Sivu: 15 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 513141516 ViimeinenViimeinen
Tulokset 421:stä 450:een 465:sta
  1. #421
    Lainaa JussiK kirjoitti Katso viesti
    Alusta on juuri huollettavana TTM Factorylla. Bituboa edessä, takana ja ohjausiskarissa. En usko, että pystyn moneen aikaan tekniikkaa syyttämään, jos homma ei kehity tai kumit irvistää. Heikoin kohta tekemisessä löytyy satulan päältä.
    Yksi mahdollinen kuoppa tuossa on. Olettaen että ko takakeppi on rataorientoitunut, niin siinä tapauksessa yleensä säädöillä on jonkin verran tai hyvin paljonkin vaikutusta. Käänteisesti tarkoittaen sitä että jos säädöt on pari naksua pielessä, niin voi hyvinkin syödä rengasta hieman siitä(kin) syystä.
    Eli kannattaa katsoa takarenkaan pintaa sillä silmällä joka setin jälkeen, ja jos ei itse osaa tulkita renkaan pintaa, niin kysyy joltain joka osaa. Säästää helposti satoja euroja per kesä kun vaimennukset on suurin piirtein optimit.
    Kaupan päälle tulee neutraalisti, yllätyksettömasti ja tasapainoisesti toimiva mopon alusta.

    Jos taasen on enemmän vakio/katuorientoitunut keppi, niin niissä säädöillä on yleensä vähemmän vaikutusta. Mutta niiden perus ongelma hyvin usein on se että vaimennusalueet ylipäätään on lähtökohtaisesti väärällä tontilla, eli säätöalueet ei riitä siirtämään katukeppiä ratakepiksi, ja rengas kärsii vaikka miten päin naksuttelisi.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  2. #422
    Hyvä pointti. Pitää ensi kaudella taas käyttää viisaampien tietotaitoa hyväksi ratapäivien yhteydessä.
  3. #423
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mutta niiden perus ongelma hyvin usein on se että vaimennusalueet ylipäätään on lähtökohtaisesti väärällä tontilla, eli säätöalueet ei riitä siirtämään katukeppiä ratakepiksi, ja rengas kärsii vaikka miten päin naksuttelisi.
    Pystyykö tuota pelaamaan esim. öljyn määrällä yhtään että saisi sitä aluetta oikeampaan suuntaan? Vai paskooko se toisesta päästä sitte ominaisuudet pois?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  4. #424
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Pystyykö tuota pelaamaan esim. öljyn määrällä yhtään että saisi sitä aluetta oikeampaan suuntaan? Vai paskooko se toisesta päästä sitte ominaisuudet pois?
    Vakiotakakepin suhteen käytännössä ainoa toimiva keino on shimmauttaa se asiantuntevalla pajalla, niin vaimennusalueet siirtyy oikealle tontille.
    Tai vaihtaa koko keppi.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #425
    Päivää pitkästä aikaa

    Tuli 12 vuoden tauon jälkeen hommattua mopo ja tarkoitus viedä sitä myös radalle, ihan omaksi huviksi. Autossa ei ole vielä koukkua eikä ole kärryäkään (eikä ole tarkoitus hankkiakaan), joten paikan päälle ajamalla. Tarkoittaa myös, että lämppäreitä ei ole käytössä.

    Mitä (jos mitään) on muuttunut viime vuosikymmenen alusta? Mihin paineisiin olette pudotelleet ennen radalle menoa? Ja mikä on suunnilleen optimipaineet lämpiminä? Ajelin pääasiassa Dunlopin slickseillä aikoinaan, niissä haettiin lämpimänä suurinpiirtein 2.1-1.9 edestä taakse. Näistä uusista katu SC:sta ei mitään kokemusta…liekkö ovat matalapainekumeja ja saako niitä edes jotenkuten toimimaan ilman lämppäreitä…?

    Keli tod näk >25 astetta ja radan lämmöt sen mukaiset, eli missään vappusäissä ei tulla ajelemaan. Vauhti sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, tauko on pitkä ja pyörä/radat uusia, ja ukko aika paljon vanhempi, joten edes omia rataenkkoja ei lähdetä hakemaan.

    Kiitollisena etukäteen suunta-antavista vastauksista, joilla pääsisi alkuun 
  6. #426
    Mihin paineisiin olette pudotelleet ennen radalle menoa?
    Olen käyttänyt katukelpoisella sporttirenkaalla radalla peruspaineina 2,1bar eteen ja 1,9bar taakse. Nämä siis kylmäapaineita, ei lämppäreitä ja niitä tulee enempi vähempi säädeltyä päivän aikana sen mukaan miltä rengas näyttää. Tosin paineiden hienosäätö tuntuu olevan enempi vähempi jonkinlaista salatiedettä ja mutuilua. Sen olen huomannut, jos rengas päästää öljyt pintaan ja muuttuu violetinväriseksi pinnasta niin on käynyt liian kuumana ja saattaa olla melko liukas ennen, kuin huono kerros pinnasta kuluu pois.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  7. #427
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Olen käyttänyt katukelpoisella sporttirenkaalla radalla peruspaineina 2,1bar eteen ja 1,9bar taakse. Nämä siis kylmäapaineita, ei lämppäreitä ja niitä tulee enempi vähempi säädeltyä päivän aikana sen mukaan miltä rengas näyttää. Tosin paineiden hienosäätö tuntuu olevan enempi vähempi jonkinlaista salatiedettä ja mutuilua. Sen olen huomannut, jos rengas päästää öljyt pintaan ja muuttuu violetinväriseksi pinnasta niin on käynyt liian kuumana ja saattaa olla melko liukas ennen, kuin huono kerros pinnasta kuluu pois.
    Kiitokset. Luulen, että nuo on tavoiterajoja lämpimälle kumille. Täytyy alotella 0.2-0.3 pienemmillä paineilla ja katsoa ekojen settien jälkeen missä se huitelee. Mutta oleellista on, että ei ole tuo range muuttunut näemmä juurikaan viime vuosina.

    Samaa mieltä siitä, että kymmenys sinne tänne ei meinaa mitään. Yleensä mitä reippaampaa oli mutkavauhdit sitä paremmalta rengas näytti, kun ei avauksilla tarvinnut paikata huonoja ajolinjoja ja repiä sitä pilalle. Kunhan paineet oli sinnepäin ja seos kelille/radalle suunnilleen sopiva.
  8. #428
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa LL1 kirjoitti Katso viesti
    Päivää pitkästä aikaa

    Tuli 12 vuoden tauon jälkeen hommattua mopo ja tarkoitus viedä sitä myös radalle, ihan omaksi huviksi. Autossa ei ole vielä koukkua eikä ole kärryäkään (eikä ole tarkoitus hankkiakaan), joten paikan päälle ajamalla. Tarkoittaa myös, että lämppäreitä ei ole käytössä.

    Mitä (jos mitään) on muuttunut viime vuosikymmenen alusta? Mihin paineisiin olette pudotelleet ennen radalle menoa? Ja mikä on suunnilleen optimipaineet lämpiminä? Ajelin pääasiassa Dunlopin slickseillä aikoinaan, niissä haettiin lämpimänä suurinpiirtein 2.1-1.9 edestä taakse. Näistä uusista katu SC:sta ei mitään kokemusta…liekkö ovat matalapainekumeja ja saako niitä edes jotenkuten toimimaan ilman lämppäreitä…?

    Keli tod näk >25 astetta ja radan lämmöt sen mukaiset, eli missään vappusäissä ei tulla ajelemaan. Vauhti sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, tauko on pitkä ja pyörä/radat uusia, ja ukko aika paljon vanhempi, joten edes omia rataenkkoja ei lähdetä hakemaan.

    Kiitollisena etukäteen suunta-antavista vastauksista, joilla pääsisi alkuun 
    Jos nuo on SC-seosmerkinnällä olevaa Supercorsaa niin lämminpaine eteen 2,2-2,4bar ja taakse 1,6-1,8bar. Kylmäpainehan sit riippuu kelistä ja kuskin kyydistä jne., mut tähtää noihin ajopaineisiin.

    Edit. Sit jos alle eksyy Dunlopin KR sliksiä niin niissä eteen 2,3-2,5bar ja taakse 1,4bar kuumana.

    Edit 2. Nuo kuumapaineet on siis muuttunu aika merkittävästi takavuosista.
    Superbike #7
  9. #429
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Olen käyttänyt katukelpoisella sporttirenkaalla radalla peruspaineina 2,1bar eteen ja 1,9bar taakse. Nämä siis kylmäapaineita, ei lämppäreitä ja niitä tulee enempi vähempi säädeltyä päivän aikana sen mukaan miltä rengas näyttää. Tosin paineiden hienosäätö tuntuu olevan enempi vähempi jonkinlaista salatiedettä ja mutuilua. Sen olen huomannut, jos rengas päästää öljyt pintaan ja muuttuu violetinväriseksi pinnasta niin on käynyt liian kuumana ja saattaa olla melko liukas ennen, kuin huono kerros pinnasta kuluu pois.
    Se öljyn nouseminen pintaan on ihan normaalia renkaan käyttäytymistä eikä sinänsä kerro mitään renkaan toimintalämpötilasta. Se on ihan normaalia, että kun rengas jäähtyy, nousee öljy pintaan. Jos sinisyys ei häviä rengas lämmittämällä, on se merkki siitä, että renkaan lämpösyklit on täynnä. Liukas se sininen pinta kyllä on enkä hirveesti suosittele semmosella kumilla kylmänä ajamaan.

    Eikä noi rengaspaineet mitään salatiedettä ole. Renkaan valmistajat antaa suosituspaineet, joilla rengas toimii. Jos sitten ei ole muuta tietoa niin renkaan kulumisen perusteella pystyy kattomaan onko liikaa vai liian vähän painetta.
    Superbike #7
  10. #430
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jos sitten ei ole muuta tietoa niin renkaan kulumisen perusteella pystyy kattomaan onko liikaa vai liian vähän painetta.
    Tyypillisesti:
    ...Jos repeämä on peukalon levynen, painetta on liikaa.
    ...Jos kämmenen levynen, painetta on liian vähän.

    Tuo siis niissä tapauksissa kun repeämä on tasaleveä/ tasainen koko renkaan kehän ympäri.
    Jos on sahalaitaa tai pätkittäistä, tms, niin sitten on muita(kin) ongelmia.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #431
    Kiitoksia neuvoista kaikille, iso kumarrus. Arvasihan sen, että koti-Suomen foorumeilta saa parhaat neuvot. Yritin googletella ensin kans väliset saitit, mutta en tullut hullua hurskaammaksi.

    Dunloppia tai slicksiä ylipäätään ei toivottavasti tule alle. Se kun tarkoittaisi, että homma lähti lapasesta . Mutta onpa tosiaan takapaineet matalat lämpimänä, täytyy vissiin olla tekniikka kohdallaan, että saa käsipelillä kumit vaihdettua. Olivat suht jäykkiä rungoltaan jo silloin aikoinaan. Nyt kun mainitsit tuon 1.4 aloin kuitenkin miettimään olikohan se jo mun aikana tuota luokkaa…vika kisa ajettu 2012…

    No enivei. Kumi on Supercorsa SP ensiasennus ainakin alkuun. Vaihtelen sitten, jos siltä tuntuu. Luulen kyllä, että siinäkin riittää ominaisuudet pitkälle ja vissiin vähän parempi lämpiämään ajamalla.

    Edit: nyt kun mainittiin nuo SC seokset piti oikein katsoa mitä SP:stä sanotaan. Näköjään kovempiin paineisiin pitäisi tähtäillä. Etten vaan olettele.

    https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/...orsa-v4-sp-new
    Viimeksi muokannut: LL1; 28.04.2024 klo 00:24.
  12. #432
    Lainaa LL1 kirjoitti Katso viesti
    täytyy vissiin olla tekniikka kohdallaan, että saa käsipelillä kumit vaihdettua.
    Tärkein asia on käsipelillä vaihtaessa se, että polvilleen vastapuolelle rengasta vs missä rengasraudat on, ja paina polvilla sitä rengasta sinne vanteen uraan mahdollisimman syvälle. Tällöin se on todella helppo ja nopea raudoilla kääntää se loppu rengas vanteelle.

    Jos taas et paina sitä rengasta sinne vanteelle polvilla (tai muulla) samaan aikaan, ni parhaassa tapauksessa väännät vanteeseen mutkan eikä se rengas sittenkää halua mennä sinne vanteelle.

    P.S. Jos on vilpoinen sää, ni käytä se uus rengas lämppärissä just ennen laittoa ni se taipuu oikein nätisti.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  13. #433
    Mun kokemuksen mukaan noi uudet kadulle sopivat trackday-renkaat on aivan hämmästyttäviä. Pitoa on kuin 10 vuoden takaisissa slickseissä, mutta lämpenevät hyvin, nopeasti ja siististi ajamalla, kunhan ei ole hirmu kylmä keli. Ei muuta ku vetoja vaan
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  14. #434
    Juu, jos oikein ymmärsin on SP keskeltä kovempaa ja reunoilta SC3. Ei pitäisi renkaista olla kiinni, jos
    homma ei suju.

    Edit: renkaiden vaihdosta, toi lämppärikikka on kyllä ehdoton…katotaan nyt miltä homma maistuu pitkän tauon jälkeen. Eiköhän ekan ratapäivän jälkeen ole viisaampi…
    Viimeksi muokannut: LL1; 28.04.2024 klo 13:16.
  15. #435
    Eikä noi rengaspaineet mitään salatiedettä ole. Renkaan valmistajat antaa suosituspaineet, joilla rengas toimii. Jos sitten ei ole muuta tietoa niin renkaan kulumisen perusteella pystyy kattomaan onko liikaa vai liian vähän painetta.
    Nojaa, Michelinin teknisestä neuvonnasta kysyttäessä paineita (Misukan Power5) sain vastauksen: "Käytä paineita joita pyörän valmistaja suosittelee (2,9t/2,5e), he eivät voi suositella katurenkaalle mitään muuta. Jos paineita haluat säädellä niin hommaa katulailliset slicksit eli Power Cup2 renkaat." Noh, eri tahoilta saamieni neuvojen ja muiden hattuvakioiden perusteella olen päätynyt tohon aikaisemmin mainittuihin (1,9t/2,1e) paineisiin, joilla rengas tuntuu kestävän/toimivan siedettävästi vaikka meneekin aika härskin näköiseksi rata-ajelussa erityisesti hellekelillä. Tälle kaudelle otin sitten astetta rataisemmat renkaat eli Misukan GP2 kumit. Katsellaan ja ihmetellään mihinkä paineisiin noiden kanssa päädyn.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  16. #436
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Nojaa, Michelinin teknisestä neuvonnasta kysyttäessä paineita (Misukan Power5) sain vastauksen: "Käytä paineita joita pyörän valmistaja suosittelee (2,9t/2,5e), he eivät voi suositella katurenkaalle mitään muuta. Jos paineita haluat säädellä niin hommaa katulailliset slicksit eli Power Cup2 renkaat." Noh, eri tahoilta saamieni neuvojen ja muiden hattuvakioiden perusteella olen päätynyt tohon aikaisemmin mainittuihin (1,9t/2,1e) paineisiin, joilla rengas tuntuu kestävän/toimivan siedettävästi vaikka meneekin aika härskin näköiseksi rata-ajelussa erityisesti hellekelillä. Tälle kaudelle otin sitten astetta rataisemmat renkaat eli Misukan GP2 kumit. Katsellaan ja ihmetellään mihinkä paineisiin noiden kanssa päädyn.
    Mitä sulla on ollu paineet lämpimänä? Tuo kylmäpaine kun ei kerro oikeastaan yhtään mitään muuta kuin sen, että se on itselle joku nyrkkisääntö, josta aloittaa säätäminen.

    Veikkaan, että sulla on noilla kylmäpaineilla ajossa 2,3-2,6 takana ja 2,5-2,7 edessä, joka kuulostaa omaan korvaan vähän korkealta varsinkin etusen osalta.

    Tolla Power GP:llä näyttäs, että kuumapaine eteen 2,3-2,5bar haarukkaan ja takana varmaan 2,2-2,5bar. Aika erilainen runko vaikuttas olevan tuossa kuin varsinaisissa ratarenkaissa.
    Superbike #7
  17. #437
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mitä sulla on ollu paineet lämpimänä? Tuo kylmäpaine kun ei kerro oikeastaan yhtään mitään muuta kuin sen, että se on itselle joku nyrkkisääntö, josta aloittaa säätäminen.

    Veikkaan, että sulla on noilla kylmäpaineilla ajossa 2,3-2,6 takana ja 2,5-2,7 edessä, joka kuulostaa omaan korvaan vähän korkealta varsinkin etusen osalta.

    Tolla Power GP:llä näyttäs, että kuumapaine eteen 2,3-2,5bar haarukkaan ja takana varmaan 2,2-2,5bar. Aika erilainen runko vaikuttas olevan tuossa kuin varsinaisissa ratarenkaissa.
    Misukan Road5:lla toimivin ja nopein kuumapaine on 2,6-2,7.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #438
    Mitä sulla on ollu paineet lämpimänä? Tuo kylmäpaine kun ei kerro oikeastaan yhtään mitään muuta kuin sen, että se on itselle joku nyrkkisääntö, josta aloittaa säätäminen.
    Power GP2 renkailla en ole vielä ehtinyt ajaa eli paineista ei tietoa vielä. Ekan ratapäivän jälkeen ollaan viisampia.

    Veikkaan, että sulla on noilla kylmäpaineilla ajossa 2,3-2,6 takana ja 2,5-2,7 edessä, joka kuulostaa omaan korvaan vähän korkealta varsinkin etusen osalta.Tolla Power GP:llä näyttäs, että kuumapaine eteen 2,3-2,5bar haarukkaan ja takana varmaan 2,2-2,5bar. Aika erilainen runko vaikuttas olevan tuossa kuin varsinaisissa ratarenkaissa.
    Kiitos, näitä paineita testataan, kunhan radalle pääsee.

    Power GP2 on Misukan luokituksen mukaan 50% katu ja 50% rata, kun tuo aikaisempi Power5 oli 70% katu ja 30% rata. Eli GP2 runko varmastikin eroaa ratarenkaasta jossain määrin.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  19. #439
    Laitetaanpas päivitys ekan ratapäivän jäljiltä. Renkaat siis Panigalen ensiasennusrinkulat, Supercorsa SP V3 mallia. Ratana Cremona, joka korkeuserot pois lukien on jossain määrin samankaltainen kuin Motopark; pituus, suoraa ja hidasta ja nopeampaa mutkaa. Ei siis ns. oikea rata, kuten Misano saati Mugello, mutta kuitenkin tarpeeksi oikea WSBK osakilpailuihin. Keli lämmin, 32 astetta.

    Ilman lämppäreitä radalle ja paineet ekan totuttelusetin jälkeen suoraan ajosta 2.0 eteen ja 1.6 taakse, oletuksella, että vauhdin kasvaessa osuu suunnilleen kohdilleen. Sen koomin en paineita katsellut, rengas kun näytti ja tuntui hyvältä.

    Koskapa piti pyörä vielä ajaa radalta pois, ja se, kuten myös rata uudet ja taukoakin edellisestä ratailusta vuosikymmen ja rapiat otin ns. iisisti. Onhan tuossa pyörässä kaikki mahdollinen elektroniikka apuna, mutta yhtä kaikki n. 11 sekuntia kärkeä (1.37) hitaammalla ajalla renkaat toimivat kuten pitääkin. Toisin sanoen kertaakaan ne eivät ilmoitelleet itsestään negatiivisessa mielessä, ja toisella kierroksella jo ajoin ns. omaa kovaa.

    Eli mitä tästä opimme. Näköjään nämä uudet rataorientoituneet renkaat toimivat ainakin (arvioiden) keskiryhmän vauhdeissa aivan riittävästi. Ja näköjään paineden suhteen ovat fleksiibelit, ajelin ratapaineilla kotiin, koska keli lämmin ja vauhtia autostradalla tarpeeksi siihen, että lämmöt ja paineet pysyy korkealla (oletus, joka myös piti paikkansa). Ja tod näk olisi voinut huoletta mennä muutama sekunti kovempaa kumien puolesta.
    Toki lämppäreiden kanssa olisi kivempaa, jos ei muuten niin henkisesti. Heti paineet suunnilleen tontille ja ekasta kierroksesta lähtien vauhti on vapaa. Ja ei tartte seitellä muille, että todellakin tulin ajamalla paikalle ja ajattelin myös ajella kotiin. 209 maksanutta asiakasta radalla, ja yhden yhtä ei boxeissa tai varikolla sattunut silmään ilman lämppäreitä 😂
  20. #440
    Innostuin lukemastani ja hommasin Supercorsa SP:t omaan Gen1 Tuonoon.

    Jotain meni selkeästi päin hemmettiä kun renkaat ovat noin 10 session jälkeen entiset. Botniaringiä ajettin kahtena päivänä, ja kun muistui taas mieleen kuinka ajetaan, alkoi renkaat repeämään alle. Vanhalla Bridgestone R11:llä ei tämmöistä ollut mutta niillä ei huvittanut katua ajella vaan sai vaihdella renkaita ees taas..

    Vinkkejä sain suuntaan tai toiseen, napsuja lisää tai napsuja pois perästä otettiin. Korkeampia paineita en sitten ehtinyt kokeilla. Olisiko 5 settiä ollut alla ennen kuin alkoi repeämään ja vauhti putosi alle 1:57, sen jälkeen tasaista 1:55 ja yksi 1:53. Referenssiaikana pidän Retron rataennätystä 1:45 eli kaukana ollaan mutta ei mahdottoman kaukana. Yhteensä kymmenkunta 5-7 kierrosta + inlap + outlap-settiä tuolla on takana ja lämppäreissä hinkattu 80 asteeseen.

    Lämminpaineina pidin 1.7-1.8bar, mutta jotkut jälkikäteen kertoilevat että Supercorsa SP:t pitäisi ajaa 2.0-2.2 paineilla. En kuitenkaan ehtinyt tätä kokeilemaan enää päivän aikana.

    Jos tuossa nyt ei ollut jotakin käyttäjän virhettä niin en pidä kovin hyvänä suorituksena näinkin vanhan tuhnun, anteeksi Tuonon, alla.

    Ja niitä kuvia:




    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  21. #441
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Voipi olla paineissakin säätämistä, mutta ainakin avaus näyttäs lähtevän vasta tosi pystyllä pyörällä, joka sitten taasen rasittaa rengasta, kun takajousitus on jo ehtinyt ennen varsinaista avaamista jo aueta keskimutkasta jonkin verran. Eli kaasun käytöstä: 1) Heti mutkan keskivaiheella ns. saattokaasu, eli ketju kireäksi, mutta pyörä ei vielä lähde kiihtymään. 2) Siitä lineaarinen ja pehmeä avaus, samalla kun pyörä nousee pystympään.
    Superbike #7
  22. #442
    Noihin rengaspaineisiin; itse olen ajanut tämän kesän Super Corsa SP V3:lla ja pitänyt kylmäpaineina edessä 2,0-2,2 ja takana 1,8-2,0. Renkaat toimii todella hienosti ja kuluu tasaisesti. Kannattaa seuraavalla kerralla testata korkeammilla paineilla Nitrouksen ohjeiden lisäksi.
    Null
  23. #443
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Voipi olla paineissakin säätämistä, mutta ainakin avaus näyttäs lähtevän vasta tosi pystyllä pyörällä, joka sitten taasen rasittaa rengasta, kun takajousitus on jo ehtinyt ennen varsinaista avaamista jo aueta keskimutkasta jonkin verran. Eli kaasun käytöstä: 1) Heti mutkan keskivaiheella ns. saattokaasu, eli ketju kireäksi, mutta pyörä ei vielä lähde kiihtymään. 2) Siitä lineaarinen ja pehmeä avaus, samalla kun pyörä nousee pystympään.
    Hyvä vinkki. Näin se parhaimmillaan joissain paikoissa menee mutta toisinaan se on pyörä pystyyn kun huomaa että linja osuu tarpeeksi ja torvi auki. Toki hitaat paikat kuten kikkamutkan siirryin ajamaan kolmosella jolloin aivokapasiteettia vapautui muuhun, kun vääntökäyrä hoiti progressiivisen avaamisen. Toisaalta musta tuntui myös että shikaanin ulostulosta seuraavat vasen oikea ja vauhtivasen lipsuttivat eniten, tuli jo sellainen perstuntuma että nyt jää viivaa, mutta taisikin vaan kumi mennä ruvelle näissä nopeissa paikoissa.

    Poikkeuksellista kyllä sain kameran lainaan ja on myös videomatskua ei nyt ihan nopeimmasta mutta ei aivan väsyneimmästä päästä kierroksia (toiseksi viimeinen oli hidas kun osuin kenties ykkösmutkan kanttariin ja jäin ihmettelemään mistä on kyse).
    https://youtu.be/-TRR4kTxL6E?si=Nvx8fa6a8Ezx47J2
    Viimeksi muokannut: Eroz; 22.07.2024 klo 20:08.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  24. #444
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Innostuin lukemastani ja hommasin Supercorsa SP:t omaan Gen1 Tuonoon.

    Jotain meni selkeästi päin hemmettiä kun renkaat ovat noin 10 session jälkeen entiset. Botniaringiä ajettin kahtena päivänä, ja kun muistui taas mieleen kuinka ajetaan, alkoi renkaat repeämään alle. Vanhalla Bridgestone R11:llä ei tämmöistä ollut mutta niillä ei huvittanut katua ajella vaan sai vaihdella renkaita ees taas..

    Vinkkejä sain suuntaan tai toiseen, napsuja lisää tai napsuja pois perästä otettiin. Korkeampia paineita en sitten ehtinyt kokeilla. Olisiko 5 settiä ollut alla ennen kuin alkoi repeämään ja vauhti putosi alle 1:57, sen jälkeen tasaista 1:55 ja yksi 1:53. Referenssiaikana pidän Retron rataennätystä 1:45 eli kaukana ollaan mutta ei mahdottoman kaukana. Yhteensä kymmenkunta 5-7 kierrosta + inlap + outlap-settiä tuolla on takana ja lämppäreissä hinkattu 80 asteeseen.

    Lämminpaineina pidin 1.7-1.8bar, mutta jotkut jälkikäteen kertoilevat että Supercorsa SP:t pitäisi ajaa 2.0-2.2 paineilla. En kuitenkaan ehtinyt tätä kokeilemaan enää päivän aikana.
    Renkaaan keskiosan kovempi seos toimii aika täydellisesti appelsiinikuviosta päätellen.

    Suurin ongelma näyttää olevan renkaan profiilin aluella jossa pehmeämpi kumi on ouhuimmillaan. Alla oleva kova seos ei anna periksi ja päällä oleva pehmeämpi seos antautuu.
    Pehmeämpi seos ei pysy tarpeeksi lämpöisenä?

    Repeämiskuvion osittainen pätkittäisyys ja reunan lievä aaltomaisuus viittaisi siihen että vaimennukset ovat aika kaukana tontilta.
    (Jos repämiskuvio on tasainen ja tasaleveä koko renkaan ympäri, niin silloin tyypillisesti vaimennukset ok, ja kyseessä väärä rengaspaine.)

    Mikä takapamppu tuossa on? Koska huollettu? Missä säädöissä?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #445
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Renkaaan keskiosan kovempi seos toimii aika täydellisesti appelsiinikuviosta päätellen.

    Suurin ongelma näyttää olevan renkaan profiilin aluella jossa pehmeämpi kumi on ouhuimmillaan. Alla oleva kova seos ei anna periksi ja päällä oleva pehmeämpi seos antautuu.
    Pehmeämpi seos ei pysy tarpeeksi lämpöisenä?

    Repeämiskuvion osittainen pätkittäisyys ja reunan lievä aaltomaisuus viittaisi siihen että vaimennukset ovat aika kaukana tontilta.
    (Jos repämiskuvio on tasainen ja tasaleveä koko renkaan ympäri, niin silloin tyypillisesti vaimennukset ok, ja kyseessä väärä rengaspaine.)

    Mikä takapamppu tuossa on? Koska huollettu? Missä säädöissä?
    Pamppu on alkuperäinen Sachs, meinasin sanoa että vasta huollettu mutta vuodet vierivät ja lienee siitä jo 4 vuotta. Kilsoja on tosin ehkä sen 2000-3000 josta about neljäsosa rataa. Säädöt on ns. perstuntumalta niin, ettei pyörä tunnu tekevän enää mitään kummallista, vakioasetuksista on lähdetty, menoa ja etenkin paluuta lisätty. Esijännitys arvottu painumaa mittailemalla tontille päin ja jälleen perstuntumalla ruuvailtu. Toisaalta vauhditkin ovat kasvaneet ja sitä aiemmin hidasta avausta yritetty terävöittää (vaikka en tiedä käykö videosta sellainen ilmi laisinkaan). Yritin kanssaratailijoiden ohjeista napsutella vaimennuksia ensin auki (jos pakkaa jousen) ja lisätty (jos elää liikaa) mutta eipä tuosta oikein muuta tulosta tullut kuin yksi outo luisto oudossa paikassa vsimennukset avattuna 3 napsua ja täysin sama tuntuma kuin ennen 3 napsua kireämmällä lähtötilanteesta. Myönnän että alle tuhoutuva rengas ei ollut mikään paras tilanne rauhassa katsella mitä tapahtuu, ja olisi voinut sen yli 5 kierrosta kokeilla kumpaakin.

    On ihan mahdollista että vaimennukset ovat aivan harakoilla, tai että ei säädöt edes riitä, tai että iskari on taas finito. Rengas näytti tosi nätiltä vielä 5 sekuntia hitaammalla ajalla mutta voi olla että silloin oli paine päässyt karkaamaan ylemmäs (muistaisinpa milloin tarkistin ja säädin / laskin tavoitepaineeseen).

    Tulipa muuten mieleen että en ole erityisesti testannut jättävätkö jeesuksen vanhat lämppärit kylmiä kohtia. Koitetaan ekana kiristellä paineita jos tuolla vielä kehtaisi 4-5 settiä Alastaroa veivata, progressioidaan avauksia, pidetään takuulla kunnolla lämppärissä ja veivataan lisää vaimennuksia. Joko se siistiytyy jolloin jokin auttoi (tai sää, radan pinta tai vauhti muuttui) tai sitten ei siistiydy jolloin joko rengas oli jo finito tai on jokin muu ongelma. Eli vaikeaa on

    Edellinen kappale oli muuten tarkoitettu huumoriksi. Tosi mukavaa että täällä löytyy asiallista apua. Toivon mukaan kumiongelmiin löytyy jotakin. Kismittäähän se noin äkkiä pistää kumia lunastukseen.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  26. #446
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Sen verta vielä pakko lisätä, että jos rengas tuolla tavalla lähtee repimään, ei sitä kyllä ko. radalla enää saa siistiytymään paineita muuttamalla tai klikkereitä naksuttelemalla.
    Superbike #7
  27. #447
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Säädöt on ns. perstuntumalta niin, ettei pyörä tunnu tekevän enää mitään kummallista, vakioasetuksista on lähdetty, menoa ja etenkin paluuta lisätty.
    Tuosta (kiristetään vaimennuksia niin että pyörä "rauhoittuu") seura hyvin tyypillisesti se että, varsinkin paluuvaimennusta on liikaa.
    Alkuperäisissä takaiskareissa on tyypillisesti jo lähtökohtaisesti liikaa paluuvaimennusta, ja säätöalue ei riitä varsinkaan löysempään suuntaan.
    Tyypillinen liikaa riparia repeämiskuvio on renkaan kuviosta lähtevä repeämä, joka kapenee, ja kiertyy hieman kohti renkaan keskiosaa.
    Kuvien perusteella arpoisin sen olevan yksi (suurimmista) ongelmista.

    Ja tyypillisesti nimenomaan ripari on se mikä repii rengasta noin ylipäätään. Ja ilmenee jo hitaissakin kierrosajoissa.
    Comppi sitten taasen sulattaa/syö rengasta liian nopeasti, mutta yleensä ongelma vasta kun syötetään huolella.

    Perän riparin kanssa pääsee arpomaan tonttia esim noin:
    Pistä mopo pystyyn, ja paina perää alas, perän pitää nousta nopeasti ylös vähintään siihen kohtaan mistä se lähti (kaveri voi seistä ja pitää sormea esim peräkatteen lähtötasalla niin on helpompi hahmottaa miten perä liikkuu).
    Mieluiten perä nousee hieman ohi ja laskeutuu sen jälkeen nopeasti lähtötaselle.
    Jos perä tekee useamman ylösalas-liikkeen, niin tyypillisesti riparia liian vähän.
    Jos perä nousee hitaasti lähtötaselle, riparia liikaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #448
    No onpas rengas pahan näköinen. Itse veikkaisin juurisyyksi jo edellä mainittua piiskakaasua. Ja tod näk kun alusta ei tehtävänsä tasalla säädöistä tms. johtuen, kumi repeää avauskohdassa. Kunhan palaan kotiin täytyy mitata ne kylmäpaineet mitkä renkaisiin jäi. Luulen niiden olevan suht matalat.
    Sellainen kommentti vielä alustasta (pyörä mallia V4S eli Öhlinsin sähköisesti säätyvä alusta), että omat kierrokset ajelin RaceB:llä, kun kirein ohjelma on RaceA. En ole ihan varma miten se vaikuttaa alustaan, mutta noilla maltillisilla vauhdeillani RaceB:kin toimi vakuuttavasti, joskin paikoitellen oli hiukan pehmeän oloinen. Ensi kerralla täytyy kokeilla tuota RaceA:ta, toki jos tosissaan radalle ajelee tuo sähköinen alusta ei kuulemma ole optimi vaan perinteiset palikat vetomiehillä alla. Mutta pointti siis se, että oletan alustan toimineen renkaan kannalta hyvin koska mitään kisavauhteja ei ajeltu.
    Vauhdilla on toki osansa asiassa, kummasti se kumi vaan tuntuu pysyvän sitä siistimpänä mitä sujuvampaa (ml. avaukset) ja nopeampaa ajo on. Referenssivauhti arvioiden perstuntumalla lienee luokkaa 1.38-1.40 Motoparkissa. Eli ei siis kauhean kovaa, ja kumi silti pysyi nättinä ja ei pienintäkään repeämän merkkiä. Ja radalla oli myös useampi stop and go tyyppinen mutka, jossa kumit saattaa olla kovilla.
    Summa summarum epäilen vahvasti kuten postaaja itse, että kumi ei ole tässä syyllinen, vaan se löytyy sieltä perinteisestä paikasta (peili) ja/tai alustan säädöistä.
  29. #449
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Motopark on aika heikko referenssi. Sinne mennään siistimään revenneet renkaat. Katsokaas kun sillä asfaltillakin on merkitystä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  30.  
  31. #450
    Niin siis yritin tarkoittaa referenssillä rataa, jolla itse ajoin noilla katurenkailla vauhtia, joka perstuntumalla vastaisi kyseistä kyytiä M-parkissa. Toki jokainen rata on uniikki. Kyseisellä tavalla repeäminen ei kylläkään johdu radan asfaltista, kyllä pääsyyt ovat ihan muualla vaikka asfaltti siihen vaikuttaakin.
Sivu: 15 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 513141516 ViimeinenViimeinen