Ooksä muuta kerennyt kesäsin tehdä kuin ajaa mopolla? Ihan kunnioitettavat kilometrit per kausi...(-Anu- @ Joulu. 15 2011,05:16) kirjoitti
Mulla nää kilometrit on tippuneet joka kausi. Eka kausi n. 15 tkm ja viimesin n. 2 tkm.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuohan on hyvä ja ikoninen esimerkki siitä niinsanotusta "maalaisromantiikasta"(sky @ Joulu. 15 2011,07:30) kirjoitti
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kolme kesää takana ja n.35tkm eikä vielä kertaakaan kömöllään. Samalla bläkkärillä aloitin heti kortin saatua. Mopolla teinipoikana tuli kyllä oltua katollaan missä milloinkin..
Talven aikana tulee pyörä hifisteltyä viimisen päälle kuntoon, joten toivottavasti ei heti keväällä tarvi tuolla konttailla..![]()
Kawasaki zx-12r 2005
Saab 9-5 Aero 2004
Saab 96 V4 Super -79
Ehkä noin 10k km, ensimmäisenä ratapäivänä kuitenkin tuli suoritus tehtyä. Neljä prätkää on ollut omistuksessa ja niistä kolmella on kipattu![]()
08 EXC-R 450 * 10 SM R 990 (ex) * 10 SMC 690 (ex) * 06 GSX-R 1000 (ex) * 05 exc 525 (ex) * 03 636 (rip)
Jaa..a, paljonkohan nuita kilsoja tuli ehkä noin 80000 kilsaa ennenkuin kunnolla mopo lähti käsistä,mutta siitä ajelusta en muista kuin viimeiseksi jääneen tauon porukoiden kanssa ja töölöön tehovalmiusosaston valot .Vauhdista en tiedä mutta sakot tuli 80 kilsan vauhdista 60 alueella. Aivoihin tuli mustelma ja maksaan ruhje vamma, ulkoisia mustelmia oli monia ja riittävän kokoisia ja niistä on jäljellä oudontuntuiset kohdat ihon alla.Pahin jälkijättö on ajoittainen korvien tinnitus on jäänyt kihisevästi vinkumaan päähän. Mopo nyt meni hieman heikkoon kuntoon mutta kun kyseessä on ktm niin tuolla se tallissa on uusien osien kanssa vähitellen kasattavissa. Täytyy nyt sanoo että oli se hyvä että olin hyvässä seurassa ajamassa tuolloin.
Motocrossia ja mantsaa nuoruudessa harrastaneena siellä tuli kaaduttuu nuin 100 kertaa noin 10 kaatoa per kausi joista aina muutama kunnolla,mutta yhtään luuta ei ole koskaan murtunut tai mennyt poikki, sensijaan nivelet on hieman kärsineet siitä touhusta.
Ultrafast KTM machine .
Pari kautta tullut nyt ajettua noin viistonnia vuosi.Eka ajokausi loppui siihen kun paku liikenne ympyrässä eteen ja eikun kylkeen ja kumolleen.Itselle ei mitään pahempaa tullut,mopo korjattiin ja tämä kesä kurvailtiin syksyyn pystyssä.Lopuksi pyöräkin vaihtui yamahasta kawaan.
Piti tätä mopoiluakin kokeilla vanhoilla päivillä kun oli tuo A tossa kortissa valmiina.Koukkuun jäin.Radallakin tuli tänä kesänä käytyä ajamassa kolme kertaa sekin koukuttaa.
En ole vielä viitsinyt kaatua. Onnettomuuksiinkaan en ole joutunut. Mopolla tuli kohellettua kyllä, kerran etuperinvoltti ojanpenkasta, vauhtia viitisen kymppiä ja seljälleen asfalttiin. Onneks seljälleen kun oli avopotta..![]()
Isommalla kakspyöräsellä vuodesta -96, välillä takapyörällä ja välillä etupyörällä mut yleensä reikä päässä tulee vedettyä. Harrikalla extremeä tuli harrastettua joka siirtymällä. Suurin onnettomuus lie kun palo takakannesta pakoventtiili kesken matkan johtuen lähes irtoamaisillaan olevasta kaasarista ja ilmanputsarista..
Männäkesänä, alkaen heinäkuun puolesta välistä syyskuuhun tällä nykysellä riumpilla 6500km ja sillä oli lipat lähellä kun hauhontakana ajellessa jäi lähtiessä aivot tallille ja oli helevetisti liian kova tilannenopeus siihen mutkaan. En kaatunu mut jarrupalat ja kantalaput kului nopeesti vaihtokuntoon..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Nostetaan vanha ketju esille. Eli tuossa pari päivää sitten pääsin viimein neitsyydestäni tässäkin asiassa. Tuollaista 270 asteen käännöstä olin tekemässä. Tarkoitus oli veivata pyörää parkkiruutuun siten, että pääsen siitä suoraan lähtemään. Tanko oli täysin tappiin käännettynä ja vauhti mallia etana. No kone siinä sitten hieman stumppas ja mopo lähti kallistumaan oikealla. Jalka äkkiä maahan, paitsi että saappaan vetoketjun suojaläppä takertui matkalla hieman jalkatappiin. Tuossa vaiheessa mopo oli sitten jo niin kallellaan, että vaikka jalan sain maahan, niin en pystynyt pyörää enään pystyssä pitämään. Siihen se laskeutui nätisti sylinterisuojan ja sivulaukun varaan kyljelleen. Sammutin koneen tappokatkaisijasta, käänsin sivujalan alas (tässä tapauksessa sivulle) ja nostin pyörän pystyyn. Vaurioita ei juurikaan tullut. Sylinteriin suojaan jotain pientä nirhaumaa, kuten myös sivulaukun alareunaan. 37000 kilometriä meni, ennen kuin olin nutullaan. Saas nähdä paljonko menee seuraavaan kertaan.
edit. Lueskelin ketjunaloittaja Shy handerin viestin kunnolla, vasta kun olin tän oman postaukseni lähettänyt. Eli yli 30 kmh nopeuksista tapahtuneista kaadoista oli tässä ketjussa kysymys, joten väärään ketjuun onnistuin viestini lähettämään. Kiitos ja anteeks!![]()
Viimeksi muokannut: TiPL; 26.07.2012 klo 13:34.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Piikillä eka kaato oli porakolari -86. Nilkka nyrjähti silloin.
Sen jälkeen kaatoja kevarilla läjäpäin. -> oppi muuten kaatumaan pyörällä.
Nykyisin pysytty pystössä jo 25 vuotta
Toivottavasti homma jatkuu...
Tupla-X -04
Eka kaato Honda Monkeyllä; sivuluisu jäätiköllä, tökkäys asfalttiin, kypärä lensi päästä ja muutama tikki takaraivoon... ei ongelmaa
Kevarilla n. 60 - 80 km/h hiekkatiellä mutkan takana odotti traktori heinäseiväskuormassa... oli syytäkin ajaa ojaan, täysvoltti, etujarruvipu poikki ja muuta pientä kosmeettista.
Isoilla pyörillä ei sitten olekaan mitään sattunut, kop, kop, kuin kaatoja paikallaan tmv.
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports - Honda GL 1800 Goldwing DCT
Olin ajellu n. 1600km, kun about 20kmh nopeudesta vetäsin kohollaan olleeseen sporakiskoon lipat ja pohjeluu murtui, kun jalka jäi pyörän alle.
Onneks Helsingin kaupunki myönsi että heidän vika, kun tietyömaa oli vaarallisessa kunnossa ilman tietyö-merkintöjä.
Sitten oli... Mitähän sitä olis ollu, n. 4000-5000km, kun edellä ajanut vetäs volttien kautta nurin mun kaistalle ja mie teen 20m lukkojarrutusta takakumilla ja sit vedän ulos tieltä, koska en halua toisen ylitsekään ajaa. Ennen jarrutusta nopeus n. 80kmh, ulosajotilanteessa ehkä 30kmh. Ei naarmuja eikä mustelmia tässä tilanteessa ihmiseen, pyörään kylläkin rispekti-skraiduja.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Ensimmäinen vuosi (jos ei lasketa niitä mopoja ja kevareita mukaan), kilometrejä takana n. 2tkm..
Vauhtia 50-60 km/h, tankojuoppo tuli vastaan minun kaistalla pimeän mutkan takaa. Minä otin n. 5-10 metrin ilmareissun ja vastapuoli liiteli öbout 20 metriä. Pikareissu lanssilla sairaalaan. Pari viikkoa jalat ja kädet kipeinä, ei muuta pahempaa..
Nyt olen onnistunut ajamaan 5 vuotta/n. 60tkm ilman mitään kaatoja!
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Tänään oli lähellä että olisin päässyt tähän klubiin noin 2000 ajokilometrin kohdalla. Suht tiukassa oikealle ylös kaartuvassa kurvissa oli jotain kuraa kaistalla ja justiin olin avannut kaasua sen mitä tuosta kusiaisesta seitsemän kympin vauhdissa kolmosella irtoaa. Hetki hyvässä sladissa ja kalsaripyykki ei ollut kaukana![]()
Olisko menny 5000km toisen mopoiluajanjakson aloittamisesta kun yritin kuljettaa jotain makuualustaa pleksin ja ohjaustangon välissä. Sopivasti ku käänsi ohajusta niin alusta painoi etujarrun pohjaan.. tosi järkevää.. no, mateluvauhdista nurmikolle kyljelleen ja henkisiä vaurioita...
"kyllä se ny tuon kilometrin tuossa kulkee.."
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Sellanen 5000tkm takana ja kantatessa pihalle 60-70km/h. Olivat autot nostaneet soraa kurviin kun leikkaavaat pientareelle. Poliisikin muistiminua liikenneturvallisuuden vaarantamiseela vaikka tie rajoitus oli 80km/h. Heti pystyyn mutta oikee ranne liikku vähän oudosti. No nyt sinne on laitettu vähän ja toimii kuin tuo vasen.
Onneks nyt on sitten sen jälkeen rullailtu 25tkm ilman mitään.
-It´s always funny until someone gets hurt... and then it´s absolutely friggin´ hysterical!
Kawa z750 '04
Kawa z1000 'o5
Yammu MT-01 '07
Suzuki GSX1300BK '11
Yammu MT-01 '11
Kawa z1000 '14
Speed Triple '08
6000tkm edellisellä ilman kaatumisia. Nykyisellä ehkä 3km ennen kuin piti heittää nurin kun hlö.auto heitti edestä liinat kiinni eikä turvaväli ollut ihan riittävä. Siitä selvittiin säikähdyksellä kun vauhtia ei ollut kuin se ~30km/h. Toivottavasti seuraavat lipat ei ole tiedossa ihan heti.
Noin 10 000 km ensimmäiseen kaatumiseen ja heti perään toinen noin 50 km sen jälkeen samalla reissulla.
Ensimmäinen kaato johtui siitä, kun ajelin hiekkateitä, ja käännyin väärälle tielle ja huomasin ajavani suoraan jonkun kesämökin pihaan, vedin liinat kiinni upottavassa hiekassa, minkä seurauksena etunen upposi hiekkaan ja lensin ohjaustangon yli, ei tullut aineelliisa eikä ruumiillisia vahinkoja. Hätäännyin turhaan, kun en halunnut ajaa kenenkään pihaan.
Toinen kerta myös hiekkatiellä noin 150 asteen risteys, missä oli traktorin jäljiltä tiellä multapaakkuja ja ikävänkokoisia kiviä.
Tälläkään kertaa ei ruumillisia vahinkoja, ohjaustanko vääntyi, pleksi ja vilkun lasi halkesivat.
Oli vähän liikaa vauhtia.
Muita kaatoja ei ole näiden jälkeen ollutkaan.
Hiekkatiellä ajaminen on mielestäni pyörän hallinnan kannalta opettavaista, ainakin efleksit kehittyvät.
En ole ikinä kaatunut moottoripyörällä yleisellä tiellä - mopolla joskus talviliukkailla. Metsässä ja radalla on tullut kaatuiltua.
Kilometreistä ei ole mitään havaintoa, ehkä jokunen sata tuhatta 2-pyöräisellä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Oliskos mulla jossain 28 tkm kohdalla tuo ducati kellahtanut nurin ja ainoa siis tähän mennessä...
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Ei pitänyt tähän ketjuun olla asiaa, mut näin sit kävi tänää. Kilometrei takana jotain 25tkm moottoripyörillä. Toki 6 kesäisestä alkaen pv:llä, pappatunturilla, crosseilla ja skoottereilla paljon kilometreja (sekä kaatoja).
Eli lähestyin risteystä n. 60kmh. Asfaltissa vesivana säiliöautosta, motossa vaihtokuntoinen eturengas (sopii kysyä miks ei oo jo vaihdettu?!?). Hyvissä ajoin katsoin vasemmalle tuleeko autoja, samalla aloin jarruttaa kevyesti. Satuin olemaan vesivanassa ja kuin ollakaan.. Eturengas lähti luistaa ja sit mietittiin kyljellään liukuessa et mit vit tapahtuoliskin katse ollut suoraan eteen niin olis voinut pysyä pystyssä.
Kunnon kamat päällä niin ainoastaan lonkka mustana. Aika korkealta smotossa tippuu.. Takin kangas repeyty kyynär ja oljasuojan kohdalta. Kypärään liukumajälkiä. Mopoon ei juuri mitään. Ohjaustangon päähän, jalkatappiin ja takarenkaan pulttiin mukavat viisteet, jarrupoljin vääntys. Ajoin siit viel n. 20km kotiin. Ajettavuuteen ei tullut mitään. Eli mukava tällä on kaatua, verrattuna kyykkyyn
Ja tää oli tosiaan n.60kmh vauhdista! En haluis testaa 160kmh..
KTM 690 SMC 2009
Yamaha YZF-R1 2006 -ex
Jotain 20 krt vuodessa tulee läheltä piti tilanne ja sitten rauhotellaan vähän aikaa, ajot ympäri vuoden ja kadulla ei ole tullu vielä kaaduttua yli 30km/h vauhdista (metikössä senkin eestä), harmainta haisua paljonko on kilsoja tullu tähän mennessä.
-86 alkoi Kawasakin H1:llä mopedistin ura ja siitä enemmän tai vähemmän aktiivisesti satulassa, tälle vuodelle taida tulla edes 20 tonnia yhteensä, no eipä noita ajopäiviäkään kerry kovin montaa ja sitten kun ajetaan, ajetaan ja kauas ja jos on liian lyhyt matka tehdään "sakkokierros"ainakin kesällä, talvella viitti kovin kauas, ainakaan yli 500km päähän.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Tuommonen 25tkm tais mennä ennenkuin XX päätti ottaa ohjat omiin käsiin ja 40km/h vauhdista sladitti takasen alta (uus assu, vähä kostee ja _paljon_ hiekkaa (tekosyitä)), kickas vielä eikä sladittanu kokonaan nurin..
sain kivan tällin tuohon kylkeen stongasta, perna repes mutta rastas sai varmaan pahimman tällin kuitenkin.
Noh saikulla vielä, pyörä ehkä korjauskuntoinen ja sitten vaan baanalle jos vielä tänä vuonna kerkeis muutaman metrin uutta pottaakin kokeilla![]()
Yamaha FZ6S -> Honda CBR 1100XX Super Blackbird -> Kawasaki ZZR 1400 '07
Nälkä kasvaa syödessä ;)
10tkm, kaksi kesää, takana ja ei kaatumista. Etupää on kerran märällä tiellä 90 asteen mutkassa luiskahtanut siten, että jalka singahti tapilta. Takapää on myös on myös kerran luiskahtanut hiekan tai vastaavan vuoksi ja selkäytimestä tuli korjausliike (vaikea sanoa vaikuttiko mitään pystyssä pysymiseen... noh, turha vaatimattomuus pois, kyllä se varmaan auttoi).
Kun on hyvät varusteet ja pikkupoikana on tullut ajeltua ja kaatuiltua pelto-/metsäcrossia mopolla jonkun verran, niin kaatuminen ei edes oikein pelota ainakaan näin etukäteen. Pikemminkin tuntuu olevan semmoista rajojen hakemista tämä ajelu, sallituissa rajoissa
Kaatuu jos kaatuu![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Varmaan muutama tuhat km eka kaato kevarilla joskus 80 luvun alussa talvella jäisellä tiellä kun piti gt125 suizalla painella töihin -20 asteen pakkasessa turkishaalari päällä, isolla pyörällä en ole vielä kaatunut kertaakaan mutta lähellä ollut monta kertaa, mutta vanhalla vielä pelannut refleksit sen verran että saanut jalalla pelastettua esim. liikenneympyrässä uhkaavan kaatumisen![]()
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena