Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Minkälaisen kolauksen kypärä kestää?
    Jotkut väittävät, että jos kypärä putoaa sormista asfaltille, tai sen kolauttaa ovenpieleen, niin se on jo turvaton.
    Ei kai kypärät niin kehnoja ole?
    Itse ajattelisin, että jos kypärän on tarkoitus suojata kovastakin vauhdista tapahtuva kaatuminen tai törmääminen niin ettei pää säry, niin ei pienet kolhut tai naarmut mitään haittaa.
    Onko jostakin saatavilla tutkittua tietoa? Minkälaisen täräyksen jälkeen kypärä on syytä laittaa kierrätykseen ja hankkia uusi?
    Yamaha Dragstar XVS1100 A
  2. #2
    Omalla kohdallani potta lähtee vaihtoon jos siinä on syvä naarmu tai se on osunut/tippunut asfalttiin. Tästä syystä en pidä kypärää roikkumassa peilistä kun mopo on parkissa.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  3. #3
    Lippojen jälkeen vaihtoon. Tuskin vaikutusta jos putoaa käsistä asfaltille tai kolhit ovenkarmeihin, mutta jos on selkeästi havaittava hiusmurtuma, niin vaihtoon heti.

    Kypärässä ei ole pintajännitystä.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  4. #4
    testi

    ...Menee rikki kuin kananmuna
    "Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
    "vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
    "Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
  5. #5
    Eiköhän se nyt kolaukset ja pudotukset kestä, eihän sitä voi olettaa et motoristi kaatuessaan vaan yhden kerran lyö päänsä asfalttiin ja toisesta iskusta sit kypärä ei suojaiskaan enää.

    Mutua tämä vaan on mut ite luottaisin kyllä kypärään joka vaikka pyörän sarvesta putoaa. Ja varmaan luottaisin vielä sellaiseenkin jonka kuori ei ole haljennut jos vaan sisuskalut myös ovat kunnossa tai sitten pehmusteet on vaihdettu, ts. kerran kaaduttu kypärä. Vähintään kakkoskypäräksi jäisi moinen.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  6. #6
    Lainaa (maRk1 @ Heinä. 04 2011,12:28) kirjoitti
    testi

    ...Menee rikki kuin kananmuna *
    Harvemmin tulee pultinkantoja päin törmäiltyä. ja noin useasti...

    Oishan nuo ollu tosi pääsiäiskäsiä jos ei tuollaisella käsittelyllä sais tota kuuppaa rikki.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  7. #7
    Kypärissä usemmiten vaimentava osa on kallon ja kuoren välissä, joten kyllä se pieniä kolhuja kestää.

    Tunnustaako joku vaihtaneensa kypärän, kun tien päällä on tullut kiveniskemästä jälki.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  8. #8
    Vaihoin pois, kun pari-kolme kertaa tippuntu kypärä lattialle/asfaltille. Yhellä kerta halkesi joku kypärään liimattu spoileri, mutta ei itse kuori. Lisäksi alkoi pehmusteet olla aika kuluneet. Nyt neljän vuoden toopeilun jälkeen jätin kakkoskypäräksi. Suurin syy vaihtoon oli, että olisi pitänyt ostaa uusi kirkas ja iridium visiiri kuluneiden tilalle, eli siihen satku päälle niin sai uuden kypärän, jossa integroitu aurinkovisiiri.
    ?
  9. #9
    Lainaa (Kawa LTD @ Heinä. 04 2011,12:27) kirjoitti
    Kypärässä ei ole pintajännitystä.
    Olikos tälle mitään merkitystä onko kuitukypärä vai muovikypärä. Kuitukypärissä ei ainakaan ole jännitystä.
  10. #10
    Arain mukaan alle 2,5m pudotuksista ei tarvitse piitata. Muistaakseni, saattoi olla 3m.
  11. #11
    Lainaa (BigSlick @ Heinä. 05 2011,15:18) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Heinä. 04 2011,12:27) kirjoitti
    Kypärässä ei ole pintajännitystä.
    Olikos tälle mitään merkitystä onko kuitukypärä vai muovikypärä. Kuitukypärissä ei ainakaan ole jännitystä.
    KVG, pintajännitys on nesteen pinnan ilmiö, eli niin pitkään kun se kypärä ei ole nesteestä valmistettu niin siinä ei pintajännitystä ole.

    Kuten Akiva jo totesikin iskunvaimennus on kypärässä pehmusteen ja kuoren välissä. Tiputeltua kypärää voi käyttää, kaaduttussa iskunvaimennus on tehnyt tehtävänsä joten en suosittelisi käyttämään.
    -nomen est omen-
  12. #12
    Lainaa (Kriisi @ Heinä. 05 2011,17:27) kirjoitti
    Lainaa (BigSlick @ Heinä. 05 2011,15:18) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Heinä. 04 2011,12:27) kirjoitti
    Kypärässä ei ole pintajännitystä.
    Olikos tälle mitään merkitystä onko kuitukypärä vai muovikypärä. Kuitukypärissä ei ainakaan ole jännitystä.
    KVG, pintajännitys on nesteen pinnan ilmiö, eli niin pitkään kun se kypärä ei ole nesteestä valmistettu niin siinä ei pintajännitystä ole.
    Eli se pintajannitys on meilla siella kallon sisalla.

    Jos nakisitte millaista kyytia kyparat saa meilla toissa kun treenataan, niin ne saisi vaihtaa kolme kertaa paivassa. Siina menisi viikon ajoleirilla aika monta kyparaa yhdelta joukkueelta.

    Menee niin pinta- pohja- ja keskijannitykset pitkin pensaikkoa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  13. #13
    Mutta nyt puhutaankin MP! kypäristä. Näitten pitää kestää ihan erilaisia voimia kuin sotilaskypärien. Ei oo luoditkaan mitään siihen verrattuna kun nakkikiskalla kypärä tippuu tangonpäästä asfalttiin
    1300cc Suzuki
  14. #14
    Poistettu
    Kaiketi kypärän toiminta perustuu kuoreen ja pehmusteeseen. Kuoren tehtävä on estää teräviä esineitä tunkeutumasta läpi ja jakaa painetta isommalle pinnalle. Pehmusteen tehtävä on puristuessaan kasaan absorboida liike-energiaa. Kuitukypärissä siis pinnan tulee olla ehjä. Pehmusteena tyypillisesti oleva stryroksi on kertakäyttökamaa, eikä palaudu kaaduttuna ja iskun saaneena entiseen olomuotoonsa.

    Muovipottaa en ostaisi edes mopokäyttöön, nähtyäni parin idiootin säästäneen kilpatouhuissa siinä kohtaa. Useimmiten kovassa iskussa ovat menneet kahtia tai useammaksi palaksi. Omissa kaadoissa pahimmillaan kuitu on mennyt osumakohdasta ihan pehmeäksi, mutta teki tehtävänsä ja ihan vihannes en ole.

    Noita mun entisiä pottia kai roikkuilee amppeleina ja ainakin yhtä käytettiin ballististen kokeilujen maalina. Jostain syystä kilpa-aikana onnistuin lähes aina tekemään highsiderin ja aina pää edellä planeettaan. Joka kerta kun kuidut tuli esille, hylkäsin potan.

    Tyhjänä tippuminen ei nyt ainakaan tuota pehmustetta pilaa, pinta kertonee olemuksellaan onko ehjä vai ei.
  15. #15
    Tolleen äkkiseltään mietitynä, jos kypärä menee pilalle metrin tiputuksesta tyhjä, niin eihän se suojaa kuin muutaman kymmenen sentin kaatumisen päällä täytettynä.
    CBX 750 F 1985. Mittarissa 110tkm
    DR 650 SE 1996. Mittari sekasin
  16. #16
    Lainaa (Roadkill @ Heinä. 13 2011,10:36) kirjoitti
    Mutta nyt puhutaankin MP! kypäristä. Näitten pitää kestää ihan erilaisia voimia kuin sotilaskypärien. Ei oo luoditkaan mitään siihen verrattuna kun nakkikiskalla kypärä tippuu tangonpäästä asfalttiin *
    Vaan meillapa onkin sotilasbikekyparat. Niissa on yhdistetty molempien parhaat ominaisuudet. Kestavat alle 1 gigatonnin ydinpoxauksen ja 122mm tykin point blanc osuman. Ja pudotuksen asphaltille 120cmn korkeudesta. 121 onkin sitten jo liikaa... * *

    Viimeeksi paloharjoituksessa (fire brigade) kouluttaja kehui kuinka nama vaatteet kestavat 800°C kuumuuden, etta niilla on hyva menna tulta pain. Viittasin ujosti (kuten kaikki wanhat aliupseerit aina tekee) ja kysyin etta mahtaako se vaatteitten sisalla olija kestaa sen? Tuli hiljaista. * * *
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  17. #17
    Viikon ajoleiri takana ja yhtaan kalloa ei haljennut vaikka pintajannitykset lentelivat pitkin savannia. Muutamasta kyparasta tehtiin maali pistooliammuntaan ja loput myytiin swahileille kukkaruukuiksi ja yoastioiksi.

    Muutama heppu lahti paikattavaksi ja nyt tutkitaan etta miten voi menna nurin vaikka ei ollut poliisia paikalla. Niiden vika kuitenkin.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  18.  
  19. #18
    Aikanaan kokeiltiin kypärän kestävyyttä pudottamalla se 3 kerroksen parvekkeelta asvaltille.. sisällä oli kypärään sopiva kivi.. noin 3-5kg.. Shoei jotain 1990 lopun malli.. naarmuinen ja kolhuinen mutta ehjä..
    Tulos oli että ainakin näennäisesti olisi pääkuppi pysynyt ehjänä.. pinta rikki/halki kypärässä ja mutta sisäpuoli oli ehjä tosin hiukan läjässä....