Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Vaihdoin vm. 1990 RC36 VFR:ään jäähdytysnesteet ja termostaatin noin viikko sitten. Termostaatti Hondan alkuperäisvaraosa, uuden termostaattikopan tiivisteen vaihdoin myös, ja jäähdytysnesteet on myös Hondan omat silikaattivapaat kamat. Olen kuitenkin joutunut tässä ajamani muutaman sadan kilometrin aikana muutamaan otteeseen lisäämään paisuntasäiliöön nestettä, kun pintä on laskenut jonnekin ylä- ja alarajaviivojen välille.

    Vaihtaessani nesteitä avasin ohjeiden mukaan kaikki 3 tyhjennysproppua, juoksutin hetken vesijohtovettä järjestelmän läpi, pistin proput kiinni ja uudet nesteet. Käytin konetta hetken ja lisäilin nestettä tarpeen mukaan, ja ilmatakseni järjestelmän avasin kaasua muutaman kerran syylärinkorkki auki.

    Koneen ollessa kuuma ei mistään näy tulevan höyryä, eikä missään myöskään näy mitään ulkoiseen vuotoon viittaavaa. Järjestelmässä on myös painetta kuten pitää, mikä myös viittaisi mielestäni siihen ettei neste ainakaan ulospäin vuoda. Voiko kyse siis olla pelkistä järjestelmästä poistuvista ilmakuplista, vai pitäisikö olla huolissaan? Voiskohan syylärinkorkki vuotaa siten, että paineet pysyy mutta neste menee kuitenkin paisuntasäiliön sijasta osittain ulos? Mikään ei mielestäni viittaa vakavampaan vaurioon kuten kannentiivisteen vuotoon. Ei ole keittänyt edes helteillä kaupunkiajossa, ei höyryä pakoputkesta, ei epänormaaleita paineita.

    Pitäis vaan huomenna lähteä pikku reisuun tuonne saaristoon, alkoi vähän mietityttää tää homma...
  2. #2
    Lainaa (Terosu @ Heinä. 04 2011,16:55) kirjoitti
    Olen kuitenkin joutunut tässä ajamani muutaman sadan kilometrin aikana muutamaan otteeseen lisäämään paisuntasäiliöön nestettä, kun pintä on laskenut jonnekin ylä- ja alarajaviivojen välille.
    Eikö sen tason pidäkin olla viivojen välissä? Kun kone on kylmennyt tarkasta syylärin korkki avaamalla että järjestelmä on täynnä nestettä ja lisää piripintaan jos vajetta. Tarkasta korkilta paisariin menevä letku ettei ole vuotoa. Tason tulee olla kylmässä koneessa lähellä alaviivaa ja kuumassa lähellä yläviivaa. Jos kylmään lisäät ylämerkkiin tulee melko varmasti osa pihalle koneen lämmettyä ja sitten taas lisäät jne....
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  3. #3
    Niin, siis kuumalla koneella pinta on ollut siellä viivojen välissä. Olen koittanut pitää pintaa yläviivalla. Kylmänä pinta tietty laskee. Katselin jo tuota syyläri-paisari välistä letkua eikä se ollut mistään märkä tai rikkinäisen näköinen.

    Ennen tätä termarin ja nesteiden vaihtoa ei ole ollut tarvetta nesteen lisäilyyn.
  4. #4
    Olisko jäänyt ilmaus vähän puolitiehen?
    wille
  5. #5
    Lainaa (wille @ Heinä. 04 2011,18:14) kirjoitti
    Olisko jäänyt ilmaus vähän puolitiehen?
    ^+1
    Honda CB 1100 SF X-Eleven
  6. #6
    Ilmauksen tein Haynesin ohjekirjan mukaan, eli korkki auki käyntiä muutaman minuutin, sitten muutaman kerran kaasu auki ja korkki kiinni. Tai jotenkin noin, en nyt tarkalleen muista. Mutta ohjeiden mukaan kuitenkin. Kuinkahan herkkä tuo VFR on jättämään ilmaa jäähdytysjärjestelmään?
  7. #7
    Lainaa (Terosu @ Heinä. 04 2011,19:22) kirjoitti
    Ilmauksen tein Haynesin ohjekirjan mukaan, eli korkki auki käyntiä muutaman minuutin, sitten muutaman kerran kaasu auki ja korkki kiinni. Tai jotenkin noin, en nyt tarkalleen muista. Mutta ohjeiden mukaan kuitenkin. Kuinkahan herkkä tuo VFR on jättämään ilmaa jäähdytysjärjestelmään?
    Oliko mainintaa missä asennossa mopon tulisi olla? Esim sivujalalla?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #8
    Jonnekin häviää minulla Busastakin. Ei näy vuotojälkiä missään ja kannentiivistekin pitää. Syyläri paineistettiin männä talvena, sekin pitää. Parin tuhannen kilometrin aikana paisarista ehkä pari desiä lähtenyt. Tottapa sillä on jano tai jotain.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  9. #9
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 04 2011,19:57) kirjoitti
    Lainaa (Terosu @ Heinä. 04 2011,19:22) kirjoitti
    Ilmauksen tein Haynesin ohjekirjan mukaan, eli korkki auki käyntiä muutaman minuutin, sitten muutaman kerran kaasu auki ja korkki kiinni. Tai jotenkin noin, en nyt tarkalleen muista. Mutta ohjeiden mukaan kuitenkin. Kuinkahan herkkä tuo VFR on jättämään ilmaa jäähdytysjärjestelmään?
    Oliko mainintaa missä asennossa mopon tulisi olla? Esim sivujalalla?
    Ei ollut, luultavasti keskituella pidin.
  10. #10
    herää kysymys laskeeko sen paisuntasäiliön pinta ALLE sen alarajan?
    Jos ei silloin mielestäni ei ole mitään ihmeellistä. Jos taas se laskee ja pitää lisäillä silloin on vuoto.
    Kuumassa koneessa pieni tihkuminen kuivuu samantien eikä sitä huomaa.
    Eräässä toisessa laitteessa tyyppivikana on vesipumpun tiiviste joka kuivaa ja vuoto ilmenee kuumalla koneella ja pitää lisäillä desi silloin tällöin..
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  11. #11
    Kannattaa kokeilla kallistella pyörää puolelta toiselle siinä ilmausvaiheessa. Tulee ne viimeisetkin ilmataskut sieltä pois.
  12. #12
    Lainaa (Pandemia @ Heinä. 04 2011,20:30) kirjoitti
    herää kysymys laskeeko sen paisuntasäiliön pinta ALLE sen alarajan?
    Jos ei silloin mielestäni ei ole mitään ihmeellistä. Jos taas se laskee ja pitää lisäillä silloin on vuoto.
    Kuumassa koneessa pieni tihkuminen kuivuu samantien eikä sitä huomaa.
    Eräässä toisessa laitteessa tyyppivikana on vesipumpun tiiviste joka kuivaa ja vuoto ilmenee kuumalla koneella ja pitää lisäillä desi silloin tällöin..
    Ei oo alle alarajan päässyt laskemaan. Mut jos olisi vuoto itse järjestelmässä, eikö myös järjestelmän paine katoaisi? Nyt ainakin vesiletkuissa tuntuu painetta olevan.
  13. #13
    Koneen jäähdyttyä otin korkin irti ja syyläri oli ainakin täysi. Ilmailin sitten vielä, ja kallistelin pyörää puolelta toiselle kuten ylempänä neuvottiin, mutta en ainakaan nähnyt mitään ilmakuplia tulevan ulos. Pistin korkin takas paikoilleen ja kävi mielessä, että mahtoikohan se olla ihan loppuun asti kireällä ennen, tuo VFR:n syylärinkorkki kun on vähän vittumaisessa paikkaa jos ei etukatteita pura pois. No kävin ajelemassa ja kotiin palattuani oli paisarissa nestettä n. puoli senttiä yli ylärajan. Aiemmin tänään täytin ylärajalle. Hmm. Oliskohan kone sit ollut vaan päivällä sen verran viileämpi. No, otan huomenna reissuun puol litraa jäähdytysnestettä mukaan ja tarkkailen tilannetta.
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Terosu @ Heinä. 04 2011,20:23) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 04 2011,19:57) kirjoitti
    Lainaa (Terosu @ Heinä. 04 2011,19:22) kirjoitti
    Ilmauksen tein Haynesin ohjekirjan mukaan, eli korkki auki käyntiä muutaman minuutin, sitten muutaman kerran kaasu auki ja korkki kiinni. Tai jotenkin noin, en nyt tarkalleen muista. Mutta ohjeiden mukaan kuitenkin. Kuinkahan herkkä tuo VFR on jättämään ilmaa jäähdytysjärjestelmään?
    Oliko mainintaa missä asennossa mopon tulisi olla? Esim sivujalalla?
    Ei ollut, luultavasti keskituella pidin.
    Ainakin monessa kawasakissa on lohkon ilmausletku oikeesta ylänurkasta syylariin, samoin syylarin korkki oikeessa yläkulmassa. Joten kun mopo on sivujalan varassa, niin ilmaus on "helpointa".
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."