En malttanut etsiä enempää kun turhautti nuo aikaisemmat keskustelut (yhtä epäselvää mutua..) esim: kliks 1 ja kliks 2, äsken tuossa tuoreeltaan kun laskeuduin satulasta, (Malmö -JKL) ja totesin taas että kuinka vaikeata on matkata yhtään muuta liikennettä kovempaa kun jotkin kotilot "varaavat" vasemman kaistan itselleen !
Siis nyt en tarkoita mitään vetoja vaan puhutaan nyt nopeuksista mitä aivan yleisesti tuolla mennään, elikkäs sen +20 - 30km/h yli tikkarissa ilmoitetun?
Jatkuvalla syötöllä, tai ainakin vähän väliä, moottoritien vasemmalla kaistalla körötellään tuota liikennemerkillä osoitettua tai - + 5km/h ali tai yli tuon tikkarissa osoitetun, kun ennen oli sääntö että ajoneuvon paikka oli ajoradan oikeassa reunassa, ja ohittaminen tapahtui vain vasemmalta, piste! Taajamassa ajellaankin körö-köröä ja ohitellaan oikealta, se onkin sallittua mutta nyt tämä sama oireilu koskee motareitakin![]()
Jokut näin ollen syyllistyivätkin "muutamaan" oikealta ohittamiseen kun muuten ei kotiloa saatu heräämään......
Neuvokaapa vaikka joku vanhhempi poliisi vaikka miten mennään ? Vai joko valojen vilkuttelustakin tulee sakot ?
Ja saksan teiltäkin havainto että rekat painaa oikealta eteenettä ei olisi enää velvollisuutta ohituksillaan olla haittaamatta takana tulevaa liikennettä...? (vahvistakoon tämänkin joku joka tietää niksmannien tämän hetken käytännön, = lakimuutos ? ), tämä ei tietenkään koske kuin 2 - kaistaisia motareita, eli se 3.s kaista pysyy vetomiähille...
![]()
Kesällähän tämä vielä korostuu kun kaikkein arimmatkin kesäautoilijat ovat lähteneet toikkaroimaan liikenteeseen.
Ajokortin pitäisi olla läpyskä jonka saa ja jonka saa pitää kun osaa ajaa autolla/mopolla, tämä pitäisi pystyä osoittamaan esim tasakymmenvuosin inssiajossa. Ajotaitojen ja sääntötuntemusten pitäisi olla aina siinä kunnossa että inssi menee heittämällä läpi. Silloin ainakin teoriassa kaikki liikenteessä sohlaajat tietäisivät mitä ovat tekemässä. Nythän näin ei läheskään aina ole...
IlkkaGT
R1200R
Kaipa oikealta saa tämmöisissä tapauksissa ohittaa. Säännöthän on jonkin verran dynaamisia. Muistaa vaan pysyä itse ihan toisessa reunassa jos kotilo päättää tullakkin takas oikealle kaistalle. Kyllähän joskus kannattaa antaa tietä kolmion takaa tulevallekin niin kai tässäkin poliisi poikkeuksen sallisi?
Meinaan saahan kaistojen välistäkin mennä jos mahtuu, kunhan ei kaiken aikaa siinä pärryytä.
Joo, tehtiin touko-kesäkuussa retki jossa ajettiin autolla euroopan läpi ja voi pyhä jumala sentään miten paljon vitutti ja löi silmille pohjoismaihin tullessa se että sitä v*tun ohituskaistaa tukitaan jatkuvasti. Suomi vielä kaikkein pahimpana kyllä tässä ohituskaista-asumisessa. Ennen tota euroopan reissua ei oikein osannut huomioida edes sitä miten tukkoista täällä liikenne onkin.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Noita vasemman kaistan wänkkäjiä näkee nykyään ihan päivittäin vaikkapa työmatkalla (Porvoo-Helsinki -motari). En enää edes jaksa kauheasti odotella josko väistyisi; jos Tapio-Einari ei sillä ikälopulla 110km/h liikkuvalla volvonritsallaan jaksa/viitsi siirtyä oikealle kaistalle kun ihan heti 3 kilsan päässä on ohitettava rekka eikä minun lisäksi muuta liikennettä näkösällä, niin minä ohitan sen oikealta (ja mieluiten vaikka 2-vaihteella yoshit rääkyen). Jos tulee sakkoja niin AVS, kuten myös se mitä mieltä siinä ohitetussa autossa minusta ollaan.
Tähän vasemmalla köröttämiseen löytyy yksi yllättävä poikkeusryhmä; nuo veikeät itänaapurimme pitkäkilvillisillä autoillaan vaihtavat oikealle kaistalle erittäin kiitettävästi, jos edes etäisesti näyttäisi siltä että haluaisi heistä ohi. Vaikkeivät sinänsä mitään liikennevirtuooseja olekkaan (kukapa meistä on (minä en)), niin propsit heille ainakin siitä.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Tyypillinen tilanne Oulussa.
Vasen kaista tyhjänä, oli se sitten keskustassa tai motarilla, niin eiköhän siihen menekin sitten nokan eteen tämä tyypillinen perhefarmari 1.9 litrasella diisselillä. Ja kyse ei ole mistään ruuhka-ajasta, vaan oikealla kaistalla on vain muutama kotilo. Siinäpä sitten itse olet autossa jossa tehoja piisaa, neliveto ja halu päästä nopeasti eteenpäin, nopeusrajotusten puitteissa toki.
Sama juttu pärrällä, edessä norkuu vasemmalla kaistalla ekana jonossa, valmiina hurjaan 0-60km/h kiihdytykseen 15 sekunissa, se samanen diisselikotilo. Ja toki sitten kun se 60km/h vauhti on saavutettu varttimailin jälkeen, niin se vauhti sitten himmaantuu kuin taikaiskusta siihen 55km/h vauhtiin.
Onko se aivan pakko mennä ns. nopeiden kaistalle, kun se oma nuhapumppu kotilo ja kaasujalka ei vaan saa sitä romua kulkeen edes siedettävän rivakasti etiäpäin? Vittu että vituttaa välillä tää homma *
CBR600F4i
Mun mielestä samaan kastiin kuuluu nämä jonon tekijät, jotka ohituskaistan kohdalla kykenevät ajamaan sitä satasta jopa ylikin. Mutta ohituskaistan loputtua hienosti taas ottavat porukan kokoon palauttamalla nopeuden sinne 80 tietämiin.
Tosin motolla kun liikkuu niin ohihan pääsee helposti, mutta hivenen harmittaa jos setä sininen on odottelemassa siellä ohituskaista päässä yksilöllisen raportin kanssa.
Suomessa on hieno liikenne kulttuuri. Muuttuukohan se ikäpolvien myötä, toivottavasti.
-
Jos tilaa on edessäolevan vaihtaa kaistaa motarilla niin ite tykkään painaa torvea. Mieluiten yli 10s jos ei meinaa tapahtua. Lähes poikkeuksetta väistävät. Sama homma jos joku vaihtaa kaistaa ihan nokan eteen niin torvi pohjaan kunnes painuusiitä edestä.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Jos ja kun joku apina köröttelee vasenta ja saavutan sitä pistän vilkun vasemmalle.
ehkä 10% porukasta tajuaa sen. loput ei reagoi mitenkään.
mopolla oon sutassu auton vasemmalta puolen jos on vähänkin ollu tilaa mut onneks tosi harvoin tarvii ajaa moottoriteitä kakspyöräsellä.
useinmitenhän nämä juuri ohituskaista vaiheessa vetävät syvään henkeä ja laittavat kaiken peliin ettei sieltä nyt vaan kukaan tule minun 318i *vm 91 bmw.ni ohi... Ja sitten kun happi ja kaistat loppuu avataan silmät ja ajetaan rajoitusrajoitus -5km/h. Kyllä nuo hieman lakia venyttäen on yleensä ohitettu...(ukko @ Heinä. 01 2011,17:20) kirjoitti
KawasakiVn1600
HondaVtr1000
SuzukiVz800
Aprilia650 *2
KawaKlx250
YamahaXJR1200
KawaZ750 *2
KawaVN800
ApriliaSL1000
HondaVFR750
HondaVF1100C
KawasakiZZR1100
SuzukiDr800
SuzukiGSX1300
HondaCBR1000 *2
KawasakiGPZ750
SuzukiGSX750
HondaMTX125
Näiden kommenttien kanssa on helppo olla samaa mieltä. Todennäköisesti tulen kuolemaan maantiellä saatuani sydänkohtauksen tai katkenneen verisuonen pelkästä vitutuksesta kanssaliikkujia kohtaan.![]()
Muistutan vain, että ei ohittaessakaan saa saati tarvitse ajaa ylinopeutta.
Retired
Juhannuksena oli trendi, et ohituskaistalla(vasemmalla) oli 3/4 autoilijoista ja oikealla loput 1/4..
kukaan ei näyttänyt uskaltavan palata takaisin oikealle kaistalle, koska muuten ei enää pääsisi takaisin ohituskaistalle, aivotonta menoa, mut hyvät naurut sai kun ei ollu kiire =)
Et Huurus keksinyt/rekisteröinyt ihan uutta asiaa. Mikään ei oikeasti ole niin rasittavaa kuin nykyiset moottoritiet, joilla suurin osa ajelee (rajoitusten mukaan mukamas) vasenta kaistaa uskaltamatta poiketa oikealle kaistalle. Se SYÖ...
<p>2002-2014</p>
Hyvä muistutus. Koska tokihan on niin että mikään muu liikenteessä ei ole yhtä tärkeätä kun se että ylinopeutta ei koskaan ja missään ikinä ajeta. Tämä on varsinkin ohituksissa muistettava, koska mikään ei ole niin vaarallista kuin ylinopeus ohitustilanteessa. Paitsi ylinopeuskeskustelusta yms. iäti kasvava kestovitutus.(TwinTenox @ Heinä. 01 2011,17:59) kirjoitti
/MarcusB
PS. Lähdenkin tästä mökille juomaan kaljaa. Toivottavasti en kuole siihen että päälleni ajetaan ylinopeutta. Itse kun en koskaan aja sellaista, josta todisteena tasan 0 saatua sakkoa ikinä. DS.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Jenkeissä oli imho vielä pahempaa tämä vasemman kaistan varailu kuin Suomessa. Kruise päällä vaikka 1km/h nopeuserolla ohi.(slip @ Heinä. 01 2011,17:04) kirjoitti
Saksassahan tuosta "lystistä" saa sakot.
Vaikka saksassa rekat kyllä harrastaa tuota hidastelua.. ajetaan kilometrejä rajoitinta vasten toisesta rekasta ohi.
Kerran lahden motarilla vilkuttelin valoja kun foorttikuski päätti ajaa jatkuvasti vasenta kaistaa, sain kiitokseksi keskisormen kun viimein väisti oikealle
edit: täälläkin 0 sakkoa, ei edes parkkisakkoja. (KOPKOP.) Ehkä on hyvää mäihääkin ollut, parkkisakkojen kanssa ;)
Tosin eka ajokorttikin (B) on saatu vasta -99
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tästä saavutuksesta teille myönnetään kukka hattuun. (samanlainen mikä Pekka Puupäällä oli).(MarcusB @ Heinä. 01 2011,18:47) kirjoitti
![]()
Eihän kyse ole siitä että itse haluttais ajaa ylinopeutta sen n. +20-30/tikkari?
Tarkennan: Jos itse ajan sen +9/tikkari (mittarivirhe otettu huomioon), josta ei vielä tule sakkoa...pitäisikö mun änkee oikeelle kaistalle? >> Jossa taukoamaton jono ajaa -20/tikkari ja tulee perä eellä vastaan maltillisellakin vauhdilla ajavaa.
Ehkä lievä provo, ja ymmärrän alkuperäisen pointin...verisuoni meinaa katkee päästä kun joku junnaa ohitusta (< mahdollisesti) kilometritolkulla sen +2km/h erolla oikeeseen kaistaan...ohittajan vauhdin ollessa -18/tikkari.
Ohitan junnaajan kyllä oikealta itse tarvittaessa jos tilaa on, olkoon laitonta...voi olla että joskus tullut ns. kommentoitua muutenkin. Ylinopeutta ei tarvii kenenkään ajella jos ei halua, mut...mars! sinne oikeelle kaistalle jos ohitellaan oikeelta ja vasemmalta.
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Senhän tietää Googlekin. *Kukas se siinä sivulla noin kahdeksan...(Sampo @ Heinä. 01 2011,19:38) kirjoitti
ite vältän noit isoi teitä niin paljon kuin pystyy , pienemmät vetää paremmin + hermot lepää![]()
<p>filhos da puta </p>
Tosin se keventää että tissit tuli ensin(Geronimo @ Heinä. 01 2011,20:03) kirjoitti
![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ei helvetti, oikeesti hauska. Vai johtuuko(seppo02 @ Heinä. 01 2011,20:10) kirjoitti
![]()
![]()
Autolla liikkuessa vitutus tulee ensimmäisenä mieleen.(Sampo @ Heinä. 01 2011,17:50) kirjoitti
Lehdet mainostaa autojen kiihtyvyyttä. Normiliikenteessä autojen kiihtyvyys liikennevaloista (ei lippispäiset tuuninkiterot) on 0-50km/h n. 65s ja 402,33m.
Muistan kerrankin kun olin soutelemassa Lempääl..., eikun ajamassa motarilla. Ajoin Volvo 245:sen perässä vasenta kaistaa 105km/h (rajoitus 120km/h). Ajattelin, että katsotaan miten käy. Hermot petti kun 17. auto oli ohittanut meidät oikealta. Sen jälkeen minäkin ohitin Volvon oikealta.
Missä on poliisi, kun oikeasti vaarannetaan liikennetä ? ? ? ?
Mistä johtuu törkeät, uhkarohkeat ja vaaralliset ohitukset, sekä törkeät ylinopeudet ohitustilanteessa.
No vittu siitä armottomasta vitutuksesta, kun joku ihmispyramidi on vetänyt letkaa nopeudella 65-105km/h riippuen onko tie suora, tuleeko vastaan autoja, onko heinäkuussa mustaa jäätä tai ollaanko ohituskaistatiellä.
Helevetti, että alakaa korpeemaan tuo liikenne.
Ei voi sanoa etteikö noi junnaajat vituttais, pahimpia kyl on noi rekat kun motarilla änkevät ohi ja niiden perässä tosiaan saa körötellä.
Mut muuten, miten ihmisillä on niin hirveä kiire aina? Hirveetä nopeuksien optimointia jatkuvasti, eikö välillä vois vaikka lähteä 5 min aikasemmin ja ottaa rennommin? Terveyskin pysyy parempana kun verenpaine aleneeLähinnä tässä puhun kotilolla ajelemisesta, prätkällä vauhtia nyt on muunkin kuin näennäisen kiireen takia. Mutta kuitenkin, itellä harvoin on niin kiire etteikö vois jonossa ajaa, pari ylinopeussakkoakin olen saanut ja kummallakaan kerralla ei ollut kiire mihinkään. Ekalla kerralla olin matkalla hammaslääkäriin ja ehdin silti ajoissa vaikka istuin hetken maijassakin, toisella kertaa olin työmaalle ajelemassa ja kuka vittu nyt töissä kiirehtii?
Elämä on paljon helpompaa ja hauskempaa ku unohtaa turhan kiireen.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Noin hyvällä tuurilla kannatta ainakin lotota silloin tällöin(MarcusB @ Heinä. 01 2011,18:47) kirjoitti
![]()
ZX10R -08
S1000RR -11
Mua ei harmita edes noi rekat jotka joskus vetää oikeaa kaistaa, kun siitä pääsee kuitenkin pyörällä nätisti heti matkanopeuteen kun latu aukeaa.(Mikuni @ Heinä. 01 2011,21:25) kirjoitti
Ja jos ei aukea niin sitten avataan uutta latua.
ZX10R -08
S1000RR -11
Ei minulla kiire ole, mutta nuo maanteillä nopeuttaan muuttavat autoilijat ahistaa ihan oikeasti.(Mikuni @ Heinä. 01 2011,21:25) kirjoitti
Ajetaan sitä tasaista nopeutta (kun olosuhteet sen sallii), eikä *kele vatkata sen nopeuden kanssa.
Paljon terveellisempää on vetää jonon keulille ja laittaa vakkariin 85km/h (80km/h rajoitusalueella) ja nauttia matkateosta (kunnes saavuttaa seuraavan jonon...).
Kyllä sun pitää siirtyä sinne oikealle jos takana tuleva haluaa mennä ohi ! Jos et kohdaltasi pääse änkeämään sinne niin vilkkua peliin ja / tai reilua kiihdytystä jotta pääset sopivaan katsomaasi paikkaan, eihän se tämä vaikeampaa voi olla...(Naakka @ Heinä. 01 2011,19:58) kirjoitti
Jos itse syytä tai toisesta ajan hetkellisesti tai pitempään (so what?) +49/tikkari (mittarivirhe otettu huomioon), josta tulee melkoiset sakot + kortti lähtee varmasti ja takaa painaa joku niskaan, vilkuttaa vilkkua vasempaan, vilkuttaa pitkiä, painaa töttiä tai vaikka ei tee mitään edelle luetelluista mutta lähestyy, niin en minä sen menoa estä, vaan tottamooses väistän takaisin oikealle kaistalle heti kun siihen on mahdollisuus. Se että miksi ja millä oikeudella takaa tuleva ylittää reilusti tuon sallitun tiekohtaisen nopeusrajoituksen ei kuulu minulle eikä se minua kiinnosta !
Tuota Jeti:n mainitsemaa törven painamista itse en kyllä arvaa mennä tekemään, on nimittäin niin monen sortin waco:a tuolla tienpäällä nykyään että ei mitään ihmettä vaikka vetäisi täysjarrutuksen tms. ...valojen vilkkuttelukin riittää provoksi !
...mihin katosi se kultainen aika kun svenssonit näytti autoilun mallia ja ohitustilanteessa siirryttiin oikein pientareelle väistöön - pitkäksikin ajaksi - ja vieläpä hymyssä suin?