kun olen vielä ihan aloitteleva harrastaja niin kysyisin teiltä kokeneemmilta seuraavia juttuja (suzuki gs500e):
1) sivutuen ja keskituen käyttö
millaisissa tilanteissa sivu- tai keskituen käyttö on paikallaan eli millaisissa tilanteissa käytän niitä?
2) onko sivutuen käytön yhteydessä merkitystä laitanko etupyörän osoittamaan menosuunnassa oikealle vai vasemmalle?
3) keskituen saan parhaiten päälle seisomalla hajareisissa pyörän päällä ja polkaisemalla painolla keskituen uloketta alaspäin samalla vetämällä tangosta taaksepäin? onko huono tapa? parempi olisi mikä? tuen poisotto samalla tavalla seisomalla hajareisissä pyörän päällä ja työntämällä tangosta eteenpäin.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Keski- ja sivutuen käytössä saattaa olla tietty paljonkin pyöräkohtaisia eroja. Itse käytän sivuseisontatukea
- alustalla, joka ei ole niin tukeva (pehmeä, epätasainen tmv)
- laivalla tai muussa kuljetuksessa kun pyörää sidotaan
- kun laiskottaa
Pääsääntöisesti niin väliä kummalla tuota säilyttää. Pystyssä vie vähemmän tilaa sivusuunnassa....
Keskiseisontatuelle noston tekniikka vaihtelee ehkä hieman pyörän painon ja (keskiseisontatuen) geometrian mukaan. Pääsääntöisesti kait kuitenkin JeTi'n postaaman videon tyylillä. Hiemankaan isompaa pyörää on kyllä kait aika turha yrittää tuelle päällä istuen/seisten ja tangosta kiskoen...
<p>2002-2014</p>
Itse käytän keskitukea huoltotoimenpiteitä tehdessä ja käytännössä aina muulloin sivutukea.
Keskituen pistän päälle videon tavalla mutta sivutuki alhaalla, pois keskituelta kyydissä istuen.
Sama täällä ja pyörä on tuo;TDM 900(dasurpha @ Heinä. 01 2011,14:13) kirjoitti
Pidempiaikanen sälytys ja epävarma alustan pitävyyden kanssa keskituelle.muuten sivuutuki:laivalla suosittelivat sivutuella säilytystä matkanajan(sidonta)
Videossa kuvatulla tavalla GSA hiipii keskituelle kuin itsestään, vaikka painaakin lastattuna lähemmäs 300 kg. Sivutuki ulkona voi napsahtaa ikävästi säärelle. Penkillä istuen ja tangosta reuhtoen on turha edes yrittää. Tuelta pois otan päällä istuen ja tangosta pökkäsemällä.
Tuen valitsen alustan mukaa, mutta kai sitä sivutukea useimmin tulee käytettyä. Laivassa taikka junassa sidottuna pidän pyörän aina sivutuella.