiintoa
- jos kaikki nämä pettävät, pyörän tulee olla vakuutettu varkauden varalta
Siinäpä ne tärkeimmät.
Menkääpä joskus GreenCard-maiden ulkopuolelle motoilemaan, siellä ei tuo viimeksimainittu eli suomi-kaskovakuutus ole ollenkaan voimassa, joten varkaustapauksessa omavastuu 100% – pistää muuten kummasti vähän tsemppaamaan sen yöpymispaikan etsinnän suhteen![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Olikos edellisellä vakuutukset kunnossa?
http://www.moottoripyora.org/keskust...C3%A4-ostaessa
Oli sillä jotkut vakuutukset, mutta kun soittelin siitä Turva yhtiölle päin niin pahoitteli vaan tilannetta.
Heillä ainakin menee niin, että kun on allekirjoitettu nimet alle niin pyörässä on voimassa ainoastaan perus liikennevakuutus niin kauan kun käyt tekemässä vakuutuksen vaihdon.
Eli tästä oppineena pyörä aina ostopäivänä neljän seinän sisään yöpymään ja nukkumaan pyörän selkään. Jos ei ole mahdollisuutta sinä päivänä tehdä omistajanvaihdosta !
Tai jos se netti olisi ollut käytettävissä niin totta sen kautta olisi jonkinlaisen kaskon saanut voimaan !
Jee Jee
Vilkaisepa vaikka tuosta Turvan ehdoista kohta 9.1 (s.34):
http://www.turva.fi/NR/rdonlyres/E3E...et01112011.pdf
Koska tuo on ihan lakiin perustuva juttu, ei Turvalla voi olla tästä mitään omia kiemuroita, joten jos olisi omat rahat kyseessä, niin selvittäisin kyllä edellisen vakuutukset.
Oon kertonu tän täällä aikaisemminkin, reissussa mukana Abussin murtamaton ketju ja lukko, matkaavat tankkilaukussa ihan hyvässä sovussa ja kun jätän pyörän parkkiin niin kiinnitän ketjun takapyörään ja pitkäksi taaksepäin, näin kielin ettei minua ole helppo viedä.Kuitenkin Riiassa hotellin tallissa pyörää oli jaksettu kantaa useampi kymmentä metriä ja sitten jätetty-eli toimii.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Näin kerran jossakin reissunpäällä fiksun lisälukitteen eräällä varttuneemmalla motoristilla. Pyörän keskiseisontatuesta oli herra havainnut kohdan, johon pystyi kiinnittämään tavallisen munalukon, joka esti pyörän laskemisen tuelta alas. Erinomainen lisähidaste, joka ei vie tilaa juuri ollenkaan. Ei toki estä pyörän kantamista paikalta, mutta yksinkertaisuudessaan nerokas oivallus.
No, ensi kerralla rosmoilla on sakset mukana.
http://www.youtube.com/watch?v=WOoEWv_QAio
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.