Hoi viisaammat,
Kelailin että joskus tulevaisuudessa kun tulee aika vaihtaa ketjut ja rattaat, niin onkos paljon iloa jos vaihtaa eturattaan piikin tai pari pienempään? Kaverilla tulee tämä homma hoidettavaks ihan just ja ollaan podittu asianhaaroja pariinkin otteeseen ilman oikeaa tietämystä.
Mun yksinkertaisessa mielessä sen pitäisi lisätä vääntöä ja laskea huippunopeutta. Oikein? Kiihtyvyys esim ohituksiin siis saattaisi parantua Suomen maantienopeuksissa. Oikein?
Jos ootte vaihtaneet pienempään, niin kokemukset ja tehovaikutukset olis mukava kuulla. Ja muut vaikutukset tietty myös. Eipä haittais jos jollakulla olis jotain dynotestien tuloksia myös.
Dänks!![]()
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
eipä tuo ratas paljon tehoihin vaikuta...
ajotuntuma kyllä muuttuu paljonkin ,ainakin-2 muutoksella tulee jo er5;täkin oikea tykki![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Heh, ei se muutos dynolapulla näy, mutta persdynossa kylläkin
Mulla on -2/+4 välit tällä hetkellä ja menee aika mukavasti. Motaria ei viitsi ajaa kun reilussa satasessa on jo 6000rpm
Täällä voit laskea eri variaatioiden vaikutusta kierroksiin eri vaihteilla/nopeuksilla Gearing Commander
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Heh joo eihän ne kilowatit mihkään kasva totta ;) perseessä kyllä tuntuu erilaiselta ja vääntänee paremmin. Kiitti paljon vinkeistä.
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Rattaita uusiessa huomasin, että paikallaan oli piikkiä pienempi eturatas. Jos en olisi laskenut, niin liekkö olisin ajossa ikinä huomannut muutosta. Normaalisti ajellessa menee normaalisti ja jos tuppia kunnolla vääntää, niin maisema liikkuu oli siellä piikki enemmän tai ei![]()
KTM 990 Adventure
Joo mullakin oli mielessä että vaihdan sit joskus piikkiä pienemmän eteen niin sais ehkä sen pienen hivenen vääntöä lisää. Toi laskuri on hyvä.(Banned @ Heinä. 17 2011,00:11) kirjoitti
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Omasta mielestäni paras muutos minkä omaani olen tehnyt. Tehot ei kasva mutta kyllä siis tuntuu siltä. Piikkiä pienempi eturatas toi minulle paljon paremman pyörän, 7% lisää nopeusmittarin virhettä ja vähän ajan päästä speedohealerin... Nyt varadero jopa keulii välillä...
Varmaan pyöräkohtaista, joissain voi olla kohdallaan jo tehtaalta![]()
Husqvarna 701LR
Omalla kohdalla jos laitan pykälää pienempää ratasta eteen,tai ísompaa ratasta taakse, niin ei enää ruumis kerkee mukaan vaihteita vaihtaessa.
Niin nopsaan saa nyt jo vaihtaa, vaikka mopona nuha onkin alla
No joo, oli mulla asiaakin.
Eli mikä urbaani legenda tää on että kone tms ei tykkäisi jos rattaita vaihtaa parittomasti välityksiä?
Eli on ok jos vaihtaa -1 ja +1 mutta ei -1 ja +2 tyylillä jne.?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Edessä -1 takana +1 "halvin ja paras viri" mitä oon ikinä tehnyt ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Ei se ihan noin yksioikoisesti mene. Ei kyse ole myöskään siitä, ettei kone tykkäisi. Samojen hampaiden osumisesta samaan ketjuväliin on kyse. Tuo aiemmin linkattu gearing commander antaa siihenkin apua. Tosin itse jättäisin omaan arvoonsa koko asian. Hyvällä ketjujen rasvauksella huonoimmallakaan yhdistelmällä ratastus ei kulahda merkittävästi optimaalista nopeammin. Jokin kestovaikutus on kuitenkin olemassa, jos hoito on identtistä.(ihis81 @ Heinä. 17 2011,01:12) kirjoitti
Vielä sananen ohituskiihtyvyydestä. Samalla vaihteella lyhennetyillä väleillä pyörä tosiaan kiihtyy paremmin läpi sen ko vaihteen kierrosalueen. Itse kiihtyvyys ei muutu, mikäli pyörä on vakioväleilläkin vetoalueella ko nopeusvälin.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Vanha fysiikantunninloru: "Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää!" Eli teho pysyy samana, mutta välityksiä pienentäessä voimaa tulee enemmän, mutta samalla (renkaan pyörimä) matka pienenee, eli kierroksia saa olla enemmän.(TiuSo @ Heinä. 17 2011,00:43) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eikä tankillakaan pääse enään yhtä pitkälle.(shyhander @ Heinä. 17 2011,12:37) kirjoitti
Pääasia että on kivaa.
Nykyinen: Zygä...ou nou
Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
75m/s
Jos nykyisellään joudut kaupunki- (hidas-) ajossa nytkyttelemään kytkimellä, on eturattaan pienentämisestä suurta hyötyä. Toisaalta suurimmalla vaihteella matka-ajon kierrokset nousevat jonkin verran. Etenkin isoissa v-koneissa kuutonen on usein kovin pitkä ja käyttökelpoinen vain yli satasen vauhdeissa, joten välityksen tihentäminen ei matka-ajoa haittaa, eikä juuri vaikuta kulutukseenkaan.
Omissa pyörissäni on molemmissa piikkiä pienempi eturatas. Kummassakaan ei tarvinnut ketjun lenkkimäärää muuttaa, ja eturattaan saa vaihdettua ketjua katkaisematta.
Kokeiluhan ei maksa kuin tuon eturattaan hinnan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kyse on siis siitä, että rattaaat eivät saa olla suoraan toisillaan jaollisia, eli pahin olisi vaikkapa 15/15 tai 15/30. Tämä tosin koskee vain hammasrattaita, sillä mopon voimansiirrossa on se "kolmas ratas" eli ketju myöskin välissä. Jos hifistelemään alkaa, niin ketjun lenkkien määrä ei saisi olla kummankaan rattaan monikerta, mutta vaikutus taitaisi olla ketjujen käyttöiässä tuskin edes huomattavissa. Tärkeämpää on ketjujen hoito ja ajotyyli, eivätkä nekään ole kovin tärkeitä.(mjtee @ Heinä. 17 2011,07:12) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ajelen stadissa päivittäin arkisin työmatkoja, mistä tämä ajatus oikeestaan lähtikin. Pieni lisäpotku ykkös-kakkosvaihteiden paikkeilla ei tekisi huonoa kun hiipii jonon jatkeena.
Saatanpa vaihtaa pienempään kun tulee ketjujen vaihdon aika. Kiitti vastauksista!![]()
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Itse tein yhteen pyörääni toisensuuntaisen muutoksen, 17-piikkisestä 18-piikiseen. Syynä se, että eriprofiilinen takarengas ja tiheämmällä ensiövälityksellä oleva vaihtokone siirsivät satasen vauhdissa kierrokset pois mukavuusalueelta. Gearing commander oli hyvä apu siinä, ettei tullut liikaa muutettua.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
[quote=
Eikä tankillakaan pääse enään yhtä pitkälle.[/quote]
mulla meni c-zetori pidemmälle kun oli kone paremmin "alueella" *
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mitä hemmetin väliä sillä on mikä piikki sinne lenkkiin osuu? Joka lenkkiin osuu joku piikki joka kierroksella, niin onko sillä oikeesti mitään väliä onko se piikki sama vai joku toinen piikki Alkaa olla melkoista hifistelyä, jos tommoset asiat mietityttää.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Sama.(dnapekko @ Heinä. 20 2011,15:34) kirjoitti
Vajaa kymmenen lisää vauhtia per pykälä. Lähinnä mielessä oli paremmin osuva tehohuippu huippunopeuden kohdalle lentokenttä ajoja varten. Tosin en ole käynyt kokeilemassa toimiiko käytännössä... Veikkaan, ettei nuo alle kaksi kilometriset baanat riitä vakio tonniselle.
Tietysti hyötynä myös hiljaisempi meteli ja oletettavasti pienempi kulutus. Omassa ajossa ei alle satasissa heikentynyt kiihtyvyys ole haitannut, jos nyt kaupunki ajossa oli aluksi tottumista.
Testi
Omassa thonniisessa "mopossa" on vakio rattaat 15/40. Joku edellinen on laittanut 15/45. Tässä havainnot:
+ Kutosellakin voi kruisailla setämies-malliin rauhallisesti 50km/h, eikä tartte vinguttaa ja kone vastaa väännöllä!1! Enää puuttuu automaattiloota ja imudiesel...
+ n. 120km/h vauhdeissa 6. vaihteella saksan autobaanalla aletaan olla pikkuhiljaa lähellä "aluetta" eli motarilla ei tartte kuin nauraa kypärän sisässä kuis ne autot ei kiihdyJa jos kiihtyy, niin pienenpää sisään.
+ Keulii suljetulla alueella kakkosella kaasusta kuulemma
+ Kulutus ihan sopivaa eli tauot tulee oikeaan aikaan homosohvatouringissa.
+ Ykkönen on lyhyt. Veikkaisin, että muukin voiman siirron välitys on lyhyehkö tässä pyörässä jos vertaa matkapyöriin tms. Kakkosta voi "laittaa" hetikun pyörä nytkähtää liikkeelle.
+ Kiihtyy. Pärjää Tonnisille kyykyille suomen lain sallimissa nopeuksissa isoilla vaihteilla kevyesti. (-) Sitten kun aletaan "ajamaan" niin ei varmaankaan enää...
Siinä noita...
- tulee siitä (keksimällä keksitty), että riittävän hitaassa vauhdissa ykkönen on liian lyhyt ja kakkkonen liian pitkä. Ehkä vakiona ilma virivirejä kaasun käytös on vielä pehmeämpää jolloin nykyinenkin ratastus menisi mukavasti. Nyt ykkösella on vähän kulmikasta ajella. Tosin empä mä käytä kakkostakaan joka päivä. Yleensä mennään kolmosella kulmat (toim. huom. ikää alkaa kohta olla riittävästi koneen kierrättämisen estämiseksi)
![]()
?
Kuis hankalaa ois saada pitempi kutosvaihde, tai vaik 4, 5 ja 6?
Ku tekis mieli lyhempää ykköstä...
Taik sit isompi eturatas, ja ykkönen joteski lyhemmäs?
GS:n ykkönen mulle turhan pitkä...
Super Duke 1290 R 2017
Periaatteessa jos sama lenkki osuu aina samaan koloon niin ketjun kuluessa sen kulumisen epätasaisuus korostuu.(Sledgehammer @ Heinä. 20 2011,15:55) kirjoitti
Toinen mikä tuossa rattaiden valinnassa on se et jos on juuri tasapari sopivasti niin että joka lenkille eturataan hammas ottaa samaan aikaan kiinni kun takarataalta irtoaa - saattaa ainakin teoriassa aiheutta resonointia ja siten turhaa kuormitusta voimansiirtoon tai ainakin ääntä.
Jos rattaiden hampaat ei oo jaolliset, peräkkäiset hampaat ottaa/irrottaa vähän erikohassa ja mahdollisuus resonointiin pienenee.
Sitä miten nää todellisuudessa vaikuttaa ei oo hajua -ei oo osunu kohalle tasajaolliset hammasrattaat eikä ketjut.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Miksi käytät ykköstä jos on liian pitkä ?(ariman @ Elo. 09 2011,16:06) kirjoitti
Vaihdelaatikosta rattaita vaihtelemallahan tuo onnistuu...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Ei viitti ketjujen takia uutta ketjua avata, niin käytetään vanhaa. Pitääkö uusia ketjut jos vaihtaa eteen pykälää pienemmän rattaan? Ketjuilla ajettu vähän yli 13t km.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Ei kai tuon yhden piikin pienentäminen kovin hirveästi vaikuta kaasuvasteeseen kiihtyvyyden osalta, oikean vaihteen valinnalla lienee varmaankin suurempi merkitys. Mutta sen verran on ratastuksen muutoksista kokemusta kun tuli aikanaan testattua ja vaihdettua ketjurataspaketin yhteydessä 1100 gsx:n 2 piikkiä isompaa eturatasta, ajatuksena saada 5 vaihteella kierroksia pienemmäksi matka-ajossa kun koneessa olis kumminkin riittävästi vääntöä jo heti alakierroksilla.
No kyllähän ne kierrokset matka-ajossa tippui mutta kaupunkiajeluista ei sitten tullut yhtään mitään. Tuli aivan liian pitkät välitykset.
Jäi muutaman sadan km kokeiluksi. Vakio meni takasin. Kai se välitys oli sitten siellä japanissa miettitty ja testattu jo ihan valmiiksi?
Murjaanien kuningas!
Eli jos etunen on vaikka 15 niin takanen mieluummin joku muu kuin 45?
Kyllä yksi piikki edessä vaikuttaa yllättävän paljon. Omassa SF:ssä hidasajo (kaupungissa) muuttui paljon helpommaksi piikkiä pienemmällä kun ei tarvitse olla kytkimellä koko ajan. Sama juttu alppiserpoissa. Matka-ajossa kotimaassa kuutonen on silti ihan riittävän pitkä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
XX:n eturattaan vaihdoin piikkiä pienemmäksi, pelkkää plussaa minun taholta. Matkavaudeissa 500rpm enemmän kuin ennen mutta ei ainakaan minua haitannut.
Do you have premonitions of déjà vu?