Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Elikkäs -99 vm cbr ja mittarissa 48tkm.
    Koneeseen on vaihdettu nokkaketju ja kiertokangen laakerit, mutta pyörä senkun pitää nakuttavaa ääntä. Itellä loppu nyt neuvot keske.
    Missä vika? Ja miten päästä siitä eroon?
  2. #2
    voisi avunsaanti helpottua, jos täsmentäisi, mikähän cbr on kyseessä. Ja mistä päin murkulaa ko. ääntä tuntuisi kuuluvan, ja kuuluuko sitä kaikilla jengoilla, sekä vaihteleeko se esim. kylmän/lämpimän koneen välillä. Ja onko ääni ollut sama(muuttumaton) ennen ja jälkeen remontin.

    Moottorista kuuluvien äänien diagnosointi etänä ja pyörää näkemättä saattaa kyllä silti olla haastavaa. Ei välttämättä ole helppoa, vaikka olisi pyörän vieressä.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Mulla on ollut kaksi 954sta huollossa naputtavan äänen takia ja molemmista paljastui (aikamoisen homman jälkeen) kampiakselin laakerivika.
    Jos ääni on kierroksia seuraava se voi liittyä alakertavaurioon. Syntysyytä tai sitä onko tässä nyt kyseessä sellainen en ala edes arvailla.
    Kone käyntiin ja metallistetoskooppi korville ja kuuntelemaan. Eipä tuollaista ihan helpolla muuten selvitä.
    Sanot että kiertokangen laakerit (yläpäät) on vaihdettu? Vai alapäät? Katsoitteko toiset mikäli toiset vaihdettiin? Oliko männät pihalla vai alakauttako vaihdoitte kampuran laakerit? Ja ilmeisesti olet myös vaihtanut nokkaketjun kiristäjän kun ketjukin on vaihdettu?

    Vähän erilaista (korkeampaa eikä ihan tasaista) naputusta pitää myös hajonnut venttiiliseeti ja/tai venttiilinohjuri. Onko puristusmitattu tai ohivuodotettu?

    Tää nyt on ihan tällaista huulten heiluttelua lämpimikseen kun eipä tuosta pysty kuvauksesta ihan kovin pätevää arvioimaan. Pitää se kytkinkin raksutusta jos laakerit hajoaa.



    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #4
    Vikaan en ota kantaa, mutta äsken ilokseni huomasin, että öljynvaihdon jälkeen ennen kylmällä koneella kuulunut hentoinen nakutus katosi * *Mistä lienee kuulunutkaan.

    Kyseessä siis -99 cbr 600f

    En tiedä miten muilla, mutta koko ajan tuntuu, että jostain mukamas kuuluu jotain ylimääräisiä ääniä :P Sitten parin päivän päästä niitä ei enää kuulekkaan.
  5.  
  6. #5
    Joskus hondalla on ollut koneissa harmiton ominaisuus (VFR konesarjassa ainakin 90-luvulla, mutta voi koskea myös CBR:ää?), jossa kangen voitelussa on ollut harmittomia puutteita. Tästä aiheutuu lievä naputtava ääni kun pyörä on pystyasennossa tai kallellaan vasemmalle sivuseisontatuella. Ääni katoaa kun kallistaa paikallaan oikealle puolelle. Ääni ilmenee välillä muttei aina. Voitelun vaihtaminen toiseen voi tuoda äänen esiin tai poistaa sen. Vika oli sen verran marginaalinen ettei sitä edes viitsitty korjata Hondalla, vaan julkaistiin vain huolto-ohje. Ei haitallinen siis jos kyse sattuu olemaan samasta asiasta. Moni on ajellut pyöränsä äänestä huolimatta ja jotkut harvat viitsivät jopa korjata jutun. Mielestäni ei maksa vaivaa jos on kyse tästä...

    Niinkuin huomasitkin toinen tyyppi"vika" ovat nokkaketjut ja -kiristimet.
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama